معاون حمل ونقل وزیر راه و شهرسازی با اشاره به استراتژی جدید حمل ونقل درون شهری کشور گفت: توسعه حمل و نقل عمومی و کاهش خودرو محوری استراتژی جدید حوزه حمل و نقل درون شهری است.
کد خبر: ۶۲۷۳۲۹
تاریخ انتشار: ۱۵ تير ۱۳۹۷ - ۱۷:۰۶ 06 July 2018

به گزارش تابناک : مهرداد تقی‌زاده در نشست هم‌اندیشی تغییر نگرش حمل‌ونقل درون شهری از خودرو محوری به انسان محوری که با حضور شهردار مشهد مقدس، اعضای شورای شهر و مدیرکل راه و شهرسازی خراسان رضوی درمشهد برگزار شد، گفت: امروزه در جهان حمل‌ونقل عمومی محور ترددهای درون‌شهری قرار گرفته و نگرش گذشته که افتخار شهرداران ساخت پل، تونل و خیابان بود در دنیا تغییر کرده و جای آن را توسعه حمل‌ونقل عمومی، مترو، اتوبوس و خطوط ریلی داده است.

وی با بیان اینکه زمانی تصور بر این بود که اگر معابر و خیابان‌ها توسعه پیدا کند، ترافیک کم می‌شود، اضافه کرد: اما با مرور زمان مشخص شد که نه تنها توسعه معابر ترافیک را کاهش نمی‌دهد بلکه باعث افزایش ترافیک نیز می‌شود لذا به جای توسعه معابر توسعه حمل و نقل عمومی، دوچرخه‌سواری و پیاده‌روی مورد توجه قرار گرفته است.

وی تصریح کرد: در واقعیت رفع ترافیک وظیفه شهرداریها نیست بلکه وظیفه شهرداریها حمل و نقل مردم با توسعه حمل ونقل عموی است به صورتی که شهروندان وقتی در ترافیک گیر می‌کنند، استفاده از حمل عمومی را سریعتر و به صرفه‌تر بدانند.

تقی‌زاده با اشاره به اینکه شبکه حمل ونقل عمومی ما ناقص است، اظهار کرد: شهروندان می‌خواهند به راحتی و با سرعت بیشتری سفرهای درون شهری خود را انجام دهند لذا وقتی می‌بینند شبکه حمل ونقل عمومی کامل نیست و سرگردان می‌شوند به سمت استفاده از خودرو شخصی می‌روند به همین دلیل ابتدا باید قبل از نوسازی ناوگان شبکه حمل و نقل عمومیمان را کامل کنیم.

معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: کلانشهرها از جمله تهران بیمار هستند اکنون آلودگی و ترافیک شهر تهران قفل شده است و نمی‌دانیم چه کنیم، حالا با این وجود چرا شهرهای دیگر از تهران الگوبرداری می‌کنند؟

وی در خصوص شرایط ترافیک و حمل ونقل شهر مشهد گفت: شهر مشهد هنوز به شرایط تهران نرسیده است و می‌تواند تصمیمات مناسبی را برای حمل و نقل عمومی خود بگیرد.

وی به موفق نبودن توسعه استفاده از دوچرخه در شهرهای کشوراشاره کرد وافزود: علت اینکه دوچرخه سواری توسعه پیدا نکرده است، ضعف حمل و نقل عمومی است زیرا دوچرخه تنها مکمل وبرای مسیرهای کوتاه و رسیدن به ایستگاه‌های مترو واتوبوس است .

تقی‌زاده تصریح کرد: متاسفانه شهرهای ما با دو سیستم حمل ونقل عمومی از جمله مینی بوس و ترانوا قهر هستند و به سراغ آن نمی‌روند در حالیکه حذاب و ارزان قیمت هستند.

معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه امروزه میان استفاده از خودرو شخصی و حمل ونقل عمومی رقابت جدی وجود دارد، اظهار کرد: در این رقابت تاکنون خودروهای شخصی برنده شده‌اند زیرا خودروسازان هر روز خودروهای بهتری تولید می‌کنند و نمی‌شود به آنها گفت که خودروهای بهتری تولید نکنند لذا ما باید حمل و نقل عمومی را روز به روز بهتر و جذابتر کنیم تا مردم از حمل و نقل عمومی استفاده کنند.

 

 

منبع : فارس

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار