کد خبر: ۶۴۰۷۱۶
تاریخ انتشار: ۱۷ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۸:۲۲ 08 August 2018

مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری خراسان رضوی گفت: در حال حاضر 3 میلیون و 200 هزار تبعه خارجی در کشور جمهوری اسلامی ایران حضور دارند و استان تهران در پذیرش مهاجران خارجی رتبه نخست و بعد از آن خراسان رضوی در جایگاه دوم است.

به گزارش ایسنا، محمد عجمی 15 مردادماه در جمع خبرنگاران خراسان رضوی در مرز دوغارون، با اشاره به سرشماری پناهندگان خارجی از سال 95 اظهار کرد: اکنون 320 هزار تبعه خارجی در خراسان رضوی حضور دارند که از این تعداد 150 هزار نفر تحت پوشش طرح آمایش قرار گرفتند، 100 هزار تبعه دارای پروانه اقامت 6 ماهه هستند و 70 هزار نفر فاقد مدارک معتبر قانونی هستند و از این تعداد 30 هزار نفر طی سال گذشته جمع‌آوری و از ایران طرد شدند.

عجمی با اشاره به حضور 77 هزار دانش آموز تبعه خارجی در مدارس دولتی این استان افزود: از این تعداد 60 هزار نفر دارای مدارک اقامتی بوده و 17 هزار تبعه فاقد مدارک اقامتی هستند که طی سه سال گذشته مبنی بر فرمان مقام معظم رهبری فاقدین مدارک در مدارس دولتی ثبت نام شده‌اند.

وی به حضور 3000 دانشجوی تبعه خارجی در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور اشاره کرد و گفت: پیش بینی می‌شود امسال از حدود 3000 تبعه فاقد مدارک شناسایی در مدارس دولتی ثبت نام به‌عمل آید و هچنین طی چند سال اخیر در ایران دانش آموز مهاجر بازمانده از تحصیل وجود ندارد.

مدیر کل اتباع و امور خارجه خراسان رضوی، اظهار کرد: اتباع خارجی که دارای کارت آمایش هستند از حدود چهار سال پیش از خدمات بیمه درمانی در جمهوری اسلامی ایران با همکاری دولت، کمیساریا و بیمه سلامت بهره‌مند شدند.

این مقام مسئول با اشاره به پوشش 90 هزار مهاجران خارجی در کشور از بیمه سلامت، بیان کرد: 28 هزار نفر از اتباع خارجی مقیم این استان طی یک‌سال گذشته تاکنون تحت پوشش خدمات این بیمه قرار گرفته‌اند و بیش از 10 هزار تبعه خارجی آسیب‌پذیر از مزایای دفترچه بیمه سلامت به صورت رایگان برخوردار هستند.

وی از حضور 54 ملیت در خراسان رضوی خبر داد و افزود: این مهاجران خارجی شامل سرمایه‌گذاران، طلاب، دانش‌آموزان، دانشجویان، کارگران و... هستند که برخی از آنها دارای کارت آمایش، پرونده اقامت و روادید موقت هستند.

عجمی گفت: اکنون بیش از 90 درصد مهاجران افغانستان که قصد برگشت به کشور خود را دارند از طریق این معبر رسمی وارد کشورشان می شوند و روزانه حدود 1500 نفر از اتباع افغانستانی به صورت داوطلبانه به کشور خود برمی گردند.

وی اظهار کرد: یکی از نیازهای مهم مهاجران در ایران اعزام به عتبات عالیات بود که با برنامه‌ریزی‌های انجام شده در کمیساریا این مهم اتفاق افتاده است.

استان خراسان رضوی 300 کیلومتر مرز مشترک با کشور افغانستان دارد که از این مقدار 90 کیلومتر در شهرستان تایباد قرار دارد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار