خراسان رضوی از قطب‌های بزرگ و مهم کشور در تولید چرم به شمار می‌رود که در استان برخی واحدهای تولیدی چرم در این صنعت با فعالیت در بازارهای جهانی و داخلی از برندهای مطرح کشور در این عرصه محسوب می‌شوند.
کد خبر: ۶۴۰۱۲۶
تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۸:۰۰ 06 August 2018

به گزارش تابناک رضوی؛ وحیده مجیدی‌فر در خصوص تولیدات صنعت چرم خراسان رضوی اظهار کرد: استان ما به عنوان قطب‌های اصلی توليد چرم سبك شناخته می‌شود، در حال حاضر در كشور 13 واحد صنعتي با ظرفيت توليد 34.5 ميليون فوت مربع چرم سبک و 3 میلیون فوت مربع چرم سنگین مشغول به کار هستند.
 
وی با اشاره به میزان اشتغال در چرم شهر مشهد ادامه داد: حدود 700 نفر در حال فعالیت بوده که در شرايط فعلی اقتصادی کشور با ظرفيتی در حدود 30 درصد ظرفیت اسمی مشغول به فعاليت هستند.
 
کارشناس صنایع نساجی و پوشاک سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی در زمینه مصنوعات چرمی تصریح کرد: دو واحد بزرگ صنعتی دارای برند در زمينه مصنوعات چرمي نیز در استان مشغول به فعالیت هستند، یک واحد تولیدکننده كل زنجيره چرم از ابتدا تا پايان (چرم مشهد) و واحد صنعتی دیگر نیز تولیدکننده مصنوعات چرمی(چرمیران) بوده که در شهرک چرم‌شهر مشغول به فعالیت هستند.
 
مجیدی‌فر با اشاره به میزان تولید کفش در استان عنوان کرد: بر اساس اطلاعات انجمن تولیدکنندگان کفش مشهد، خراسان رضوی به عنوان یکی از مراکز بزرگ تولید کفش در کشور شناخته می‌شود. در واقع تعداد واحدهاي صنفي 1750 کارگاه با حجم تولید تقریبی 16 میلیون جفت کفش در سال مشغول به کار هستند.
 
وی در خصوص میزان تولیدات کفش به تفکیک اظهار کرد: به طور تقریبی 60 درصد تولیدات کفش‌های زنانه و 40 درصد کفش‌ها مردانه بوده و تولیدکنندگان استان به خصوص در تولید کفش‌های مجلسی مردانه و زنانه از شهرت بیشتری در کشور برخوردارند.
 
کارشناس صنایع نساجی و پوشاک سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی خاطرنشان کرد: لازم به ذکر است که از میزان کل کارگاه‌ها، حدود 250 کارگاه تحت پوشش اتحادیه‌های صنفی مشغول به فعالیت هستند و مابقی به صورت بدون مجوز فعالیت می‌کنند.
 
مجیدی‌فر با اشاره به مشکلات صنعت چرم استان تصریح کرد: از مشکلات این صنعت می‌توان به فرسودگی ماشین‌آلات و عدم استفاده از تکنولوژی‌های جدید به خصوص در بهینه‌سازی مصرف آب، مشکلات زیست محیطی و پاسخگو نبودن تصفیه‌خانه شهرک صنعتی چرم‌شهر مشهد در رفع آلودگی‌های این صنعت اشاره کرد.
 
وی اضافه کرد: از دیگر مشکلاتی که در صنعت چرم می‌توان به آن اشاره کرد، عدم توجه به تکمیل زنجیره تولید که منجر به افزایش ارزش افزوده محصولات و خام فروشی می‌گردد. همچنین از دیگر این مشکلات رکود بازار داخلی همزمان با رکود در بازار صادرات و عدم توجه به برندسازی در تولیدات مصنوعات چرمی است.
 
کارشناس صنایع نساجی و پوشاک سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی در خصوص راهکارهای موجود در جهت توسعه صنعت چرم بیان کرد: این راهکارها شامل بهبود کیفیت پوست داخلی در مراحل حیوان زنده، پوست‌کنی ، حمل‌و نقل و نگهداری، کاهش هزینه‌های تولید با حمایت دولتی در هزینه های بیمه و مالیاتی بر ارزش افزوده مطابق با دریافتی‌های واحد در دوره‌های فصلی اشاره کرد.
 
مجیدی‌فر ادامه داد: از دیگر راهکارها می‌توان به انتقال دانش فنی با آموزش مدیران و کارشناسان صنعت چرم‌سازی توسط کارشناسان خبره کشورهای صاحب نام در صنعت چرم و نوسازی واحدهای صنعتی چرم و انتقال تکنولوژی روز با تخصیص تسهیلات بلندمدت و کم بهره اشاره کرد.
 
وی در خصوص دیگر مشکلات صنعت چرم تصریح کرد: حمایت‌های دولتی از توسعه واحدهای تولیدکننده محصولات چرمی، حمایت‌های دولتی جهت برگزاری نمایشگاه‌های داخلی و خارجی توسط تولیدکنندگان و شرکت در نمایشگاه‌ها، تشکیل کنسرسیوم صادراتی و تشکیل رشته‌های دانشگاهی مرتبط جهت تربیت نیروی ماهر از دیگر راهکارهایی است که می‌توان به این صنعت کمک کرد.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار