مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی:
مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت: میزان استفاده از فاضلاب در زمین های کشاورزی مشهد نگران کننده است.
کد خبر: ۶۴۳۹۰۲
تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۵:۲۹ 15 August 2018

به گزارش تابناک رضوی؛ تورج همتی صبح چهارشنبه در نشستی که با حضور نمایندگان  آستان قدس رضوی و شرکت آبفای مشهد برگزار شد اظهار کرد: میزان استفاده از فاضلاب در زمین های کشاورزی بسیار تکان دهنده است و عرصه های وسیع کشاورزی بوسیله فاضلاب های خام و مخلوط  در مشهد و نیشابور  آبیاری می شوند که بخشی از اراضی وقفی بوده و با توجه به گستردگی موقوفات  رضوی، ارائه گزارش از واحد های صنعتی،تولید و کشاورزی رضوی می تواند مفید فایده باشد.

وی افزود: آستان قدس رضوی به عنوان بزرگترین نهاد موقوفاتی جهان اسلام است که بخش قابل توجهی از زمین های حاشیه رودخانه  کشف رود وقف آن آستان است و در این نشست به دنبال امکان سنجی سرمایه گذاری آستان قدس رضوی درخصوص احداث تصفیه خانه های جدید در حوزه رودخانه حفاظت شده کشف رود هستیم.

مدیرکل سازمان محیط زیست خراسان رضوی ادامه داد: با توجه به ماده ۳۷ قانون  دولت مکلف است تمهیدات لازم را با استفاده از انواع روش ها از جمله استفاده از سرمایه گذاری بخش خصوصی داخلی و خارجی درازای واگذاری پساب استحصالی و استفاده از منابع حاصل از فروش پساب فاضلاب جهت توسعه و تکمیل طرح های فاضلاب شهری با پیش بینی منابع و مصارف آن در قانون بودجه سنواتی تا پایان اجرای قانون برنامه فراهم کند.

وی گفت:درحال حاضر ۶ تصفیه خانه با ظرفیت ۲۰۷ هزار مترمکعب درروز درحال تصفیه فاضلاب مشهد هستند و فاضلاب بهداشتی حرم مطهر نیز در تصفیه خانه ای مجزا به ظرفیت ۱۷ هزار متر مکعب مدیریت می شود.

وی تصریح کرد: ارائه عملکرد زیست محیطی هر واحد دربخش فاضلاب،پسماند و هوا و برگزاری کمیته های تخصصی با حضور کارشناسان این اداره کل و بخش های مرتبط  مورد تاکید است و انتظار بهبود وضعیت زیست محیطی واحدهایی که وابسته به آستان قدس رضوی هستند را داریم.

همتی تاکید کرد: میزان فاضلاب قابل تصفیه در افق ۱۴۲۰ ،  ۸۱۴ هزار متر مکعب در روز خواهد بود و این درحالیست که این اداره کل تنها جهت ۳۱۷ هزار متر مکعب مجوز زیست محیطی صادر کرده است و بر این اساس تفاوت فاضلاب پیش بینی شده در افق۱۴۲۰ بیش از دو و نیم برابر مجوزات صادر شده است.

منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار