پیشنهاد ویژه برای افزایش محبوبیت اصولگرایان

ناصر ایمانی، روزنامه‌نگار در روزنامه اعتماد نوشت: جریان اصولگرایی نیز باید نگاهی منعطف نسبت به نیازهای روز جامعه داشته باشد. اصولگرایان باید نگاه‌شان را به دولت مستقر تغییر دهند و فعالانه در حمایت از دولت و کمک به آن در صحنه حاضر شوند. ممکن است این جمله به مذاق برخی سنگین بیاید اما شرایط جامعه اقتضا می‌کند که رویکرد منتقدانه اصولگرایان نسبت به دولت تغییر کند. این تاکتیک سیاسی باید مورد توجه اصولگرایان قرار بگیرد... نیاز به تغییر و اصلاح در تاکتیک‌های سیاسی اصولگرایی نیز وجود دارد. باید با انعطاف‌پذیری نسبت به مسائل سیاسی جامعه نگاه کرد؛ چرا که با این نگاه منعطف است که این جناح می‌تواند خود را در صحنه سیاسی حفظ کند. در این مورد می‌توان به تجربه حزب‌الله لبنان اشاره کرد. با نگاه کردن به صحنه سیاسی لبنان می‌توان دریافت که جنبش حزب‌الله چگونه توانسته که هم در بین مردم نفوذ خوبی داشته باشد؛ شاهد مثال آن انتخابات اخیر لبنان است و هم محبوبیت نسبی بین جریان‌های سیاسی داخل لبنان داشته باشد.

اگر هشدارها را جدی می‌گرفتید، بازار این‌گونه مختل نمی‌شد

سید ابراهیم رییسی، تولیت آستان قدس با انتشار یادداشتی در اینستاگرام خود نوشت که اگر هشدارها جدی گرفته می‌شد بازار سکه و ارز این‌گونه مختل نمی‌شد...اکنون نیز نباید زمان را بیش از این از دست داد؛ دولت در نقشه راه اقتصاد کشور که بنا به دستور رهبر انقلاب موظف به تهیه آن است، علاج نقدینگی و اصلاح نظام بانکی را در اولویت قرار دهد و با اجرای یک برنامه فوری و البته عالمانه، جلوی آسیب دیدن بیشتر زندگی مردم را بگیرد.

پیشنهاد غریب آشنا

روزنامه آفتاب یزد نوشت: روز گذشته حسام الدین آشنا مشاور رئیس جمهور طی واکنشی عجیب در یادداشتی نوشت: « هلسینکی نشان داد که غرب یعنی اروپا و آن "آمریکای دیگر" که علیه آمریکای ترامپ متحد شده‌اند. جای ما کجاست؟ زمان آن است که با آمریکای ضد ترامپ و با "غرب منهای ترامپ" گفت‌وگو کنیم.» بر این اساس، علی بیگدلی استاد دانشگاه و تحلیلگر مسائل بین الملل پیشنهاد آشنا را عجیب و غیر ممکن خواند و گفت: اگرچه اکنون فضای داخلی آمریکا علیه ترامپ است اما این اختلاف به هیچ وجه فضای مساعدی برای ایران باز نمی کند. از این رو سخن آشنا ناشی از عدم تخصص و بی اطلاعاتی اوست...او مسئله گفت وگو با « آمریکای ضد ترامپ و با غرب منهای ترامپ» را مطرح کرد در حالی که این اظهارات او قبل از هر چیز این ابهام را به وجود می‌آورد که آیا مقصود آشنا از گفت وگو با آمریکای ضد ترامپ مذاکره با مخالفان ترامپ در آمریکا به ویژه دولتمردان سابق آمریکا و همچنین گفت وگو با مخالفان رئیس کاخ سفید در میان اعضای اتحادیه اروپاست؟

پروژه مهم لاریجانی کلید خورد

نامه نیوز نوشت: موضوع تشکیل حزب توسط علی لاریجانی رئیس مجلس مساله قدیمی اما بلاتکلیف است. اطرفیان لاریجانی نیز در این باره چندان هم نظر نیستند مثلا سخنان کاظم جلالی کمتر تشکیل این حزب را نوید می دهد و بهروز نعمتی بر خلاف او سخت پیگیر تحقق این امر است... اظهارات جدید حسن زمانی رئیس مرکز نمایندگان ادوار اما حاوی خبر مهم تری است. به نظر می رسد که حلقه اولیه حزب لاریجانی شکل گرفته است. به گفته او 25 نفر از نمایندگان ادوار اتاق فکری تشکیل داده اند تا در مورد مسائل و موضوعاتی که برای رئیس مجلس مهم است ، گفت و گو کنند... مرکز امور نمایندگان ادوار مجلس شورای اسلامی ۱۸۰۰ نماینده که از یک دوره تا ۶ دوره نماینده مجلس بوده اند را تحت پوشش دارد و این حتما پشتوانه خوبی برای شروع کار حزبی است . این همکاری همین طور می توان یک معامله برد - برد برای لاریجانی و نمایندگان ادوار دانست.

ادامه بحث تغییرات در کابینه

محمد علی ابطحی، عضو مجمع روحانیون مبارز و سیاستمدار اصلاح طلب در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان با اشاره به انتقادهای اصلاح طلبان نسبت به روحانی اظهار کرد:جریان اصلاح طلب بیشترین تلاش و تاثیر را برای موفقیت آقای روحانی داشته و این مسئله طبیعی بوده که هر جریانی که بیشترین تاثیر را داشته حق انتقاد نیز برای او ممکن بوده و در نتیجه این انتقادها در عملکرد آقای روحانی و دولت اثر گذار خواهد بود... بیشترین افراد  کابینه دولت روحانی متشکل از اصلاح طلبان است و به همین دلیل  نیازی به دیدار خاص بین اصلاح طلبان با شخص رئیس جمهور وجود ندارد.

محمود واعظی رئیس دفتر رئیس‌جمهور هم در پاسخ به سوالی پیرامون تغییرات در کابینه اظهار داشت: امروز با شرایط جدیدی مواجه هستیم که بعد از خروج امریکا و برخی تحریم‌ها به وجود آمده و مهمتر از آن جنگ روانی است که از نظر اطلاعات غلط به ملت ایران تحمیل می‌شود... نیازمند آن هستیم اعضای کابینه با شرایط جدید وضعیت را تنظیم کنند. رئیس‌جمهور برخی از اعضای کابینه را که در شرایط عادی انتخاب کردند، بررسی می‌کنند تا برخی از تغییرات انجام شود.

 روزنامه آرمان نوشت: یک روز ارز گران می‌شود و روز دیگر قیمت سکه پیشی می‌گیرد. روزی به دلیل تخلفات، قیمت خودرو سر به فلک می‌کشد و در پی آن کشور در بحران کمبود آب و برق فرو می‌رود. البته به اینها مشکلات اقتصادی و معیشتی را نیز باید اضافه کرد. گرچه سخنگوی دولت قرار گرفتن رئیس‌جمهور تحت تاثیر رسانه‌ها را رد کرده، اما هنوز هم می‌توان به اعمال تغییرات در تیم اقتصادی دولت امید داشت. حسن روحانی اکنون در شرایطی قرار گرفته که کسانی که سال گذشته در رأی دادن به او از هم پیشی می‌گرفتند، اکنون نارضایتی خود را به شکل‌های مختلف ابراز می‌کنند. رئیس‌جمهور باید نسبت به ریزش سرمایه اجتماعی حساسیت بیشتری داشته باشد و با اعمال تغییرات، کارآمدی را در دولت تقویت کند تا مردم چهره حسن روحانی مصمم و کارآمد را شاهد باشند... شاید «آدرس غلط» بهترین کلمه‌ای باشد که می‌توان برای این روزهای دولت حسن روحانی در نظر گرفت. بارها و بارها حامیان، منتقدان، دلسوزان و کارشناسان از لزوم تغییرات در دولت گفتند و نوشتند، اما سخنگوی دولت هربار با نظر به مافوق خود با لبخندی بر لب به جمع خبرنگاران آمد و گفت «وضع کشور مطلوب است» به قولی گویا دولتمردان در ایران دیگری زندگی می‌کنند و اصلا با شرایط کشور آشنا نیستند.

پروانه سلحشوری، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس می گوید: گاهی فکر می کنم دیگر پای هیچ استیضاحی را امضا نکنم. متاسفانه استیضاح هم برای مجلسی‌ها یک وسیله‌ای شده. عده‌ای امتیاز می‌گیرند و استیضاح تمام می‌شود. ما مجلسی‌ها از ابزاری که در دست داریم، درست استفاده نکردیم... رییس فراکسیون زنان مجلس با بیان اینکه حساسیت اجتماعی برای موضوع فساد باید بالا برود، گفت: وقتی آقای ذوالنور می‌گوید یک نماینده مجلس دهم ۴۰ میلیارد وام گرفته، نباید بگوید «یک نماینده»، ما باید بدانیم این نماینده چه کسی بوده. یا وقتی آقای دکتر صادقی می‌گوید یک نماینده از شهرداری امتیاز هولوگرام گرفته، باید این نماینده را مردم بشناسند. اگر ما بتوانیم درمورد اتفاقات اینچنینی شفاف سازی کنیم، فردا، منِ نماینده به خود اجازه نمی‌دهم چنین کاری کنم...وقتی زمان احمدی نژاد بود، نقد می‌کردیم که فساد وجود دارد. اما برای ریاست جمهوری آقای روحانی، همه ما مایه گذاشتیم. خدا می‌داند که از روی مردم شرمنده ایم. خدا می‌داند که من از روی مردم خجالت می‌کشم. این همه به استان‌ها رفتیم و وعده دادیم که دوره دوم دولت آقای روحانی نیز مانند دوره اول خوب خواهد شد؛ اما به محض اینکه ۴ سال دوم آقای روحانی آغاز شد، ببینید چه شده؛ فاجعه‌ای در حال رخ دادن است. همه را هم نمی‌شود به گردنِ بیرون انداخت. ارز و سکه از کجا توزیع می‌شود؟ این رانت ۴۲۰۰ تومانی را چرا ایجاد کردند؟ ... فقط بخشی از ارزهای دولتی تخصیص یافته، رسانه ای شده است و همه آنها رسانه ای نشده است.

 جبران می‌کنیم و اگر نشد توبه می‌کنیم

عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان در واکنش به احتمال اشتباه در کار بررسی صلاحیت‌های شورای‌نگهبان به اعتمادآنلاین می‌گوید اگر اشتباهی صورت بگیرد جبران می‌کنند و اگر کار از کار گذشته باشد و کاری از دستشان برنیاید، توبه.

فرمانده سپاه بعد از پذیرش قطعنامه 598 بازداشت شد؟

اعتمادآنلاین به نقل از کتاب خاطرات آیت‌الله هاشمی نوشت: بعد پذیرش قطعنامه 598 توسط ایران، شایع شد فرمانده سپاه بازداشت و دستگیر شده است. آیت‌الله هاشمی در این‌باره می‌نویسد:«آقای محسن رضائی آمد... کمی گریه کرد. دلداریش دادم... قرار شد فردا مصاحبه تلویزیونی داشته باشد که شایعه بازداشت رد شود و برای بچه‌های سپاه هم روحیه بیشتر بشود»

علیرضا زاکانی، نماینده مردم تهران در مجلس نهم به فارس گفت: کسانی که می‌کوشند به این بحث دامن بزنند که موضوع نشست‌های اصولگرایان با آقای رئیسی انتخاباتی است، در حقیقت آنچه را برای خودشان اولویت دارد، گمانه‌زنی می‌کنند.

آیا در ابتدای انقلاب احتمال می‌دادید کسانی رسماً پیشنهاد مذاکره بی قید و شرط با رئیس جمهور آمریکا را مطرح کنند؟

آیت‌الله مصباح یزدی، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: وقتی رهبری می‌فرمایند مسئولان باید انقلابی باشند، یا دانشگاه باید انقلابی باشد، یا حوزه باید انقلابی بماند، در واقع يك هشدار است. تأکید ایشان بر انقلابی ماندن، نشان می‌دهد که برخي افراد تغییر ماهیت داده، و انقلابی نيستند، یا در حال دور شدن از انقلاب هستند. قدم اول برای جبران اين ضعف، تغییر فکر است؛ به ويژه با توجه به اين‌كه پايه و اساس انقلاب ما ایدئولوژی و نگرش خاص نسبت به عالم هستي، زندگی و انسان بود.

 پشت پرده نامه به رییس دولت اصلاحات افشا شد

صبح نو نوشت: نزدیک یک ماهی از نامه «اصلاح اصلاحات» می‌گذرد، ‌عده‌ای در تدارک ارسال نامه دوم بودند که اختلافات درون‌گروهی اصلاحات افزایش یافت تا جایی که برخی فعالان این جریان سیاسی دست به افشاگری‌هایی از پشت‌پرده‌های این نامه زدند... مهم‌ترین گزاره تحلیلی نامه فعالان سیاسی جریان اصلاحات حکایت از کاهش اعتبار سیاسی رییس دولت اصلاحات پس از ناکارآمدی راهبرد دستوری «تکرار» دارد؛ این تقلیل جایگاه در افکار عمومی بعد از ضربات جدی اعضای مورد حمایت ایشان به منافع ملی بوده است؛ بنابراین منجر به دلواپسی برای انتخابات آتی شده است.

بعد از گذشت نزدیک به یک ماه از این نامه، خبرهایی از تدارک نامه دوم به گوش رسید، خبری که باعث افزایش اختلافات درونی اصلاح‌طلبان شد و برخی از آن‌ها دست به افشاگری‌هایی علیه یکدیگر زدند.. پس از نوشته‌شدن نامه دوم، متن برای کسانی که نامه نخست را امضا کرده بودند، ارسال شد. حدود 20‌امضا از نامه دوم حمایت کردند اما درست در بحبوحه تصمیم‌گیری برای امضای نامه، پیک ادواری نامه اول، به امضاکنندگان خبر داد که خاتمی پاسخ آن‌ها را داده و نامه دوم باطل است!در این میان بخش مهمی از امضاکنندگان نامه که از اساس از این ساخت‌وپاخت خبر نداشتند، به اعتراض برآمدند که اگر جوابی رسیده، پس کجاست که معلوم شد کاروانی حدود هفت نفر از باند خودی‌ها دو هفته پیش به دیدار خاتمی رفته‌اند و لازم ندیده‌اند به سیاهی‌لشکرشان حرفی بزنند! با فشار امضاکنندگان نامه دوم و تهدید به انتشار آن، سرانجام گروهی از باند تدوین نامه، ناچار به جلسه‌ای با معترضان شدند. این جلسه در یک تعطیلی، دوشنبه (دو هفته پیش) برگزار شد و حدود چهار ساعت به درازا کشید.»

روزنامه کیهان نوشت:.. به روسیه اعتماد صد در صد نداریم همانطور که به هیچ کشوری نباید چنین اعتمادی کرد، اما تجربه سیاه برجام و دشمنی 40 ساله آمریکا و دوستانش به ما می‌گوید، باید به آمریکا و آن چند کشور اروپایی صد در صد بی‌اعتماد بود... روسیه آیا برخلاف تبلیغات وحشتناکی که طی روزهای گذشته از سوی آن جریان خاص می‌شد، در نشست هلسینکی ایران را به ترامپ فروخت؟

ثامن‌الحجج چگونه شکل گرفت؟

شرق نوشت: پرونده مؤسسه ثامن‌الحجج به‌عنوان اولین پرونده رسیدگی به تخلفات مؤسسات مالی و اعتباری، نزدیک به 9 جلسه است در دادگاه به جریان افتاده و در حال بررسی است. در این پرونده، سه متهم تعیین شده‌اند؛ ابوالفضل میرعلی متهم ردیف اول، ربابه ابراهیمی، همسر ابوالفضل میرعلی متهم ردیف دوم که به‌عنوان عضو هیئت‌مدیره جزء امضاکنندگان اصلی فعالیت‌های این تعاونی بوده است و مهدی رمضانیان متهم ردیف سوم است که تاکنون در هیچ‌کدام از جلسات دادگاه شرکت نکرده و معلوم نیست در ایران حضور دارد یا خیر... مؤسسه ثامن‌الحجج 14 سال به فعالیت خود ادامه می‌دهد و سرمایه شش میلیون تومانی ابتدایی خود را به 12هزارو 300 میلیارد تومان تبدیل می‌کند؛ سرمایه‌ای که تنها 20 تا 30 درصد آن به صورت ریالی موجود است. بالاخره بعد از بالارفتن حجم مطالبات معوق و اعتراض سپرده‌گذاران، مؤسسه ثامن‌الحجج در سال 94 به دستور قضائی منحل می‌شود و حالا پرونده بررسی تخلفات آن به اتهام «اخلال در نظام اقتصادی و حیف‌و‌میل اموال مردم» به جریان افتاده است...اما موارد تخلف پرونده مالی ثامن‌الحجج موردهای عجیب دیگری نیز دارد؛ هزینه‌های ‌میلیاردی به نام تبلیغات برای دو مجری تلویزیون.

شورش دي‌ماه شورش فقرا نبود

پرویز فتاح به روزنامه اعتماد گفت: در اتفاقات دي ماه سال گذشته كه به شهرهاي مختلف هم رسيد، من واقعا در اين باره حساس بودم. شخصا به وزير اطلاعات و وزير كشور و فرمانده ناجا تلفن زدم و خواستم فهرست اسامي بازداشت‌شدگان كه تعدادشان هم كم نبود را به من بدهند. فهرست را دادند و دريغ از اينكه يك مددجو در اين فهرست باشد. پس واقعا شورش فقرا در كار نيست. باور ما اين است كه شورش فقرا در كار نيست. مددجويان ما فهيم و قدرشناس نظام و انقلاب و مسوولان هستند. البته بين مددجويان ما هم، مانند عموم جامعه، دختر و پسر و جوان هست و مطلبي و نكته‌اي دارند اما واقعا تاييد نمي‌كنم كه مددجويان ما هم داخل آن اعتراضات شده باشند... آنچه مردم را اذيت مي‌كند اتفاقات داخلي ماست. چرا بايد در فروش سكه اشكال باشد؟ چرا در ارز 4 هزار و 200 توماني اشكال باشد؟ چرا خودرو اينطور وارد شود؟ اين، اعتراض مردم است و درست است و همه ما اين اعتراض را داريم، آقاي رييس‌جمهوري هم اعتراض دارد و رهبر عزيزمان هم معترض است. اين بي‌عدالتي‌ها و بعضي سوءاستفاده‌ها روحيه مردم را جريحه‌دار مي‌كند و طبيعي است كه بايد از مردم بپذيريم. 

 ما اصلاح‌طلبان سوپاپ اطمینان نظامیم

گزیده‌ گفتگوی محمدرضا خاتمی با روزنامه همشهری را با هم می‌خوانیم: ماحصل عدم‌ حضور مدیران شایسته در بهترین حالتش منجر به روی کار آمدن مدیران ساکتی می‌شود که استرات‍‍ژی‌شان این است: «سری را که درد نمی‌کند، دستمال نبندیم.»... من به آقایان پیشنهاد می‌دهم، بیایند از آحاد ملت نظرسنجی کنند که اگر امکان مهاجرت داشتند، چند نفرشان در مملکت می‌ماندند؟ این یک سؤال کلی و جانداری است که اعتماد مردم، ‌امید به آینده و مسائل دیگر را نشان می‌دهد... اصلاح‌طلبان ابایی از این ندارند که بگویند ما سوپاپ اطمینان نظامیم. ‌ما معتقدیم تغییر نظام بر مشکلات و مشقات کشور خواهد افزود... شاید مناسب‌ترین تعبیر درباره موقعیت اصلاح‌طلبان به‌ عنوان یک جریان سیاسی این است که به جریانی بدل شده‌ایم که روز به‌ روز امید مردم نسبت به ما کمتر شده است.... دولت روحانی باید دولت آشتی ملی باشد؛ یعنی یک جمعی باشد بین اصولگراها، تندروها، اصلاح‌طلبان، کند‌روها و اعتدالیون...دولت آقای روحانی دولت کار آمدی نیست و غیر از شخص روحانی و دو، سه وزیر بقیه خیلی مناسب با این اوضاع کشور نیستند... فراکسیون امید، امیدی میان مردم ایجاد نکرده است.