رئیس کمیسیون حمایت از تولید ملی مجلس با بیان اینکه اصل ۴۴ به واگذاری محدود نمی شود، گفت: متاسفانه این اصل به واگذاری ها محدود شده است، در حالی که براساس آن باید نقش تصدی گری دولت تغییر کرده و اقتصاد به مردم واگذار شود.
کد خبر: ۶۴۳۳۶۵
تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۰ 14 August 2018

به گزارش تابناک : حمیدرضا فولادگر در نخستین همایش روز ملی تشکل های اقتصادی، راهبران توسعه به منظور تشریح نقش تشکل های اقتصادی در اقتصاد کشور که دیروز با حضور وزیر کشور، وزیر صنعت، معدن و تجارت، نایب رئیس مجلس و برخی تولیدکنندگان داخلی در محل اتاق بازرگانی، صنایع و کشاورزی برگزار شد، گفت: در گذشته بخش خصوصی درصدد سرمایه گذاری بود اما قانون اصل 44 مانعی در این زمینه بود و این قانون انحصارات دولتی را تعریف کرده بود.

رئیس کمیسیون حمایت از تولید ملی مجلس با بیان اینکه اصل 44 افزود: برای حل معضل موجود، رهبر معظم انقلاب مشکل را به مجمع تشخیص مصلحت نظام سپردند و مجمع پس از حدود 2 سال سیاست اصل 44 را تصویب کرد. این قانون از سال 87 ابلاغ شده و با وجود اینکه 10 سال از زمان ابلاغ آن می گذرد، هنوز به درستی اجرایی نشده است.

نماینده مردم اصفهان در مجلس با بیان اینکه سیاست اصل 44 دارای 5 اصل مهم است، افزود: اولین اصل آن آزادسازی اقتصادی و توانمندسازی بخش خصوصی و مهمترین اصل آن را می توان کاهش تصدی گری دولت دانست که با این اصل امور اقتصادی به مردم واگذار می شود.

وی با اشاره به این که در اقتصاد مردمی نقش دولت از مداخله به نظارت تغییر می کند ادامه داد: رهبر معظم انقلاب بر انقلاب اقتصادی تاکید دارند و به همین دلیل با وجود گذشت 10 سال از این قانون در تمام جلسات بر اجرایی شدن اصل 44 تاکید می کنند، تا با این کار از یک سو اهمیت موضوع را نشان داده شود و از سوی دیگر عدم اجرای درست و کامل آن را گوشزد نمایند.

فولادگر با بیان اینکه اصل 44 به واگذاری محدود نمی شود، اظهار کرد: متاسفانه این اصل به واگذاری ها محدود شده در حالی که براساس آن باید نقش تصدی گری دولت تغییر کرده و اقتصاد به مردم واگذار شود.

این نماینده مردم در مجلس با بیان این که بر اساس اصل 44 باید تشکل ها به میدان عمل آیند تصریح کرد: مطابق ماده 91 قانون اساسی، بخش خصوصی و اتاق ها باید به عنوان مشاور سه قوا نقش آفرینی کرده و در رفع موانع کسب و کار و ایجاد فضای مساعد کارآفرینی  تمام تلاش خود را به کار برند و اتاق ها را موظف کرد برای مساعد شدن این فضا پیشنهادات لازم را ارائه دهد.

فولادگر با بیان اینکه با تلاش دولت و مجلس و بخش خصوصی، قانون مدیریت کسب و کار حاصل شد، خاطرنشان کرد: این قانون تحولی عظیم در نظام کسب و کار ایجاد کرد و از آنجایی که از زمان خود جلوتر بود، مترقی محسوب می شود.

به گزارش خانه ملت، رئیس کمیسیون ویژه حمایت از تولید داخلی با اشاره به ماده 2 و 3 قانون مدیریت کسب و کار عنوان کرد: تمام کمیسیون های دولت و مجلس در قوانینی که به تولید، صنعت و کار مربوط است، موظفند نظرات تشکل ها را جویا شوند؛ در مجلس در کمیسیون های ویژه حمایت از تولید داخلی، اصل 44، صنایع، اقتصادی، بودجه و... تلاش شده جلسات با حضور نمایندگان تشکل ها برگزار شود.

فولادگر با اشاره به لزوم مقررات زدایی تاکید کرد: مهم ترین مشکل در حوزه تولید مقررات دست و پاگیر، آیین نامه ها، مصوبات و بخش نامه ها است در راستای اجرای اصل 44 هیات های مقررات زدایی تشکیل شود، اگرچه این هیات ها تشکیل شد اما از آنجایی که فاقد ضمانت اجرایی بود، کارایی نداشت.

وی گفت: براساس ماده 76 هیاتی متشکل از سه اتاق و دولت و مجلس و قوه قضاییه در هیاتی باید قوانینی که مانع و مخل کسب و کار محسوب می شدند، شناسایی شده و به مجلس، دولت و قوه قضاییه  ارائه می گردید اما ضمانت اجرایی ندارد.

عضو فراکسیون ولایی مجلس ادامه داد: در ماده 57 قانون رفع موانع تولید، وزیر اقتصاد مسئول است تا با تشکیل جلسه موانع کسب و کار را شناسایی و بخش نامه ها و آیین نامه های مخل در صورتی مصوبه هیات وزیران است در دولت و در صورتی که قانون مجلس است در مجلس اصلاح شود.

نماینده مردم اصفهان در مجلس با اشاره به لزوم حمایت از تولید داخلی گفت: براساس قانون حداکثر استفاده از توان داخلی، در صورتی که دستگاه دولتی و نهادی به کالایی نیاز داشت و این کالا با کیفیت مناسب در داخل تولید می شد، موظف است کالای داخلی خریداری کند.

رئیس کمیسیون ویژه حمایت از تولید داخلی اضافه کرد: سامانه ای طراحی شده که تولیدکنندگان توانمندی های خود را در این سامانه ثبت کنند، از سوی دیگر دستگاه های دولتی نیز نیاز خود را در آن قرار می دهند و از آنجایی که وزارت صمت، مسئول این سامانه است، باید در صورت امکان نیازهای کشور را با تولیدات داخلی تامین نماید.

منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار