معاون پیشگیری اداره کل بهزیستی خراسان رضوی گفت: 135 هزار معتاد در سطح استان وجود دارد که تعداد معتادان کارتن‌خواب در مشهد 4000 تا 5000 نفر هستند.
کد خبر: ۶۴۲۴۶۱
تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۶:۰۹ 12 August 2018
به گزارش تابناک : مسعود هنربخش در رابطه با شرایط نگهداری زنان معتاد و کارتن‌خواب در مرکز نگهداری زنان معتاد متجاهر خلق‌آباد، اظهار کرد: 11 مرکز نگهداری معتادان متجاهر در سطح شهرستان مشهد وجود دارد. با توجه به واگذاری نگهداری معتادان به بهزیستی تلاش کردیم مراکز را از حالت اردوگاهی خود درآوریم تا بتوانیم معتاد کارتن‌خواب را از حالت تجاهر خود خارج کنیم. در این راستا بایستی حداقل خدمات انسانی را برای این دسته از افراد ارائه دهیم.
 
وی افزود: با توجه به سیاست‌های بهزیستی برای کاهش این معتادان زن، نخستین اقدام این سازمان، کوچک‌تر کردن جمعیت مراکز بود تا ارائه خدمات رفاهی و انسانی بهبود یابد. هم‌اکنون 150 تا 170 نفر در مرکز خلق‌آباد نگهداری می‌شوند.
 
هنربخش با بیان این که «در این مرکز تیمی درمان تشکیل‌شده از پزشک، مددکار و پرستار حضور دارند»، خاطرنشان کرد: هم‌چنین به‌ صورت دوره‌ای هفته‌ای یک بار روان‌پزشک این افراد را ویزیت می‌کند. 
 
معاون پیشگیری اداره کل بهزیستی خراسان رضوی تشریح کرد: هدف سازمان بهزیستی گسترش این مراکز نیست. در واقع مراکز ماده 16 آخر خط اعتیاد است و ما فراتر از این مرکز نداریم هدف ما این است که ورودی‌های مراکز را کاهش دهیم. درواقع تلاش داریم با افزایش خدمات، ورودی مراکز را کم کنیم. برای تحقق این هدف بهزیستی مراکزی چون مراکز گذری و کاهش آسیب را ایجاد کرده است.
 
کاهش 150 نفری زنان معتاد متجاهر در مراکز ماده 16
 
وی با بیان این که «ورودی‌های زنان معتاد متجاهر به مراکز ماده 16 کاهش یافته است»، خاطرنشان کرد: این کاهش به دلیل خدماتی است که ارائه می‌شود. وجود مراکز گذری و سرپناه‌های شبانه، موجب کاهش ورودی به مراکز ماده 16 می‌شود. در این راستا برنامه‌هایی چون ساخت مراکز شبانه و دو مرکز گذری دیگر داریم. درواقع هرچقدر این مراکز را افزایش دهیم، ورودی افراد به مراکز ماده 16 کم‌تر خواهد شد. گفتنی است در پنج ماه اول سال 130 تا 150 نفر کاهش داشتیم.
 
معاون پیشگیری اداره کل بهزیستی خراسان رضوی توضیح داد: این معتادان زن در دسته‌بندی‌های گوناگونی خدمات مختلف دریافت می‌کنند. در واقع برخی از آن‌ها صبح تا ظهر از خدمات دی.آی.سی‌ها استفاده می‌کنند و از ساعت سه عصر به شلتر‌ها می‌روند و تا فردا صبح از خدماتی بهره‌مند می‌شوند. در دی.‌آی.سی‌ها متادون، خدمات بهداشتی و... می‌گیرند. 
 
هنربخش گفت: هر پذیرشی که از این زنان داریم براساس نظر قوه‌قضاییه است. در واقع نیروی انتظامی و ضابطان قضایی این افراد را جمع‌آوری می‌کنند و تحویل بهزیستی می‌دهند. شهرداری نیز متکدیان را جمع‌آوری می‌کند.
 
وی با بیان این که «مراکز گذری به افرادی که الگوی مصرف پرخطر دارند خدماتی چون خدمات روانشناختی، ارائه سرنگ یکبار مصرف، کاندوم و... ارائه می‌دهد»، تصریح کرد: باید بدانیم هر فردی که در مسیر اعتیاد به این مراحل کشیده می‌شود، بازتوانی وی بسیار دشوارتر خواهد بود.
 
هنربخش با اشاره به وجود مراکز نگهداری معتادان متجاهر در مشهد، افزود: این دسته از مکان‌های نگهداری، بیش‌تر در مراکز استان است، چراکه در شهرستان‌ها افرادی که کارتن‌خواب باشند نداریم حال آن که وجود شرایطی در مشهد موجب می‌شود تا این افراد در مشهد به‌ صورت کارتن‌خواب باشند. 
 
معاون پیشگیری اداره کل بهزیستی خراسان رضوی اظهار کرد: ما مراجعه‌کنندگانی از استان‌های هم‌جوار چون سیستان‌وبلوچستان و... داریم. یکی از مشکلات ما اتباع‌اند، چراکه فاقد هویت نیز هستند. بایتسی توجه داشت که در این‌جا نگاه انسانی وجود دارد و تفاوتی در ارائه خدمات میان ایرانی‌ها و خارجی‌ها وجود ندارد. از مجموع جمعیت 170 نفر زنان معتاد متجاهری که در مرکز خلق‌آباد نگهداری می‌کنیم 5 تا 10 درصد اتباع هستند. 
 
تمام تلاش ما این است که معتادان متجاهر را به دشمنان نظام تبدیل نکنیم
 
وی بیان کرد: تمام تلاش ما این است که معتادان متجاهر را به دشمنان نظام تبدیل نکنیم و زمانی که از مرکز خارج می‌شوند خیلی آزرده‌خاطر نشوند. درواقع در دستور کار ما این است که برخورد انسانی با آن‌ها شود. 
 
هنربخش با اشاره به فرزندان این زنان،ادامه داد: برخی از این افراد ازدواج‌ غیررسمی داشته فرزند نیز دارند،اما این مرکز نگهداری فرزندان آن‌ها امکان‌پذیر نیست.
 
معاون پیشگیری بهزیستی خراسان‌رضوی افزود: هزینه درمان هر معتاد متجاهری که در مرکز ماده 16 نگهدای می‌شود روزانه ۱۵ هزار تومان است که این مبلغ به هیچ عنوان کفایت نمی‌کند. درواقع میزان اعتباری که دولت برای معتادان متجاهر کارتن‌خواب در نظر گرفته ماهیانه برای تعداد ۴۰۰ معتاد است، این درحالیست که ما ۱۵۰۰ معتاد متجاهر در مشهد داریم.
 
 وی ادامه داد: درواقع ما برای ۱۰۰۰ تا ۱۱۰۰ نفر معتاد متجاهر کمبود اعتبار داریم. بنابراین به سراغ نیکوکاران رفته‌ایم، شهرداری نیز قول‌هایی در این رابطه داده، که هنوز اجرا نشده است. 
 
هنربخش با اشاره به وضعیت اشتغال این معتادان توضیح داد: معاونت اشتغال سازمان بهزیستی، کارگاه‌های صنعتی و کارخانجات را با این مراکز آشنا کرده است. مدیران برخی از  کارخانه‌ها از مراکز ما بازدید کرده‌اند برای اینکه بتوان زمینه اشتغالی را با کمک کارخانه‌ها برای این افراد فراهم کرد، اما معتاد متجاهری که سابقه مصرف زیادی دارد، تنها ۶ ماه تا یکسال زمان می‌برد تا بتواند به عنوان معتاد غیرمتجاهر زندگی کند. بنابراین شرایط کار برای او تاحدودی دشوار می‌شود.
 
وی تشریح کرد: تعادل روانی معتاد از هم پاشیده است، بنابراین کارفرمایان بایستی آموزش‌های برخورد با معتادان را بدانند، با این وجود مدیران برخی از کارخانجات اعلام آمادگی کرده‌اند تا برخی از معتادان پاک را بپذیرند. 
 
هنربخش ادامه داد: در این راستا تلاش کرده‌ایم تا از معتادان بهبودیافته ما در حوزه کار استفاده شود حتی زمینه امیدواری را برای این افراد فراهم کرده‌ایم. برای نمونه جشنواره ورزشی در ماه رمضان برای این معتادان برگزار شد هدیه برندگان اشتغال در یکی از کارخانه‌ها بود.
 
معاون پیشگیری بهزیستی خراسان‌رضوی اظهار کرد:  ۱۳۵ هزار نفر معتاد در سطح استان وجود دارد که تعداد معتادان کارتن‌خواب ۴۰۰۰ تا ۵۰۰۰ نفر هستند. باید توجه داشت که این آمار مربوط به سال ۹۴ است.
منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار