محمد علی نجفی، شهردار سابق تهران اولین قدم بارزه با فساد را حذف هولوگرام ها دانست؛ اتفاقی که این روزها آن را عجولانه و ناکارآمد دانسته اند.
کد خبر: ۶۴۳۶۵۳
تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۷ 15 August 2018
به گزارش تابناک : محمد علی نجفی سال گذشته در بخشنامه‌ ای برای مقابله با فساد در شهردار، صدور هرگونه هولوگرام جدید تا اطلاع ثانوی ممنوع کرد پس از آن  نجفی شهردار تهران در  پیامی که در کانال تلگرامی‌اش منتشر شده  درباره عواقب بی‌توجهی به بخشنامه ممنوعیت صدور هولوگرام  هشدار داد. در این پیام آمده است: «بخشنامه توقف صدور هولوگرام، امروز ناموس شهرداری است. حتی یک مورد تخلف از این بخشنامه منجر به عزل می‌شود و این اتمام حجت من است».
 
با این حال در آن زمان عدم رعایت این بخشنامه را با عواقب بد گوشزد کرده بودند که در آن مدت محمد سالاری در صحن علنی شورای شهر تهران این اقدام را تائید کرده بود. 
 
 رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران در نطق پیش از دستور خود گفت: شهروندان تهرانی در ابتدای سال 96 با حضور چشم گیرشان در پای صندوق های رأی و با تعیین ترکیب پارلمان شهری پایتخت، پیام تغییرات اساسی را در شیوه مدیریت شهر تهران سر دادند و نسبت به مجموعه گسترده ای از رویه های گذشته مدیریت شهری اعلام نارضایتی کردند.
 
وی افزود: همه ما و تهرانی های عزیز می‌دانند که در دوره مدیریت گذشته مجموعه قابل توجهی از پروژه های عمرانی به ویژه در حوزه های سخت افزاری در حال انجام بود.
 
رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران ادامه داد: حال واکاوی این نکته که تصمیم بر تغییر از سوی افکار عمومی مبتنی بر اتخاذ چه شیوه هایی برای مدیریت شهر است، رسالتی است که به نظر می رسد در طول مدت صد روزه فعالیت شورا و شهردار منتخب آن قابل ارزیابی است. 
 
سالاری با بیان اینکه مجموعه ای از طرح ها و پیشنهادات در خصوص اصلاح رویه ها و فرآیندهای رانت زا و فسادانگیز ارائه داده است، گفت: اما برخی اقدامات شهردار منتخب شورای شهر تهران صدور بخشنامه حوزه شهرسازی و معماری مناطق در راستای تحقق پیام تغییر مردم تهران در تمکین به قانون به طرح تفصیلی به اسناد فرادست – احترام به حقوق مردم – احترام به عدالت اجتماعی و عدم تعدی به حقوق همسایگان و همجواری ها – و اتخاذ رویکرد عدم بارگذاری حداکثری برای در آمدزایی صرف – علی رغم محدودیت های جدی که در حوزه منابع اعتباری وجود دارد و اجرای این بخشنامه بر این محدودیت ها می افزاید، ادامه دارد.
 
وی در خصوص ابلاغ بخشنامه توقف صدور هوولوگرام و نیز توقف شیوه عملکرد کارگزاری های شهرداری توضیحاتی را ارائه کرد و افزود: این بخشنامه نیز جلوه دیگری از درک عمیق پیام تغییر بود و در راستای فساد ستیزی و رانت زدایی از فرآیندهای عملیات مالی شهرداری تهران بسیار موثر افتاد.
 
سالاری در مورد صدور بخشنامه اصلاح ساختار سازمانی شهرداری تهران نیز گفت: این بخشنامه در مقایسه با بخشنامه های قبلی تفاوت های قابل توجه و قابل تاملی دارد و لذا اینجانب قصد دارم نه برای واکاوی موضوع بسیار مهم و پچیده بنیادی اصلاح ساختار سازمانی بلکه برای تبین اهمیت این بخشنامه و ابعاد و زوایای پیدا و پنهان آن صرفاً برخی محورها را ارایه کنم.
حال با وجود گذشت یک سال از مدیریت شهری، تغییر این قانون در دستور کار قرار گرفت و  سالاری طی تغییر موضعی بیان کرد که شهرداری از مسیر صحیح واگذاری هولوگرام منحرف شده بود.
محمد سالاری رییس کمیسیون شهرسازی ومعماری شورای شهرتهران  گفت: اساسا مبنای طراحی و راه اندازی صدور هولوگرام و بکارگیری کارگزاری ها در شهرداری تهران چنانچه با سازو کار صحیح انجام شود اشکالی ندارد اما آنچه در طول مدیریت شهری گذشته بخصوص سال های آخر آن اتفاق افتاد این بود که سازوکار نحوه همکاری با کارگزاری ها و نیز نحوه صدور هولوگرام از چهارچوب صحیح و درست آن منحرف شد.
وی افزود: اساسا مبنای طراحی و راه اندازی صدور هولوگرام و بکارگیری کارگزاری ها در شهرداری تهران چنانچه با سازو کار صحیح انجام شود اشکالی ندارد اما آنچه در طول مدیریت شهری گذشته بخصوص سال های آخر آن اتفاق افتاد این بود که سازوکار نحوه همکاری با کارگزاری ها و نیز نحوه صدور هولوگرام از چهارچوب صحیح و درست آن منحرف شد.
 
بازگشت هولوگرام به شهرداری
 
مسیر تسویه غیرنقد بدهی شهرداری تهران از کانال «برگه‌های هولوگرام اعتباری» احیا شد. اگرچه مدیریت شهری جدید پایتخت شهریورماه سال گذشته مسیر تسویه غیرنقدی بخشی از بدهی شهرداری به پیمانکاران و مالکان املاک معارض را به‌طور موقت تا زمان دستیابی به یک مکانیزم شفاف و فاقد زمینه فساد مسدود کرده بود اما نشانه‌های جدید حاکی از بازگشت مجدد شهرداری به استفاده از این مسیر است. 
 
به گفته وی، فلسفه حضور کارگزاری‌ها در سازمان‌ها و نهادهای خدمات‌رسان که ماموریت‌های مختلفی مثل مدیریت شهری دارند در حوزه‌های عمرانی، خدماتی و... نه‌تنها تهدید نیست بلکه ضرورتی انکارناپذیر است. در اصل کارگزاری‌ها اشخاص حقیقی یا حقوقی هستند که وقتی یک سازمان خدمات رسان در فرآیند اجرای پروژه‌های تعریف شده در قالب ماموریت‌های سازمان، دچار کمبود نقدینگی می‌شود، این شرکت‌ها نقدینگی قابل توجهی براساس شاخص‌هایی که سازمان تعیین می‌کند به پروژه‌ها تزریق و در فرآیند اجرای آنها مشارکت می‌کنند. در مقابل مابه‌ازای آن براساس نرخ موردتوافق از شهرداری به‌صورت ملک، مصالح، خدمات فنی و مهندسی از شهرداری یا تراکم سیار دریافت می‌کنند. از این رو فلسفه ایجاد سازوکارهایی مثل صدور هولوگرام در فرآیند همکاری با کارگزاری‌ها یک تهدید نیست بلکه می‌تواند یک فرصت باشد.
 
او با بیان اینکه با وجود این در دوره گذشته از این روش تسویه غیرنقد شهرداری تهران به شکل خلاف هدف اصلی استفاده کرد، اظهار کرد: انحراف از عملکرد کارگزاری در دوره گذشته به چند شکل اتفاق افتاد. اول آنکه این شرکت‌ها به جای اضافه کردن منابع نقد به شهرداری، از منابع نقد شهرداری استفاده کردند. این در حالی است که کارگزاری‌هایی که با سازمانی همچون شهرداری تهران که بیش از ۱۷ هزار میلیارد تومان بودجه سالانه دارد مشارکت می‌کنند باید دست‌کم ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ میلیارد تومان سرمایه نقدی داشته باشند و از این سرمایه در پروژه‌های شهرداری استفاده کنند. اما کارگزاری‌هایی که در دوره گذشته به خصوص سال‌های آخر، به شهرداری کمک کردند نه تنها سرمایه‌ای برای همکاری با شهرداری نداشتند بلکه برعکس سرمایه نقدی و غیرنقدی شهرداری را هم در اختیار گرفتند و از محل سرمایه نقدی شهرداری به سودهای قابل توجهی رسیدند و اساسا فرآیندهای مالی شهرداری تهران را به شدت دچار مشکل کردند.
 
سالاری اشکال دیگر فرآیند استفاده از برگه‌های هولوگرام‌دار در دوره گذشته را عدم نظارت صحیح، شفاف و غیرقانونی دانست و افزود: فروش ظرفیت‌های آینده شهر بدون اطلاع دقیق از میزان و حجم آن نیز یکی دیگر از اشکالات این روش بود. رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران در عین حال نبود بانک اطلاعاتی دقیق و شفاف از حجم و میزان تراکم‌های ساختمانی سیار پیش‌فروش شده در قالب برگه‌های هولوگرام‌دار را یکی از موانع اصلی برای برنامه‌ریزی آینده شهر عنوان کرد. او تاکید کرد: عدم شفافیت اطلاعات در این حوزه سبب شد تا اساسا بخش زیادی از هولوگرام‌های صادر شده در دوره گذشته منشا نداشته‌ باشند در حالی که هولوگرامی که شهرداری به‌عنوان ضمانت‌نامه به فردی می‌دهد در اصل باید سازوکار آن قطعی شده باشد که شخص حقیقی یا حقوقی طلبی از شهرداری دارد، اما بعضا مشخص می‌شد که بدون هیچ‌گونه طلبی از شهرداری، هولوگرام صادر می‌شد. به همین دلیل بود که در زمان مدیریت شهردار شانزدهم، کمیته‌ای برای راستی‌آزمایی هولوگرام‌های صادره تشکیل شد.
 
او ادامه داد: بخشنامه مدیریت شهری برای توقف موقت صدور برگه‌های هولوگرام‌دار نیز به دلیل همین اشکالات بود با این حال باید این نکته را در نظر گرفت که این مسیر به‌عنوان گزینه‌ای برای تسویه غیرنقد بدهی‌های شهرداری قابل حذف نیست، اما باید این روش با اصلاحاتی مورد استفاده قرار گیرد. به ویژه در زمان کنونی که شهرداری با مشکلات عدیده مالی مواجه است. او ضمانت قرارگرفتن این ابزار تسویه غیرنقدی بدهی‌های شهرداری را در مسیر اصلی تدوین سازوکارهای صحیح اعلام کرد و گفت: باید فضای درست و شفاف ایجاد کند، نظارت مستمر ایجاد شود و به‌صورت مداوم اطلاع‌رسانی شود و در اصل نحوه مشارکت کارگزاری‌ها با شهرداری تهران مشخص باشد. سالاری معتقد است: شهرداری به جای فروش ظرفیت آتی شهر در قالب فروش تراکم ساختمانی سیار باید راه‌های جدید تامین مالی غیرنقد را تعریف کند. به‌عنوان مثال کارگزاری‌ها در ازای تزریق سرمایه منابع به پروژه‌های حیاتی شهر همچون مترو، اصل سرمایه و سود موردانتظار خود را از محل فروش بلیت به جای دریافت ملک به دست آورند.
 
 
 
 
منبع : تیترشهر 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار