سرپرست شرکت آب منطقه ای استان خراسان رضوی گفت: طبق اطلاعات موجود سدهای استان فقط ۲۲ درصد ظرفیت خود آب دارند.
کد خبر: ۶۳۱۰۶۴
تاریخ انتشار: ۲۵ تير ۱۳۹۷ - ۱۶:۳۷ 16 July 2018

به گزارش تابناک : محمد علایی ظهر دوشنبه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: گرمای هوا، کاهش بارندگی و کمبود آب باعث شده  تا  سدهای استان تنها حدود ۲۲ درصد آب داشته و حدود ۷۸ درصد خالی باشند .

وی افزود :پاییز و زمستان سال گذشته شاهد کمترین میزان بارندگی چند دهه اخیر در استان بوده ایم. طی دهه های گذشته ذخایر برفی استان و کشور به طور مکرر رو به کاهش بوده و بسیاری از دشت های استان نیز با ادامه روند فعلی اضافه برداشت کاملا غیر قابل استفاده خواهند شد و فرهنگ صرفه جویی در مصرف آب باید به صورتی در جامعه آموزش داده شود که مردم ضمن اطلاع از وجود بحران در منابع آب کشور، صرفه جویی در این سرمایه ملی را در سرلوحه امور خود قرار دهند.

سرپرست شرکت آب منطقه ای تصریح کرد:حل مشکلات کم آبی که سال هاست گریبانگیر خراسان رضوی شده است ، بدون مشارکت مردمی امکان پذیر نیست و راه حل گذر و مدیریت صحیح این بحران در گرو مشارکت همگانی برای نجات آب است و مشارکت دولت و مردم برای حفظ آب که یادگار نیاکان ما و امانتی در دست ما برای آیندگان است، ضروری است.

علایی با تاکید بر اهمیت جداسازی آب شرب از آب مصرفی تاکید کرد: بسیاری از کشور های دارای شرایط خشکسالی همچون کشور ما و حتی کشور های پر باران تر نسبت به ایران ، آب مصرفی را از آب شرب جدا کرده اند و با این اقدام پیشگیری موثری از اتلاف آب شده است.

وی با تاکید بر اهمیت واقعی شدن قیمت آب به قیمت تمام شده آن تصریح کرد: هدف از این اقدام درآمد زایی برای دولت نیست بلکه در راستای هزینه کرد آن در جهت اجرای پروژه های تعادل بخشی آبخوان های  خراسان رضوی می باشد.

علایی عنوان کرد: آب سرمایه ای فرهنگی ، اقتصادی و معنوی برای ما است و صرفه جویی در مصرف آب یک انتخاب نیست و در واقع یک الزام است. همه مردم باید برای محافظت از آب بکوشند و دغدغه داشته باشند. نجات آب قطعا و فقط با مشارکت همگانی مردم امکان پذیر است در غیر این صورت باید برای شرایط بسیار دشواری آماده شویم.

 

 

منبع : مهر 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار