وزیر راه و شهرسازی گفت: تمامی طرح‌های مشهد با رویکرد اقتصادی اما در عمل به صورت کاملا غیراقتصادی انجام شد و نتیجه‌اش طرحی غیراقتصادی و بدون بازده بود و به ضد خود مشهد تبدیل شد.
کد خبر: ۶۴۴۱۶۸
تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۹ 16 August 2018

به گزارش تابناک : عباس آخوندی در نهمین جلسه شورای‌ عالی شهرسازی و معماری ایران و در تعیین تکلیف طرح بازگشایی ادامه خیابان قارن در بافت تاریخی شهر ساری گفت: عموما در بحث بازآفرینی شهری با دیدگاه‌های متضادی روبه‌رو هستیم.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: به‌طور معمول، شاهد هستیم که در مواجهه با بافت‌های تاریخی، رویکرد غالب رفتن به سمت و سوی تک بناهای باارزش و حفظ و نگهداری از آنها است، در حالیکه باید این نکته را همواره مدنظر قرار دهیم که کل بافت و حفاظت از کل بافت و نه تک بنا، باارزش است و این رویکردی است که در بازآفرینی شهری دنبال می‌شود.  

وی تصریح کرد: نکته مهم توجه به این مطلب است که وقتی مداخله ما منجر به تغییر هویت در کلیت بافت بشود حتی اگر تمامی بناهای باارزش را در آن بافت هم حفظ کنیم وقتی هویت بافت تغییر می‌کند، باز فاقد ارزش است؛ زیرا برای همه ما تک بنا اگرچه ارزشمند است اما حفظ فضا و محیط است که یادآوری تاریخی از آن منطقه است بنابراین حفاظت از کل بافت حائز اهمیت ویژه ای برای ما به شمار می‌رود.

آخوندی با یادآوری اینکه دو نگاه حفظ تک بناهای باارزش و همچنین حفظ تک بناها و در عین حال حفظ هویت بافت تاریخی در بافت‌های ارزشمند وجود دارد، نظر شورا را در این رابطه کاملا روشن دانست و گفت: رویکرد این است که ما به دنبال بازآفرینی شهری با حفظ هویت شهری برویم، اما رویکرد دیگر این است که به دنبال نوسازی می‌روند به نحوی که فقط به تک بناها توجه می‌کنند و معابر هم در این نوع نگاه با همان رویکرد بازگشایی می‌شوند.

رئیس شورای عالی شهرسازی و معماری ایران در ادامه خاطرنشان کرد: طرح بازگشایی ادامه خیابان قارن در بافت تاریخی شهر ساری مغایرت اساسی با بازآفرینی شهری و حفظ هویت مجموعه بافت تاریخی شهر دارد، بنابراین شورا با این موضوع موافقت نمی‌کند.

آخوندی در این ارتباط و بازگشایی معابر در بافت تاریخی شهرها به تجربه‌های ناموفقی که در شهرهای مختلف از جمله مشهد، شیراز، اصفهان و تهران شاهد آن هستیم، اشاره کرد و گفت: در مشهد همه می‌دانید که چندین هزار میلیارد تومان هزینه شد، آیا فکر نمی‌کنید که مشهد را می‌شد با حفظ هویت تاریخی آن با ۱۰ درصد یا حتی کمتر از رقمی که نوسازی در آن صورت گرفت، بازآفرینی کرد؟

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: وقتی فقط فنی به موضوعاتی از این دست نگاه می‌شود به ظاهر کاری فنی و اقتصادی انجام می‌شود در حالیکه در بطن قضیه این اتفاق عملا نخواهد افتاد و همانطور که در مشهد شاهد هستیم که تمامی طرح‌های مشهد با رویکرد اقتصادی اما در عمل به صورت کاملا غیراقتصادی انجام شد و نتیجه‌اش طرحی غیراقتصادی و بدون بازده بود.

وی تصریح کرد: تمامی طرح‌های شهری اجرا شده در مشهد به ضد خود مشهد تبدیل شد و هیچکدام اقتصادی نشدند.

آخوندی خطاب به شهردار ساری و تمامی اعضای حاضر در نهمین جلسه شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران، گفت: تجربه‌هایی که هم اکنون در بافت های تاریخی شهرهای مختلف از جمله تهران، مشهد، اصفهان، شیراز، یزد، قزوین شاهد هستیم همه ناموفق بودند و به همین دلیل رویکرد فوق را نمی‌پذیریم.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: فکر می کنم اگر با بافت مطابقت‌های لازم را ایجاد کنیم و در خود بافت حرکت کنیم و بافت را معاصر کنیم آن زمان است که می‌توان تجربیات  موفقی داشت.

وی ادامه داد: آن بافت‌هایی که با حفظ هویت گشایش می‌یابند، می‌توانند جاذب توریست، جاذب ثروت شهری باشد و در عین حال باید توجه داشته باشیم که حفظ هویت تنها مختص به تک بناها نیستند بلکه حفظ هویت محله ای است که باید موردتوجه قرار گیرد و همان است که منبع ثروت در آینده  محلات خواهد بود.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار