تعدادی از کارشناسان و هواداران فوتبال با اشاره به استعداد و علاقه جوانان یزدی یکی از راهکارهای توسعه این رشته ورزشی و حضور حداقل یک تیم استان در لیگ های مطرح ایران را حمایت مسئولان و همراهی صاحبان واحدهای تولیدی و صنعتی عنوان کرده اند.
کد خبر: ۶۲۹۴۲۷
تاریخ انتشار: ۲۲ تير ۱۳۹۷ - ۱۸:۱۲ 13 July 2018

پرونده فوتبال یزد، سه سال قبل با سقوط تیم های تربیت و فولاد به کلی در لیگ دسته اول باشگاه های کشور بسته شد، به این ترتیب سهمیه و نماینده ای در لیگ دسته 2 ندارد.
این امر موجب نارضایتی علاقه مندان این رشته جذاب، پرطرفدار و محبوب در میان نوجوانان و جوانان شده است.
سال های اخیر بارها فوتبال دوستان و هواداران این رشته با مراجعه به مسوولان اجرایی و ورزشی استان و نوشتن نامه ، تومار و برگزاری جلسه های متعدد پیگیر حضور حداقل یک تیم استان در لیگ دسته 2 کشور شدند که هنوز اقدامی نشد.
علاقه مندان فوتبال یزد بر این عقیده اند، استان با توجه به فعالیت واحدهای معدنی و صنعتی با پیگیری و حمایت مسئولان توانایی داشتن تیم در لیگ دسته یک ، 2 و حتی برتر را دارد که باید اقدام عملی انجام شود.
خاطره خوش اهالی فوتبال یزد به 13 سال پیش و صعود تیم شهید قندی به پنجمین دوره لیگ برتر فوتبال باشگاه های ایران در سال 1384 مربوط است.
در آن سال ورزشگاه شهید نصیری یزد مملو از هوادارانی بود که یک صدا نماینده فوتبال استان را تشویق می کردند و در نهایت هم جشن صعود به لیگ برتر برگزار شد.
اما، حیف که این لذت چندان دوامی نداشت و پس از یکسال با سقوط تیم شهید قندی به لیگ دسته یک و در ادامه انحلال تیم به افسوس منجر شد، افسوسی که فوتبال یزد همچنان با آن روزگار می گذراند.
در این ارتباط جمعی از هواداران فوتبال در گفت و گو با گزارشگر ورزشی ایرنا با ابراز ناخرسندی از اینکه استان ثروتمندی مثل یزد تیمی در سطح اول کشور ندارد بر ضرورت پیگیری و برنامه ریزی عملی برای تحقق خواسته های مردمی از سوی مسوولان تاکید کردند.
آنها افزودند: در یزد بر خلاف سایر استان ها هنوز فوتبال به عنوان یک فرهنگ در میان مردم و مسوولان جایگاه واقعی خود را پیدا نکرده است.
آنها بر این باورند که تب آزمون ورود به مراکز آموزش عالی، مدارس شاهد، تیزهوشان ، نمونه دولتی و خصوصی که اهمیت هم دارد در صدر مطالبات خانواده ها و جامعه قرار دارد و به امور ورزشی و به خصوص فوتبال که مخاطبان و علاقه مندان زیادی دارد، عنایت نمی شود.
رضا جمالی 23 ساله که در رشته تربیت بدنی مشغول تحصیل است ، به گفته خودش بارها برای تشویق تیم های تربیت و فولاد در استادیوم شهید نصیری یزد حضور یافت، از نبود تیم در لیگ انتقاد کرد.
به گفته وی یکی از راهکارهای اصلی حمایت از فوتبال یزد علاوه بر پشتیبانی مردم و افراد خیر، حمایت مسوولان و جلب مشارکت واحدهای تولیدی و صنعتی است.
وی با اشاره به اینکه یزد، پس از تهران، اصفهان و آذربایجان شرقی چهارمین استان صنعتی و بعد از کرمان دومین استان معدنی ایران است، ادامه داد: با وجود شعارها متاسفانه عزم جدی در بین مسوولان برای اقدام عملی و حضور تیمی در لیگ برتر ، دست یک و دسته 2 دیده نمی شود.
این جوان دانشجو تاکید کرد: اگر مسوولان بر اساس رسالتی که در برابر جوانان و جامعه دارند انجام وظیفه کنند قطعا مشکل نبود تیم در لیگ دسته یک و 2 رفع خواهد شد.
جمالی ادامه داد: رشته فوتبال بخاطر جذابیت و مخاطبان زیادی که دارد زمینه جذب نوجوانان و جوانان در آن به عنوان تفریح سالم و با نشاط فراهم است و جلو بسیاری از ناهنجاری ها و آسیب های فرهنگی و اجتماعی گرفته خواهد شد.
دیگر هوادار فوتبال یزد هم با اشاره به اینکه با سقوط تیم های تربیت و فولاد یزد بذر ناامیدی و نارضایتی در بین جوانان علاقه مند کاشته شد، اظهار کرد: ما از مسوولان عاجزانه می خواهیم به مطالبات بر حق علاقه مندان و پیگیری برای داشتن حداقل یک تیم در لیگ کشور اقدام کنند.
ناصر حسینی با بیان اینکه در برخی استان ها ، شهرداری و شورای شهر با همراهی و حمایت مسوولان و سایر حامیان مالی از بخش صنعت و معدن در لیگ های کشور تیم داری می کنند، سووال کرد یزد مگر چه تفاوتی با آنها دارد که تاکنون اقدامی نشد؟
وی بیان کرد: حضور تیم استان در لیگ کشور موجب جذب جوانان و فراهم شدن زمینه تفریح سالم می شود و در کاهش آسیب ها که با فضای مجازی دامن برخی از آنها را گرفته جلوگیری می کند.
مادر یک جوان فوتبال دوست با اشاره به اهمیت وقف نزد یزدی ها از واقفان خیراندیش استان خواست، بخشی از اموال و درآمد خود را برای توسعه فعالیت های ورزشی و تامین فضاهای ورزشی، حمایت از تیم های محله، شهرک ها ،شهرستان و استان وقف کنند.
وی بدون ذکر نامش تاکید کرد: واقفان تا زمانی که در قید حیات هستند با همکاری و هدایت اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان یا استان بر هزینه کردها نظارت کنند.
وی اضافه کرد: در دین مبین اسلام به سلامت روح و جسم و توجه به شمشیربازی ، اسب سواری و ... تاکید زیادی شده است و ما نباید از این سفارش دینی غافل باشیم. 
همچنین کارشناس و یکی از پیشکسوتان فوتبال یزد به خبرنگار ایرنا گفت: 200هکتار از 750 هکتار بافت تاریخی یزد 18تیر ماه 1396، پس از سال ها پیگیری و انتظار در فهرست آثار یونسکو ثبت جهانی شد.
وی توضیح داد: با توجه به حدود چهار هزار واحد تولیدی و صنعتی و فعالیت حدود 120هزار نفر در بخش صنعت و معدن به هیچ وجه زیبنده یزد نیست در لیگ های مطرح کشور تیم نداشته باشد.
علی محمد قادریان افزود: برای برون رفت از وضعیت موجود و ارتقای جایگاه فوتبال یزد در سطح ملی باید مسوولان ارشد استان به عنوان یک وظیفه و رسالتی که در قبال مردم و خصوصا جوانان دارند جدی اقدام کنند.
این کارشناس فوتبال که با گروه ورزش روزنامه پیمان یزد که به عنوان نخستین روزنامه محلی استان همکاری دارد، تصریح کرد: نمایندگان مجلس، شهرداری و شورای شهر یزد می توانند همانند خیلی از استان ها رسالت خطیر خود را در قبال مطالبات خیل عظیم جوانان و فوتبال دوستان انجام دهند.
وی تاکید کرد: همه برای حضور تیمی از یزد در لیگ کشور و حداقل دسته2 تلاش دارند و در 2 سال اخیر بارها با حضور در جاهای مختلف صدای خود را به گوش مسوولان رسانده اند و الان نوبت مدیران برای حل مشکل و تحقق خواسته علاقه مندان و دلسوزان است.
به گفته رئیس هیات فوتبال یزد هم اکنون 25 تیم فوتبال ، فوتسال و فوتبال ساحلی استان در لیگ های مختلف کشوری حضور دارند ولی قله اصلی که مدنظر علاقه مندان است، حضور تیمی از استان در لیگ های برتر ، دسته اول و دوم کشور است.
عبدالرضا دستا می گوید: کارهای بسیاری سال های اخیر خصوصا فوتبال پایه و برگزاری دوره های آموزشی ، ارتقای علمی مربیان ، داوران ،ساماندهی مدارس و فعالیت های فرهنگی در این رشته انجام شد.
وی تصریح کرد: اگر کارهای زیادی در فوتبال یزد هم صورت گیرد و تیمی در لیگ نداشته باشیم، متاسفانه مردم اعتقاد دارند، این رشته ورزشی در یزد مطرح نیست، بنابراین اهمیت موضوع بر کسی پوشیده نیست.
این مسوول بر این عقیده است: برای اینکه تیمی از یزد در لیگ کشوری و حداقل لیگ دسته 2 از استان داشته باشیم تاکنون جلسه های متعددی با حضور مسوولان ورزشی و اجرایی و برخی صاحبان صنایع استان برگزار شد.
دستا یادآور شد: هیات فوتبال یزد با همکاری اداره کل ورزش و جوانان استان برای تحقق خواسه علاقه مندان و حضور تیمی از یزد در لیگ دسته 2 به تلاش های خود ادامه می دهد، امیدواریم این مشکل هرچه زودتر رفع شود.
این کارشناس ارشد ورزشی ضعف اصلی فوتبال یزد را نداشتن باشگاه های نیرومند و ریشه دار دانست و یادآور شد: برای اینکه در آینده همانند برخی استان ها تیم های نیرومند در لیگ های کشور داشته باشیم باید نسبت به تشکیل و تقویت باشگاه ها منسجم تر اقدام کرد. 
همچنین معاون توسعه امور ورزش اداره کل ورزش و جوانان یزد می گوید: به خوبی به واقف هستیم، اگر در رشته های مختلف مقام و جایگاه ممتازی در کشور باشیم، قطعا بخاطر مقبولیتی که فوتبال در بین مردم و جوانان دارد، چیزی جای آن را نمی گیرد.
سید احمد هاشمی افزود: توجه به فوتبال از جمله دغدغه های جدی ماست و در این خصوص با مسوولان شهرداری و شورای شهر یزد رایزنی هایی انجام شد تا آنها در تیم داری و حمایت از تیم ها برای رقابت های کشوری همکاری کنند.
این مسوول اظهار کرد: در این خصوص قول هایی توسط شهرداری و شورای شهر یزد داده شد تا نسبت به احیای باشگاه فرهنگی ورزشی شهرداری فعالیت کنند، اگر این امر تحقق یابد قطعا بسیاری از مطالبات رفع می شود.
هاشمی تصریح کرد: همچنین از رئیس فدراسیون فوتبال قول هایی گرفته شد، حداقل در لیگ دسته دوم فوتبال باشگاه های کشور یک تیم از استان حضور داشته باشد که موضوع را با همکاری بخش های دیگر و هیات فوتبال در حال پیگیری هستیم.
وی عنوان کرد: بدون شک برای تحقق خواسته جامعه فوتبال دوستان و علاقه مندان به این رشته ، این اداره کل در این خصوص دغدغه جدی دارد.
وی تاکید کرد: نمی توان به تنهایی به اهداف مورد نظر رسید و باید همه در کنار کارهایی که انجام می شود سایر بخش ها به خصوص صنایع ، بخش خصوصی ، شهرداری و شورای شهر ورود کنند و وظایف خود را انجام دهند.
استان یزد با یک میلیون و 138 هزار نفر جمعیت ، 25 تیم فوتبال ، فوتسال و فوتبال ساحلی در لیگ کشور و 80 تیم در لیگ استانی و یک تیم ( آریا ) در لیگ دسته سه باشگاه های کشور دارد .
این استان 47هیات ورزشی و 65هزار ورزشکار بیمه شده دارد.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار