بزرگراه نجفی رستگار از جمه بزرگراه های شهر تهران است که طراحی آن با هدف کاهش بار ترافیک در اتوبان های جنوب شرقی تهران به ویژه دو بزرگراه بسیج و امام رضا انجام شد. این در حالی است که بعد از گذشت 5 سال از زمان آغاز عملیات عمرانی آن همچنان رفع معارض و البته کمبود نقدینگی شهرداری تهران یکی از موانع پیش روی این طرج بزرگ شهری است.
کد خبر: ۶۴۴۰۹۹
تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۸:۴۷ 16 August 2018
به گزارش تابناک : سال 92 بود که مجری طرح های بزرگراهی سازمان مهندسی و عمران شهر تهران از پیشرفت 70 درصدی پروژه بزرگراه دولت آباد که به نام شهید کاظم نجفی رستگار شناخته می شد، خبر داد.
 
قاسم مالدار در آن زمان اعلام کرده بود:  این بزرگراه از آزادگان در محدوده غرب تقاطع بزرگراه امام علی(ع) آغاز شده و پس از عبور از شمال شهرک دولت آباد و جنوب شهرک مشیریه و کاروان، در محدوده سه راه کارخانه سیمان به بزرگراه امام رضا(ع) می رسد.
 
به گفته وی؛ این بزرگراه در مسیر حد فاصل تقاطع بزرگراه آزادگان تا تقاطع بزرگراه امام علی پیشرفت 70 درصدی داشته است. همچنین در تقاطع بزرگراه امام علی(ع) پایه های پل شمال به شرق به طور کامل احداث شده و تلاش برای قالب بندی عرشه پل، متعاقب رفع معارض دکل های برق تسریع خواهد شد.
 
البته آنطور که مجری طرح های بزرگراهی سازمان فنی و مهندسی عمران شهر تهران توضیح داده بود؛ در سایر بخش های این تقاطع، نیمی از عملیات ساخت مسیر راستگرد شرق به شمال پایان یافته و کار ساخت راستگرد جنوب به شرق نیز تا پشت معارض ساختمان پست برق پیش رفته است. البته احداث ادامه مسیر بزرگراه تا تقاطع بزرگراه امام رضا(ع) نیازمند تملک معارضات ملکی موجود در شهرک مشیریه است.
 
بدقولی شهرداری تهران در پرداخت دیون معارضان ملکی
 
این در حالی بود که از همان سال تا اواخر دوره گذشته مدیریت شهری به دلیل کاهش نقدینگی شهرداری تهران این پروژه به همراه اتمام برخی از تقاطع های بزرگراه امام علی و البته بزرگراه شهید شوشتری تعطیل شده بود.
 
یکی از دلایلی که باعث توقف روند عمرانی در این پروژه های بزرگ شهری شده بود، وجود معارضان ملکی زیادی بود که در مسیر این بزرگراه قرار داشت و با توجه به اینکه شهرداری تهران در رفع این معارضان و البته پرداخت هزینه ملک هایی که باید از مسیر ساخت این بزرگراه برداشته شود؛ بد قول بود و بسیاری از چک هایی که در پروژه های قبلی مانند پروژه بزرگ اتوبان امام علی به شهروندان تهرانی داده بود؛ هنوز پاس نشده بود به همین دلیل شهروندان ترجیح می دادند تا زمانی که می توانند در مقابل پیشنهاد شهرداری تهران مبنی بر واگذاری املاک خود برای بازگشایی مسیر امتناع کنند.
 
ساکنان این محدوده بر این باور بودند که کاهش نقدینگی شهرداری تهران به رغم وعده هایی که می دهد، تنها پیامدی که برای آنها دارد، این است که آنها تنها سرپناه های خود را از دست می دهند و تعلل شهرداری در پرداخت دیون خود باعث خواهد شد تا آنها دیگر نتوانند صاحب خانه شوند.
 

از وعده 6 ماهه معاون فنی و عمران تا نبود بودجه برای تکمیل بزرگراه نجفی رستگار

 
در همان سال 92 نیز قاسم مالدار بزرگترین مانع بر سر راه تکمیل این بزرگراه را وجود معارضان ملکی و تاسیساتی بسیاری دانسته بود که در این محدوده واقع شده اند. 
 
به گفته وی؛ بهره برداری از بزرگراه دولت آباد تا پایان برنامه زمان بندی، منوط به تملک و رفع یک محدوده 72 هزار متر مربعی از کارخانه سیمان موجود در بزرگراه امام رضا(ع) و 470 پلاک مسکونی از املاک موجود در شهرک مشیریه است. پیشرفت کلی این پروژه راهگشای عمرانی از مرز 35 درصد فراتر رفته است.
 
اما کندی روند تکمیل این بزرگراه با توجه به ترافیک سرسام آور دو بزرگراه بسیج و امام رضا باعث شده بود تا ساکنان بخش شرقی منطقه 15 همچنان با مشکلات زیادی روبه رو شوند. 
 
شهریور سال گذشته نیز معاون فنی و عمرانی شهرداری منطقه 15 تهران درباره آینده بزرگراه دولت آباد اعلام کرده بود: عملیات عمرانی این بزرگراه در تقاطع با بزرگراه آزادگان 75 درصد پیشرفت فیزیکی داشته و عملیات ساخت زیرگذر ، رمپ و لوپ‌ها و اتصال آن به بزرگراه آزادگان تکمیل شده  است.
 
به گفته انارکی محمدی؛ در مجموع عملیات عمرانی پروژه از بزرگراه آزادگان تا مشیریه 95 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است. این در حالی است که پیشرفت فیزیکی پروژه در مسیر شهرک مشیریه حدفاصل خیابان سازمان آب تا بزرگراه امام رضا (ع) نیز 80 درصد است که باقیمانده کار با تأمین نقدینگی و رفع معارضین اجرا می‌شود.
 
به عبارتی می توان گفت که از نیمه دوم سال 92 تا اواخر نیمه اول سال گذشته این بزرگراه در محدوده بزرگراه آزادگان تا شهرک مشیریه در ابتدای بزرگراه امام رضا تنها توانسته بود 5 درصد پیشرفت فیزیکی داشته باشد. 
 
امسال نیز معاون فنی و عمرانی شهرداری  منطقه 15 تهران به پیشرفت 85 درصدی این بزرگراه خبر داده و اعلام کرده بود: در حال حاضر زیرسازی آسفالت لاین تندروی آن انجام شده است. این در حالی است که با تکمیل آسفالت و اصلاحات هندسی تا یک ماه آینده بخش‌هایی از لاین تندرو بزرگراه به بهره‌برداری می‌رسد.
 
به گفته علیرضا حلاجیان؛  با بهره‌برداری از این محدوده فضای مناسب برای تکمیل لاین‌های کندرو هم ایجاد می‌شود. 
 
با وجود اینکه طبق صحبت های معاون فنی و عمران شهرداری منطقه 15 به عنوان تنها منطقه درگیر در ساخت بزرگراه دولت آباد  قرار بود تا این پروژه نهایت تا اواخر تیر ماه به بهره برداری رسمی برسد؛ اما امروز معاون جدید فنی و عمرانی شهرداری تهران از تکمیل این بزرگراه نهایت تا 6 ماه آینده خبر داده است.
 
البته آنطور که ایرج معزی مطرح کرده، در صورتی که تمام معارضان واقع دراین مسیر رفع شوند، 6 ماه بعد از این اتفاق این بزرگراه به بهره برداری خواهد رسید. 
 
در واقع معاون شهردار تهران به صورت غیر مستقیم آب پاکی را روی دستان شهروندان منطقه 15 و سایر مناطق درگیر این پروژه ریخته است که قرار نیست به این زودی ها مشکل رفع معارضان ملکی رفع شود چرا که شهرداری تهران نقدینگی لازم را برای اجرای این پروژه ندارد.
 

از وعده 6 ماهه معاون فنی و عمران تا نبود بودجه برای تکمیل بزرگراه نجفی رستگار

 
مساله ای که دو ماه پیش معاون فنی و عمرانی شهرداری منطقه 15 نیز به آن اشاره کرده و گفته بود:  نبود نقدینگی و مشکلات مربوط به تملک خانه‌هایی که در طرح بزرگراه قرار دارد مشکل اساسی پیش روی پروژه بوده است. در واقع 15‌درصد باقی مانده تکمیل این طرح مربوط به بخش‌هایی از طرح است که به دلیل همکاری نکردن معارضان تملک نشده است و فرآیند قانونی آن نیاز به زمان دارد. 
 
با وجود تمامی موانع و مشکلاتی که در این زمینه وجود دارد، معاون شهردار تهران  اعلام کرده که برای تکمیل این پروژه جلسه مشترکی بین معاونان شهردار تهران تشکیل شده و نحوی اجرای این طرح نیز مورد بررسی قرار گرفته است. 
 
به اعتقاد معزی؛ تکمیل پروژه مذکور متعاقب رفع تمام معارضات ملکی و تامین اعتبار لازم به 6 ماه زمان نیاز دارد و در اولویت قرار گرفتن احداث مسیرهای تندرو می تواند به عنوان یک راهکار بهینه اجرایی در پیشبرد سایر بخش های پروژه موثر واقع شود.
 
تمام این وعده ها در شرایطی عنوان شده است که هم اکنون 140 پلاک معارض درمسیر اجرای این پروژه قرار دارد و با توجه به شرایط اقتصادی حال حاضر کشور معلوم نیست که هزینه تملک این املاک چگونه از سوی شهرداری تهران تامین می شود.
 
 
 
منبع : تیترشهر 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار