نماینده ولی فقیه در استان فارس با بیان اینكه:تاكنون خیلی مواجه با ارائه راه حل نشده است و در این زمینه خیلی ضعیف هستیم و سپس ادامه داد: کشور ما اکنون نیاز به آسیب‌شناسی ندارد و به ارائه راه حل نیاز دارد. در این فضای محدودی که از نظر ذهنی ایجاد کردیم فرصت اندیشیدن به راه حل وجود ندارد.
کد خبر: ۶۳۰۰۶۶
تاریخ انتشار: ۲۳ تير ۱۳۹۷ - ۱۸:۱۹ 14 July 2018

تابناک فارس به نقل از ایکنا:آیت‌الله لطف‌الله دژكام،‌ نماینده ولی فقیه در استان فارس امروز، ۲۳ تیرماه در دیدار با تشكل‌ها و جریانات اصولگرای این استان ابتدا به بیان نكاتی درباره عناوینی كه احزاب اصولگرا را دور هم جمع می‌كند، پرداخت و گفت: در این خصوص اصطلاحاتی که به فرموده مقام معظم رهبری ترجمه اصطلاحات سیاسی اروپا هست، گاهی پاسخگوی آن انگیزه‌ها و نیازهای مد نظر نیست.
وی افزود: ما به اشتباه اصولگرا را در برابر اصلاح‌طلب قرار دادیم و اصلاح‌طلبی را رفرم دانستیم اما این مفهوم چیز منفی و بدی نیست و اصول‌گرایی با اصلاح‌طلبی به نوعی قابل جمع است و در تضاد نیست. درواقع رفرم در اروپا که نظیرش در ایران است به معنی این است که یک‌سری مبانی فکری را در جامعه قبول نداریم و می‌خواهیم آن را تغییر دهیم و به جای انقلاب، تغییر تدریجی ایجاد کنیم.
آیت‌الله دژكام اظهار كرد: تغییر، در راستای از بین بردن ارزش‌های اصیل دینی هست که مشکل دارد وگرنه خود تغییر خوب است به خصوص اگر تغییرات در جهت بازگشت به ارزش‌ها باشد، ما هم استقبال می‌کنیم.
امام جمعه شیراز با بیان اینكه اصلاح به معنای رفرم خیلی فرق دارد با اصلاحی که در قرآن است، گفت: قرآن می‌گوید پیامبران به دنبال اصلاح بودند تا جامعه را به سمت ارزش‌های اصیل الهی تغییر دهند اما اصلاح‌طلبان در اروپا جامعه را تغییر دادند واز دین دور کردند و به سمت انسان‌پرستی بردند.
وی ادامه داد: پس به طور خلاصه می‌شود گفت یک اصلاح‌طلبی می‌شود به هم ریختن ارزش‌های الهی و دینی که در کشورهای غربی استفاده می‌شود و یک اصلاح‌طلبی به فکر سامان دادن به ارزش‌ها است که قرآن به آن اشاره می‌کند و طرفدار این نوع اصلاح‌طلبی است و اصولگرایی با این اصلاح‌طلبی نوع دوم تجمیع می‌شود.
آیت‌الله دژكام این نكته را یادآور شد كه در روایات ما هست که سنت‌ها ۲ گونه هستند، سنت حسنه که به سمت ارزش‌هاست و سنت سیئه که به آن بدعت می‌گویند و ما با آن مخالفیم اما از سنت حسنه استقبال می‌کنیم.
نماینده ولی فقیه در استان فارس با بیان اینكه نگاه ما در این تقابل‌ها گاهی برگرفته از آن طرف آب است که باید اصلاح شود و تغییر یابد، گفت: باید ببینیم درون جریان داخلی کشور که به دنبال اصلاح هستند چه واقعیتی حکم‌فرما هست. اگر بعضی از آن‌ها دلسوز هستند و به دنبال بهتر شدن اوضاع در جهت ارزش‌های الهی هست قطعاً با ما همراه است. در این زمینه سطحی نگاه نکنیم شاید در عمق نگاه خود به دنبال ارزش‌هایی باشد.
وی با تأكید بر اینكه ما باید برای آینده جهان نظریه‌پردازی سیاسی کنیم و آن را صادر کنیم، گفت: آنچه ما از قرآن، حدیث و سنت اهل بیت(ع) استفاده می‌کنیم این است که می‌شود گاهی تغییراتی ایجاد کرد و نوآوری‌هایی استفاده کرد در راستای ارزش‌های اصیل که مطلوب است. هر جا حسنه باشد استفاده می‌کنیم وگرنه می‌شود بدعت که مخالف آن هستیم.
آیت‌الله دژكام با بیان اینكه نیاز به بازاندیشی در تفکر اصول‌گرایی و اصلاح‌طلبی داریم، گفت: فلسفه قضیه را باید بررسی کنیم. ما فلسفه را محدود کردیم و به آن کم اهمیت دادیم و خلاصه کردیم آن را در بحث‌های اصالت وجودی در حالیکه حکمت عملی باید بسط داده شود و در بطن و درون انقلاب اسلامی رشد کند و برای دنیا حرف داشته باشد و این مایه کاری است که همه احزاب نیاز دارند. حزب بدون اندیشه، تفکر و حکمت معنا ندارد.
نماینده ولی فقیه در استان فارس از تمام احزاب و گروه‌های مختلف درخواست كرد تا یك فضا برای اندیشه‌ورزی درباره چارچوب‌های تفکری خود ایجاد کنند. اکنون احزاب پشتوانه فکری قوی ندارند، در واقع امروز علاقه حزبی هست اما تفکرات حزبی قوی وجود ندارد.
وی با تصریح اینكه امروزه همه گروه‌ها به آسیب‌شناسی وضعیت سیاسی اجتماعی کشور پرداخته‌اند، گفت: ما در مسئله آسیب‌شناسی بین طیف‌های مختلف سیاسی اصولگرا و اصلاح‌طلب فرقی نمی‌بینیم یعنی تفاوت ما در شناخت آسیب‌ها زیاد نیست.آن چیزی که تفاوت ۲ جریان و گفتمان سیاسی است در راه حل‌ها و راهبردهاست که مشکلات را چگونه باید حل کنیم؟!
آیت‌الله دژكام این نكته را یادآور شد كه تاكنون خیلی مواجه با ارائه راه حل نشده است و در این زمینه خیلی ضعیف هستیم و سپس ادامه داد: کشور ما اکنون نیاز به آسیب‌شناسی ندارد و به ارائه راه حل نیاز دارد. در این فضای محدودی که از نظر ذهنی ایجاد کردیم فرصت اندیشیدن به راه حل وجود ندارد.
وی با بیان اینكه در انتخابات گذشته کسانی که آمده‌اند و همه در قله جریان‌های مختلف سیاسی بودند چیزی به عنوان راه حل نداشتند، گفت: به‌طور کل چیزی برای راه حل نداریم و باید بازنگری کنیم. این مملکت مشکل دارد باید همه به فکر باشیم. اكنون باید جوان‌ترها به میدان آمده و به دنبال راه حل باشند.
آیت‌الله دژكام بیان كرد: در ادامه راه حل‌ها وقتی درون حزب می‌آید باید به فکر باشیم که راهکار ارائه شده از نظر علمی درست باشد واز نظر اقناع مردم به گونه ای باشد که طرفدار داشته باشد.
وی با تأكید بر اینكه نشاط می‌تواند غافلانه یا عاقلانه باشد، گفت: امروزه برای نشاط عاقلانه پیشنهادی نداریم. یکسری کارها نیاز است که با هم انجام داده و بعد از آن برایش طرفدار جمع کنیم.
امام جمعه شیراز گفت: شما در یک نظامی که مبنایش مردم سالاری دینی است می‌خواهید راه حل‌هایتان را برای حل مشکلات جامعه ارائه داده و رای بیاورید. ما چهره‌ها را آوردیم تا رأی بیاورند و کاری به راهکارهایشان برای مشکلات نداریم. هر کسی که فیلم تبلیغاتیش زیباتر باشد رأی می‌آورد و این تقصیر همه ما است. تقصیر همه احزاب و جریانات سیاسی است.
وی تأكید كرد: ما باید راه حل ارائه دهیم و بعد برویم سراغ مردم تا آن‌ها را اقناع کنیم و هر طیفی راه حل خود را ارائه دهد و این می‌شود حزب که باید مستمر کارش را انجام دهد، اما بعضی‌ها به خصوص ائمه جمعه باید فراتر از یک حزب باشند یعنی حضور سیاسی اجتماعی داشته باشند اما وابسته به یک حزب نباشند تا بتوانند فراتر بیاندیشند و پدرانه همه احزاب را جذب کنند.
آیت‌الله دژكام گفت: سعی کنید این جاذبه را برای نگاه حزبی خود ایجاد کنید تا طرفدار بیشتر داشته باشید. زوری نمی‌شود بلكه مردم باید اقناع شوند. برتری تفکر را باید در عرصه اندیشه اثبات کنیم و با زور نمی‌شود اثبات کنیم.
وی با تأكید بر اینكه همه باید بازنگری کنیم تا درون مجموعه خود حرف حقمان را به صورت درست توجیه کنیم،‌ گفت: خدا دل‌ها را به سمت حرف حق می‌آورد اما ما هم وظایفی داریم و رهبر معظم انقلاب هم فرمودند که پیروزی نزدیک است به شرطی که وظایمان را به خوبی انجام دهیم.
نماینده ولی فقیه در استان فارس در پایان گفت: ما نظام مردم سالاری دینی را نمی‌خواهیم تغییر دهیم و باید برای تفکر و حرف‌هایمان به دنبال توجیه‌های عقل پسند باشیم.
انتهای پیام

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار