انگور در خراسان رضوی جزو محصولات اصلی و استراتژیک محسوب می‌شود که صادرات آن نیز منفعت زیادی را عاید استان می‌کند.
کد خبر: ۶۴۲۷۸۳
تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۵ 13 August 2018

به گزارش تابناک : خلیل‌آباد شهری که به دلیل باغات انگور به دیار تاکستان‌های سرسبز و قطب تولید انگور استان خراسان رضوی شهرت یافته است. اکنون 6 هکتار از باغات این شهرستان مربوط به تاکستان‌های انگور است که همه ساله به‌طور متوسط 180 هزار تن انگور از این سطح برداشت می‌شود.

صادرات انگور خلیل آباد به عراق و روسیه

مدیر جهاد کشاورزی خلیل‌آباد با اشاره به اینکه انگور شهرستان به کشورهای عراق، امارات، روسیه و اوکراین صادر می شود، می‌گوید: به اذعان بسیاری از بازرگانان بزرگ کشور کیفیت محصول انگور خلیل‌آباد در دنیا بی نظیر است.

مجید طاهرپور با اعلام اینکه کشمش منطقه نه تنها در کشور بلکه در جهان کم نظیر است، عنوان می‌کند: روش تولید، اقلیم، میزان قند، کیفیت و قیمت محصول انگور خلیل‌آباد سبب شده این محصول در دنیا کم نظیر باشد.

کشت 25 نوع انگور در شهرستان

وی با بیان اینکه اکنون 25 رقم انگور در خلیل‌آباد کشت می‌شود که مهمترین آنها ارقام عسکری و پیکامی هستند، اظهار می‌کند: لعل، ریش بابا، صاحبی، رزقی، یاقوتی، فخری، مسکه، طرقی، خلیلی و سرقی از دیگر  ارقام انگور در این شهرستان هستند.

مدیر جهاد کشاورزی خلیل‌آباد با اشاره به اینکه هرچند دو هفته از برداشت انگور نمی‌گذرد اما تاکنون 300 تن به کشورهای روسیه، اوکراین و عراق، 475 تن به  تمامی مناطق داخل کشور صادارت داشته‌ایم، می افزاید: بدون شک میزان صادرات تا پایان برداشت به 5 برابر افزایش خواهد یافت.

وی با اعلام اینکه در دو سال  قبل به داخل و خارج کشور 20 هزار تن صادارت انگور داشته ایم، می‌گوید: برداشت انگور تا شهریورماه ادامه دارد.
طاهرپور با اشاره به اینکه امسال پیش بینی برداشت 180 هزار تن انگور را داریم، عنوان می کند: حدود 70 درصد محصول انگور تبدیل به کشمش و 30 درصد دیگر به مصرف تازه خوری می‌رسد.

وی با بیان اینکه کشورهای امارات و روسیه مهمترین مشتریان کشمش خلیل‌آباد هستند، ادامه می‌دهد: انگور منطقه را از نظر کیفیت فقط تجار و صادرکنندگان خبره به خوبی می‌شناسند.

مدیر جهاد کشاورزی خلیل‌آباد با اشاره به اینکه هنوز انگور خلیل‌آباد را عموم نمی‌شناسند و یا به نام کاشمر شهرت دارد، می‌گوید: اکنون 2 هزار هکتار از زمین های کشاورزی منطقه زیر کشت محصولات زراعی و 16 هزار هکتار زیر کشت محصولات باغی هستند که مهمترین آنها با 6 هزار هکتار مربوط به انگور است.

فقدان صنایع تبدیلی

وی در ادامه با بیان اینکه هرچند قطب تولید انگور در استان هستیم اما از نبود صنایع تبدیلی رنج می‌بریم، می‌افزاید: تلاش می‌کنیم تا چند ماه آینده دو کارخانه صنایع تبدیلی تکمیلی را در شهرستان راه‌اندازی کنیم.

طاهرپور با اعلام اینکه این دو کارخانه در روستای دهنو و شهر کندر راه اندازی می‌شوند، اظهار می‌کند: اکنون به دنبال جذب سرمایه گذار و بخش خصوصی هستیم.

وی با بیان اینکه احداث کارخانه صنایع تبدیلی سود آوری بسیاری خواهد داشت، می گوید: به رغم کیفیتی که انگور خلیل‌آباد دارد اما تاکنون به خوبی معرفی نشده است.

مدیر جهاد کشاورزی خلیل‌آباد با اشاره به اینکه به دلیل نبود صنایع تبدیلی کشاورزان مجبور به خام فروشی محصول هستند، می افزاید: اگر صنایع تبدیلی باشد محصول را به بهترین قیمت و مناسب‌ترین زمان روانه بازار خواهیم کرد.

کشمش سبز قلمی

فرماندار خلیل‌آباد هم با اعلام اینکه انگور اصیل خلیل‌آباد در هیچ کجای دنیا کشت نمی‌شود و نتوانسته‌اند کشمش سبز قلمی را تولید کنند، اظهار می کند: این محصول مختص خلیل‌آباد است که یک مزیت برای شهرستان و استان محسوب می‌شود.

مجتبی شاکری با اشاره به اینکه شهرستان در تهیه کشمش با توجه به آفتابی که وجود دارد بهترین بارگاه‌ها را در سطح کشور و حتی دنیا دارا است، عنوان می‌کند: از آنجا که خلیل آباد قطب تولید انگور استان خراسان رضوی به شمار می‌رود، مناسب‌سازی و به روزرسانی روش‌های افزایش تولید، فرآوری و خشک کردن انگور از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

وی با بیان اینکه متاسفانه اکنون نه تنها در بسته بندی کشمش وضعیت مطلوبی نداریم بلکه در خصوص تبلیغات از سوی بخش خصوصی اقدامات خوبی صورت نگرفته است، بیان می کند: در فصل برداشت انگور منطقه روزانه نفرات بسیاری از جوانان منطقه و شهرستان‌های خواف، تایباد، باخرز در باغات مشغول به کار می‌شوند.

فرماندار خلیل‌آباد با اعلام اینکه از ابتدای اردیبهشت ماه که برگه های انگور چیده می شود پس از سرت و بسته بندی روزانه 30 کامیون از شهرستان به میزان 30 تن را برای عرضه در اقصی نقاط کشور بارگیری می کنند، عنوان می کند: همزمان با فصل برداشت انگور روزانه حدود 800 اشتغال مستقیم و غیرمستقیم اشتغال ایجاد می‌شود.

وی با اشاره به اینکه 85 تا 90 درصد شغل اصلی و اقتصاد منطقه بر پایه کشاورزی استوار است، گسترش صنایع تبدیلی، تکمیلی و فرآوری محصولات کشاورزی را از ضروریات مهم و اصلی این شهرستان برای توسعه اقتصاد کشاورزی می‌داند و می‌گوید: اگرچه کشمش سبز قلمی محصول معروف این شهرستان است که به بازارهای جهانی راه پیدا کرده، اما از نبود بسته بندی مناسب در شهرستان رنج می‌بریم.

شاکری از برپایی جشنواره انگور در هفتم شهریورماه با حضور مسئولان کشوری و استانی خبر می دهد و می‌افزاید: در حاشیه این جشنواره نمایشگاهی از دستاوردهای بخش کشاورزی منطقه خواهیم داشت.

وی یادآور شد: برای حضور در این جشنواره از وزیر جهاد کشاورزی، سرکنسولهایی که در خراسان رضوی هستند، تاجران و بازرگانان کشوری فعال در عرصه صادارت، ریاست سازمان تعاون روستایی، ریاست مرکز تحقیقات و بسیاری دیگر از مسئولان دعوت به عمل آورده‌ایم.

منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار