در گفتگوی اختصاصی با "تابناک قزوین" مطرح شد؛
فرج اله فصیحی رامندی گفت: از آنجایی که شهردار منتخب، خودش قبلا کار شهرداری کرده و تجربه شهرداری دارد،خیلی سریع به تغییرات تن نمی هد به همین دلیل  سعی دارد به مرور تغییرات مورد نظر خود را انجام دهد ضمن هرچند تغییرات، در راستای سیاست های اکثریت شورا است ولی منتها  چون سریع  انجام نمی شود نمی تواند نگرانی ایجاد کند.
کد خبر: ۶۳۱۸۱۷
تاریخ انتشار: ۲۷ تير ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۷ 18 July 2018

شهردار جدید با حفظ تجربه شهرداری؛ خیلی سریع به تغییرات تن نمی دهدبه گزارش تابناک قزوین، طی نشستی با عضو با سابقه شورای شهر قزوین از وی سوالات متعددی در مورد شورای پنجم و موضوعات مدیریت شهری از موضوع تغییرات در شهرداری تا پروژه های نیمه کاره گرفته و همچنین پروژه های جدید و بزرگ در دست اقدام جویا شده ایم که این گفتگو را از نظر می گذرانید.

1-آیا شعار تغییر در مدیریت شهری که از جمله شعارهای کلیدی شورا پنجم بود محقق شده است؟

هنوز برای اینکه برای کارایی شورای پنجم نظر بدهیم زود است ولی در شورا یک اکثریت مطلقی  وجود دارند که  خواسته هایشان را مطرح می کنند برای نمونه اولین خواسته آن ها انتخاب شهردار بود که محقق شد اگرچه نظر من این است که این شورا نیست که تصمیم می گیرد بلکه سران قوم هستند که تصمیم می گیرند در هر صورت شهردار جدید انتخاب شد و با انتخاب شهردار شورای پنجم درصدد بودند که در یک پروسه کوتاه مدت تغییرات اساسی را در شورا و شهرداری ایجاد بکنند .

از آنجایی که شهردار منتخب، خودش قبلا کار شهرداری کرده و تجربه شهرداری دارد،خیلی سریع به تغییرات تن نمی هد به همین دلیل سعی دارد به مرور تغییرات مورد نظر خود را انجام دهد هرچند تغییرات، در راستای سیاست های اکثریت شورا است ولی منتها  چون سریع  انجام نمی شود نمی تواند نگرانی ایجاد کند.  به بیان ساده تر، چون شهردار چون  در گذشته کار شهرداری کرده است می داند که خیلی مدیریت شهری با  جریان حزب و جناح سرو کار ندارد باید کار کرد تا برای مردم ایجاد رضایت کرد چون این تجربه را دارد با این نگاه ورود پیدا می کند و تقربیا در برخی از موارد فعالیت هایش رضایت بخش است اگر چه هر فردی دارای معایب و محاسنی است ولی به طور کلی باید باز هم تاکید کرد که چون روند تغییر، به مرور انجام می شود خیلی نیش زننده نیست.

2-در مصاحبه های قبلی شما تاکید کرده بودید که در استان یک فصل الخطاب و تمام کننده نداریم؟ بیشتر در مورد این موضوع توضیح می دهید؟

من منظورم مدیریت ارشد استان است، همواره در قزوین  بین دستگاه های مختلف در برخی مواقع تعارض وجود دارد که طبیعی هم هست یعنی هر مدیر دستگاه باید حافظ منافع حوزه خودش باشد ولی آنچه ارجحیت دارد این است که باید یک مدیریت ارشد که جامع نگر هم هست بتواند مسائل حل کند.برای مثال عرض می کنم ما در مورد پروژه های شهری خیلی مشکل داریم که متوقف مانده است که در نتیجه این توقف به ضرر مردم است برای نمونه، اکنون الان بیش از 20 سال است که بحث پروژه شهید انصاری شرقی مطرح است که طی چهار سال اجرایی شده و 80 درصد آن تخریب شده است ولی همچنان متوقف مانده است که شاید یکی از دلایل آن نظر غیر کارشناسانه و بر اساس سلیقه آن مدیر دستگاه های خاص باشد.

یا مثال دیگری عرض کنم یک توافقی صورت گرفته با تعدادی از مالکین در راستای اینکه تفکیکی باید از قسمت غرب به شرق (شهر)صورت بگیرد ولی صرفا با این توجیه اینکه می خواهیم حفظ باغستان سنتی کنیم، با هر طرحی  به هر دلیلی مخالفت کنیم غیر کارشناسی است در نتیجه بهتر است همه مسائل کارشناسی شود، در برخی از جهات ضرورت ایجاب می کند یک کار اهمی را نسبت به کار مهم در الویت قرار بدهیم.

اگر ما بخواهیم ساختمان های مسکونی مردم را به همان شکل حفظ کنیم یک زمانی آن کوچه دو متری بوده است و اصلا عابری نداشته است امروز اگر شرایط تردد آن را فراهم نشود محلش را ترک می کند و به اتباع بیگانه اجاره داده می دهد و خودش در جای دیگری ساکن می شود، در نتیجه آن محل اصالت خود را از دست می دهد.

ما باید شرایطی رفاهی را فراهم کنیم که اینها هم نیاز به کسی دارد که فصل الخطاب باشد و بگوید این کار باید انجام شود .من در مورد استاندار سابق یک مثالی زدم به ایشان گفتم چرا این ماده قانونی را اجرا نمی کنی؟ مثالش هم روشن  است این در زمانی است که آقای فرخ زاد به عنوان عضو شورا رفت و معاون عمرانی استانداری شد ،سه ماه معرفی علل البدل شورا به تعویق افتاد این نوع رفتار، نشان دهنده این موضوع است که مدیریت ارشد استان باید دارای یک قاطعیت محکم باشد.

3-پیش بینی این بود که با تغییر مدیریت شهری، ارتباط بین میراث فرهنگی و شهرداری ارتباط بهتری خواهد شد ولی دوباره همه چیز به روند سابق  بازگشت؟ دلیلش چیست و اینکه پروژه شهید انصاری شرقی پروژه موفقی هست یا نه؟

بنده معتقدم شهید انصاری شرقی باید اجرا شود و یک راه دسترسی و محلی باشد ضمن اینکه با حفظ و ساماندهی آثار تاریخی که در آنجا وجود دارد مثل حمام بلاغی، مسجد محمدیه، امامزاده آمنه خاتون  و حمداالله مستوفی باید آن مسیر، مسیر قابل استفاده ای برای مردم و ساکنین باشد این  موضوع در حالی است که به ساکنین آن محل نه اجازه ساخت و ساز می دهیم  و آن را تحت تملک خود قرار می دهیم.

این نوع نگاه دیدگاهی غیر معقول است زیرا من در اخباری دیده بودم که گفته بودند شهرداری می خواهد آین آثار تاریخی را نابود کند این خبر کذب است ما ضمن حفظ آثار تاریخی، فعالیت های خود را که فراهم آوردن تسهیلات مردمی است انجام می دهیم.

ضمن اینکه تلاشی که شهرداری در حفظ آثار تاریخی کرده است بیشتر از دستگاه های خاص بوده است. برای نمونه در جنوب مسجدالنبی سه کاروانسروای مخروبه وجود دارد که اگر اینها در اختیار شهرداری بود ،مدیریت شهری ضمن حفظ آثار تاریخی تسهیلات آن را نیز فراهم  می کرد.

4-ما منتظریم از تیم جدید شورا و شهرداری پروژهای جدید ببینیم؟ چه پروژه جدیدی در دست دارید که می تواند نوید بخش یک خبر خوب به مردم باشد؟

چندین پروژه نیمه کاره داریم که تکمیل آن در الویت مدیریت شهری و شورای پنجم است، همچنین باید اضافه کنم که دو پروژه کلیدی در دست مطالعه است یکی "گذر شرقی شهر" که از میدان مینودر در حاشیه رودخانه" یالیان "که تا رودخانه باراجین ادامه  دارد و در دو طرف به صورت بلوار مثل رودخانه" کن تهران "اجرا می شود و یکی قطار شهری " تراموا "است که تفاهم نامه آن امروز در صحن شورا امضا شد و باید مطالعالت دقیق تری روی آن صورت بگیرد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار