چشمه علی خشک شد؛ خبری که چندین ماه است دهان به دهان می گردد اما کاری که از شهرداری بر آمد ریختن آب با تانکر بود. اتفاقی که شائبه های بسیاری در آن دیده می شود اما ماجرا از چه قرار است؟
کد خبر: ۶۴۳۶۶۱
تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۳ 15 August 2018

به گزارش تابناک : چشمه علی خشک شد؛ خبری که چندین ماه است دهان به دهان می گردد اما کاری که از شهرداری بر آمد ریختن آب با تانکر بود. اتفاقی که شائبه های بسیاری در آن دیده می شود اما ماجرا از چه قرار است؟

خشک شدن آب چشمه علی مربوط به امروز و دیروز نیست؛ چندین دهه است که مرگ این چشمه تاریخی در خطر است؛ چشمه علی که در گویش محلی به چشملی تلفظ می شود، یکی از نقاط دیدنی و باستانی شهری ری محسوب می شود که در بخش جنوبی تهران و شمال شهرری واقع است. این نقطه گردشگری در منطقه بیست یکسالی است که حال و روز خوبی ندارد و دچار خشکی شده است.
چشمه علی در سال 1313 در فهرست آثار ملی به شماره 202 به ثبت رسیده بود و در کنار آثار ابن بابویه، برج طغرل، دژ رشکان و باروی ری قرار دارد. با شروع عملیات احداث خط 6 متروی تهران برخی از مقامات میراث فرهنگی و زیست محیطی درباره عبور این خط از کنار چشمه علی ابراز نگرانی کردند ولی مسئولان مترو اعلام کرده بودند که با توجه به فاصله ای که محل تونل با چشمه دارد آسیبی به آن وارد نمی شود.
در تاریخ پنجم اردیبهشت ماه سال جاری نیز، دلاور بزرگ نیا، مدیرکل میراث فرهنگی استان تهران در گفتگویی در خصوص وضعیت فعلی بنای تاریخی چشمه علی شهر ری اظهار کرده بود: «با رئیس خط ششم در مورد چشمه علی نشستی داشتیم و طی توضیحات فنی که از طرف مشاورین برگزیده و اساتید این حوزه داشتیم اعلام کردنداز نظر علمی این خط صدمه‌ای به این بنای تاریخی وارد نمی‌کند و اگر این خط از فاصله 100متری آن عبور کند چشمه به حالت اول برمی‌گردد.»
اما حسن خلیل‌آبادی در چهارم تیر ماه 97 درباره خشک بودن چشمه علی اظهار داشت: به دلیل توسعه خط 6 متروی تهران و گذشتن این خط از شهر ری و چشمه علی، آب این چشمه تاریخی خشک شده بود که مدیرعامل شرکت مترو قول داده بود تا پانزدهم تیرماه آب چشمه علی وصل شود ولی هنوز چنین اتفاقی رخ نداده است.
خلیل‌آبادی بیان داشت:‌ بنده بارها در این خصوص تذکر دادم و پیگیری هم خواهم کرد. آب برای چشمه علی موجود است فقط باید به سمت این چشمه هدایت شود و دلیلی ندارد با توجه به اینکه مترو از آن محدوده گذشته است، همچنان این چشمه خشک باشد.
وی افزود: ممکن است با تغییر مسیر آب این چشمه این آب به جایی دیگر رفته و باعث تخریب شود. اینکه فقط مترو بسازیم درست نیست، باید تمام پیوست‌های آن را نیز رعایت کنیم.
دراین خصوص با توسعه خط 6 مترو و عملیات احداث آن آب چشمه علی خشک شدن بود که علی امام مدیرعامل مترو اعلام کرده بود که حفاری‌های مترو به طور موقت باعث قطعی جریان آب در چشمه علی شده و با تمهیدات صورت‌گرفته آب چشمه علی تا پانزدهم تیرماه باز خواهد گشت ولی تاکنون این اتفاق نیفتاده است.
اما یکی از محلیان در مصاحبه ای عنوان کرده که «حرف تازه‌ای نیست، همه می‌دانند یک روز شهرداری با تانکر آب آمد، حوضچه جلو چشمه‌علی را پُرِ آب کرد و رفت، فردایش هم روزنامه‌ها گفتند آب به چشمه‌علی برگشت.»

در این خصوص گفته شده که شهرداری این کار را انجام نداده و پر کردن آب با تانکر توسط مترو صورت گرفته است.
طبق گفته های شرکت مترو عنوان شده که پس از انجام لاینینگ، دبی آب چشمه علی به حالت گذشته بازگردد اما تا کنون این اتفاق نیفتاده است اما انتقادی که به اینگونه طرح ها وارد است نبود پیوست های اجتماعی و زیست محیطی برای اجرای پروژه در دل محلیان و محیط زیست است؛ اتفاقی که چندین سال است در پایتخت می افتد اما باز هم با روش آزمون و خطا در حال پیشبرد پروژه هایی است که منجر به تخریب بخشی از فرهنگ منطقه و حتی اکوسیستم خواهد شد.

 

 

مبنع : تیترشهر 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار