وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه میراث بوعلی سینا متعلق به همه دوران هاست، گفت: تاثیرگذاری فکر و اندیشه این دانشمند و فیلسوف، زمان و مکان نمی‌شناسد و باید فعالیت‌های بوعلی شناسی در عرصه بین المللی گسترش یابد.
کد خبر: ۶۲۶۵۵۹
تاریخ انتشار: ۱۳ تير ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۹ 04 July 2018
 وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه میراث بوعلی سینا متعلق به همه دوران هاست، گفت: تاثیرگذاری فکر و اندیشه این دانشمند و فیلسوف، زمان و مکان نمی‌شناسد و باید فعالیت‌های بوعلی شناسی در عرصه بین المللی گسترش یابد.

به گزارش ایرنا، مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سیدعباس صالحی در نشست سالیانه با اعضای هیات امنای بنیاد علمی و فرهنگی بوعلی سینا، اظهار داشت: تاثیرگذاری فکر و اندیشه این دانشمند فقط متعلق به زمانه خود نبود و تا امروز بدون در نظر گرفتن مرز‌های زمانی و جغرافیایی بسیار اثربخش بوده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اضافه کرد: برای ایرانیان این فیلسوف بزرگ در حوزه‌های مختلف حکمت، اندیشه و پزشکی افتخار بزرگی است.

صالحی افزود: بوعلی سینا از زمره بزرگانی است که هر مقدار کار و فعالیت برای او شود به عنوان تکلیف محسوب می‌شود و اقدامات درباره این فیلسوف از درون و جان افراد برمی خیزد.

وی با اشاره به شرایط حاکم بر کشور در زمینه‌های داخلی و بین المللی تاکید کرد: فرهنگ و اندیشه مانند قطرات آب است که با آهستگی بر روی سنگ هم اثر می‌گذارد و بی توجه به موانع پیش روی، آثار خود را در زمان حال و آینده به جا می‌گذارد.

صالحی ضمن قدردانی از زحمات و خدمات اعضای هیات امنای بنیاد علمی و فرهنگی بوعلی سینا، گفت: حضور امام جمعه همدان به عنوان رئیس این بنیاد در کنار هیات امنا که جملگی از مفاخر علمی کشور هستند، فرصت مغتنمی برای گسترش اندیشه این فیسلوف گرانقدر محسوب می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: شیخ الریس بوعلی سینا یکی از ۱۰ چهره تاثیر گذار همه اعصار است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بر پیشبرد اهداف بنیاد علمی و فرهنگی بوعلی سینا و گسترش حکمت و اندیشه این فیلسوف در کشور و جامعه بین المللی تاکید کرد.

** اختصاص ۱۰ میلیارد ریال اعتبار به بنیاد بوعلی سینا

استاندار همدان و عضو هیات امنای بنیاد بوعلی نیز در این نشست با اشاره به جایگاه این عالم در حکمت و فلسفه گفت: آماده حمایت از فعالیت‌های اساسی بنیاد علمی و فرهنگی بوعلی سینا در راستای معرفی و جایگاه این فیلسوف را داریم.

محمدناصر نیکبخت با اشاره به شأن والای حجت‌الحق ابن‌سینا که مایه افتخار همدان و ایران است، از پیگیری‌های خود برای بازگرداندن تصویر بوعلی به روی دفترچه‌های تأمین اجتماعی سخن گفت.

وی با بیان اینکه به نظر می‌رسد این کار اگر از روی عمد نباشد، ناشی از ناآگاهی است، اظهار داشت: در جلسات مختلف با معاون رئیس‌جمهوری و وزرای مربوطه، این موضوع را طرح و به شدت نسبت به این کار غیر قابل قبول اعتراض کردم که در نهایت اعتراض‌ها نتیجه داد و قرار است تصویر بوعلی به روی دفترچه‌های تامین اجتماعی بازگردد.
استاندار همدان افزود: به تازگی دفتر اداری بنیاد بوعلی به آرامگاه بوعلی و در کنار مرقد آن فیلسوف منتقل شده است و برای تقویت مالی این بنیاد ۱۰ میلیارد ریال در نظر می‌گیریم.

نیکبخت به کثرت مفاخر و مشاهیر استان همدان اشاره و اضافه کرد: دانشنامه ۱۲۰ جلدی همدان به علت کثرت مشاهیر و مفاخر در حال تدوین است.

وی بر هرچه باشکوه هتر برگزار شدن آیین ولادت شیخ‌الرئیس در اول شهریورماه نیز تأکید کرد و خواستار مشارکت همه سازمان‌های مرتبط در این زمینه شد.

استاندار همدان گفت: هزینه ساخت مجموعه بوعلی که مورد درخواست آیت الله محمدی بود نیز مورد موافقت قرار گرفت.

** تمام ابعاد شخصیت بوعلی سینا معرفی شود

امام جمعه همدان و رئیس بنیاد علمی و فرهنگی بوعلی سینا نیز در این نشست گفت: هیات امنای این بنیاد همگی از افراد ارزشی کشور هستند و این امر فرصت مغتنمی در معرفی جایگاه و آثار بوعلی سینا به جهان است.

آیت الله غیاث الدین طه محمدی افزود: مردم جهان این فیلسوف را بیشتر به عنوان پزشک می‌شناسند و ما در این بنیاد سعی می‌کنیم همه وجوه شخصیتی، آثار و خدمات بوعلی سینا را به جهانیان معرفی کنیم.

وی تاکید کرد: ابن سینا در تمام علوم زمان خود تخصص داشت و معرفی تاریخ کامل زندگی وی از ضروریات است.

رئیس روابط عمومی و امور بین الملل بنیاد علمی و فرهنگی بوعلی سینا نیز در این جلسه گفت: در ١٢ سال گذشته این بنیاد در معرفی میراث شیخ الرئیس در قالب همایش‌های داخلی و خارجی و نشر برخی از آثار بوعلی سینا فعالیت مستمر داشته است.

توکل دارایی یادآور شد: طرح جامع تامین آثار مخطوط و چاپی بوعلی سینا، طرح ترجمه قانون به زبان فارسی، برگزاری همایش و نشست‌های علمی و فرهنگی، همکاری‌های بین المللی و ایجاد کتابخانه و مرکز اسناد تخصصی بوعلی سینا شناسی از جمله اقدامات این بنیاد است.
 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار