هر چند قدم یا یک داربست و یا یک پایه بیلبورد میدان ها یا گوشه خیابان های مرکزی و پرتردد شهر را شخم زده است، در پیاده روهای تک نفره شهر اگر مواظب نباشی کفشت به پیچ پایه بیلبورد یا بنر گیر کرده و معلوم نیست چه سرنوشتی گریبان تو را خواهد گرفت.
کد خبر: ۶۳۲۵۶۹
تاریخ انتشار: ۲۹ تير ۱۳۹۷ - ۱۷:۳۵ 20 July 2018

تابناک ایلام نصرت اله احمدی فرد*::بر هیچ کس پوشیده نیست که مبلمان شهر ایلام مشکل دارد و تا کنون عالیجنابان شهردار هر چه کرده اند آب در هاون کوبیده اند و امروز با حضور شهرداری دانشگاهی تا حدودی نشانه هایی از امید بر تارک شهر می درخشد.

در این مقال قصد ندارم شهردار و شهرداری را نقد کنم که وقت خاص خود را می خواهد، بلکه میخوام ضمن زدن سوزنی به شهرداری، کمی به تبختر و مبالغه مدیران شهر ایلام بپردازم. بیراه نیست که بگوییم شهر ایلام در هیاهوی بیلبوردهای تبلیغاتی و بنر های بزرگ و کوچک گم شده است.

هر چند قدم یا یک داربست و یا یک پایه بیلبورد میدان ها یا گوشه خیابان های مرکزی و پرتردد شهر را شخم زده است، در پیاده روهای تک نفره شهر اگر مواظب نباشی کفشت به پیچ پایه بیلبورد یا بنر گیر کرده و معلوم نیست چه سرنوشتی گریبان تو را خواهد گرفت.

اگر ورزشکار باشی نهایت خسارت پاره شدن کفش و درد چند دقیقه ای است و اگر مثل بقیه مردم عادی باشی، سر از بیمارستان و پزشک ارتوپد در خواهی آورد، خاصه اگر کهنسال باشی و نتوانی تعادل خود را حفظ کنی. آری دوستان، شهر پر شده از تبلیغات های زرد که تنها سرگیجه تهوع آوری نصیب آدم می کند.

بنرها چهار گوشه میدان را محل جولان خود کرده اند و از آمار و ارقامی که سالهاست دل صاحبان آن را خوش و حال ما را ناخوش می کند، حکایت دارد. خدایی !! بنرها خود نیز خسته شده و گاهی شرمنده رهگذران هستند؛ از خدمتی دیگر که جارچیان مدیران، شبانه و روز در حال نصب آن بر دیوارهای شکسته و فرسوده این شهر هستند.

دیوارهایی که غصه فرزندان بیکارش را فرو می خورد و دم در می کشد!! چه بگویم از دردهای شهروندان وقتی که شهر پر شده از عکس های نیم رخ و تمام رخ مردانی که سیاست را تنها در آئینه تبلیغات چند روزه مدیریتی می دانند.

شهر پرشده از بنرهای موفقیت مدیرانی که حتی یکبار صدای خاموش بیکاران خیابان را جار نمی زنند!! مدیران اما با ارائه بنر موفقیت های کاغذی خود را جار می زنند و مردم متحیر از این همه آمار واقعی!! که هیچ دردی را دوا نکرده است.

آری عزیزان، شهر پرشده ای از تبلیغات زرد و بدرد نخور اما آب و تاب دار!! ای کاش مدیران دستگاه های اجرایی به جای عکس های تمام قد و نیم قد حداقل بیت المال را صرف نام خویش نکنند!! کاش بجای القاب مهندس و دکتر و استاد و پرفسور و فرهیخته و نابغه و ... فکری به حال درد بی درمان مردم میکردند!! اصلا چرا درمان؟! کاش وقعی بنهند و با احترام رفتار کنند!!خدمت نوش جان عالیجنابان سرخ و خاکستری و یقه سفید و لابی دار و پر از حرف زیبای "پ"!!

در تحیرم این مدیران این گونه میخواهند نام خود را ماندگار کنند؟ اما خوب است بدانند عکس ها و اسم های روی بنرها ماندگار نبوده و عمر کوتاهی دارند!! مثل برف و آفتاب تموز!! به عنوان یک شهروند آرزو دارم یا نوشته های روی بنر و بیلبورد واقعی باشد و یا گاهی از شرم خودمان را در انظار عموم آفتابی نکنیم نه اینکه بنر بزنیم و در کوچه های دنباله دار شهر دنبال شهرت زرد باشیم؛ بدون شک در آینده همگان به قضاوت خواهند نشست و آنگاه سیه روی باشد هر که در او غش باشد. 

*پژوهشگر،معلم ومدرس دانشگاه

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار