مالکان اصلی شمیران نو هفت برادر بودند که آنها را با نام برادران جعفری می شناختند. بافت روستایی محله تا سال های نزدیک به انقلاب اسلامی یعنی دهه 1350 حفظ شده بود و در دهه 30 برادران جعفری زمین های خود را به دکتر محمد علی منصور، دکتر کامران فرد شیشه و آقای صابر بیوک فروختند این افراد نیز شروع به تفکیک و کوچک کردن زمین ها و اراضی کرده و سپس به ارگان هـای دولتی و مردم واگذار کردند.
کد خبر: ۶۴۴۰۹۷
تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۸:۴۴ 16 August 2018
به گزارش تابناک : این محله منطقه زراعـی و جز زمین های مرغوب تهران بوده و اغلب غلات و حبوبات در آن کشت می شده است و درصد قابل توجهی از مصارف مردم را تامین می کرده، این منطقه در زمان اصلاحات اراضی از تصرف، مالکان اصلی بیرون آمده و به دست منصوبان حکومت درآمد که آنان در آنجا ویلاهای باغی احداث تفریحگاه تابستانی برای خود درست کردند. قبل از اینکه اراضی این منطقه تفکیک شده و به مردم واگذار گردد قرار بود شمیران نو محله ای اعیان نشین باشد مثل شمیران اما با تقسیم اراضی بین مردم تنها نام محله اعیان نشین برای آن باقی ماند .
 
محصور بین دیوارهای پادگان

شمیران نو تنها نام اعیانی ای دارد. د گذشته نه چندان دور قرار بود تا این محله در زیر درختان ر به فلک کشیده جنگل های لویزان شمیران شرق تهران شود. اما گذر زمان تنها این محله را به روستایی مدرن شده با انبوه بافت فرسوده و ساخت و سازهای غیر مجاز تبدیل کند. محله ای که دیوارهای بلند پادگان نیروی دریایی ارتش  حصاری است که از سه طرف از آن را به بن بست رسانده است.
 
دبیر سابق شورایاری محله شمیران نو درباره معضلات پادگان کوهک می گوید:«... یکی از مهمترین مشکلات محله شمیران نو مربوط به پادگان کوهک است... این پادگان محله را بن بست کرده است.... دیوار های بلند پادگان که در آن سوی آن نیروی دریایی ارتش قرار دارد از ضلع جنوب و غرب این محله را بن بست کرده است....»
 
شمیران نو محله قدیمی است که بافت مسکونی قدیمی آن در قسمت های مرکزی محله همچنان باقی مانده است و قسمت های شمالی آن که قبلا باغ ها و زمین های کشاورزی بوده است به بافت مسکونی محله اضافه شده است:«... این محله تا خیابان 12 ادامه دارد و از شمال به بوستان جنگلی لویزان متصل می شود.... از غرب به پادگان کوهک شرق به هنگام و در جنوب محله نیز قبلا جزو زمین های شرکت واحد اتوبوسرانی شهر تهران بود که بعدها قسمتی از این زمین ها به نفع مردم به بوستان غدیر یا همان بوستان شرکت واحد تبدیل شد...»
 
یوسفی درباره معضلات پادگان کوهک در محله شمیران نو توضیح می دهد:«... از سال 91 خیلی پیگیری کردیم برای خروج پادگان. در این سال در بین اهالی شمیران نو آقای قالیباف قول دادند که این پادگان جمع آوری می شود اما متاسفانه این اتفاق نیفتاد.... قبل از پادگان قلعه مرغی موضوع جمع آوری پادگان کوهک مطرح بود... در سال 92 شهردار منطقه آقای کریمی صحبت های اولیه را انجام داده بود... در آن زمان مقام معظم رهبری با خروج این پادگان موافقت کرده بود و ما این خبر را به اهالی دادیم و اتفاق خاصی نیفتاد....»
 
خانه های بدون سند شمیران نو

 اکثر خانه های شمیران بدون سند است:«... املاک این محله با استفاده از دو ماده قانونی 147 و 148 می توانند با دوندگی و تلاش صاحب سند شوند... در واقع اداره اسناد این منطقه چند مالک قدیمی را می شناسد که زمین های این محدوده به نام آنها بوده است.... این افراد زمین ها را قطعه بندی کردند و بعد فروختند... آن زمان قولنامه ای زمین ها فروخته شده است. در گذشته تمام زمین های این محدوده یک سند مادر و سند مادر داشته است... اما مشکل اینجاست افرادی که در اینجا زندگی می کنند از مالک اصلی ملک خود را خریداری نکرده اند، بلکه از اشخاص دیگری زمین های خود را خریده اند...»
 
دبیر سابق شورایاری محله درباره تلاش های انجام شده برای رفع مشکل سند املاک این محله توضیح می دهد:«... در حال حاضر در سال 92 در رابطه با بافت فرسوده جلساتی را با سازمان نوسازی داشتیم و آخر نیز تفاهمی با اداره اسناد منطقه شد و آنها نیز قول دادند که طبق ماده 147 و 148 اسناد املاک این محدوده را صادر کنند؛ اما مسئولان اداره اسناد اعلا کرده اند باید مالکان از صاحب سند اصلی رسیدی داشته باشند و متاسفانه اکثر افرادی که در این محدوده زندگی می کنند چنین رسیدی را از صاحب سند اصلی ندارد و مالک اولیه زمین های این محدوده نیز الان در دسترس نیست و دنبال رفع مشکل مردم نیست....»
 
آنطور  این شهروند ساکن محله شمیران نو می گوید؛ 40 سال است که این زمین ها فروخته شده است و از سال 1340 مردم شروع به ساخت و ساز در این محدوده کرده اند و ما در طول یک دهه اخیر نتوانستیم برای واحدها تجمیع و نوسازی بگیریم و به همین خاطر ساخت و ساز در این محدوده متوقف شده است... تنها راهش این است که اداره ثبت، شورای شهر، مجلس، شهرداری و شورایاری به یک نتیجه برسند تا مشکل اینجا حل شود. البته صاحبان اصلی برخی از قسمت های محله را ما توانستیم پیدا کنیم و از سال 92 به این طرف نزدیک به 300مالک توانستند سند  بگیرند اما 90 درصد محله سند ندارند... »
 
از قرار معلوم تا مشکل  محله شمیران نو حل نشود؛ نه مشکل بافت فرسوده آن حل می شود و  نه مردم می توانند با تجمیع املاک کوچک خود اقدام به نوسازی کنندتا وقتی که حل نشود نه بافت فرسوده آن حل می شود و نه مردم می توانند واحدهای کوچک خود را تجمیع  و اقدام به نوسازی کنند.
 
شمیران نو محله ای فاقد سرای محله

شمیران نو از جمله محله هایی است که هر چند سرای محله ای به نام این محله ساخته شده است اما به گفته اهالی محله بود و نبود آن برای اهالی محله فرقی ندارد. سرای این محله در خارج از محله و حتی ناحیه ای که محله در آن قرار گرفته است قرار دارد. همین مساله باعث شده تا اهالی شمیران نو یا ندانند که سرای محله شان در کجا واقع شده است و یا اینکه یک بار هم که شده سری به آن بزنند.
 
به رغم این مشکل در پایین میدان پاکدامن که تنها میدان و خیابان اصلی محله است؛ یک زمین خالی ای  قرار دارد که تا کنون شهرداری منطقه راضی به واگذاری این زمین به شورایای برای انجام فعالیت های اجتماعی و فرهنگی نشده است:«...یک فضایی در ضلع جنوبی خیابان پاکدامنی قرار دارد که اکنون 4 سال است رها شده و به محل تجمع معتادان شده است... وجود این زمین خالی امنیت محله را به مخاطره انداخته است... قرار بود این زمین به یک پارکینگ محلی تبدیل شود تا مردم بتوانند از آن استفاده کنند... محله شمیران نو یک محله بی بضاعت است که مردم آن نمی توانند شبی 5 هزار تومان هزینه پارکینگ دهند.... شهرداری نیز طبق مصوبه شورای شهر تهران این زمین را به یک پیمانکار داد تا پارکینگ بسازد، اما این کا انجام نشد....»
 

روستای مدرن شده با خانه های بدون سند

 
یکی از معضلات محله شمیران نو در اطراف میدان اصلی این محله وجود وانت بارهای میوه فروشی است و البته نبود جای پارک باعث شده تا خیابان اصلی محله  شبانه روز ترافیک سنگینی را تجربه کند:«...ما اینجا معضل وانتی های میوه فروش را داریم و گفتیم که وانتی ها را جمع کنند و این زمین خالی را به یک بازار روز تبدیل کنند تا وانتی ها محصولات خود را در ای نبازار روز عرضه کنند... شهرداری موافقت کرد و نزدیک به 40 تا 50 وانتی را به این زمین منتقل کرد.... به دو هفته نکشید که از هم پاشیده شد.... چند ماه است که با شهرداری درگیر هستیم و اعلام کرده ایم که این فضا را به شورایاری محله بدهند...»
 
زمین بزرگ محله در اختیار معتادان 

کش مکش شورایاری محله با شهرداری منطقه دست آخر نتیجه ای در بر نداشت به جز اینکه این زمین بزرگ به مکانی امن برای کارتنخواب ها و معتادان تبدیل شود و چهره محله شمیران نو را زشت کند:«... در حال حاضر کارتنخواب ها در این زمین بزرگ زندگی راحتی دارند... چند وقت پیش در بین وسایل کارتنخواب ها قمه پیدا کرده اند...»
 
شمیران نو یک محله کم برخوردار

در چند سال اخیر شهرداری تهران در بررسی محله های کم برخوردار ، محله شمیران نو را جزء 53 محله محروم شهر تهران قرار داد.
 
اما همین تفکیک هم باعث نشد تا برنامه هایی برای بهبود وضعیت این محله از سوی شهرداری منطقه اجرایی شود:«... محله شمیران نو را شهرداری به عنوان یک محله کم برخوردار نامیدند... یک نام دیگر به نام های این محله افزوده شد.... در بحث های خدمات شهری فضای سبز، ترافیکی کارهای زیادی شهرداری منطقه انجام داده است اما متاسفانه یکی از دلایلی که این محله کم برخوردار بوده است مسائل فرهنگی و اجتماعی بوده است... حداقل در یک سال اخیر کار فرهنگی و اجتماعی در این محله انجام نشده است... محله شمیران نو یک سرای محله قوی می خواهد و الان ندارد... پایان محله ما یک پارک برای ناحیه 7 است و سرای محله داخل این بوستان است... این سرای محله نمی تواند به این محله بی بضاعت خدمات ارائه دهد... ما یک ساختمانی داخل محله پیدا کردیم که مالک آن بابت زمینش پولی نمی خواهد اما به این دلیل که در شهرداری بدیهی دارد تهاتر می کند... این ساختمان به دارایی های شهرداری اضافه می شود و ما می توانستیم در این زمین به مردم خدمات ارائه دهیم... اگر از مردم بپرسید سرای محله کجاست، نمی دانند... نه داخل محله و نه داخل ناحیه قرار ندارد و برخی اوقات نیز ما را داخل سرای محله راه نمی دهد... مشکل ما فرهنگی و اجتماعی است....»
 
جنوب و شمال محله فرسوده است

با یک نگاه کلی می توان بافت فرسوده و حتی ساخت و سازهای غیر مجاز را در محله خوش آب و هوای شیمران نو به خوبی شناسایی کرد. شمال و جنوب محله در تسخیر بافت فرسوه و ساخت و سازهایی است که یک شبه مانند قارچ از زمین سر بیرون می آورند:«... به خاطر اینکه نوسازی در این محله انجام نمی شود، اکثر ساخت و سازها غیر مجاز است... دو نقطه بافت فرسوده وجود دارد که یک قسمت از آن از خیابان یکم تا سوم یا همان هشت متری اسلامی است و یک نقطه دیگر نیز در شمال محله و محدوده خیابان شقایق قرار گرفته است... فقط داخل کوچه های محله را نگاه کنید، می بینید که وضعیت بافت فرسوده چگونه است. تا زمانی که مشکل سند املاک این محله حل نشود بافت فرسوده نوسازی نمی شود. ما مشکل ساخت و سازهای غیر مجاز را داخل این محله داریم ... باز هم تکرار می کنم تا زمانی که مشکل اصلی حل نشود قطعا با این ساخت و سازها روبه رو هستیم... بافت رسوده یکی از معضلات بزرگ این محله است و تا زمانی که مسئولان قدم برندارند تا مشکل سند این محله حل نشود اتفاق خاصی نمی افتد... »
 

روستای مدرن شده با خانه های بدون سند

 
اگر دیوارهای پادگان کوهک برداشته شود...

اهالی محله شمیران نو اعتقاد دارند اگر دیوارهای پادگان کوهک برداشته کل محله از بن بست خارج می شود:«... به نظر می رسد مساحت این پادگان چیزی در حدود سه برابر وسعت محله است... در حال حاضر داخل این پادگان خالی است و داخل آن کار تجاری انجام می دهند... به این صورت که زمین این پادگان را به عنوان انبار به شرکت های بزرگ اجاره می دهند... اگر دیوار این پادگان برداشته شود مشکلات محله حل می شود... با یک سرمایه گذار نیز صحبت کرده ایم تا در این محدوده شهرک سازی کند و  برای نوسازی بافت فرسوده محله وارد مذاکره شوند...»
 
محله ای پر از کوچه های تنگ و باریک

محله شمیران نو پر شده از کوچه های تنگ و باریکی که گاهی عرض برخی از آنها به یک متر نیز نمی رسد و داخل این کوچه ها که مانند دالان زندان می ماند ، ملک های کوچک کنار هم قرار گرفته اند:«... داخل کوچه های باریک یک متری 5 خانواده زندگی می کنند... هر چند از نظر آب و هوایی شمیران نو یکی از بهترین محله های شهر تهران است، اما بافت فرسوده این محله از نظر شهرسازی وضعیت بدی دارد... اینجا آپارتمان ها نهایت متری یک میلیون و 500 هزار تومان تا دو میلیون تومان به فروش می رسد...»
 
از شواهد پیداست که روال نوسازی و یا ساخت و ساز در محله شمیران نو ب مدار قانونی پیش نمی رود:«....خانه هایی که اینجا نوسازی می کنند براساس طرح تفصیلی پیش نمی روند. خیلی از خانه های نوسازی اینجا جواز ندارند. خانه های 30 متری در اینجا زیاد دیده می شود.... وقتی پادگان از این محله برود خواه ناخواه یکسری از امکانات شهری در این محله ایجاد می شود.  الان مردم در کمیسیون رفع خطر می توانند جواز بگیرند...» 
 
ورود کارگاه های تولید به داخل بافت مسکونی محله

ورود کارگاه های تولیدی به داخل بافت مسکونی محله یکی دیگر از آسیب هایی است که در شمیران نو وجود دارد:«...تمام خیابان هایی که امکان ورود خاورا و یا تخلیه بار را داشته باشد، برخی از مالکان اقدام به اجاره ملک خود به کارگاه های تولیدی کرده اند... برخی از این خانه های مسکونی به کارگاه مبل سازی و یا کارگاه رنگرزی تبدیل شده است... خوشبختانه شهرداری جلوی رشد و توسعه مشاغل مزاحم را د این محله گرفته است، اما این محله ت به پاتوقی برای توسعه مشاغل مزاحم تبدیل شده است...»
 
بافت شمیران نو روستای است

اهالی محله از عدم توزیع عادلانه سرانه های خدماتی و امکان نوسازی بافت فرسوده گلایه مند هستند. با آنها که وارد صحبت می شویم اعتقاد دارند که شمبران نو یک روستای مدرن شده است که کسی باور نمی کند چنین محله ای در خوش آب و هوا ترین نقطه تهران قرار دارد:«... اعتقاد داریم هرچند مردم در زمینه خرید زمین های این محله به صوت قولنامه ای اشتباه بزرگی مرتکب شده اند اما شهرداری هم کارهای فرهنگی و اجتماعی در این محله انجام نمی دهند... به شهرداری می گوییم که زمین ها و املاک رها شده این محله را به شورایاری تحویل دهد. تا بتوانند کارها و برنامه های فرهنگی در آن برای مردم انجام دهند. اما پاسخ شهرداری همیشه این بوده است که این زمین ها در درجه اول باید برای شهرداری درآمدزایی داشته باشد...»
 
زندگی فقیرانه 450 خانوار بی بضاعت در شمیران نو

آمارهای شورایاری محله شمیران نو نشان می دهد که 450 خانوار بی بضاعت که درآمد آنها زیر خط فقر است در این محله زندگی می کنند که البته از این تعداد تنها وضعیت 211 خانوار ثبت رسمی شده اند:«... وقتی ما این تعداد خانواده بی بضاعت در محله داریم که به نان شب خود محتاج هستند، آن وقت شهرداری به دنبال درآمدزایی از زمین ها و املاک رها شده محله است. در ماه رمضان قرار بود شهرداری 30 سبد کالا را برای توزیع بین خانواده های بی بضاعت تحویل شورایاری محله دهد اما این تعداد به 15 سبد کالا تبدیل شد که شورایاری محله شمیران نو از دریافت این سبد ها خودداری کرد... چرا که توزیع 15 سبد کالا بین 450 خانوار بی بضاعت عملا کاری نشدنی بود...  » 
 
دعوا بر سر جای پارک

متاسفانه تعداد خانواده های بی بضاعتی که هیچ منبع درآمدی ندارند در شمران نو زیاد هستند:«...اگر سرای محله شمیران نو درآمد ثابتی داشته باشند هر ماه می توانیم به این خانواده ها کمک کنیم... از شهردار منطقه درخواست کردیم تا بودجه ای برای کارهای فرهنگی و اجتماعی در این محله در نظر بگیرد اما می گویند که زمین خالی انتهای محله باید پارکینگ شود و درآمد داشته باشد و درآمد آن نیز به حساب شهرداری منطقه ریخته شود.... اگر این زمین های خالی به درد محله شمیران نو نخورد به درد هیچ چیز دیگری هم نمی خورد... اینجا به خاطر نبود جای پارک دعوا می شود. اکثر خانه ها حداقل یک خودرو دارند و برای پارک خودروهایشان گاهی با هم درگیر می شوند.  ما می گوییم که اینجا پارکینگ شود و از آنها شبی دو هزار تومان بگیرند اما می گویند طبق مصوبه شورای شهر هزینه پارکینگ شبی 5 هزار تومان است و خانواده های ساکن این محله که وضعیت درآمدی خوبی ندارند نمی توانند این هزینه را بابت جای پارک پرداخت کنند....» 
 
افزایش مهاجران افغانی در محله شیمران نو

آنطور که دبیر شورایاری محله شمیران نو می گوید؛ مردم این محله از نظر اقتصادی به سه دسته تقسیم می شود. نخست کسبه شمیران نو و افرادی که تنها محل کسب و کارشان در این محدوده است. دوم قدیمی های شمیران نو دسته سوم مهاجرانی هستند که از شهرهای مختلف و حتی از کشورهای همسایه به این نقطه مهاجرت کرده اند:«... در محله 8 مدرسه و 9 تا مسجد داریم و این تعداد برای محله شمیران نو زیاد است. در مدرسه های این محله ببینید چند دانش آموز افغانی زندگی می کنند برای اینکه خانه های اینجا ارزان است و مالکان به راحتی به افغانی ها اجاره می دهند....»
 
مرکز خرید و فروش مواد مخدر

میدان پکدامن میدان مرکزی محله شمیران نو است که به گفته اهالی محله به جولانگاهی برای مواد فروشان تبدیل شده است:«...میدان اصلی محله شمیران نو  کاملا مشخص است و این میدان اصلی به یکی از مراکز خرید و فروش مواد مخدر تبدیل شده است... بیشتر افرادی که دور و اطراف میدان می ایستند مواد فروش هستند.... در همچین محله هایی مطمئن باشید افرادی که اعتیاد دارند و خاناوده هایی که معتاد دارند بسیار زیاد است.... مشکل اعتیاد در بین جوانان و افراد مسن در این محله زیاد یک قسمتی از پارک شقایق پاتوقی برای زنان و مردان معتاد شده است و این وضعیت واقعا افتضاح است.... نیروی انتظامی آنها را  ساماندهی می کند اما بعد دوباره به محل برمی گردند... تا دلتان بخواهند اینجا کارتنخواب زندگی می کند که  از جاهای دیگر به این محدوده می آیند.... وقتی یک محله ای در زمینه اعتیاد اسم در کرده باشد معتادان به سمت همان محله می آیند. ..»
 

روستای مدرن شده با خانه های بدون سند

 
سد معبر وانت های میوه فروشی د میدان مرکطی محله

اگر ماموران سد معبر  روزها در میدان اصلی محله نباشد؛ حتما ترافیک این محله قدیمی را قف می کند:«...روزها وانتی های میوه فروشی داخل میدان نمی ایستند... سد معبر معضل 30 ساله میران نو است. سال گذشته شهردار ناحیه صبح تا شب ماشین سد معبر را داخل میدان گذاشت و وانتی ها جمع شده اند اما از ساعت 8 شب به بعد دوباره می آیند چون از این ساعت به بعد باید نیروی انتظامی نظارت کند و چون نیرو ندارند دوباره میوه فروش های وانتی به میدان می آیند. 50 درصد از میوه فروش های محله ساکن محله هستند اما مابقی از محله های دیگر مانند خاوران و قیام دشت و مشیریه می آیند چون بستر این کار آماده است...»
 
زندگی چند خانواده در قوطی کبریت های 50 متری

خیابان پاکدامن به عنوان خیابان اصلی شمیران نو یک راسته بازاری است که به یک مرکز تجاری در شرق تهران تبدیل شده است:«...بازار خرید اینجا از هنگام به سمت میدان و از میدان به سمت خیابان دوازهم ادامه دارد.  بالای این خیابان دیوار پادگان قرار دارد از جنوب محله تا شمال محله دیوار پادگان کوهک قرار گرفته است... بعد دو نقطه بافت فرسوده را به توافق می رسیدند یک خانه 50 متری برای 4 خانواده است...»
 
هر چند اهالی محله تصور می کنند با برداشته شدن دیوارهای پادگان و جذب سرمایه گذار برای شهرک سازی در زمین آن رونق را به محله باز می گرداند اما معابر تنگ و باریک شمیران نو  به هیچ عنوان گنجایش پذیرش جمعیت دیگری را در این محله ندارد:«... زمانی که اتوبان شهید زین الدین را می ساختند قرار بود این بزرگراه از داخل شمال محله که بافت فرسوده دارد؛ بگذرد و البته اگر این اتفاق می افتاد پادگان کوهک نیز تغیین تکلیف می شد... متاسفانه شهرداری تهران تصمیم گرفت تا این اتوبان از داخل جنگل لویزان بگذرد....اگر این اتوبان از داخل محله رد می شد، هم خانه های فرسوده خریداری می شد و هم پادگان کوهک تعیین تکلیف و محله از بن بست خارج می شد... »
 
ایجاد اشتغال برای زنان سرپرست خانوار

بیکاری جوانان این محله مانند جاهای دیگر تهران زیاد است، اما تعداد بالای خانواده های بی سرپرست و یا زنان سرپرست خانوار باعث شد تا شورایاری محله به دنبال ایجاد اشتغال برای این خانواده ها باشند:«... در این محله مردم با حداقل ها زندگی می کنند... زنان کارهای خانگی انجام می دهند... قرار بود شهرداری فضایی را در اختیار ما قرار دادهد و با یک فرد نیکو کار نیز وارد صحبت شدیم تا با سرمایه گذاری اشتغال برای زنان سرپرست خانوار ایجاد کنیم... اما هنوز شهرداری این فضا را در اختیار ما قرار نداده است...»
 
ساخت و از غیر قانون تنها راه حل ساکنان شمیران نو

اکثر ساخت و سازهایی که در محله شمیران نو انجام می شود:«... یکی دیگر از مشکلات محله شمیران نو خانه های پشت قباله ای است.... به این صورت که طرف خانه 100 متری داشته قسمت جلو را 50 متری جدا کرده و از بغل یک راه 20 متری ایجاد کرده و 50 متر پشت را فروخته است... 70 درصد از خانه های شمیران نو پشت قباله دارد به این خاطر که  مالک به پول نیاز داشته و قسمت پشت را فروخته است... خود مالک در 50 متر باقیمانده زنگی می کنند. اینجا مستاجر زیاد است و همین اتفاق نیز مشکلات املاک این محله را زیاد کرده است. سال 60 این اتفاق ها زیاد روی داده است... قدم به قدم  محله شمیران نو کوچه های باریک و تنگ وجود دارد و اکثر خرید و فروش املاک داخل محل نیز بین ساکنان انجام می شود و کسی از بیرون نمی آید تا ملکی را در این محله خریداری کند...» 
 
دبیر  سابق شورایاری محله شمیران نو ادامه می دهد:«... از شهرداری منطقه خواستیم تا تسهیلات نوسازی ویژه ای به این محله ارائه دهد... در یکی از خیابان های اینجا کنار هر خانه یک کوچه تنگ وجود دارد... تمام خانه های اینجا غیر قانونی ساخته شده است و شهرداری در کمیسیون رفع خطر مجوز دادند و این کمیسیون برای یک خانه 50 متری 10 تا 20 متر مجوز ساخت می دهد... مالک 20 متر می سازد و مابقی را غیر مجاز می سازد بعد پرونده ملک به ماده 100 فرستاده می شود و در این کمیسیون نیز وقتی می بیند بیشتر از حد مجاز ساخته شده 100 میلیون جریمه می کند اما با جریمه کردن مگر کار درست می شود. خانه 40 متری 5 طبقه ساخته است...  اهالی محله از سرمایه گذاری که در محله شقایق ساخت و ساز انجم دهد استقبال می کند... الان جلوی ساخت و ساز گرفته شده است... کوچه هایی با عرض 90 سانت یکی دیگر از مشکلات این محله نسبتا قدیمی است... 70 درصد شمیران نو کوچه های تنگ و باریک است... مشکل محله ما زیر بنایی است و با دادن یک دستور حل نمی شود... مردمی که ملکشان داخل کوچه های باریک است برای حمل وسایل خانه از این کوچه ها مجبور هستند از کولبر استفاده کنند...» 
 
مشکل جوی های محله شمیران نو

جوی های قدیمی که پر از زباله و موش است یکی دیگر از مشکلاتی است که اهالی محله شمیران نو به آن اشاره می کنند:«... یکی از مشکلات محله جوی های آب آن است... داخل جوی ها پر از زباله هایی است که مردم داخل آن می ریزند... به دلیل کوچه های تنگ و باریکی که در این محله قرار دارد، مخازن جمع آوری زباله در این محله وجود ندارد و موش ها داخل جوی آب با هم مسابقه می دهند تا به خیابان دوازدهم شمیران نو برسند... ساخت و ساز غیر مجاز هم در اینجا زیاد است شهرداری نظارت می کند اما مردم می سازند... اینجا کارگاه زیاد است... الان خونه در 30 متر جا 5 طبقه می سازند.... از نظر سرای فضای سبز مشکلی نداریم و یک درمانگاه داریم و بیمارستان الغدیر را هم خارج از محله داریم...»
 
محله ای با 154 شهید

اینجا را قرار بود شمیران دیگری در شرق تهران زیر چنگل های لویزان شود. اما تنها نامش برای محله باقی ماند:«... آب و هوای عالی ای دارد اما فقط اسمش خوب است.... این محله 154 شهید داده است... یکی از کوچه های ما 14 شهید داده است اما متاسفانه کسی به اینجا رسیدگی نمی کند... خیابان های اینجا استاندارد نیست و همه مشکل دارد. فقط یک خیابان استاندارد داریم.. اینجا یک روستای مدرن شده است... کلا شهرداری دیدشان به شورایاری بد است به رغم اینکه مردم در محله ما را می شناسند...  ما می گوییم امکانات محله را برای خود محله هزینه کنند12 شب مردم در خانه من می آیند. من در این رابطه تصمیم می گیریم و یک سال دیگ از جواب نداد می تواند این امکانات را از بنده بگیرند...»
 
تنها ورزشگاه محله هیات امنایی اداره می شود

چند سال پیش سه مادر شهید ساکن کوچه شهید زمان کاظمی از شهردار منطقه خواستند تا آسفالت این معبر را به سازی کنند اما کاری انجام نشد تا اینکه اعضای شورایاری محله مصاحبه ای با رسانه ها انجام داد و فردای آن روز آسفالت این خیابان به سازی شد:«... باید سرای محله را به داخل محله بیاوریم... مردم سرای محله شمیران نو را نمی شناسند... چون داخل محله نیت و د جنوب محله و بیرون از محله قرار دارد کسی استفاده نمی کنند... اینجا مردم برای تفریحی به پارک شقایق می آیند و یک ورزشگاه داریم که هیات امنایی است به نام شهدای شمیران نو ماهانه 70 میلون درآمد دارد و ما نمی دانیم این مبلغ را کجا خرج می کنند... اختیار این ورزشگاه دست ما نیست... این ورزشگاه شخصی نیست... این مجموعه ورزشی زمین آن را زمانی که احمدی نژاد شهردار بود صاحب آن آمد و می خواست تخلیه کند در آن زمان 3 میلیارد تومان احمدی نژاد داد تا ورزشگاه بماند ...الان هنوز جزو املاک شهرداری نیست و زیر نظر تربیت بدنی است. تمام ائمه جماعات را هیات موسس گذاشتند و یک هیات امنا را مشخص کردند و این هیات امنا موروثی شده است. یک نفر از شورایاری را راه نمی دهند درامد ورزشگاه در حساب ورزشگاه است...»
 
 
 
 
منبع : تیترشهر 
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۱
زینب
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۸
متاسفم که ما هم مثل همه ی مردم تهران مالیات پرداخت میکنیم اما از کمترین سهم خدمات شهری برخوردار هستیم
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار