حوزه دولت در هفته‌ای که گذشت، شاهد اخبار گوناگونی بود که در این میان گفتگوی زنده تلویزیونی رئیس‌جمهور با مردم را می‌توان مهمترین اتفاق در این هفته برشمرد.
کد خبر: ۶۴۱۵۷۶
تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۷ 10 August 2018

به گزارش تابناک : در هفته‌ای که گذشت، شاهد اخبار گوناگون و مهمی از ارکان مختلف دولت بودیم که در این میان گفتگوی زنده تلویزیونی رئیس‌جمهور با مردم را می‌توان از جمله مهمترین اخبار دولت در هفته گذشته برشمرد.

ساعت ۲۱:۴۳ دوشنبه ۱۵ مرداد ماه، حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان پس از حدود ۳ ماه از آخرین نطق تلویزیونی خود که به همان شب خروج آمریکا از برجام (۱۸ اردیبهشت) باز می‌گشت، با حضور در مقابل دوربین صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، به صورت زنده و مستقیم با مردم سخن گفت.

در این گفتگوی تلویزیونی مطالب مختلف و متنوعی در حوزه های مختلف سیاست داخلی، سیاست خارجی، منطقه ای، اقتصادی و... مطرح شد، اما می توان مهم ترین مطلب مطرح شده را اعلام آمادگی روحانی برای مذاکره بدون قید و شرط با آمریکایی ها دانست! رئیس جمهور در این گفتگو با اشاره به پیشنهاد آمریکایی ها برای مذاکره بدون قید و شرط با ایران، گفت: اگر دولت آمریکا آماده است درباره نحوه پرداخت غرامت هایی که از سال ۱۳۳۲ تا کنون به ایران دارد مذاکره کند، آماده ایم تا ببینیم چطور می خواهد و در چند قسط و چگونه این بدهی را پرداخت کند. آمریکا بدهکار ملت ایران است و به دلیل دخالت هایش در امور ایران هم بدهکار عذرخواهی و هم بدهکار غرامت است.

روحانی در تشریح علت تاخیر در گفتگوی مستقیم با مردم نیز عنوان کرد: در ماه خرداد، بعد از ماه مبارک رمضان، می‌خواستم با مردم حرف بزنم، اما شرایط، شرایط فوتبال و حضور در جام‌جهانی بود که شرایط را متفاوت کرده بود و مردم برای مصاحبه سرشان به بازی‌های جام‌جهانی گرم بود. یک‌مقدار هم به خاطر این بود که بسته جدید ما آماده شود و به این دلیل مصاحبه من یک ‌مقدار به تأخیر افتاد تا ما به بسته جدید ارزی رسیدیم.

روحانی همچنین تاکید کرد: اروپایی ها در مقام عمل برای جبران منافع اقتصادی ایران در برجام باید برنامه ریزی بهتری کنند.

نامه رئیس جمهور به رئیس مجلس در خصوص اعلام وصول طرح سوال از رئیس جمهور را نیز می توان یکی دیگر از اخبار مهم دولت در هفته گذشته بر شمرد. روحانی در این نامه، سوال نمایندگان را خارج از چارچوب قانون اساسی و در زمان نامناسب برشمرد و تاکید کرد: برای جلوگیری از هر نوع اختلاف بین قوا و احترام به مجلس شورای اسلامی انشاء الله در فرصت مقرر به مجلس خواهم آمد و به سوالات پاسخ خواهم داد.

روحانی در انتهای این نامه گفته است: البته این امر می تواند فرصت خوبی باشد تا برخی از حقایق را برای مردم عزیز کشورم بازگو کنم که آنها صاحب واقعی کشورند و مشروعیت من و شما نیز از آراء آنها است.

قسمت پایانی نامه روحانی را عده ای از صاحب نظران و سیاسیون، تهدید مجلس از سوی رئیس‌جمهور تفسیر کرده‌اند و آن را یادآور «بگم بگم» های رئیس‌جمهور سابق برشمرده اند.

مشروح مهمترین اخبار حوزه دولت در هفته گذشته به شرح زیر است:

راهکارهای تسریع در برخورد با مفاسد و اخلالگران اقتصادی تصویب شد

شورای عالی هماهنگی اقتصادی در جلسه ای به ریاست رئیس جمهور و با حضور سران و مسئولان سه قوه، کلیات سیاست های جدید ارزی بانک مرکزی و راهکارهای تسریع در برخورد با مفاسد و اخلالگران اقتصادی را بررسی و تصویب کرد.

همچنین با توجه به نوسانات اخیری که در بخش ارزی کشور بوجود آمده و اعضای جلسه تأکید کردند که شرایط اقتصادی کشور نیازمند تصمیمات جدید و بازنگری در سیاست های قبلی است و لذا سیاست های جدید بانک مرکزی در بخش ارزی در این جلسه مورد بررسی و تایید سران و اعضای جلسه قرار گرفت.

اعضای شورای عالی هماهنگی اقتصادی در ادامه این جلسه، پیشنهاد رئیس قوه قضائیه را به منظور تسریع در برخورد با مفسدین و اخلالگران اقتصادی بررسی کردند.

در چارچوب این پیشنهاد، مسیر برخورد با کسانی که در این مقطع با فعالیت هایشان به آرامش و ثبات اقتصادی کشور لطمه زده و با استفاده از رانت های بزرگ، اقتصاد کشور را دچار مشکل کردند و فعالیت های ناسالم و غیرشفاف انجام دادند، با کوتاه تر کردن مهلت هایی که در قانون پیش بینی شده، با سرعت عمل بیشتر و در زمان کوتاه تر رسیدگی شود.

اهتمام شوراهای تامین استانها برای کنترل تجمعات اخیر با کمترین تنش

سخنگوی وزارت کشور در پی انتشار برخی دعوت ها در فضای مجازی برای تجمعات غیر قانونی، گفت: در یک ماه گذشته ده‌ها دعوت تحت عنوان اعتراض به گرانی و وضعیت معیشتی در فضای مجازی و در سطح وسیع منتشر شد که عمده آنها منشا خارجی داشته است اما توسط افرادی در داخل و در شبکه‌های اجتماعی بازنشر شده است.

سامانی افزود: منتشر کنندگان این گونه پیام ها، انتظار داشتند این موضوع در شهرهای زیادی با اقبال مواجه شود ولی در عمل شاهد وقوع موارد معدودی از تجمعات بودیم به نحوی که در چند شهر افراد تحت تاثیر فضا سازی های صورت گرفته و با توجه به مشکلاتی که از نظر اقتصادی وجود دارد در این تجمعات غیر قانونی شرکت کردند.

سامانی با اشاره به تدابیر اتخاذ شده و درایت شوراهای تامین و نیروی انتظامی تاکید کرد: نهایت اهتمام برای اینکه اینگونه تجمعات با حداقل تنش و از راه گفتگو کنترل شود به عمل می آید.

وی در ادامه تصریح کرد: در بعضی از مواقع که متاسفانه برخی از سوء استفاده کنندگان قصد تخریب اموال عمومی و مراکز حساس را داشته باشند در چارچوب قانون برخوردهای لازم انجام خواهد شد.

سوال نمایندگان در چارچوب قانون اساسی نیست/ برای احترام به مجلس، خواهم آمد

رئیس جمهور در نامه ای به علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی با اعلام اینکه سوال تعدادی از نمایندگان، در چارچوب قانون اساسی و زمان و شرایط مناسب مطرح نشده است، تاکید کرد: اما برای جلوگیری از هر نوع اختلاف بین قوا و احترام به مجلس شورای اسلامی، در فرصت مقرر به مجلس خواهم آمد.

روحانی در ادامه این نامه تصریح کرد: البته این امر می تواند فرصت خوبی باشد تا برخی از حقایق را برای مردم عزیز کشورم بازگو نمایم که آنها صاحب واقعی کشورند و مشروعیت من و شما نیز از آراء آنها است.

تصمیمات مهم هیئت دولت برای ساماندهی بازار ارز/ ارز کالاهای اساسی و دارو به نرخ رسمی تأمین می‌شود

در جلسه هیأت وزیران به ریاست حسن روحانی رئیس جمهوری، اعضای دولت به بررسی پیشنهادهای بانک مرکزی به منظور ساماندهی بازار ارز و مسائل مربوط پرداخته و تصمیماتی را در این زمینه اتخاذ کردند.

به موجب این تصمیمات، ارز کلیه کالاهای اساسی و دارو به نرخ رسمی تأمین می شود. وزارت صنعت، معدن و تجارت موظف شد فهرست کالاهای مذکور را بازنگری و به روز رسانی نموده و نظارت لازم را به منظور حصول اطمینان از توزیع کالاهای اساسی و دارو بر مبنای نرخ رسمی از زمان ورود کالا تا عرضه آن در شبکه خرده فروشی (از تأمین، پخش، توزیع و رسیدن به دست مصرف کننده) به عمل آورند.

جهانگیری در ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی: اولویت دولت واگذاری طرح‌های نیمه‌تمام به بخش خصوصی است

اسحاق جهانگیری در جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی با تاکید بر اینکه واگذاری طرح های نیمه تمام به بخش خصوصی و مشارکت بخش خصوصی برای تکمیل این طرح ها گامی در جهت خدمت رسانی هر چه بیشتر به مردم است، گفت: سیاست دولت کاهش تصدی گری و افزایش نقش بخش خصوصی در کشور است و خوشبختانه در جلسات شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا تصمیمات خوبی در راستای اجرای این برنامه اتخاذ شده، ضمن آنکه این موضوع از مطالبات جدی مقام معظم رهبری نیز است.

پیشنهاد مذاکره آمریکا همراه با تحریم معنایی ندارد/ اراده ما در صلح است اما در برابر زور می‌ایستیم

حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور اسلامی ایران در گفتگوی زنده تلویزیونی با مردم با بیان اینکه کسی که ادعای مذاکره می کند باید نشان دهد که می خواهد مشکل را حل کند، تصریح کرد: همزمانی تحریم و مذاکره چه معنایی دارد؟ اگر کسی در برابر رقیب خود از چاقو استفاده می کند و آن را در بازو فرد فرو می‌کند و می گوید می‌خواهم مذاکره کنم معنایی ندارد و اول باید چاقو را خارج کند.

روحانی تصریح کرد: من به عنوان رئیس شورای عالی امنیت ملی به مردم عرض می کنم که برنامه ما همچنان برنامه صلح آمیز است. البته در برابر حرف زور خواهیم ایستاد. وقتی می ایستیم پاسخ مثبت خواهیم گرفت.

رئیس جمهور افزود: اجازه نمی دهیم منافع و حقوقمان زیر پا گذاشته شود. من هیچ علامت و دلیلی را نمی بینم که در آینده، منطقه ما با ناآرامی مواجه باشد.

وی در پاسخ به سئوالی در خصوص تلاش ها برای موج سواری بر مطالبات مردم خاطرنشان کرد: نظامی تغییر می کند که بر مبنای انتخابات و آراء مردم نباشد. اگر مردم با صندوق آرا مسئولین خود را انتخاب کنند این نظام همیشه ثابت خواهد ماند. تا زمانی که ما جمهوریت و اسلامیت نظام را حفظ کنیم نظام حفظ خواهد شد.

صادرات کشور اقتصادی و مقرون به صرفه است/ صادرکنندگان از این فرصت استفاده کنند

اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور در حاشیه جلسه هیئت دولت و در جمع خبرنگاران اظهار داشت: باید با مردم صادق باشیم. شرایط پیش روی کشور شرایط خطیری است و آمریکایی ها بدون پرده پوشی می گویند مردم ایران را تحت فشار قرار می دهیم تا خواسته های خود در چهل سال گذشته را محقق کنند.

معاون اول رئیس جمهور تاکید کرد: مسیری که ما دنبال می کنیم برنامه ریزی بر اساس واقعیت ها و فرصت های کشور برای عبور از این شرایط است. با سیاست گذاری انجام گرفته حتما بخش خصوصی باید از این فرصت استفاده کند چراکه این علائم وجود دارد که صادرات کشور به شدت اقتصادی و مقرون به صرفه است.

روحانی در دیدار وزیر خارجه کره شمالی: اراده تهران توسعه همکاری‌های بین‌المللی از جمله با پیونگ یانگ است

حسن روحانی در دیدار «ری یونگ هو» وزیر امور خارجه کره شمالی با اشاره به روابط دوستانه و صمیمانه تهران – پیونگ یانگ در طول دهه‌های گذشته، گفت: ایران و کره شمالی در بسیاری از مقاطع حساس بین‌المللی و مجامع جهانی دیدگاه‌های مشترکی داشته و همواره از یکدیگر حمایت کرده‌اند.

وی افزود: اراده تهران بر توسعه و گسترش مناسبات و همکاری‌های همه جانبه بین‌المللی از جمله با پیونگ یانگ است.

رئیس جمهور با اشاره به خروج یک جانبه آمریکا از برجام به عنوان توافقی بین‌المللی، گفت: عملکرد دولت آمریکا در این سال‌ها به گونه‌ای بوده که امروز آمریکا به عنوان کشوری نامطمئن و غیرقابل اعتماد در جهان شناخته می شود که به هیچ‌یک از تعهدات خود پایبند نیست.

روحانی شنبه آینده به قزاقستان سفر می کند

پرویز اسماعیلی معاون ارتباطات و اطلاع رسانی دفتر رئیس جمهور با اعلام خبر سفر روحانی به قزاقستان جهت شرکت در اجلاس سران کشورهای ساحلی دریای خزر اظهارداشت: روحانی به همین منظور بعدازظهر شنبه ۲۰ مرداد ماه کشورمان را به مقصد آکتائو قزاقستان ترک می کند.

اسماعیلی مهمترین برنامه رئیس جمهور در این سفر ۲ روزه را شرکت در اجلاس سران کشورهای ساحلی دریای خزر اعلام کرد که طی آن، علاوه بر بیانیه مشترک، چندین سند مهم و راهبردی همکاری در حوزه خزر توسط مقامات ۵ کشور ساحلی امضا خواهد شد.

تعیین تکلیف شرکت های دولتی زیان‌ده در سال مالی ۱۳۹۵

هیأت وزیران به ریاست روحانی، لایحه مطبوعات و خبرگزاری‌ها را با توجه به تحولات گسترده در فضای رسانه‌ای و لزوم رفع کاستی‌های قانون مطبوعات مصوب ۱۳۶۴ در دستور کار خود قرار داد.

لایحه مذکور با هدف انسجام و یکپارچگی قوانین و مقررات رسانه ای و تأمین آزادی مسئولانه رسانه ها خصوصا جهت مقابله با فساد و ایجاد شفافیت تهیه شده است.

همچنین دولت به منظور تکمیل طرح احداث تونل خوانسار به بوئین و میاندشت، با پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی و سازمان برنامه و بودجه کشور مبنی بر افزایش اعتبار به مبلغ ۵۰ میلیارد ریال برای طرح مذکور موافقت کرد.

هیأت دولت در ادامه، به بررسی وضعیت شرکت های دولتی زیان ده در سال مالی ۱۳۹۵ پرداخت و در خصوص ضرورت تداوم برخی از آنها و قرار گرفتن برخی دیگر در فهرست واگذاری یا انحلال تصمیم گیری کرد.

روحانی در تماس تلفنی با رهبر حزب تحریک انصاف پاکستان: تقویت روابط تهران - اسلام‌آباد در همه عرصه‌ها ضروری است

رئیس‌جمهور در تماس تلفنی با «عمران احمدخان نیازی» رهبر حزب تحریک انصاف پاکستان و تبریک پیروزی این حزب در انتخابات سراسری مجلس پاکستان اظهار داشت: امیدوارم در دوران جدید ما شاهد روابط بسیار نزدیکتر و صمیمی تری بین دو کشور دوست ایران و پاکستان باشیم.

وی همچنین با اشاره به اظهارات رهبر حزب تحریک انصاف پاکستان مبنی برای اهمیت تقویت روابط اقتصادی دو کشور اظهارداشت: باید شاهد پیشرفت قابل ملاحظه ای در روابط اقتصادی و تجاری دو کشور باشیم.

روحانی همچنین آقای احمدخان نیازی را برای شرکت در اجلاس مجمع گفت و گو و همکاری های آسیا که قرار است اواخر مهرماه در تهران برگزار شود، دعوت کرد.

واعظی برای ابلاغ پیام رئیس جمهور به اردوغان عازم ترکیه شد

محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس جمهور به منظور ابلاغ پیام روحانی به رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه عازم آنکارا شد.

رئیس دفتر رئیس جمهور در این سفر یک روزه با وزیر امورخارجه ترکیه و برخی دیگر از مقامات این کشور دیدار و گفتگو خواهد کرد.

در جلسه ستاد اقتصادی دولت؛ بسته‌های تأمین، توزیع و نظارت کالاهای اساسی و دارو ارائه شد

در جلسه ستاد اقتصادی دولت به ریاست حجت الاسلام حسن روحانی، وزیران صنعت، معدن و تجارت، جهاد کشاورزی و بهداشت و درمان، بسته های تأمین، توزیع و نظارت کالاهای اساسی و دارو را ارائه کردند.

براساس این بسته ها، که در تکمیل «طرح ساماندهی ارز» تهیه شده است، اقلام بیست گانه کالاهای اساسی و ضروری مورد نیاز مردم که برای تهیه یا تولید آنها، ارز دولتی به نرخ رسمی تأمین می شود، در کلیه مراحل، از ثبت سفارش و تأمین ارز تا مراحل ترخیص، حمل و توزیع، مورد نظارت قرار می گیرد و به منظور بهره گیری از نظارت مردمی، با شفافیت کامل اطلاع رسانی عمومی می شود.

پیام روحانی تسلیم اردوغان شد/ ابراز امیدواری اردوغان به دیدار با روحانی

محمود واعظی فرستاده ویژه رئیس جمهوری به آنکارا، شامگاه پنجشنبه با رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه دیدار و پیام کتبی حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور را به وی تسلیم کرد.

رئیس دفتر رئیس جمهور در این دیدار درباره آخرین تحولات مربوط به برجام، آغاز تحریم های جدید آمریکا و مواضع کشورمان در این موارد با اردوغان گفتگو کرده و بر عزم کشورمان بر مقاومت تا پشیمان کردن آمریکا از اقدام خود تاکید کرد.

رئیس جمهور ترکیه نیز با اظهار خرسندی از دریافت پیام رئیس جمهوری ایران، مجددا بر اراده ترکیه مبنی بر ادامه همکاریها با ایران تاکید کرده و در خصوص راهکارهای مربوط به چگونگی توسعه هرچه بیشتر مناسبات میان دو کشور تاکید کرد.

رجب طیب اردوغان در ادامه اظهار امیدواری کرد که در آینده نزدیک با روحانی ملاقات کند.

منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار