جعفر مهراد موسس مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوریبا اشاره به رتبه بندی "عصر طلایی" تایمز، گفت: این نظام دانشگاه هایی را که در فاصله زمانی ۱۹۴۵ و ۱۹۶۷ تاسیس شده اند رتبه بندی می کند. نام این رتبه بندی از دوران طلایی در آموزش عالی جهانی که صفت بارز آن گسترش سریع دانشگاه ها و سرمایه‌گذاری بیشتر در تحقیقات علمی است، ریشه گرفته است.
کد خبر: ۶۳۱۶۵۸
تاریخ انتشار: ۲۷ تير ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۰ 18 July 2018

به گفته وی، جدول عصر طلایی سال جاری شامل ۲۰۰ دانشگاه برتر جهان است.

مهراد با بیان اینکه دانشگاه سان دیاگو در کالیفرنیا در دو سال متوالی در صدر جدول این رتبه بندی قرار دارد، گفت: همچنین دانشگاه های آمریکا از نظر پژوهش بالاترین امتیاز را به خود اختصاص داده اند.

با گسترش این رتبه بندی، اکنون ژاپن با ۲۸ دانشگاه، بیشترین تعداد دانشگاه های عصر طلایی را به خود اختصاص داده است که تقریبا تمام آن ها در سال ۱۹۴۹ تاسیس شده اند.

دانشگاه صنعتی شریف که در سال ۱۹۶۶ تاسیس شده است در این رتبه‌بندی، رتبه ۹۲ را به خود اختصاص داده است. رتبه بین المللی این دانشگاه در سال ۲۰۱۸ در دامنه ای بین ۶۰۱ تا ۸۰۰ قرار دارد. امتیازهای دانشگاه صنعتی شریف از آموز ش ۲۵/۵، پژوهش ۲۶/۵، استناد ۳۶/۷، درآمد صنعتی ۹۶/۴، و چشم انداز بین المللی ۱۹/۶ است.

استاد علم اطلاعات و دانش شناسی با اشاره به رتبه 95 دانشگاه صنعتی امیرکبیر در این رتبه‌بندی بین‌المللی، گفت: دانشگاه صنعتی امیرکبیر در سال 1958 تاسیس شده است. امتیازهای دانشگاه صنعتی امیرکبیر در تمام شاخص ها به استثنای شاخص درآمد صنعتی و انتقال دانش تقریبا بیشتر از دانشگاه صنعتی شریف است. امتیاز شاخص درآمد صنعتی این دانشگاه ۷۴/۴ است.

مهراد با اشاره به امتیازات دانشگاه‌های ایران در این رتبه‌بندی بین‌المللی گفت: رتبه دانشگاه های شهید بهشتی ـ تاسیس۱۹۵۹ ـ شیراز ـ تاسیس ۱۹۴۶ ـ و تبریز ـ تاسیس ۱۹۴۷ـ  در دامنه ای بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ در بین ۲۰۰ دانشگاه ممتاز رتبه بندی عصر طلایی قرار دارند.

وی خاطرنشان کرد: امتیاز محیط آموزشی دانشگاه شهید بهشتی ۲۱/۸، محیط پژوهشی ۱۸/۸، تاثیر استناد ۱۹/۱، درآمد صنعتی ۴۶/۷، و چشم انداز بین المللی ۱۶/۴ است. امتیازهای دانشگاه شیراز در این شاخص ها به ترتیب ۲۲/۸، ۲۰/۵، ۱۸/۴، ۴۵/۳، و ۱۶/۶ است. امتیازات دانشگاه تبریز نیز به ترتیب ۲۵، ۱۴/۶، ۳۵/۲، ۴۱/۲ و ۱۶ است.

موسس مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری  با اشاره به امتیازات دانشگاه فردوسی در این رتبه‌بندی گفت: رتبه دانشگاه های فردوسی ـ  تاسیس ۱۹۴۹ ـ و اصفهان ـ تاسیس ۱۹۴۶ـ در دامنه ای بین ۱۵۱ تا ۲۰۰ است. امتیاز دانشگاه فردوسی مشهد در شاخص آموزش ۲۲/۹، پژوهش ۱۴/۷، استناد ۲۰/۱، درآمد صنعتی ۳۵/۸، و چشم انداز بین المللی ۲۰/۲ گزارش شده است. 

وی گفت: دانشگاه اصفهان نیز به ترتیب امتیازهای ۲۴/۸ را برای آموزش، ۲۰/۲ را برای پژوهش، ۹/۱ را برای تاثیر استناد، ۴۱/۴ را برای درآمد صنعتی و انتقال دانش و ۱۶/۱ را برای چشم انداز بین المللی بدست آورده است. بعد از دانشگاه اصفهان هنوز نام ۳۰ دانشگاه ممتاز این رتبه بندی از کشورهای مختلف جهان دیده می شود. ایران با ۷ دانشگاه موقعیت مناسبی در بین دانشگاه های عصر طلایی کسب کرده است.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار