دیدار ترامپ و پوتین؛
روسای جمهور آمریکا و روسیه تا ساعتی دیگر در پایتخت فنلاند دیدار می کنند و این در حالی است که برخی از نمایندگان کنگره ایالات متحده به ترامپ در خصوص این دیدار هشدار داده اند.
کد خبر: ۶۳۱۱۱۳
تاریخ انتشار: ۲۵ تير ۱۳۹۷ - ۱۹:۳۹ 16 July 2018

مرد مغرور در برابر جاسوس کارکشته/ حکایت یک گل و بهار

 به گزارش تابناک قزوین، بسیاری از مردم جهان گمان می کنند که «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه بر روی «دونالد ترامپ» همتای آمریکایی خود نفوذ دارد و علاوه بر آن در حالیکه ترامپ در دیدار امروز فقط بدنبال ارضای حس خودبرتر بینی خویش است پوتین به عنوان یک جاسوس کارکشته بدنبال حفظ منافع روسیه خواهد بود.

برخی از اعضای کنگره آمریکا با اشاره به سابقه فعالیت پوتین در «کا گ ب» (سرویس جاسوسی اتحاد جماهیر شوروی) به ترامپ توصیه کرده اند به هیچ وجه به صورت تک به تک با پوتین وارد مذاکره نشود و حتما در هنگام گفتگو با رئیس جمهور روسیه، افراد دیگری همراه وی باشند.

ترامپ امیدوار است که با این دیدار بتواند روابط سرد آمریکا با روسیه را گرم کند اما این دیدار حکایت ضرب المثل فارسی «با یک گل بهار نمی شود» است. زیرا نهادهای امنیتی آمریکا هنوز پیگیر پرونده دخالت روسیه در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ به نفع دونالد ترامپ هستند و در یکی از آخرین اقدامات ضد روسی، واشنگتن روز جمعه محدودیت های جدیدی را علیه مقامات روسی به اجرا گذاشت.

در همین رابطه «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه در مصاحبه‌ای در اواخر سال گذشته اعلام کرد که تا زمانی که توهم روس هراسی در میان سیاستمداران آمریکایی دیده می شود، مقامات مسکو انتظار زیادی برای بهبود روابط با واشنگتن ندارند.

دونالد ترامپ تاکنون تنها در حاشیه اجلاس های بین‌المللی با ولادیمیر پوتین دیدار کرده است. آخرین دیدار این دو رهبر در ماه نوامبر سال ۲۰۱۷ میلادی صورت گرفت.

در خصوص دیدار امروز پوتین و ترامپ سخنگوی کاخ کرملین اعلام کرده است گفتگوی ولادیمیر پوتین و دونالد ترامپ درباره امور سوریه، با توجه به موضع ایالات متحده در قبال ایران دشوار خواهد بود. دیدار ترامپ و پوتین می‌تواند نوعی فاصله گیری از وضعیت بحران کنونی در روابط دو جانبه این کشورها باشد.

از سوی دیگر دونالد ترامپ ساعاتی پیش از این دیدار در صفحه توییتر خود نوشت: «به یمن سالها حماقت و بلاهت ایالات متحده، رابطه‌ ما با روسیه هرگز بدتر از این نبوده است.»

ترامپ همچنین در توییت خود به شکل تلویحی به ماجرای تحقیق درباره نقش روسیه در انتخاب وی به عنوان ریاست جمهوری آمریکا نیز واکنش نشان داد.

تبعات دیدار ترامپ و پوتین

شکی در این نیست که دیدار روسای جمهور آمریکا و روسیه با توجه به نوع نگاه ترامپ به مسکو تبعاتی را بدنبال خواهد داشت که از مهمترین موارد آن می توان به تشدید اختلافات کنگره با کاخ سفید و افزایش شکاف میان واشنگتن و متحدان اروپایی به ویژه اعضای ناتو اشاره کرد.

کنگره آمریکا به شدت مخالف نزدیکی کاخ سفید به کرملین است و در سال های اخیر تحریم های متعددی را علیه مسکو به اجرا گذاشته است. اقدامات تنبیهی کنگره آمریکا علیه روسیه از سال 2015 شدت گرفته و پوتین که امیدوار به ترمیم روابط مسکو و واشنگتن در دوره ریاست جمهوری ترامپ بود رفته رفته از وی ناامید می شود.

به این ترتیب پس از تحریم های جدید کنگره آمریکا علیه روسیه و اعلام عدم مخالفت دونالد ترامپ با این تحریم ها و بروز تنشهای سیاسی، امیدهای پوتین از بهبود روابط با آمریکای ترامپ، به یاس تبدیل شد. از سوی دیگر دیمیتری مدودف؛ نخست وزیر روسیه چند ماه پیش ازاین گفت: روابط روسیه با امریکا از زمان جنگ سرد به بدترین وضع خود رسیده است.

اما در خصوص تاثیر این دیدار بر روابط آمریکا با متحدان قدیمی واشنگتن باید گفت نزدیکی ترامپ به پوتین در حالی است که میان ترامپ و رهبران اروپایی شکاف ایجاد شده و اقدامات ترامپ موجب عمیق تر شدن این شکاف گشته است.

شکاف میان ترامپ و متحدان آمریکا در حالی عمیق تر می شود که اروپائی ها بویژه اعضای ناتو کماکان روسیه را دشمن شماره یک خود می دانند و از همین رو گرمتر شدن روابط واشنگتن با مسکو موجب سردتر شدن روابط آمریکا با متحدان اروپایی می شود و این وضعیت در حالی است که مستندات موجود و مجموعه اقدامات ترامپ نیز حکایت از آن دارد که رئیس جمهور آمریکا  در پی ضعیف کردن اتحادیه اروپا است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار