شنیده‌ها حاکی از آن است که نرخ دلار در صرافی ها بالاتر از بازار ثانویه است و ممکن است حباب قیمت دلار در صرافی ها بیشتر شود.
کد خبر: ۶۴۲۴۲۷
تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۷ 12 August 2018

به گزارش تابناک : بعد از مدت ها انتظار و بلاتکلیفی در بازار ارز، روز گذشته نرخ ارز در صرافی ها در اولین روز کاری خود برروی تابلوها روشن شد و نرخ دلار و یورور برروی آن ثبت شد اما شنیده‌ها حاکی از آن است که نرخ دلار در صرافی ها بالاتر از بازار ثانویه است و ممکن است حباب قیمت دلار در صرافی ها بیشتر شود.

 

این درحالی است که بسته جدید ارزی دولت، ثابت ماندن قیمت کالاهای اساسی و دارویی تا پایان سال است و همچنین تخصیص ارز 4200 تومانی در این مدت به این اصناف است. در این بسته ارزی برنامه‌ریزی شده است تا ارز ثانویه توسط پتروشیمی‌ها، فولادی‌ها، گاز، میعانات گازی و فرآورده‌های نفتی تأمین شود، گام بعدی اضافه کردن ذخایر ارزی بانک مرکزی است و این امر با تصمیم دولت مبنی بر آزادسازی خرید و فروش ارز در صرافی‌ها مجاز و ورود ارز به کشور توسط صرافی آزاد خواهد شد.

با اجرایی شدن بسته جدید ارزی دولت که در روزهای گذشته توسط رئیس کل این بانک اعلام شد، داد و ستد آزادانه ارز توسط واردکنندگان، صادرکنندگان و صرافان با قیمت توافقی در بازار مجاز شده است. بازار ثانویه که بازار عمده فروشی ارز و محلی برای تامین ارز کالاهای مورد نیاز کشور به غیر از مواد اساسی، است با نقش آفرینی همه بازیگران، شکل یافته و نرخ آن بدون مداخله بانک مرکزی در مکانیسم بازار، به دست آمده و به طور طبیعی کشف نرخ در آن ادامه خواهد داشت.

گفتنی است، کشف نرخ نیز فعلا از طریق بازار انجام خواهد شد؛ ضمن اینکه معاملات بین صرافان نیز از طریق سامانه سنا بلا مانع است. همچنین سیستم نظارت بانک مرکزی از امروز فعالیت وسیعی را به همراه سیستم های قضایی جهت کنترل و نظارت بر فعالیت صرافیها آغاز کرده است.

باید دید که وضعیت بازار ارز امروز به چه شکل خواهد گذشت و باتوجه به این تفاوت قیمت در صرافی ها وضعیت دلار تغییری خواهد داشت یا خیر.

 

 

منبع : باشگاه خبرنگاران جوان 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار