از زمانی که محمد باقر قالیباف، شهردار پانزدهم شهر تهران راهی مجارستان شد؛ راه اندازی مد حمل و نقلی سبکLRT که از زمان استفاده از آن در کشورهای اروپایی و برخی ازکشورهای آسیایی نزدیک به نیم قرن می گذرد؛ سوغات فرنگ رفتن وی برای تهرانی ها بود. سوغاتی که در طول چند سال اخیر ابعاد اجرایی آن مشخص نشد و اکنون نیز معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در حالی از انجام مطالعات لازم برای راه اندازی LRTدر دوره اصلاحات شهر داری تهران صحبت می کند که مسیرهای انتخاب شده برای استفاده از این مد حمل و نقلیدر دوره گذشته مدیریت شهری نیز مطرح شده و از سوی متخصصان با اما و اگرهای زیادی روبه رو شده بود.
کد خبر: ۶۴۲۲۸۴
تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۴ 12 August 2018
به گزارش تابناک : زمانی که شهرداری تهران  در حال پیشروی در اجرای شبکه بزرگراهی شهر تهران آن هم به طول 550کیلومتر متر بود؛ در همان زمان مطالعه در خصوص استفاده ازشیوه های نوین حمل و نقلی در حاشیه بزرگراه ها مورد توجه گروه های مشاور این معاونت قرار گرفت و مطالعات اولیه در این زمینه انجام شد.
 
بر این اساس استفاده از LRT در حاشیه بزرگراه هایی مانند همتو حکیم مورد توجه قرار گرفت اما هیچ وقت فرصت اجرایی شدن پیدا نکرد.
 
چرا که دردوره گذشته مترو به عنوان شبکه حمل و نقلی ریلی که مسافران را به صورت انبوه جابه جا می کرد؛ به عنوان ستون فقرات حمل و نقل عمومی در اولویت توسعه و سرمایه گذاری بود.
 
اما سال94 بود که محمد باقر قالیباف بنا بر دعوت شهردار بوداپست راهی مجارستان شد. 
 
استفاده از LRT درمحدوده بافت های تاریخی این شهر؛ باعث شد تا یک بار دیگر ایده راه اندازی LRT این بار در محدوده تاریخی منطقه11 و 12 تهران ذهن وی را مشغول کند. 
 
وی حتی وعده داد در صورت تصویب شورای  چهارم شهر تهران در مدت زمان کوتاهی این اتفاق در منطقه 12 خواهد افتاد.
 
مطالعات زیادی ازسوی معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران و همچنین یک گروه مشاور فرانسوی انجام شد و سه گردشگری تهران قدیمی مانند تبدیل مسیر اتوبوس های خط جمهوری به میدان ولی عصر، اتوبوس هایBRT میدان راه آهن به تجریش و میدان بهارستان تا محدوده بازار برای راه اندازی این مُد حمل و نقلی انتخاب شد.
 

LRT ، وعده لوکس غیر عملیاتی مدیران شهری در تهران

 
هر چند این طرح و برنامه مدرن در زمان محمد باقر قالیباف شهردار پانزدهم شهر تهران فرصت اجرایی شدن پیدا نکرد و البته راه اندازی آن اختلاف نظرهای زیادی را بین دوستداران میراث فرهنگی، معماران و مدیران شهری ایجاد کرد.
 
بعد از گذشت سه سال از آخرین وعده شهردار اسبق تهران برای راه اندازی LRT اکنون معاون وقت حمل و نقل و ترافیک شهردارتهران خبر از انجام مطالعه درخصوص راه اندازی مُد LRT در تهران می دهد.
 
محسن پورسیدآقایی در گفت و گو با خبرنگار مهر درحالی به سه مسیر تعیین شده برای راه اندازی این شبکه حمل و نقلی ریلی نیمه انبوه بر اشاره می کند که اتفاقا این مسیرها  در طول سه سال گذشته توسط یک تیم فرانسوی در منطقه12 تهران  انجام شده بود.
 

LRT ، وعده لوکس غیر عملیاتی مدیران شهری در تهران

 
به گفته وی شهرداری تهران هنوزدر توجیه پذیر بودن راه اندازی LRT در این سه مسیر به بررسی نهایی نرسیده است اما حضور سرمایه گذار بخش خصوصی و توجیه پذیر بودن راه اندازی LRT در یکی از این سه مسیر اعلامی باید احصا شود تا نسبت به راه اندازی LRT اقدام کنیم.
 
اما آنچه مسلم است، این است که به رغم انجام مطالعات کارشناسی گروه مشاور و همچنین انتقادهایی که معماران و حامیان میراث فرهنگی نسبت به برهم خورد بافت تاریخی این محدوده با راه اندازی شبکه حمل و نقلی LRT داشته اند؛ اما شهرداری تهران نه بودجه  و نه انگیزه ای برای اجرای این طرح دارد. 
 
 
منبع : تیترشهر 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار