باغ موزه دفاع مقدس همدان که اجرای آن ۲۱ سال قبل در ۶ فاز آغاز شد تاکنون در ۴ فاز اجرایی شده و اجرای ۲ فاز دیگر ازاین مجموعه ماندگار از ایثار و مقاومت نیازمند اعتبار و همراهی مسئولان است.
کد خبر: ۶۲۹۳۶۹
تاریخ انتشار: ۲۱ تير ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۳ 12 July 2018
باغ موزه دفاع مقدس همدان که اجرای آن ۲۱ سال قبل در ۶ فاز آغاز شد تاکنون در ۴ فاز اجرایی شده و اجرای ۲ فاز دیگر ازاین مجموعه ماندگار از ایثار و مقاومت نیازمند اعتبار و همراهی مسئولان است.
 
از میدان امام خمینی (ره) همدان که وارد خیابان شریعتی می‌شویم تاکسی‌های ایستاده در ابتدای این خیابان گردشگرانی را به مقصد باغ‌موزه دفاع مقدس همدان سوار خودرو می‌کنند و راهی میدان قائم (عج) می‌شوند.

به همراه این گردشگران خبرنگار مهر نیز بر صندلی سرنشین جلوی تاکسی زردرنگ تکیه میزند و پس از عبور از چند چهارراه و میدان و در کمتر از ۱۰ دقیقه به میدان قائم (عج) که تقسیم‌کننده بلوار کولاب و بلوار ارم است می‌رسد.

باغ موزه دفاع مقدس همدان ظرفیتی گردشگری

از همان میدان قائم سر که به سمت راست می‌چرخانی المانی از دوران دفاع مقدس نظرت رو جلب می‌کند و تابلویی بزرگ مردم و گردشگران را به باغ‌موزه دفاع مقدس همدان هدایت می‌کند.

چند متر بالاتر از ورودی بلوار کولاب همدان یک درب کوچک بازدیدکنندگان این موزه عظیم را به داخل حیاط مجموعه هدایت می‌کند و درست از همین ورودی باغ‌موزه نماد‌هایی از دوران ۸ سال دفاع مقدس به چشم می‌خورد و انسان را به دورانی می‌برد که کتاب‌ها و روایات بسیاری از آن خوانده و شنیده است.

باغ موزه دفاع مقدس همدان در سمت راست ورودی بلوار کولاب همدان ساخته‌شده است

این موزه عظیم که در منطقه عباس‌آباد همدان و در سمت راست ورودی بلوار کولاب همدان ساخته‌شده شامل یک حیاط بزرگ است که خود به‌تن‌هایی یک باغ‌موزه ارزشمند و قابل‌توجه را ارائه می‌دهد.

محوطه بیرونی باغ‌موزه دفاع مقدس همدان نیز با تجهیزات نظامی، تندیس تعدادی از فرماندهان شهید و آب‌نما به گونه خاصی طراحی‌شده و در مسیر منتهی به ورودی موزه و در قسمت مرکزی باغ تندیس سرداران جنگی دیده می‌شود که در انتهای این راهرو اسامی ۸ هزار شهید استان همدان بر روی دیوارۀ قسمت فوقانی موزه، هرکدام بر روی تکه سنگی نوشته‌شده است.

اسامی ۸ هزار شهید استان همدان بر روی دیوارۀ قسمت فوقانی موزه

سمت دیگر و در ورود به سالن باغ‌موزه راهرویی وجود دارد که در اطراف آن اسنادی از جنگ و نوشته‌هایی در رابطه با آن از بزرگان قرارگرفته و در ادامه جایگاه شهید گمنام قرار دارد.

در ادامه مسیر مخاطب ناگاه با تاریخ چند هزاره ایران به شکلی کوچک مواجه می‌شود به‌طوری‌که نقشه کشورش را در دوران هخامنشیان که اوج اقتدار تاریخی ایران بوده می‌بیند و در ادامه نقشه کشور در دوره‌های مختلف و نحوه زوال آن بخصوص در دوران قاجاریه را مشاهده می‌کند.

درنهایت و در ادامه روند تاریخی نیز شاهد جنگ تحمیلی هستیم و اینکه عراق چطور حریم مرزی ایران را شکست و رزمندگان در ۸ سال کمترین امتیازی به این دولت ندادند.

در راهرو‌های باغ‌موزه دفاع مقدس همدان که قدم می‌زنی اسنادی دیده می‌شود که نحوه همکاری کشور‌های مختلف با عراق و شکل تجهیز آن را نشان می‌دهد.

در راهرو‌های باغ‌موزه دفاع مقدس همدان که قدم می‌زنی اسنادی دیده می‌شود که نحوه همکاری کشور‌های مختلف با عراق و شکل تجهیز آن را نشان می‌دهد و با عبور از راهرو‌های این موزه در گوشه‌ای از دیوار، با بلوک‌های قدیمی مواجه می‌شویم که به یادگار از بیمارستان دست‌نخورده که در ۱۳ سال تلاش به فضای فعلی تبدیل‌شده، باقی‌مانده است.

بازسازی کوچه‌ای از خرمشهر که بر روی یکی از دیواره‌های آن به زبان عربی نوشته «آمده‌ایم که بمانیم» و یک کلاس درس پس از بمباران و بازسازی آن دوران از طریق صدا و نور برای انتقال پیام بخش دیگری از باغ‌موزه دفاع مقدس همدان است که نظر هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌کند.

در قسمت دیگری از باغ‌موزه همدان نحوه سوخت‌گیری هوایی، هواپیما‌های شناسایی و انواع هواپیما‌های جنگنده به‌صورت ماکت و با کمک عکس به نمایش درآمده و در قسمت‌های مختلف موزه بخش‌هایی برای معرفی عملیات مهم دوران دفاع مقدس اختصاص پیداکرده است.

روی دیوار‌های موزه در یک نگاه ایران در طی ۲۵۰۰ سال پیش دیده می‌شود

در ادامه مسیر بر روی دیوار‌های موزه در یک نگاه ایران در طی ۲۵۰۰ سال پیش دیده می‌شود به‌طوری‌که از دوران امپراتوری هخامنشیان تا شکست و زبونی پادشاهان قاجار و پهلوی که قطعه‌قطعه این مرزوبوم را به حراج گذاشتند ارائه‌شده است.

در سوی دیگر نقشه‌ای از جوشش اقتدار و عزت به نمایش درآمده به‌طوری‌که فرزندان رشید هابیل، پایه‌های کاخ‌های قابیلیان را از جا کنده و به حکومت ۲۵۰۰ ساله پادشاهی پایان دادند.

بدرقه‌ها و اعزام به جبهه بازسازی شده است

در این نقشه، نمایی از سقوط شاه، گلستان انقلاب، تلاش شاه و غرب در براندازی انقلاب، پیوند با نهضت عاشورا، بدرقه‌ها و اعزام به جبهه، شکست دشمن و پایان جنگ و بازگشت آزادگان و در آخر نمایی از سازندگی به تصویر کشیده شده است.

این‌ها تنها بخش از خلاقیت‌های به‌کاررفته در احداث بزرگ‌ترین باغ‌موزه دفاع مقدس غرب کشور است که بازدید از آن خاطراتی ناب را در ذهن بیننده بر جای می‌گذارد و این کم‌لطفی است که در سفر به همدان بازدید از این مکان زنده فراموش شود.

در ادامه مسیر یکی از بازدیدکنندگان باغ‌موزه دفاع مقدس همدان در گفتگو با خبرنگار مهر بابیان اینکه در این مجموعه بی‌بدیل بخش‌های مختلف و رشادت‌های دفاع مقدس به تصویر کشیده شده است، گفت: مهم‌ترین رسالت باغ‌موزه دفاع مقدس انتقال روحیه ایثار و شهادت به نسل‌های امروز است.

قدم‌به‌قدم این مجموعه فرهنگی به‌گونه‌ای ساخته‌شده که یادآور دوران جنگ و جبهه است
محمد دهشتی با تأکید بر اینکه مجموعه باغ‌موزه دفاع مقدس همدان در نوع خود بی‌نظیر است، گفت: قدم‌به‌قدم این مجموعه فرهنگی به‌گونه‌ای ساخته‌شده که یادآور دوران جنگ و جبهه است.

وی بابیان اینکه این مجموعه برای نسل جوان حاوی پیام‌های بسیاری است، گفت: نسل‌های جدید نیازمند بهره‌مندی از روحیه ایثار و شهادت هستند و بازدید از مجموعه دفاع مقدس همدان همچون یک اردوی راهیان نور به‌تمام‌معنا است و هر آنچه از دفاع مقدس باید بیان شود را ارائه می‌دهد.

دهشتی که همراه فرزند خود به دیدن این مجموعه آمده است، ادامه داد: باید از ظرفیت این مجموعه در ترویج فرهنگ ایثار و شهادت استفاده کرد چراکه در کمتر استانی چنین مجموعه‌ای وجود دارد.

در همین خصوص مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس همدان با تأکید بر اینکه باغ موزه دفاع مقدس همدان مجموعه‌ای فاخر است، یکی از دغدغه‌های اصلی را نگهداری از مجموعه باغ‌موزه دفاع مقدس همدان دانست و گفت: نگهداری و اجرای طرح توسعه باغ‌موزه همدان نیازمند برنامه‌ریزی و همکاری مسئولان استان است.

همدان نزد برخی گردشگران و مسافران با مجموعه باغ‌موزه دفاع مقدس شناخته می‌شود
سردار مهدی ظفری با تأکید بر اینکه افراد بسیاری در دوره‌های مختلف و دولت‌های مختلف برای مجموعه باغ‌موزه دفاع مقدس همدان قدم برداشته‌اند، گفت: یکی از ظرفیت‌های همدان این مجموعه است و همدان نزد برخی گردشگران و مسافران با مجموعه باغ‌موزه دفاع مقدس شناخته می‌شود.

وی بابیان اینکه باغ‌موزه دفاع مقدس نه‌تن‌ها در سطح کشور بلکه در دنیا مطرح است به‌طوری‌که ۱۷۰ نماینده از کشور‌های مختلف از این مجموعه دیدن کرده‌اند، گفت: باغ‌موزه دفاع مقدس همدان در چند فاز اجراشده و هنوز اجرای دو فاز از آن باقی‌مانده که این دو فاز شامل دو بخش از موزه پانوراما است که متناسب با نیاز‌های امروزی نسل‌های جدید ایجاد می‌شود.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس همدان با تأکید بر اینکه برای اجرای کامل باغ‌موزه دفاع مقدس همدان تلاش شده به‌طوری‌که مصمم هستیم تا طرح توسعه باغ‌موزه دفاع مقدس را اجرا کنیم، گفت: متأسفانه به دلیل مشکلات اعتباری و اقتصادی این فاز‌ها باقی‌مانده است.

سالانه ۱۷۰ هزار نفر از اقشار مختلف از باغ‌موزه دفاع مقدس همدان بازدید می‌کنند 

ظفری با اشاره به اینکه تلاش شده تا باغ‌موزه دفاع مقدس از برخی مسائل و سلایق دور شود، گفت: سالانه ۱۷۰ هزار نفر از اقشار مختلف از باغ‌موزه دفاع مقدس همدان بازدید می‌کنند و باید تلاش کنیم که دفاع مقدس به ابزار تبدیل نشود و سلایق در آن دخالت نکنند و برای اینکه دفاع مقدس را حفظ کنیم باید نهاد‌ها را حفظ کنیم.

ظفری با تأکید بر اینکه انتظار داریم مجموعه مدیریتی استان همدان در نگهداری این مجموعه بیشتر تلاش کند، عنوان کرد: فقدان یک حسینیه در باغ‌موزه دفاع مقدس احساس می‌شود کما اینکه برخی مصوبات در مورد نگهداری مجموعه باغ‌موزه دفاع مقدس همدان اجرایی نشده است.

یادمان شهدای دشت میشان از ۶ سال پیش معطل‌مانده است

وی به وضعیت یادمان شهدای دشت میشان اشاره کرد و بابیان اینکه این پروژه از شش سال پیش معطل‌مانده است، گفت: شهدای گمنام مظلوم نیستند بلکه عظمت بالایی دارند و تکلیف ما این است که این محل به یک پناهگاه معنوی تبدیل شود.

مدیر باغ‌موزه دفاع مقدس همدان هم نیز در این خصوص در گفتگو با خبرنگار مهر بابیان اینکه ساخت باغ‌موزه دفاع مقدس همدان حدود ۱۳ سال زمان برده است؛ گفت: در ساخت این مجموعه نگاه ملی و استانی مدنظر قرار گرفت به‌طوری‌که مجموعه‌های داخلی آن به تفکیک شامل ۴۰ درصد نگاه ملی و ۶۰ درصد نگاه استانی است.

باغ‌موزه دفاع مقدس همدان فرهنگ محور است

خلیل الهی تبار بابیان اینکه در طراحی این مجموعه با توجه به اسناد و مدارک از توان هنرمندان همدانی استفاده شد، افزود: انواع روش‌ها و مصالح در این موزه به کار گرفته‌شده و وجه تمایز باغ‌موزه دفاع مقدس همدان با سایر باغ‌موزه‌ها این است که آن‌ها تجهیزات محور هستند، اما باغ‌موزه دفاع مقدس همدان فرهنگ محور است.

الهی تبار بابیان اینکه باغ‌موزه دفاع مقدس همدان در ۶ فاز تعریف‌شده که چهار فاز آن افتتاح‌شده است، گفت: فاز دیگر این مجموعه موزه پانوراماست که راه‌اندازی آن افزون بر ۶ میلیارد تومان هزینه در بردارد.

وی فاز دیگر مجموعه باغ‌موزه دفاع مقدس همدان را فاز جنگ نابرابر عنوان کرد و گفت: این فاز برشی از شهر خرمشهر است که قصه شهادت شهید حسین فهمیده در آن بازسازی می‌شود.

فاز جنگ نابرابر باغ‌موزه دفاع مقدس همدان یک پازل ۳ قطعه‌ای است که اجرای آن هزینه بسیار بالایی دارد
مدیر باغ‌موزه دفاع مقدس همدان اضافه کرد: فاز جنگ نابرابر باغ‌موزه دفاع مقدس همدان یک پازل ۳ قطعه‌ای است که اجرای آن هزینه بسیار بالایی دارد.

الهی تبار به آب‌نمای موزیکال باغ‌موزه دفاع مقدس همدان اشاره کرد و بابیان اینکه این آب‌نما ظرفیت بالایی برای جذب گردشگر دارد، اضافه کرد: انجام برنامه‌های فرهنگی در باغ‌موزه دفاع مقدس مدنظر است.

وی با تأکید بر اینکه تاکنون افراد زیادی از گروه‌ها و اقشار مختلف کشور از باغ‌موزه دفاع مقدس همدان بازدید کرده‌اند، گفت: باغ‌موزه دفاع مقدس همدان اندیشه‌ای برای ساخت دیگر مراکز در استان‌های کشور شده و این امر تلاش‌های خاموش مردان بی‌ادعای دوران دفاع مقدس را به ارمغان می‌آورد.

طبق آنچه در بررسی‌ها به دست آمد باغ‌موزه دفاع مقدس همدان با بهره‌گیری از تکنولوژی‌های مدرن و با همکاری مهندسانی از کشور کره شمالی دریکی از نقاط خوش آب‌وهوای همدان ساخته‌شده و روزانه انبوهی از مردم همدان و گردشگران داخلی و خارجی این موزه را برای بازدید انتخاب می‌کنند.

این موزه قدمی هرچند کوچک در راستای زنده نگاه‌داشتن یاد و خاطره شهدای ۸ سال دفاع مقدس و پایداری بعد از جنگ تحمیلی دلیرمردان عرصه مقاومت و ایثار و از آن مهم‌تر قدم نهادن درراه سرخ شهادت و ایستادگی است که دلاوری‌های بزرگ‌مردان این خطه را به تصویر کشیده است.

ناگفته پیداست باغ‌موزه دفاع مقدس استان همدان از آثار منحصربه‌فرد و حرکتی جدی و فرهنگی درزمینهٔ به تصویر کشیدن دوران جهاد و حماسه در این کشور است که باید باهمت مسئولان و متصدیان برای تکمیل دو فاز باقی‌مانده از آن تلاش شود تا مجموعه‌ای کامل که گویای آنچه در دوران دفاع مقدس سپری کردیم باشد و نسل جدید را با این واقعیت‌ها آشنا کند
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار