رئیس اداره بازرگانی خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: در چهار ماهه نخست امسال سه کشور تونس، لبنان و کنیا در زمره اهداف صادراتی استان قرار گرفتند.
کد خبر: ۶۴۱۲۹۳
تاریخ انتشار: ۱۸ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۳ 09 August 2018

به گزارش تابناک رضوی؛ محمدعلی امیر فخریان افزود: در این مدت 6 نشست ارتقا و ایجاد روابط تجاری با کشورهای هدف صادراتی برگزار شد که سه نشست مربوط به ایجاد روابط با کشورهای کنیا، تونس و لبنان بود.
وی بیان کرد: کشور تونس دروازه ورود به قاره آفریقا و اروپا است و از طریق این کشور می توان صادرات به کشورهای اروپایی را نیز افزایش داد.
وی اظهار داشت: تونس بازار جدیدی است که زمینه صادرات خشکبار، پسته و کشمش به این کشور وجود دارد، از سوی دیگر تونسی ها زعفران را نمی شناسند و می توان برای این محصول در آن کشور بازارسازی کرد.
امیرفخریان اضافه کرد: یکی دیگر از اهداف برقراری روابط تجاری با تونس، انجام تولیدات مشترک با آن کشور در زمینه محصولات آب بر است.
رئیس اداره بازرگانی خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: لبنان جزو کشورهای عضو اتحادیه عرب بوده و تعرفه واردات و صادرات در این کشور صفر است، از سوی دیگر تفاهم نامه هایی با اتحادیه اروپا دارد که تعرفه واردات یا صادرات کالا را برای آن کشور نیز صفر کرده است.
امیرفخریان اظهار داشت: تعرفه صفر برای لبنان فرصت خوبی به شمار می رود که کالاهای ایرانی از طریق لبنان با تعرفه صفر وارد بازار کشورهای عربی و دیگر کشورها شود.
وی بیان کرد: لبنان تجار خوبی دارد که بسیاری از آنان در کشورهای دیگر از جمله آمریکای جنوبی ساکن هستند و می توانند زمینه حضور کالاهای ایرانی را در کشورهای دیگر فراهم کنند.
وی ادامه داد: کنیا بازار بکری است و شرکت های ایرانی می توانند در زمینه صدور خدمات فنی و مهندسی در حوزه کشاورزی، صنعت، ساخت و ساز، آبرسانی، سدسازی و موارد مشابه به کنیا فعال شوند.
رئیس اداره بازرگانی خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: زمینه صدور صنایع غذایی و مصالح ساختمانی از ایران به کنیا وجود دارد، از سویی از آنجا که کنیا اقلیم مناسبی دارد می توان در زمینه کشت فراسرزمینی در این کشور برنامه ریزی داشت.
امیرفخریان اظهار داشت: سه نشست ارتقای روابط تجاری که امسال در استان انجام گرفت مربوط به کشورهای ازبکستان و افغانستان بود تا زمینه افزایش صدور کالاهای ایرانی در بخش های مختلف به آن کشورها فراهم شود.
وی افزود: در نشست ارتقای روابط تجاری با ازبکستان با توجه به ساخت و سازهایی که در آن کشور در حال انجام است، افزایش صدور مصالح ساختمانی بویژه سیمان مورد نظر قرار گرفت تا از طریق مسیر ریلی با قیمت مناسب تری به آن کشور صادر شود.
وی بیان کرد: طی 2 نشستی که با تجار افغانستانی انجام شد، افزایش صدور خدمات فنی و مهندسی و تجهیزات مورد نیاز در حوزه پرورش دام و طیور و آبزیان، نهاده های دامی، داروهای دام و طیور در برنامه ارتقای روابط تجاری با این کشور قرار گرفت.
رئیس اداره بازرگانی خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: هم اینک 88 کشور از سراسر جهان هدف صادراتی این استان هستند.
امیرفخریان گفت: در چهار ماهه اول امسال، 849 هزار تن کالا به ارزش 721 میلیون دلار از گمرک و بازارچه های مرزی خراسان رضوی به کشورهای هدف صادر شده که این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از نظر ارزشی 29 درصد رشد داشته است.
وی افزود: اقلام عمده کالاهای صادراتی استان شامل مواد غذایی شامل زعفران، کفپوش، سیب، روغن های سبک، هادی های برق، رب گوجه فرنگی، میله های گرم نورد شده، پریفرم و سیب زمینی است.
وی گفت: مهمترین کشورهای هدف صادراتی استان در مدت یاد شده افغانستان، ترکمنستان، عراق، امارات متحده عربی، هنگ کنگ، تاجیکستان، اسپانیا، پاکستان، ازبکستان و قزاقستان بوده اند.
وی ادامه داد: واردات استان نیز در چهار ماه ابتدای امسال 114 هزار تن کالا به ارزش حدود 133 میلیون دلار بود که از کشورهای ترکیه، امارات، روسیه، ازبکستان، پاکستان، تاجیکستان، چین، کره جنوبی، آلمان و سوئیس وارد استان شد.
امیرفخریان اقلام عمده وارداتی استان در این دوره را نیز شامل پنبه، واگن های روباز، برنج نیمه سفید شده، کربنات دی سدیم، شیرخشک، لوبیا چیتی، واگن های مخزنی، دانه های کلزا، سولفات آمونیوم و دانه کنجد عنوان کرد.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار