دام پزشک حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت: حال و روز "ارس" موجب رویدادی بی سابقه در زمینه حیات وحش و گونه‌های تحت حفاظت شده است.
کد خبر: ۶۴۰۸۶۲
تاریخ انتشار: ۱۷ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۸ 08 August 2018

به گزارش تابناک : دکتر فربد هومن دام پزشک حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت: برای نخستین بار در طول فعالیت بیش از پنج دهه باغ وحش مشهد، توانستیم با تشکیل تیم تخصصی فصل جدیدی در تشخیص و مداوای گونه‌های حیات وحش این استان آغاز کنیم.

وی افزود: ارس چند سال پیش به دلایل نامشخص دچار حملات تشنجی و درگیری‌های عصبی بوده و هر چند ماه یک بار دچار تشنج می‌شده است،گزارش این وضعیت پارسال توسط دام پزشک باغ وحش مشهد ارائه شده و این تنها تاریخچه پزشکی و درمانی این پلنگ است.

فربد هومن افزود: برای معاینه گونه‌های حیات وحش بیهوشی ضروری است، اما با توجه به درگیری عصبی این پلنگ تاکنون امکان بیهوشی آن نبوده و کسی هم این ریسک را نکرده است.

وی گفت: با تشکیل تیم تخصصی، مقرر شد وسایل سیار دانشکده دام پزشکی مشهد، شامل دستگاه رادیولوژی، سونوگرافی و ثبت نوار قلب به باغ وحش مشهد منتقل شود.

دام پزشک حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی افزود: انتقال ارس به بیمارستان دانشکده دام پزشکی تهران به هیچ وجه امکان نداشت، لذا عملیات بیهوشی و نمونه برداری از آن برای انجام آزمایش‌های لازم روز 15 مرداد انجام شد.

فربد هومن با بیان این که ریسک بیهوشی این حیوان بسیار زیاد بود، گفت: با حضور تیم تخصصی، بیهوشی به خوبی انجام شد و عکس برداری‌های اولیه، سونوگرافی، معاینه کامل و نمونه برداری‌های مختلف انجام گرفت.

وی خاطر نشان کرد:معاینات بالینی نشان از زخم‌هایی در دست‌ها و پا‌های ارس دارد، که عفونی شده است، لذا این موارد ثبت و برای درمان آن داروی لازم تجویز شد.

وی افزود: به رغم حال نامساعد و سابقه بیماری، خروج ارس از بیهوشی و کسب دوباره هوشیاری پس از کنترل‌های اولیه اتفاق خوشایندی بود، کنترل آن برای 48 ساعت پس از بیهوشی نیز انجام می‌شود، ودارو درمانی آن تا یک ماه آینده ادامه دارد.
گذشته "ارس" ابهام بزرگی دارد

جواد خوش نگاه سرپرست تیم تخصصی حیات وحش استان خراسان رضوی هم در ادامه گفت: در گام اول، مرحله نمونه برداری‌های تشخیصی ارس بسیار موفق انجام شد و هم اکنون در انتظار دریافت پاسخ‌های تشخیصی در بخش‌های مختلف هستیم.

وی با بیان این که نباید در تشخیص بیماری این حیوان عجله کرد، افزود: گذشته ارس ابهام بزرگی دارد و علت آن هم باید مشخص باشد، اما انعکاس اخبار غیر واقعی در این زمینه صحیح نیست.

سرپرست تیم تخصصی حیات وحش استان خراسان رضوی گفت: هم اکنون روند درمانی این پلنگ به صورت تخصصی و علمی پیش می‌رود و قبل از دریافت جواب آزمایش‌ها نمی‌توان هیچ اظهار نظر پزشکی کرد.

سرخوش نگاه افزود: انعکاس اخبار نادرست از وضعیت گونه‌ها در باغ وحش مشهد موجب نگرانی‌های بین المللی در این زمینه شده است، در انعکاس اخبار باغ وحش مشهد، باید انعکاس واقعیت و اخلاق حرفه‌ای رعایت شود.
تلاش برای نجات جان "ارس"
تورج همتی مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی هم با بیان اینکه همه تلاش خود را برای نجات جان ارس به کار می‌گیریم گفت: فعالیت‌های باغ وحش به طور کامل تحت نظارت و کنترل است و از هیچ کوتاهی و نابه سامانی در این مجموعه نخواهیم گذشت.

وی افزود: در انتظار تشخیص تیم تخصصی در زمینه حال پلنگ شش ساله باغ وحش مشهد هستیم و با مشخص شدن نوع بیماری، درمان آن آغاز می‌شود.

 

 

منبع : باشگاه خبرنگاران جوان 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار