کد خبر: ۶۳۳۵۵۶
تاریخ انتشار: ۰۱ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۲:۵۲ 23 July 2018

نشست و هم‌اندیشی اعضای شورای شهر با هیئت‌رئیسه دانشگاه علوم پزشکی استان در خصوص توسعه سلامت شهر که با دستور کار "نشست و هم‌اندیشی اعضای شورای شهر با هیئت‌رئیسه دانشگاه علوم پزشکی استان در خصوص توسعه سلامت شهر" برگزار شد.

به گزارش تابناک هرمزگان، ازشصت و سومین جلسه رسمی شورای اسلامی شهر بندرعباس که با حضور شهردار بندرعباس و رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان هرمزگان با دستور کار جلسه "نشست و هم‌اندیشی اعضای شورای شهر با هیئت‌رئیسه دانشگاه علوم پزشکی استان در خصوص توسعه سلامت شهر" برگزار شد.

رئیس شورای اسلامی شهر بندرعباس  در این جلسه گفت: اعضای شورای ارتباط نزدیکی با مردم‌ دارند و می‌توانیم در  مشکلات سلامت در کنار دانشگاه علوم پزشکی باشیم.

در ادامه افزود: مهاجرت بیماران از استان به شهرهایی چون یزد، شاید به علت هزینه خدمات درمانی بخش ویزیت، عمل باشد و این سؤال مطرح می‌شود که چرا این هزینه‌ها در یزد کمتر است و این تفاوت‌ها وجود دارد.

اسلام باوقار بیان داشت: بسیاری افراد هزینه درمان را ندارند و باید راهکاری برای این افراد در نظر گرفته شود.

کیانوش جهانبخش، عضو شورای اسلامی شهر بندرعباس خاطرنشان ساخت: ضعف و کم‌کاری در سایر حوزه‌ها نتیجه‌اش می‌شود مشکلاتی که دامن دانشگاه علوم پزشکی را می‌گیرد، برای مثال وقتی آب و فاضلاب یا شهرداری کار خود را به‌خوبی انجام نمی‌دهند مشکلاتی را برای سلامت همه ایجاد می‌کنند.

این عضو شورا بیان کرد: فکر می‌کنم امید به زندگی در استان کاهش‌یافته و مردم فقط زنده هستند و زندگی نمی‌کنند، جامعه امروز به سمت کم‌تحرکی رفته ما راهکاری برای پیشگیری نداریم.

جهانبخش بیان کرد: در آمارهای رسمی جمعیت شهر بندرعباس 500 هزار نفر است اما  خدماتی که در دستگاه‌های خدمات رسان داده می‌شود نشان می‌دهد سرانه جمعیت بالای 700 هزار نفر است و آمار رسمی ما را گول می‌زند و باید مقام عالی دولت در استان نسبت به‌راستی آزمایی جمعیت اقدام کند.

اسماعیل بواشه، عضو شورای اسلامی شهر بندرعباس افزود: در استان هرمزگان پزشکان خوبی داریم اما باید بپذیریم در بحث خدمات درمانی بسیار ضعیف هستیم.

وی افزود: در مناطقی که اورژانس نداریم، خدمات اورژانس بسیار ضعیف است، برای مثال مدتی پیش در بلوار امام حسین تصادفی اتفاق افتاد و تا رسیدن اورژانس به محل بالغ‌بر 15 دقیقه طول کشید، خواهش دارم شهرداری هم کمک کند تا هر جا کمبود اورژانس داریم این مشکل مرتفع شود.

وی ادامه داد: مردم می‌گویند امیدواریم کارمان به شهرداری، بیمارستان و دادگستری نرسد چراکه گرفتار می‌شویم! خدمات‌رسانی به مردم باید به سمتی برود که سطح رضایتمندی‌شان بالا رود.

فاطمه جراره، عضو شورای اسلامی شهر بندرعباس اظهار کرد: همیشه می‌گویند پیشگیری بهتر از درمان است، اما هیچ اقدامی در زمینه تغذیه و فست فودهایی که مثل قارچ در شهر در حال رشد هستند صورت گرفته نمی‌شود.

جراره گفت: اینکه شهروندان برای درمان به شهرهای دیگر می‌روند، در گذشته به علت عدم اعتماد به پزشکان بود که این موضوع در حال حل شدن است اما مشکل دیگر کمبود تخت‌های بیمارستانی است، طبق آمارها همیشه 90 تا 95 درصد بیمارستان‌های ما پر هستند و اگر حادثه‌ای در این شهر اتفاق بیفتد جایی برای کمک به شهروندان نداریم.

عضو شورای اسلامی شهر بندرعباس تصریح کرد: باید در خصوص احداث بیمارستان‌های تخصصی اقدامی صورت بگیرد.

پرویز سالاری، عضو شورای اسلامی شهر بندرعباس اظهار کرد: موضوع سلامت از مسائل اجتماعی مهم است، باید کاری کنیم قدرت اجتماعی و سیاسی ما به هم نزدیک باشند و هرچه شکاف آن‌ها بیشتر باشد جامعه بیشتر به خطر می‌افتد؛ یکی از بخش‌های مهم اجتماعی سلامت است.

وی ابراز کرد: باید مؤلفه‌ها را به یک سمت هدایت کنیم و هم دل شویم، ما نمی‌توانیم همه ترکش‌ها را به سمت علوم پزشکی یا شهرداری یا آب و فاضلاب نشانه بگیریم، باید این‌ها را به‌عنوان یک مجموعه ببینیم.

عضو شورای اسلامی شهر بندرعباس خاطرنشان کرد: نظام سلامت ما در بحث پیشگیری خوب عمل کرده است اما باید اعتماد مردم را به‌نظام و حاکمیت افزایش دهیم و این موضوع راهی ندارد جز اینکه با مردم روراست باشیم و قطعاً صبوری به‌ویژه در حوزه سلامت مهم است.

وی ادامه داد: بخش حراست و خدمات بیمارستان‌های شهر نیاز به آموزش دارند تا در مواجهه با مردم برخورد بهتری داشته باشند، باید به‌جای اینکه برای کاهش ترافیک خیابان‌ها را تعریض کنیم خدمات را گسترش دهیم.

سالاری تصریح کرد: ما 75 محله داریم و باید در هر محله یک درمانگاه و کلینیک درمانی داشته باشیم، موضوع بعدی رعایت استاندارد فضاهای درمانی است، بیمارستان شهید محمدی برای فضای استاندارد از پیش تعیین‌شده‌ای در زمینه فضای سبز، پارکینگ و تعداد تخت طراحی‌شده و باید مراکز جدید در مکان‌های جدید احداث شوند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین احمد عامری سیاهوئی، عضو شورای اسلامی شهر بندرعباس  افزود: بسیاری از بیمارها از شهرستان‌های استان به مرکز می‌آیند اما ارائه خدمات به همراهان بیماران در حد سفر است که امیدواریم این مشکل حل شود.

وی ادامه داد: انتقال بیمار به بیمارستان توسط اورژانس کمی طولانی است و باید به حد استاندارد برسد، تحمل این هوای گرم برای انسان سالم هم سخت است چه برسد به بیماری که وی را زیر هوای داغ در برانکارد انتقال می‌دهند.

عضو شورای اسلامی شهر بندرعباس افزود: پیشنهاد می‌کنم در بیمارستان ابن‌سینا سوله‌ای برای ورزش بیماران با مشکلات روحی روانی فراهم شود، در خصوص کوچ بیماران به سایر استان‌ها هم مسئله نظارت بر قیمت‌ها را باید در نظر گرفت.

عامری سیاهوئی گفت: به نظر می‌آید در مجموعه علوم پزشکی پرداخت حق‌الزحمه پرستاران با تعویق انجام می‌شود که در این زمینه اگر اقدامی شود انگیزه آن‌ها بیشتر می‌شود.

فرزانه آرامش، عضو شورای اسلامی شهر بندرعباس  اضافه کرد: برای بهبود شاخص‌های سلامت نیازمند برنامه‌ریزی‌های بلندمدت هستیم که کمک همه دستگاه‌ها را می‌طلبد.

وی در ادامه گفت: در بیمارستان کودکان با کمبود یا نبود جراح کودکان مواجه هستیم و این باعث مرگ‌ و میر بسیاری از کودکان می‌شود، شاید من بتوانم فرزندم را به شهرهای دیگر ببرم اما خیلی‌ها توانایی این کار را ندارند.

فیصل دانش، نایب‌رئیس شورای اسلامی شهر بندرعباس اظهار کرد: به یاد ندارم هیچ‌گاه دانشگاه علوم پزشکی انقدر قوی در شورا حاضرشده باشد و  برای این گرد هم‌آیی به رئیس شورا تبریک می‌گویم.

وی بیان داشت: بسیاری از مدیران در برابر شورا می‌ایستند و فکر می‌کنند شورا نماینده مردم و مقابل آن‌هاست، درصورتی‌که شورا نماینده دستگاه‌ها هم هست.

عباس امینی زاده، شهردار بندرعباس  در این جلسه گفت: برای رسیدن به جایگاه بهتر و قوی‌تر نیاز به تلاش مضاعف است اما چون ما خود مدیر اجرایی هستیم می‌دانیم در اجرا دستگاه‌ها با چه مشکلاتی مواجه هستند هرچند شاهد هستیم چه تحولاتی خوبی در زمینه درمان انجام‌شده است و باید تلاش کنیم وضعیت بهتر از این شود.

وی گفت: مسئله درمان مسئله‌ای مشارکتی است و همه دستگاه‌ها باید در این زمینه همکاری کنند و حتی مردم در بهداشت عمومی کمک کنند و تنها انتظار و انتقادات ما به سمت علوم پزشکی نباشد، انتقاد کافی نیست و ارائه راه‌حل و انتقاد سازنده می‌تواند کمک‌کننده باشد.

شهردار بندرعباس اضافه کرد: مردم انتظار خدمات بیشتر را دارند، علت رفتن مردم به شهرهای دیگر برای درمان را می‌توان آسیب‌شناسی کرد و همه کمک کنند تا علوم پزشکی در این زمینه قدم‌های مثبتی بردارد، ما نیز آمادگی خود را اعلام می‌کنیم هر جا در جهت ارتقا و تقویت زیرساخت‌های درمانی و بهداشتی بحثی بود ما استقبال می‌کنیم و تفاهم‌نامه موجود را چکش‌کاری و امضا کنیم.

حسین داودی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان در این جلسه گفت: شاخص‌های سلامت استان هرمزگان خوب است اما به نقطه‌ای رسیده‌ایم که جابجا کردن عدد شاخص‌ها بسیار سخت شده و علتش این است که ظرفیت بزرگی چون اجتماع را فراموش کرده‌ایم، کار سختی را در پیش داریم چراکه ابزارهایی که در اختیارداریم تنها 25 درصد ابزارهایی است که می‌تواند سلامت مردم را تضمین کند و 75 درصد را باید در ارتباطات بین بخشی جستجو کنیم و بیشترین ظرفیت در این زمینه در شورای شهر است.

وی در ادامه گفت: حضور ما در شورا تنها به این دلیل نیست که شورا می‌تواند در حوزه سلامت به ما کمک کند بلکه می‌تواند نگاه ما به حوزه سلامت را عوض کرده و اجتماعی کند، برای حل مسائل سلامت محلات راهی جز برقراری ارتباط با مردم این محلات نداریم و بهترین کسی که در این زمینه می‌تواند کمک کند شورای شهر است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان اضافه کرد: هرگاه مدیری می‌خواهد ببیند چطور کار کرده است باید سطح رضایت‌مندی را بسنجد و شورا می‌تواند مدیران را در این زمینه یاری کند.

وی اضافه کرد: بنده مسائل درمانی را از دو منظر نگاه می‌کنم یکی به‌عنوان رئیس دانشگاه علوم پزشکی و یکی به‌عنوان شهروند، وقتی به‌عنوان شهروند نگاه می‌کنم از خود می‌پرسم آیا توانسته‌ایم خدماتی در شان مردم ارائه دهیم و ترجیح می‌دهم در برابر پاسخ این سؤال سکوت کنم!

وی اضافه کرد: سعی کردیم زیرساخت‌های توسعه بخش پیشگیری را افزایش دهیم، دو تفاهم‌نامه در این زمینه به امضا رسانده‌ایم، بخشی از این پروژه‌ها آماده است، بخشی در هفته دولت افتتاح خواهد شد و امیدوارم باقی آن را تا پایان سال 97 اجرایی کنیم، این نگاه زیرساختی به بحث پیشگیری درمان نگاهی توسعه‌یافته نیست، خشت و آجرکاری نمی‌کند و تنها نیروی انسانی قوی می‌تواند تحولی پایدار ایجاد کند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان خاطرنشان ساخت: آموزش پاسخگو یعنی تأمین نیاز از طریق دانشگاه خودمان را تقویت کنیم، در مورد توزیع عادلانه دسترسی و تمرکز پزشکان در یک بخش بیشتر مربوط به سازمان نظام پزشکی است که در این زمینه اقدام و حتماً صحبت‌هایی با این سازمان می‌کنم.

داودی گفت: آمار برای اینکه بنده به‌عنوان یک مدیر بخواهم به آن استناد کنم ارزشمند نیست اما برای برنامه‌ریزی بسیار مهم است؛ اینکه بخواهم مدام آمار ارائه دهم خیلی جالب نیست.

وی بیان کرد: مثلاً اینکه بیشترین آمار مرگ‌ومیر در تصادفات مربوط به شرق استان و موتورسواران و به علت نگذاشتن کلاه ایمنی است بسیار آمار مهمی است!

در ادامه افزود: اعضای شورا هر اعتراضی به من بکنند حق دارند چراکه نمایندگان مردم هستند اما حرف بنده این است که اگر مردم را نگران کنید به شهرهای دیگر می‌روند، ما باید در عین اینکه ظرفیت‌ها را افزایش می‌دهیم به داشته‌هایمان را هم افتخار کنیم تا دیگران رغبت داشته باشند در اینجا سرمایه‌گذاری کنند، وقتی شما سلامت را زیر سؤال ببرید حتی صنایع هم جرئت سرمایه‌گذاری در این زمینه را پیدا نمی‌کنند.

داودی ادامه داد: برنامه‌های ما درازمدت و میان‌مدت هستند، من نمی‌توانم به مردم بگویم شش سال دیگر تخت اضافه می‌کنیم، احداث یک بیمارستان 531 تخت خوابی را در پردیس آغاز کرده‌ایم، در حال ساخت یک بیمارستان 160 تختخوابی در میناب هستیم، بیمارستان شهید محمدی ظرفیت تختش 220 تخت است اما بیش از 400 تخت دارد و برای استاندارد کردنش باید فضا اضافه می‌کردیم، بیمارستان کودکان پروژه ما نبوده بلکه پروژه خیرین سلامت است و ما به آنان کمک خواهیم کرد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان عنوان کرد: در خصوص ام آر آی باید نگاهمان را عوض کنیم، در تمام دنیا زمان انتظار برای ام آر آی زیاد است، ام آر آی یک خدمات اورژانس نیست، در حال حاضر یک دستگاه در بیمارستان ارتش یکی در بیمارستان سپاه، یکی در بیمارستان شهید محمدی و یکی در بیمارستان‌های بخش خصوص داریم و بیمارستان خلیج‌فارس هم دارد تهیه می‌کند، این تعداد دستگاه توسط تجویز پزشکان پر می‌شود و ایجاد هزینه‌های القایی می‌کند.

داودی اضافه کرد: توسعه اورژانس را در شهر خواهیم داشت، جاهایی زمین و جاهایی آمبولانس نداشتیم که در حال بهبود است، نباید اعزام به بیمارستان بیشتر از 8 دقیقه باشد که ضعف‌ها در این زمینه را پوشش می‌دهیم.

وی عنوان کرد: در خصوص فست فودها ما می‌توانیم اطلاع‌رسانی کنیم اما اینکه مجوز بدهیم یا نه در حوزه وظایف ما نیست و به عهده اصناف است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان خاطرنشان کرد: ما پارکینگ بیمارستان‌ها را به شهرداری خواهیم بخشید اما نقشه آن‌ها با خودمان باشد تا در زمان بحران بتوانیم از آن‌ها به‌عنوان بیمارستان صحرایی استفاده کنیم.

وی ادامه داد: بیمارستان استانداردهای ما اجازه ساخت سوله ورزشی در بیمارستان ابن‌سینا را نمی‌دهد اما با کمک خیرین توسعه آن را در برنامه داریم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان اضافه کرد: حقوق کارکنان ما به‌موقع است، در مورد کارانه بیمارستانی کمی عقب بودیم که در طی ماه‌های گذاشته قدم‌های خوبی برداشته‌شده و وضعیت مناسب‌تری نسبت به کشور داریم و فاصله‌ها کم شده است.

داودی افزود: فوق تخصص جراح کودکان در کشور بسیار کم تربیت می‌شود و در استان اصلاً نداریم، اما عمری در این کشور جراحان عمومی جراحی کودکان را هم انجام می‌دهند؛ با انجمن محک قراردادی بستیم که در هرماه 10 روز پزشکان متخصص و جراحان به بندرعباس می‌آیند که در سه‌ماهه سال جاری 295 عمل را انجام داده‌اند؛ فعلاً این‌طور پیش می‌رویم تا جراحانی برای استان تربیت شوند.

وی عنوان کرد: امیدواریم برنامه‌های ما با هماهنگی که با شورای شهر انجام می‌دهیم بر اساس نیاز مطالبات مردم و اجتماع باشد، از تعاملات بیشتر با شهرداری و شورای شهر استقبال می‌کنیم، یکی از ضعف‌های تعرفه‌ای در زمینه خدمات درمانی، تعرفه‌های دندان‌پزشکی در کشور است که امیدواریم این وضعیت هم بهبود یابد.

 

 

انتهای پیام/

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار