مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی گفت: اسفندماه امسال مشهد مقدس میزبان جشنواره سینمای دینی می‌شود.
کد خبر: ۶۴۳۴۶۷
تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۶:۱۲ 14 August 2018

به گزارش تابناک : جعفر مروارید ظهر امروز در نشستی خبری با اشاره به سیاست‌های کلی اداره ارشاد خراسان رضوی اظهار داشت: اداره کل ارشاد خراسان رضوی همگام با سیاست‌های دولت به دنبال نشان دادن فضاهای قانون‌گذاری و شفاف کردن آیین نامه‌ها است. میز خدمت هم در ارشاد خراسان رضوی در همین راستا افتتاح شده تا از گرفتار شدن در گردنه‌های بوروکراتیک جلوگیری شود.

مدیرکل ارشاد خراسان رضوی با اشاره به سیاست‌های فرهنگی گفت: هدف هم‌افزایی و تعامل سازنده با نهادها است، در فضای خراسان رضوی از دانشگاه فردوسی، حوزه علمیه و نهادهای آموزشی برخوردار هستیم و به همین منظور تاکنون 15 جلسه با 15 نهاد متنوع داشتیم.

مروارید در ادامه خاطرنشان کرد: انجام فعالیت‌های فرهنگی، هنری و قرآنی باید توسط این عرصه‌ها انجام بشود، ما در ارشاد مجری نیستیم و فقط وظیفه هدایت و سیاست‌گذاری را بر عهده داریم.

وی با اشاره به اینکه شادی مومنانه مورد تاکید است، بیان کرد: در اجراهای صحنه‌ای موسیقی، ارشاد وظیفه اجرا ندارد و فقط مسئولیت صدور مجوز را دارد و هماهنگی‌های لازم را انجام می‌دهد و نظارتی بر محتوا اجرا دارد.در بحث اجراهای صحنه‌ای موسیقی، شان شهر مشهد مورد تاکید است و هماهنگی‌های همه ارگان‌های استان مورد نیاز است. نهادهای فرهنگی با رعایت حساسیت‌های شهر زیارتی مشهد به دنبال نشاط اجتماعی است.

مروارید ادامه داد: در اولین اجرای صحنه‌ایی موسیقی که در مشهد داشتیم نهادهای مختلف در برگزاری این برنامه همکاری داشتند و این برنامه با کمال سلامت در شان شهر مشهد اجرا شد.

وی با اشاره به ظرفیت بین‌المللی مشهد و جایگاه زیارت گفت: زیارت یک کلان رویداد فرهنگی شده و مشهد به دلیل حضور حضرت رضا(ع) چتری برای حضور اقوام، سلائق و ادیان مختلف است و این پتانسیلی است که ما برای آن برنامه‌ ویژه داریم و در دیپلماسی فرهنگی می‌توانیم از آن بهره‌ببریم.

مدیرکل ارشاد خراسان رضوی تصریح کرد: دیپلماسی فرهنگی با تاکید بر زبان فارسی قابل توسعه به کشورهای مجاور است و روز ملی فردوسی، عطار و خیام ظرفیت خوبی برای برنامه‌ریزی‌های فرهنگی با کشورهای همجوار را فراهم می‌کند.اقتصاد فرهنگی با توجه به شرایط کشور، نیازمند این است که اصحاب فرهنگ با ابتکار و نو‌آوری بحث اقتصاد فرهنگ را پیش ببرند و همزمان در کنار بهره‌گیری اقتصادی تاثیر فرهنگ شیعی را داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه مشهد شهر مفاخر ادبی، شعرای بزرگ و موسیقی‌های آیینی و نوایی است گفت: همه این‌ها میراث بزرگی را در خراسان تشکیل داده‌اند و در زمینه فرهنگ و هنر باید دیدگاه‌های راهبردی رهبر معظم انقلاب سرلوحه سیاست‌های ما قرار بگیرد. فرهنگ و هنر، اصالت خویش را دارد و حوزه فرهنگی تابع قواعد فرهنگی است و بهره‌برداری سیاسی از یک رویداد فرهنگی و مصادره یک رخداد فرهنگی به نفع یک گروه خاص ظلم به سیاست و فرهنگ است.

مروارید با اشاره به اینکه سقف هنر را نباید به سقف سیاست گره بزنیم، افزود: ما باید اجازه بدهیم مشهد با هنرمندان بین‌المللی راه خودش را طی کند و آلوده به رقابت‌های سیاسی نشود و نباید رقابت‌ها را با زبان ظریف هنر آلوده و آغشته سازیم. هنر مرتبط با روح انسان است و سلائق سیاسی در زمانه خاصی کارکرد دارد اما هنر جاودانه است.

وی در ادامه اظهار داشت: در آستانه چهلمین سال انقلاب هستیم و باید بتوانیم چشم‌اندازی متفاوت را متناسب با مطالبات نسل جوان با زبان رسانه و نگاه هنرمندانه به نسل جدید منتقل کنیم. در حال ایجاد سامانه و شبکه جمع‌آوری اطلاعات هستیم تا خانه ایده قرآن را تشکیل بدهیم.

مروارید در ادامه بیان کرد: در آبان ماه نمایشگاه کتاب ناشران ایران در محل نمایشگاه‌ بین‌المللی برگزار خواهد شد و از 30 مرداد ماه تا 10 شهریور ماه سال جاری نهمین طرح تابستانه کتاب برگزار می‌شود.در دی ماه سال جاری هم دومین جشنواره داستان کوتاه تلنگر با رویکرد آسیب‌های اجتماعی برگزار می‌شود.

مدیرکل ارشاد خراسان رضوی با اشاره به امضا تفاهم‌نامه با بنیاد سینمایی فارابی و دفتر همکاری‌های مشترک سینمایی گفت: با برنامه‌ریزی‌های انجام شده در اسفند ماه سال جاری جشنواره سینمایی دینی را برگزار خواهیم کرد.

منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار