عده‌ای می‌گویند اگر ظرفیت هاتگرام و تلگرام‌طلایی نباشد، کاربران آنها جذب پیام‌رسان‌های داخلی می‌شود، اما نمی‌توان با قطعیت گفت این ظرفیت حتما جذب پیام‌رسان‌های داخلی می‌شود.
کد خبر: ۶۳۲۸۵۵
تاریخ انتشار: ۳۰ تير ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۷ 21 July 2018

بعد از ماجرای فیلتر «تلگرام»، 6 پیام‌رسان ایرانی بیشتر مطرح  شدند و خود را به کاربران معرفی کردند و تعدادی از کاربران هم در آنها مشغول به فعالیت شدند، در کنار این موضوع کاربرانی هم بودند که با استفاده از فیلترشکن‌ها همچنان در تلگرام که ماهیتش از قبل مشخص بود فعالیت می‌کردند، چندی بعد دو نسخه غیررسمی از تلگرام که همچنان شایعات و سوالاتی پیرامون ماهیت آنها مطرح بود روی کارآمدند و توانستند تعداد قابل‌توجهی کاربر جذب کنند. هفته گذشته سردار جلالی، رئیس پدافند غیرعامل اعلام کرد: «سرورهای «تلگرام‌طلایی» و «هاتگرام» در طبقه نهم ساختمان امام(ره) است.» و وزیر ارتباطات در واکنشی سریع اعلام کرد: «آنجا خبری نیست، بروید و ببینید.» با اینکه از قبل می‌دانستیم در آن طبقه خبری نیست ولی رفتیم و دیدیم، چندی بعد اعلام شد تلگرام‌طلایی و هاتگرام 200 سرور را رایگان از وزارت ارتباطات گرفته‌اند، وزیر ارتباطات مصاحبه کرد و گفت: «وزارت ارتباطات جمهوری اسلامی ایران امکاناتی را از محل اعتبارات خود در اختیار اینها قرار نداده است؛ حالا می‌گویند شرکتی آمده از شما سرور گرفته که اگر گرفته، پولش را پرداخت کرده است. ما امکانات مجانی در اختیار کسی قرار نداده‌ایم.»


یکی از مدیران ارشد «تلگرام‌طلایی» که نخواست نامش فاش شود، در گفت‌وگو با «فرهیختگان» به سوالاتی پیرامون این مجموعه پاسخ داد که به اصرار او تنها بخشی از این مصاحبه را در این گزارش منتشر می‌کنیم.

اعلام شده است که شما تعداد 200 سرور از وزارت ارتباطات با قیمتی پایین‌تر از نرخ بازار خریداری کرده‌اید، درست است؟
اینکه عنوان می‌کنند «تلگرام‌طلایی» تعداد 200 سرور را از وزارت ارتباطات یا هر نهاد دیگری به قیمتی پایین‌تر از عرف بازار خریده است، کذب محض است، شرکت ما چهار سال پیش فضای خدمات (cloud) خود را رونمایی کرد و ما به دیگران ظرفیت (سرورvm) می‌دادیم و خیلی از استارت‌آپ‌ها آمدند و روی سرورهای ما کار را شروع کردند، از کارهایی که بعد از شروع فعالیت در حوزه پیام‌رسانی کردیم، این بود که آن ظرفیت‌هایی را که به دیگران اجاره داده بودیم، خالی کردیم یعنی قراردادهای قبلی را تمدید نکردیم و ظرفیت‌ها را برای خودمان استفاده کردیم و به‌غیر از آن، ما هرتعداد سرور که خریداری کردیم به‌نرخ بازار بود و فاکتور تمام سرورها هم موجود است و همچنین 200 سرور منسوب به ما، عدد درستی نیست و ما این تعداد سرور نداریم.  از کارهایی که ما به دنبال آن بوده‌ایم بحث سیستم‌های «توزیع‌شده» است یعنی اصلا احتیاج نیست که سرورهای ما تنها در یک‌نقطه باشد بلکه می‌تواند در مناطق یا شهرهای مختلف باشد ولی ما به صورت هماهنگ با آنها کار کنیم.

 پیام‌رسان‌های ایرانی روز گذشته بیانیه‌ای در رابطه با فعالیت شما ارائه دادند، بارها هم اعلام شده است که این پیام‌رسان‌ها با ادامه فعالیت شما مشکل دارند، پاسخ شما به این دوستان چیست؟

ما مخالف یا دشمن پیام‌رسان‌های ایرانی نیستیم و جالب است بدانید که ما (سرزمین هوشمند) جزء اولین‌ها هستیم که در سروش کانال‌زده و مشغول به فعالیت است.

عده‌ای می‌گویند اگر ظرفیت هاتگرام و تلگرام‌طلایی نباشد، کاربران آنها جذب پیام‌رسان‌های داخلی می‌شود، اما نمی‌توان با قطعیت گفت این ظرفیت حتما جذب پیام‌رسان‌های داخلی می‌شود.

از روز اول هم نظرمان این بود که همه از کلاینت استفاده کنیم، نه اینکه کار را از اول (از صفر) شروع کنیم و دوباره با مشکلات اولیه روبه‌رو شویم، بهتر است هزینه‌ای که برای خرید سرور و این مسائل می‌گذاریم، برای کدنویسی صرف کنیم.

همچنین یکی از مسئولان قضایی اعلام کرد: «اگر چه اعطای اینترنت بدون فیلتر به هاتگرام و تگرام‌طلایی به‌منظور دورزدن فیلتر تلگرام، ضربه سختی به پیام‌رسان‌های داخلی وارد کرد اما این واقعیت را اثبات کرد که بیش از 30 میلیون کاربر ایرانی با علم به داخلی‌بودن نرم‌افزار هاتگرام و تلگرام‌طلایی به آنها مراجعه کرده‌اند و در واقع با یک‌رفتار معنادار فیلتر‌شکن ایرانی را بر فیلتر‌شکن خارجی ترجیح داده‌اند.»

اینکه یک مقام رسمی قضایی از ترجیح مردم برای استفاده‌کردن از فیلترشکن ایرانی خبر می‌دهد را کاری نداریم ولی سوالاتی همچنان بی‌جواب مانده است مانند اینکه این دو اپلیکیشن چه‌زمانی قرار است از سرویس خارجی به‌صورت کامل جدا شوند و مستقل فعالیت کنند؟ این دو سرور کجا هستند؟ چطور و با چه مجوزی اینترنت بدون فیلتر در اختیار این شرکت قرارداده شده است؟

منبع: فرهیختگان

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار