رصد‌خانه «تابناک»، خبر‌هایی برای مخاطبان آماده می‌کند که غیررسمی هستند یا اینکه کمتر از اهمیت خود، مورد توجه قرار می‌گیرند. تیتر‌هایی مانند؛ وضعیت پرونده فعالان محیط زیست بازداشتی/نامه وزیر علوم به رئیس‌جمهور برای حل مشکل دانشجویان/افسار گسیختگی محاسبه اجرت طلا ... رصد‌خانه امروز تابناک را تشکیل می‌دهند.
کد خبر: ۶۳۵۳۴۶
تاریخ انتشار: ۰۵ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۰:۱۰ 27 July 2018
 
تحولات در گذر است و خبر هیچ گاه متوقف نخواهد شد؛ خبر‌هایی رسمی و گاه غیر رسمی؛ خبر‌هایی که مورد توجه قرار می‌گیرد یا ممکن است همه به راحتی از کنار آن بگذرند. رسانه‌های خبری هر یک به فراخور وابستگی جناحی خود، خبر‌هایی را برجسته می‌کنند و در مواردی هم از کنار آن می‌گذرند. اگر خبر به‌ما‌هو خبر موضوعیت داشته باشد، وابستگی جناحی نباید در کمرنگ و پر رنگ منتقل کردن آن تأثیری داشته باشد.

رصد‌خانه «تابناک»؛ جایی است که خبر‌هایی گاه غیررسمی و گاه اخباری که مورد توجه قرار نمی‌گیرد، برای مخاطبان آماده می‌کند؛ خبر‌هایی که گاه به ملاحظه جناح‌های سیاسی مورد توجه قرار نمی‌گیرند و گاه به دلیل کم توجهی رسانه‌ها به حاشیه می‌روند، ولی همین خبر‌ها، اخباری هستند که مخاطبان را از پشت پرده جریانات سیاسی آگاه می‌کنند. در رصدخانه، تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد، در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و اینک رصدخانه تابناک را می‌بینید.

وضعیت پرونده فعالان محیط زیست بازداشتی

محمد حسین آقاسی، وکیل مدافع سام رجبی و طاهر قدیریان از فعالان محیط زیست بازداشتی درباره وضعیت موکلانش گفت: موکلان من بیش از 6 ماه است که در بازداشت هستند و بازپرس پرونده در یازدهم تیر ماه، بازداشت موقت آنها را که مدت آن به پایان رسیده بود، ابقا کرد.محمد حسین آقاسی، وکیل مدافع سام رجبی و طاهر قدیریان از فعالان محیط زیست بازداشتی درباره وضعیت موکلانش گفت: موکلان من بیش از 6 ماه است که در بازداشت هستند و بازپرس پرونده در یازدهم تیر ماه، بازداشت موقت آنها را که مدت آن به پایان رسیده بود، ابقا کرد.وی افزود: خانواده بازداشتی‌ها نسبت به قرار موقت اعتراض کردند. پرونده بازداشتی‌های محیط زیست برای رسیدگی به شعبه 28 دادگاه انقلاب رفت و به احتمال بسیار زیاد اعتراض آنان رد شود و مدتی دیگر در بازداشت موقت بمانند.آقاسی با تاکید بر اینکه در قانون پیش‌بینی شده که قاضی در صورتی که تشخیص به لزوم ادامه تحقیقات ببیند، می‌تواند آن را تمدید کند، اظهار داشت: در مورد پرونده‌هایی که مجازات اعدام یا حبس ابد دارند، بازداشت موقت حداکثر تا 2 سال می‌تواند ادامه داشته باشد. در سایر جرایم دو ماه بازداشت موقت وجود دارد که هر دو ماه باید تمدید شود اما نباید بیش از مدت حداقل حبسی که برای آن جرم مجازات تعیین شده، بازداشت موقت به طول بینجامد.

احضار مصطفی ترک همدانی به دادسرای رسانه

مصطفی ترک همدانی وکیل دادگستری گفت که با شکایت معاون دادستان تهران به اتهام نشر اکاذیب به دادسرای رسانه احضار شده است.ترک همدانی گفت: توییت‌هایم درباره مرحوم سیدامامی و تبصره ماده 48 قانون آیین دادرسی کیفری و منع پذیرش وکیل در پرونده متهمان محیط زیستی علت شکایت بوده است.وی افزود: برخورد بازپرس بسیار محترمانه بود و امیدوارم توضیحاتم در برائتم مقبول شود و تمام تلاشم همچنان در بهبود وکالت از متهمین است.

آمادگی ایران برای دور زدن تحریم‌ها

خبرگزاری روسیه اسپوتنیک اعلام کرد: ایران آمادگی دارد تا با راه‌اندازی ارز مجازی ملی تحریم‌های آمریکا را دور بزند.به گزارش اسپوتنیک، تهران و متحدانش در سراسر جهان به دنبال راه‌های متعددی هستند تا از عواقب تحریم‌های آمریکا دور باشند.بر اساس این گزارش ایران اعلام کرده در نظر دارد یک ارز مجازی ملی راه‌اندازی کند که امکان تجارت جهانی با این ارز مجازی وجود دارد.همچنین ایران گفته است که اکثر شرکت‌های دانش بنیان با بانک مرکزی این کشور همکاری دارند و متخصصانی دارند که می‌توانند ارز مجازی ملی راه‌اندازی کنند، اما راه‌اندازی ارز مجازی نیاز به زمان کوتاهی دارد تا موانع سر راه آن برداشته شده و مقدمات لازم فراهم شود.براساس این گزارش در ماه می‌دونالد ترامپ از توافق هسته‌ای خود با ۶ کشور جهانی خارج شد و ایران را تهدید کرده که طی سه ماه و شش ماه آینده تحریم‌ها علیه ایران اعمال کند.بسیاری از کارشناسان معتقدند دور زدن تحریم‌های آمریکا با ارز‌های مجازی امکان پذیر است.

آصفی: ترامپ عاشق مذاکره با ایران است

آصفی در پاسخ به اینکه افزایش قیمت دلار بعد از توئیت ترامپ چقدر با تهدیدات او مرتبط بود می‌گوید: بخشی از آن افزایش قیمت به خاطر این بود که در ابتدا اعلام شد ارز مسافری قطع می‌شود، اما بانک مرکزی این خبر را اصلاح کرد. مضاف بر این بعد از موضع گیری آقای روحانی ترامپ اظهارات تندی بر زبان آورد، اما دوباره تغییر لحن داد و لحن مسالمت جویانه به کار گرفت. سخنگوی وزارت خارجه دولت اصلاحات می‌گوید: من بار‌ها این را گفته ام که ترامپ عاشق مذاکره با ایران است. مذاکره با ایران برای ترامپ خیلی اهمیت دارد. اگر ترامپ با ایران مذاکره نکند دق می‌کند. او برای مذاکره با ایران به انواع و اقسام کار‌ها دست می‌زند.

انتقاد شدید عارف از سیاست‌های ارزی دولت

رئیس فراکسیون امید مجلس گفت: اظهرمن الشمس بود که سیاست ارزی دولت برای کشور مشکلاتی را به وجود می‌آورد.محمدرضا عارف رئیس فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی در نشست هم اندیشی دبیران کانون صنفی استادان دانشگاهی ایران با بیان اینکه برای کانون صنفی استادان دانشگاهی ایران جایگاه راهبردی قائل هستیم، گفت‌:کمیسیون‌های شورای مرکزی کانون باید فعال شوند و نقد مشفقانه قبل از تصمیمات را شکل دهند. مثلا در سیاست ارزی بانک مرکزی هیچ واکنشی از این کانون ندیدیم، لازم بود این سیاست مورد نقادی قرار گرفته و نظرات کانون در قالب نامه‌ای به رییس جمهور اعلام می‌شد.وی با اظهار نگرانی از وضعیت آسیب های اجتماعی در کشور از اعضای کانون صنفی استادان دانشگاهی ایران خواست نسبت به این مضوع حساس باشند.

عربستان صدور نفت از باب المندب را متوقف کرد

روز پنجشنبه، ۴ مرداد (۲۶ ژوئیه)، عربستان سعودی گفت که در پی حمله شبه‌نظامیان حوثی به دو نفتکش متعلق به آن کشور، صدور نفت خام از تنگه باب المندب در دریای سرخ را موقتا متوقف کرده است. در بیانیه خالد الفالح، وزیر انرژی عربستان سعودی، آمده است که روز گذشته دو فروند نفتکش بزرگ متعلق به عربستان سعودی هدف موشک پرانی "حوثی‌های وابسته به ایران" قرار گرفت که به یکی از آنها خسارت جزیی وارد آمد اما آسیب جانی در پی نداشت. وزارت انرژی عربستان گفته است که این کشور "فورا عبور تمامی محموله‌های نفتی از تنگه باب المندب را به طور موقت و تا زمان اطمینان از ایمنی رفت و آمد دریایی از این مسیر متوقف می‌کند." براساس بیانیه این وزارتخانه، نفتکش‌هایی که هدف قرار گرفتند هرکدام دو میلیون بشکه نفت حمل می‌کردند و آسیب به آنها می‌توانست به یک فاجعه زیست محیطی منجر شود. تنگه باب المندب بین دریای سرخ در شمال و خلیج عدن در جنوب واقع شده و عرض آن حدود ۲۰ کیلومتر است و شهر و بندر حدیده در سواحل یمن در شمال این تنگه قرار گرفته است.

پیشنهادات اتحادیه اروپا در مورد برجام در سطح کلان معقول است

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به مذاکرات صورت گرفته در مورد برجام با کشورهای اروپایی گفت: این مذاکرات از طریق وزارت امور خارجه در حال پیگیری است، پیشنهاداتی از سوی اروپایی‌ها برای تسهیل در امر تجارت و خریدوفروش مطرح‌شده که عمدتاً راجع به ساماندهی امور بانکی، فروش نفت و صادرات هستند. اروپایی‌ها در این پیشنهادات مطرح کرده‌اند که قوانین و مقرارتی در داخل اتحادیه اروپا وضع شود تا تجار راحت‌تر بتوانند خریدوفروش داشته باشند، این پیشنهادات در سطح کلان معقول است اما در حال پیگیری هستیم تا جزئیات این پیشنهادات تبدیل به دستورالعمل شود.

اگر روحانی مقصر است، احمدی‌نژاد به مراتب بیشتر مقصر است

محمدرضا باهنر در مصاحبه ای گفت: ابتدای دولت روحانی بارها و بارها خدمت مسؤولان دولت گفتم وقتی شما یک رکود منفی 5 درصدی و تورم 40 درصدی را تحویل گرفته‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اید، نباید هدف‌‌گذاری‌تان تورم تک‌رقمی باشد و این مصلحت نیست و شدنی هم نیست.از لحاظ جناحی خیال‌تان را راحت کنم؛ این اتفاقی که امروز در ارز رخ داده در دوره دوم هاشمی و در دوره خاتمی ضعیف‌‌‌‌‌‌تر و در دوره دوم احمدی‌نژاد هم رخ داد و امروز هم شاهد آن هستیم، حال شما فکر می‌کنید این اتفاق تقصیر روسای جمهور است؟ این اتفاق ترکیدن قیمت زمان هاشمی هم رخ داد و او رکورد تورم را در سال 74 زد که تورم شد 5/49 درصد، خاتمی وضعیت بهتری داشت و در دوران احمدی‌نژاد نیز ارز 1200 تومانی به بالای 3 هزار تومان رسید؛ حال من از شما سوال می‌کنم: این مسأله تقصیر اصلاح‌‌‌‌‌‌طلبان است یا اصولگرایان؟/ وطن امروز

نامه وزیر علوم به رئیس‌جمهور برای حل مشکل دانشجویان

فاطمه سعیدی نماینده تهران و عضو کمیته رسیدگی به وضعیت دانشجویان بازداشتی درباره آخرین وضعیت پرونده دانشجویان بازداشت شده در دی ماه که احکام سنگینی برای آنها تشکیل شده، گفت: با توجه به اینکه اتهام دانشجویان بیشتر در فضای دانشگاه صورت گرفته، بنابراین دانشگاه باید وضعیت پرونده آن‌ها را پیگیری کند. جلسات متعددی را با مسئولان وزارت علوم داشتیم و آخرین جلسه ما در وزارتخانه و با حضور سه معاون وزیر برگزار شد. به منظور حل مشکل دانشجویان بازداشتی در دی ماه 96 و احکام سنگین صادره برای آنها پیگیری های لازم انجام شده است. وزیر علوم به آقای روحانی به عنوان ریاست شورای انقلاب فرهنگی و رییس دولت به منظور حل مشکل دانشجویان بازداشت شده در دی ماه نامه نوشتند. همچنین آقای غلامی به قوه قضاییه، دادستان کل و دادستان تهران نیز نامه دادند و مکاتباتی انجام شد و حتی جلساتی نیز برگزار شد. امیدوارم که خبرهای خوشی به ما بدهند. ما هنوز پیگیر و منتظر جواب دستگاه‌ها هستیم. هنوز به ما جواب قطعی درباره حل مشکل تشکیل پرونده قضایی و صدور احکام سنگین برای دانشجویان داده نشده است./ایلنا

درخواست مهم جنتی از قوه قضاییه

رئیس مجلس خبرگان رهبری گفت: ما روز به روز داریم با مشکلات اقتصادی بیشتری برخورد می کنیم و با وارد کردن اتومبیل‌های گران قیمت بدون تقاضای داخلی مواجه هستیم و هرروز اتومبیل و مسکن گران‌تر می‌شود و واقعا نمی‌دانم باید چه کرد. ما به یک حرکت انقلابی نیاز داریم که مشکلات حل شود. قوه قضاییه کسانی که عامل اصلی این گرانی‌ها و مشکلات اخیر هستند را شناسایی و آنان را دادگاهی کنند و از جریان دادگاه‌ها نیز مردم خبردار شوند تا جامعه بداند که نظام نسبت به این مسائل بی‌تفاوت نیست | ايسنا

افسار گسیختگی محاسبه اجرت طلا

درحالی که برخی اتحادیه های طلا و جواهر در نقاط مختلف کشور اعلام کرده اند که باید محاسبه اجرت ساخت طلا به صورت ریالی باشد نه درصدی، متاسفانه با مراجعه میدانی به برخی از طلافروشی‌ها مشخص شد که اجرت همچنان به صورت درصدی و به صورتی کاملا متغیر محاسبه می شود که نرخ هایی تا 40 درصد نیز دراین میان وجود دارد. ارجمند عضو هیئت مدیره اتحادیه طلا و جواهر استان زنجان گفت: درصد فروش طلافروشان را وزارت صنعت تعیین می کند. الان هم باید این وزارتخانه اطلاعیه یا بخشنامه بدهد که طلافروشان حق ندارند اجرت را درصدی محاسبه کنند بلکه باید ریالی باشد وگرنه اتحادیه تهران حق ندارد به اتحادیه شهرستان های دیگر دستور یا ابلاغی بدهد./ خراسا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :