افزایش چند برابری قیمت بلیت پرواز اهواز - مشهد در روزهای گذشته و رسیدن به مرز 100میلیون ریال، برای چندمین بار در سال های اخیر بحث تخلف، نبود نظارت بر بلیت های چارتری و احتمال وجود مافیا در این پروازها را دوباره مطرح کرد.
کد خبر: ۶۴۳۴۸۸
تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۷:۵۲ 14 August 2018

به گزارش تابناک رضوی؛ مشکل بلیت های چارتری در سال های گذشته در محافل مختلف کشور از انجمن های هواپیمایی تا مجلس شورای اسلامی مطرح شده و به بحث پرسش از وزیر راه و شهرسازی در سال 95 ختم شد ولی همچنان یکی از چالش های صنعت هواپیمایی کشور بوده و پیگیری ها و اعتراض ها در این زمنیه به جایی نرسیده است.
افزایش قیمت بلیت پروازها در خوزستان به ویژه پروازهای چارتری به مقصد تهران و مشهد باعث شد تا غلامرضا شریعتی استاندار خوزستان با رییس سازمان هواپیمایی کشوری دیدار داشته باشد و 22 مرداد جاری نیز نشستی با حضور برخی متولیان از جمله نماینده های شرکت های هواپیمایی،
تعزیرات حکومتی و مسئولان اقتصادی خوزستان تشکیل، تا راهکاری برای این مساله ارایه شود.
در این نشست چندین عامل به عنوان دلایل افزایش نرخ بلیت های هواپیما عنوان شد ولی در نهایت
بیان شد که کلید این راهکار را باید در مرکز جست؛ با این وجود مسئولان خوزستانی امیدوارند با برخورد با سودجویان عرصه بلیت بتوانند دوباره ثبات را در بازار بلیت خوزستان برقرار کنند.

** تاثیر افزایش قیمت پروازها بر زندگی شهروندان
اگر دلایل کاری، زیارتی و تفریحی به تهران و مشهد را در نظر نگیریم، بسیاری از شهروندان خوزستانی برای درمان و به دلایل مختلف پزشکی مجبورند از هواپیما استفاده کنند و افزایش نرخ بلیت، زندگی آنها را با دشواری زیادی روبه رو کرده است.
حسین احمدی کارمند یکی از ادارات اهواز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بیان کرد: به دلیل بیماری دخترم باید ماهی یک بار برای تعویض خون به تهران برویم. تا پارسال حداقل قیمت بلیت این مسیر 800 هزار ریال بود برای هر نفر بود ولی اکنون به طور متوسط باید هر ماه 200 میلیون ریال برای رفت و آمد هزینه کنم که بسیار کمر شکن است.
کوروش حسنی نیز که دانشجوی دانشگاه مشهد است گفت:با توجه به افزایش نرخ بلیت هواپیما
و بودجه اندک دانشجویی خود، ناچار شدم که اتوبوس یا قطار را جایگزین هواپیما کنم.

* مقصر چارترکننده، سایت ها یا سیاست دولت؟
کارشناسان و فعالان حوزه هوانوردی کشور هر یک صنف یا نهادی را عامل افزایش نرخ پروازها می دانند. برخی مسئولان چارتر کننده ها و سایت ها را و برخی کارشناسان صنعت هوانوردی دولت را مقصر اصلی آنچه که آشفتگی کنونی بازار ارز عنوان شده می دانند.
این موضوع باعث شد تا انجمن حمایت از حقوق مصرف کننده خوزستان فرصت 48 ساعته ای به شرکت های هواپیمایی بدهد تا پروازهای چارتری خود را در شهر اهواز حذف کنند.
پیشتر عنوان شده بود که از ابتدای تابستان مصوبه حذف بلیت های چارتری باید در سه خط هوایی (اهواز - تبریز - بندرعباس) به مقصد تهران اجرا شود با وجود این همچنان بلیت های چارتری در اهواز به فروش می رسند و این امر بازرسی صنعت و معدن، و تعزیرات حکومتی خوزستان را مجبور کرد تا در این زمینه ورود کنند.
علی محمد رحمانی زاده رییس انجمن حمایت از حقوق مصرف کننده خوزستان سایت های فروش بلیت چارتری را از عوامل آشفتگی نرخ بلیت هواپیما بیان کرد ولی گفت که راهکار صد در صدی برای حل آن وجود ندارد؛ در مقابل، وحید خادمی مدیرعامل آژانس هواپیمایی اکسین و عضو هیات مدیره انجمن صنفی آژانس های هواپیمایی خوزستان اعتقاد دارد با حذف چارتر کننده ها، به راحتی بساط سایت های فروش بلیت چارتری نیز بسته خواهد شد.
خادمی با تاکید بر محدود بودن تعداد چارتر کننده ها در کشور و امکان ساماندهی آنها بیان کرد: چارتر کننده ها در شرکت هواپیمایی دفتر بازرگانی، برنامه و ساعت پروازی را در دست دارند و تصمیم گیرنده هستند با وجود این مرجع قانونی در این زمینه وزارت راه وشهرسازی و سازمان هواپیمایی کشور بوده و تنها آنها می توانند جلوی نابسامانی را بگیرند.
وی ادامه داد: صندلی های هواپیماها را به جای جا دادن سیستم، افراد خصوصی کرایه می کنند و به هر قیمتی که دوست دارند می فروشند؛ در واقع سرمایه گذار میلیاردها تومان در شرکت های هواپیمایی پول هزینه می کند و هواپیما را کرایه می کند و به همین دلیل شرکت هواپیمایی در زمینه نرخ دیگر نظری نمی دهد.
با وجود این، خادمی بسته جدید ارزی دولت را عامل اصلی تلاطم بازار بلیت دانسته و گفت: نرخ گذاری و سیاست آن در دست دولت و سازمان هواپیمایی کشوری بوده و بنابراین مشکلات فراوان صنعت هوانوردی به ویژه در خوزستان را نمی توان در استان حل کرد.
عضو هیات مدیره انجمن صنفی آژانس های هواپیمایی خوزستان افزود: بحث چارتر کننده یکی از چالش های صنعت هوانوردی کشور است ولی دلیل اصلی، بسته پیشنهادی دولت بود که باعث شد نرخ دلار بالا برود؛ در کنار آن بحث دو نرخی بودن بلیت های هواپیما باعث نابسامانی در صنعت هوانوردی شده است.
مدیرعامل آژانس هواپیمایی اکسین قطع شدن ارز مسافرتی را نیز از عوامل تاثیرگذار در افزایش نرخ بلیت هواپیما بیان کرده و مدعی شد: هم اکنون آژانس های هواپیمایی به مرز ورشکستگی رسیده اند و یکی پس از دیگری در حال تعطیل شدن هستند و به نظر می رسد تنها راه حل آن توزیع ارز 400هزار ریالی است.
مدیرکل تعزیرات حکومتی خوزستان بر خلاف اظهارنظرها، مشکل را تصویب این مصوبه در مجلس شورای اسلامی دانسته و بیان کرد: مصوبه شناور بودن نرخ بلیت هواپیما ، دست تعزیرات و بازرسی صنعت و معدن در این موضوع بسته شده و نمی توانند کاری کنند.
رضا سعیدی افزود: مجلس شورای اسلامی در این زمینه مسئول بوده و باید پاسخگو باشد.

** نظر قانون درباره چارتر
وحید خادمی عضو هیات مدیره انجمن صنفی آژانس های هواپیمایی خوزستان درخصوص قانون چارتر توضیح داد: در مسیرهای گردشگری مانند مشهد و کیش شرکت های هواپیمایی دارای مجوز بند الف و ب می توانند 100 درصد بلیت خود را چارتر کنند.
افزایش بلیت هواپیما در برخی شهرها به مقصد تهران باعث شد تا بلیت چارتری این شهرها به پایتخت حذف شود و این موضوع اگرچه به صورت صد در صد اجرایی نشد، باعث اندک کاهش و ثبات در بازار بلیت اهواز به مقصد تهران شد.
با وجود قانون چارتر و امکان صد در صدی چارتر بلیت مقاصد گردشگری، بحث کاهش نرخ بلیت به مقصد مشهد تنها در حد حرف و رویا باقی خواهد ماند با این حال مسئولان خوزستان هنوز امیدوارند با طی مسیرهای دیگر بتوانند به هدف خود برای کاهش قیمت بلیت هواپیما به مشهد برسند.

** خوزستانی ها بزرگ ترین قربانیان تلاطم بازار بلیت
خادمی شهروندان خوزستانی را بزرگ ترین قربانیان تلاطم ارز خوانده و دلیل آن را صنعتی و دانشگاهی بودن این منطقه بیان کرد.
عضو هیات مدیره انجمن صنفی آژانس های هواپیمایی خوزستان افزود:خوزستان بهترین بازار فروش بلیت را در ایران دارد و هم اکنون بیشترین فشار ناشی از افزایش نرخ بلیت هواپیما روی مردم خوزستان است.
معاون اداره کل اقتصادی استانداری خوزستان نیز با انتقاد از رفتار برخی شرکت های هواپیمایی در خوزستان گفت: افزایش قیمت به نرخ دلخواه و کاهش ظرفیت پروازها در تابستان از سوی برخی خطوط هواپیمایی مستحق مردم خوزستان نیست.
امید بن عباس افزود: خوزستان خواستار یک رابطه دو سویه و پایاپای با خطوط و شرکت های هواپیمایی کشور است در غیر این صورت، موظف به ارایه خدمات به آنها نخواهد بود.
وی گفت: انتظار ما این است شرکت های هواپیمایی که با وجود بدهی کلان به خوزستان همچنان خدمات دریافت می کنند، در زمان سختی در کنار استان و شهروندان خوزستان باشند.

** هر ساعت پرواز 100 دلار
برخی فعالان حوزه هوانوردی کشور در نشست با رییس تعزیرات حکومتی خوزستان با دفاع از قیمت ارایه شده خطوط هوایی خود به مصوبه سازمان هواپیمایی کشور با عنوان ' هر ساعت پروازی ایران 100 دلار هزینه دارد' استناد کرده و آن را موجه و قانونی دانستند.
در مقابل برخی کارشناسان صنعت هوانوردی این وضعیت را عامل آشفتگی در قیمت بلیت هواپیما دانسته و خواستار حذف آن شده اند.
بن عباس بیان کرد: اگر قرار است قیمت بلیت به نرخ جهانی آن دریافت شود، باید تجهیزات، امکانات و خدمات نیز در سطح جهانی به مسافران ارایه شود.

** کاهش ظرفیت پرواز های خوزستان در تابستان
بنابر آمار موجود، ظرفیت پروازهای خوزستان در تابستان به دلایل مختلف کاهش می یابد؛ امری که امید بن عباس معاون اقتصادی استانداری خوزستان از آن انتقاد و شرکت های هواپیمایی را به قطع این روابط یک سویه تهدید کرد.
رییس هیات مدیره دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی خوزستان این کاهش ظرفیت پروازها در تابستان را غیر عمدی و البته فنی دانسته و افزود: ناوگان فرسوده هوایی برخی شرکت های هواپیمایی در گرمای زیاد نمی توانند کار کند بنابراین در زمستان در خوزستان فعالیت می کنند و در تابستان به ناچار در شهرهای خنک تر خدمات ارایه می دهند.
عبدالامیر خوانساری ادامه داد: در مقابل، برخی شرکت های هواپیمایی، از یارانه های داخلی مانند سوخت و فضای فرودگاهی استفاده می کنند ولی نرخ خدمات را به دست افراد غیر فنی واگذار کرده و از اصطلاح چارتر برای فرار از مسئولیت خود استفاده می کنند که باید با آنها برخورد شود.
وی افزود: در شرایط کنونی ، سازمان هواپیمایی کشور باید نقش بیشتری در سیاست گذاری شرکت های داخلی و ارایه نرخ ارزان بلیت به شهروندان داشته باشد تا این آشفتگی حل شود.

** گردشگران عراقی برنده ماراتن بلیت هواپیما در خوزستان
در کنار عوامل متعدد افزایش قیمت بلیت هواپیما در خوزستان، بسیاری از کارشناسان و فعالان صنعت هوانوردی، گردشگران عراقی و ارایه بلیت به ریال به آنها را در این آشفتگی موثر می دانند. این کارشناسان از افزایش ظرفیت پروازها در خوزستان و ارایه بلیت با ارز دلار به خارجی ها به عنوان راهکار یاد می کنند و با این حال تاکید می کنند که خوزستان به دلیل نبود زیرساخت ها، امکان افزایش این ظرفیت را ندارند.
رییس هیات مدیره دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی خوزستان در این خصوص گفت: در فصل مسافرت، خوزستان متاثر از ورود گردشگر عراقی بوده و با توجه به اینکه شرکت های هواپیمایی بلیت به نسبت ارزان در اختیار شهروندان قرار می دهند، آنها هم از این خدمات ارزان استفاده کرده و باعث افزایش نرخ بلیت هواپیماها و تلاطم در بازار نرخ پروازهای داخلی می شوند.
مدیرکل تعزیرات حکومتی خوزستان اما از مشکل خواندن عراقی ها انتقاد کرده و گفت: برخی حضور عراقی ها را در خوزستان یکی از دلایل افزایش قیمت بلیت هواپیما دانسته و خواستار برخورد با این موضوع هستند ولی باید توجه داشت که در کشورهای خارجی با ما این گونه برخورد نمی شود و ما را مشکل نمی بینند بنابراین نباید حضور عراقی ها را در خوزستان مشکل دید زیرا مشکل اصلی از سوی چارتر کننده است.

** گران شدن قطعات هواپیما بهانه است
برخی نمایندگان شرکت های هواپیمایی در خوزستان گران شدن بلیت هواپیماها را به گران شدن ارز و در نتیجه افزایش قیمت قطعات هواپیماها نسبت می دهند ولی در مقابل کارشناسان حوزه هوانوردی این سخن را تنها بهانه ای برای افزایش قیمت بلیت می دانند.
یکی از کارشناسان و فعالان صنعت هوانوردی در خوزستان بدون ذکر نامش به خبرنگار ایرنا گفت: افزایش دلار ربطی به افزایش قیمت بلیت ها ندارد زیرا بیشتر شرکت های هواپیمایی قطعات مورد نیاز دو یا سه سال آینده خود را با دلار 400 هزار ریال خریداری و در انبارها دارند.
وی افزود: بسیاری از شرکت های هواپیمایی نیز ثبت سفارش 400 هزار ریالی گرفته ولی هیچ قطعه ای وارد نکرده اند با این حال نمی توان منکر شد که افزایش دلار البته روی پروازهای خارجی تاثیر گذاشته زیرا نرخ خدمات از کشورهای خارجی به دلار آزاد است.
این فعال صنعت هوانوردی در خوزستان نرخ شناور بلیت هواپیما را به دلیل نبود زیرساخت ها در کشور مثبت ندانسته و افزود: شناور بودن نرخ بلیت هواپیما در یک اقتصاد سالم، و نرخ آزاد و رقابتی بهترین شکل آن است، همان طور که در بسیاری از شرکت های هواپیمایی جهان اعمال می شود ولی در ایران به دلیل نبود زیرساختها این آزادسازی با مشکلات بسیاری همراه شده است.
وی همچنین با انتقاد از تعیین نرخ کف و سقف بلیت توسط هر هواپیمایی گفت: کف و سقف قیمت بلیت را باید سازمان هواپیمایی کشور برای همه یکسان تعیین کند و خطوط هوایی در چارچوب آن نرخ خود را ارایه دهند نه اینکه هر هواپیمایی برای خود یک قیمت حداقل و حداکثر تعیین کند.
این کارشناس حوزه هوانوردی تاکید کرد: پروازهای چارتری در ایران هیچ ساماندهی نشده اند و تا زمانی که شرکت های هواپیمایی به اسم چارتر کننده قوانین را دور می زنند، نمی توانیم اوضاع را بهتر کنیم.
وی یادآور شد: در کوتاه مدت جز با اعمال قدرت سازمان هواپیمایی کشوری نمی توان امیدی به بهبود وضعیت پرتلاطم بازار بلیت هواپیما داشت.
مسئولان خوزستانی عقیده دارند کلید حل مشکل در دست مسئولان در تهران است و تهران حل آن را در خوزستان ممکن می داند. رحمانی زاده رییس انجمن حمایت از حقوق مصرف کننده خوزستان پیشتر در گفت وگو با ایرنا تاکید کرده بود که دست این سازمان برای نظارت بسته است؛ حرفی که از سوی سعیدی مدیرکل تعزیرات حکومتی خوزستان نیز بیان شد با این وجود علی عابدزاده رییس سازمان هواپیمایی کشور در دیدار استاندار خوزستان گفته این مشکل باید در استان و از طریق معرفی متخلفان به اداره کل تعزیرات حکومتی استان در وهله نخست و سازمان هواپیمایی کشور در وهله بعدی برطرف شود.
مقصر اصلی افزایش نرخ بلیت هواپیما هر چه و هر کس که باشد، بیشترین فشار بر روی دوش قشر متوسطی است که برای برخی آنها سفر به منزله حفظ زندگی است و تنها انتظار آنها، ثبات در این عرصه و نظارت دقیق و درست.
گزارش از : سپیده اسکندری

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار