با اجرای قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان در دستگاه‌های دولتی استاندار، معاون هماهنگی امور عمرانی، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان رضوی و شهردار مشهد مشمول این قانون می‌شوند که در صورت تصویب قانون در شورای نگهبان باید طی مدت 60 روز از سمت‌های دولتی کناره‌گیری کنند.
کد خبر: ۶۳۵۵۰۱
تاریخ انتشار: ۰۵ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۲ 27 July 2018

به گزارش تابناک : قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان در دستگاه‌های اجرایی کشور در نشست علنی دوم مرداد امسال، با ماده‌ واحده این طرح با 194 رأی موافق، 36 رأی مخالف و 2 رأی ممتنع از مجموع 240 نماینده حاضر در نشست مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید.

بر اساس تبصره یک ماده‌ واحده اصلاح‌ شده، به‌کارگیری بازنشستگان در سمت‌های مذکور دربندهای (الف)، (ب) و (ج) شامل رؤسای سه قوه، معاون اول رئیس‌جمهور، نواب رئیس مجلس شورای اسلامی و اعضای شورای نگهبان، وزرا، نمایندگان مجلس شورای اسلامی و معاونین رئیس‌جمهور در ماده 71 قانون مدیریت خدمات کشوری مصوب و همچنین به‌کارگیری بازنشستگان نیروهای مسلح با تدابیر فرماندهی معظم کل قوا صرفاً در دستگاه متبوع خود مجاز است.

همچنین به‌کارگیری بازنشستگان در وزارت اطلاعات تا سقف یک درصد (1%) از مجموع نیروهای شاغل رسمی این وزارتخانه در هر رده مدیریتی صرفاً در وزارتخانه مذکور مجاز است و در ادامه متن قانون آمده دارندگان اجازات خواسته مقام معظم رهبری، جانبازان بالای پنجاه‌درصد (50%)، آزادگان بالای سه سال اسارت و فرزندان شهدا از شمول این قانون مستثنی هستند.

استاندار و 2 معاون استانداری خراسان رضوی در لیست مدیران بازنشسته دولت

نماینده مردم سبزوار در مجلس شورای اسلامی و طراح این طرح در گفت‌وگو با خبرنگار فارس گفت: قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان در دستگاه‌های دولتی کشور با رأی 82 درصدی نمایندگان مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید و طی دو هفته آینده به تصویب شورای نگهبان می‌رسد.

حسین مقصودی افزود: مدتی است که به‌دنبال طرحی بودیم که بازنشستگان از به‌کارگیری از سمت‌های مدیریتی حذف شوند و به‌جای آن‌ها باید از نیروهای جوان کشور استفاده شود.

وی ادامه داد: لابی‌های فراوانی از سوی مدیران بازنشسته و برخی استانداران وجود داشت ولی خوشبختانه این طرح قاطعانه در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید.

نماینده مردم سبزوار در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: احساس می‌کنیم طی 40 سال اخیر کارنامه مدیریتی جوانان در تدبیر امور کشور و حضور جوانان در برخی از سمت‌های دولتی همانند آقای جهرمی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات نقش مهمی در توسعه کشور و پیشبرد اهداف نظام جمهوری اسلامی داشته است.

مقصودی تصریح کرد: نیروهای بازنشسته در کابینه دولت و دیگر پست‌های اجرایی کشور توان اجرای کار را ندارند و باید این سمت‌ها به نیروهای جوانان کشور سپرده شود.

وی تأکید کرد: حضور نیروهای جوان در بدنه دستگاه‌های اجرایی کشور از فسادهای اداری و مالی در کشور جلوگیری می‌کند.

نماینده مردم سبزوار در مجلس شورای اسلامی گفت: با اجرای این قانون ممنوعیت به‌کارگیری بازنشستگان حدود 17 استاندار، 70 معاون استاندار، 1200 مدیر و مشاورین از صحنه‌های مدیریتی کشور حذف می‌شوند و به‌جای آن‌ها باید از نیروهای جوان استفاده شود.

مقصودی ادامه داد: بر اساس قانون مجلس شورای اسلامی به جز روسای قوای سه‌گانه، معاون اول رئیس‌جمهور، رئیس شورای نگهبان، نمایندگان مجلس شورای اسلامی و وزرا به‌کارگیری مابقی مدیران دولتی بازنشسته خلاف قانون است.

وی بیان کرد: دستگاه‌های اجرایی مشمول قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان در دستگاه‌های دولتی طی مدت مشخص‌شده از اجرای قانون باید نسبت به حذف مدیران بازنشسته اقدام کنند.

نماینده مردم سبزوار در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سؤال اینکه کدام مدیران استانی در لیست مدیران بازنشسته دولتی قرار دارند، تصریح کرد: اسامی علیرضا رشیدیان استاندار خراسان رضوی، محمد مقدوری معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان رضوی، محمد‌رحیم ‌نوروزیان معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان رضوی و قاسم تقی‌زاده خامسی شهردار مشهد در لیست مدیران بازنشسته دولتی قرار دارد و باید طی 60 روز پس از اجرای قانون از بدنه استانداری حذف شوند.

مقصودی یادآور شد: پرداخت هرگونه وجه پس از مهلت قانون از هر محل و تحت هر عنوانی به مدیران بازنشسته دستگاه‌های اجرایی در حکم تصرف غیرقانونی در اموال دولتی است و مورد پیگیری قضایی قرار می‌گیرد.

واکنش مشاور استاندار خراسان رضوی به حذف 17 استاندار بازنشسته

مشاور استاندار خراسان رضوی در امور جوانان روز گذشته در نشست پارلمان مشورتی جوانان شهرستان سبزوار در خصوص تصویب قانون منع به‌کارگیری نیروهای بازنشسته در دستگاه‌های اجرایی کشور، گفت: با تصویب این طرح افراد بازنشسته از بدنه دستگاه‌های دولتی کشور حذف می‌شوند و به‌جای آن‌ها مدیران جوان و پرتلاش جایگزین می‌شوند.

علی باغدار دلگشا در واکنش به خبر حذف 17 استاندار بازنشسته از جمله استاندار خراسان رضوی از بدنه دولت، گفت: متأسفانه خللی در این طرح وجود دارد که اگر به‌یک‌باره 17 استاندار جدا شوند، ضربه سنگینی به ساختار و بدنه دولت وارد می‌شود.

چند مدیرکل نیز در خراسان رضوی کنار می روند 

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس گفت: در خصوص مصادیق وجود مدیران بازنشسته در ادارات کل خراسان رضوی نمی‌توانیم اظهار نظری کنیم و ظاهراً مدیرانی در سطح استان وجود دارد که برخی از این مدیران استانی پس از بازنشستگی مجدداً دعوت به همکاری شده‌اند.

حجت‌الاسلام نصرالله پژمان‌فر افزود: تعداد مدیران بازنشسته خراسان رضوی و مسئولیت‌های آن‌ها پس از تصویب شورای نگهبان و ابلاغ قانون مذکور از سوی دولت باید این موضوع مورد پیگیری و بررسی قرار گیرد.

وی تأکید کرد: از دولت انتظار داریم پس از تصویب اجرای قانون موضوع منع به‌کارگیری نیروهای بازنشسته در سطح ملی و استانی بلافاصله اجرایی شود.

همچنین دیگر عضو مجمع نمایندگان خراسان رضوی نیز گفت: در حال حاضر حدود  یک هزار و 200 نفر مدیر و 70 استاندار، معاون وزیر و معاون استاندار بازنشسته در بدنه دولت وجود دارد و آن‌ها با اجرای قانون منع به‌کارگیری نیروهای بازنشسته به دوران بازنشستگی بازمی‌گردند.

رمضانعلی سبحانی‌فر افزود: در سطح استان تعدادی از مدیران کل مشمول این قانون می‌شوند ولی برای تعداد این مدیران بازنشسته و سمت‌های آن‌ها اطلاعات در دسترس نیست ولی پس از اجرای تائید قانون مذکر مشخص می‌شوند.

گفتنی است؛ تاکنون پیگیری‌های خبرنگار فارس برای تعداد و اسامی مدیران بازنشسته در دستگاه‌های اجرایی خراسان رضوی بی‌نتیجه مانده است.

 

 

منبع : فارس

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار