رصد‌خانه «تابناک»، خبر‌هایی برای مخاطبان آماده می‌کند که غیررسمی هستند یا اینکه کمتر از اهمیت خود، مورد توجه قرار می‌گیرند. تیتر‌هایی مانند: دادگاه مشایی علنی برگزار می‌شود؟/واکنش حوزه‌ علمیه به تجمع قم/افشاگری صادقی درباره تهیه کننده شهرزاد و بانک سرمایه/علم‌الهدی هم به کمپین فرزندت کجاست پیوست و ... رصد‌خانه امروز تابناک را تشکیل می‌دهند.
کد خبر: ۶۴۵۸۵۰
تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۲:۵۳ 20 August 2018
 
تحولات در گذر است و خبر هیچ گاه متوقف نخواهد شد؛ خبر‌هایی رسمی و گاه غیر رسمی؛ خبر‌هایی که مورد توجه قرار می‌گیرد یا ممکن است همه به راحتی از کنار آن بگذرند. رسانه‌های خبری هر یک به فراخور وابستگی جناحی خود، خبر‌هایی را برجسته می‌کنند و در مواردی هم از کنار آن می‌گذرند. اگر خبر به‌ما‌هو خبر موضوعیت داشته باشد، وابستگی جناحی نباید در کمرنگ و پر رنگ منتقل کردن آن تأثیری داشته باشد.

رصد‌خانه «تابناک»؛ جایی است که خبر‌هایی گاه غیررسمی و گاه اخباری که مورد توجه قرار نمی‌گیرد، برای مخاطبان آماده می‌کند؛ خبر‌هایی که گاه به ملاحظه جناح‌های سیاسی مورد توجه قرار نمی‌گیرند و گاه به دلیل کم توجهی رسانه‌ها به حاشیه می‌روند، ولی همین خبر‌ها، اخباری هستند که مخاطبان را از پشت پرده جریانات سیاسی آگاه می‌کنند. در رصدخانه، تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد، در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و اینک رصدخانه تابناک را می‌بینید.

انتقادات تند کیانیان در روز وداع با خالق «کیف انگلیسی»

رضا کیانیان در مراسم تشییع پیکر سیدضیاءالدین دری، گفت: چرا حالا باید اینجا بیایم و از او تعریف کنم؟ چرا نرفتم خانه‌اش؟ چرا ازش دور بودم؟ چهل سال از انقلاب می‌گذرد. ما یک روز خوش دیدیم؟هر روز یک بحران است، هر روز یک داستان است. هر روز یک اتفاق است. هر روز جوری است که حالمان بد می‌شود و فکر می‌کنیم خوب خدا را شکر از این بدتر نمی‌شود ولی بعد از این هم بدتر می‌شود. متاسفم برای خودمان ما مردم بدی نیستیم. چرا نباید یک روز خوش ببینیم چرا نباید به آینده امیدوار باشیم. خوب همین باعث می‌شود که یواش یواش دوستانمان را فراموش می‌کنیم و یادمان می‌رود که به دیدار آن‌ها برویم و همه همدیگر را فراموش می‌کنیم. تقصیر ما نیست تقصیر شرایطی است که در آن قرار گرفتیم.

روایتی متفاوت از برکناری فرهاد رهبر

معاون پارلمانی دانشگاه آزاد اسلامی در واکنش به برکناری فرهاد رهبر از مدیریت دانشگاه آزاد می‎گوید که هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی از قبل تصمیم گرفته بود مدیریت این دانشگاه ابتدا با فرهاد رهبر آغاز شود و بعد مهدی طهرانچی آن را ادامه دهد. علیرضا منادی سفیدان،درباره تغییر مدیریت دانشگاه آزاد این‌گونه توضیح می‌دهد: آقای رهبر عزل نشده‎ است و درواقع جابه‎جایی مدیریتی در رأس دانشگاه آزاد اسلامی اتفاق افتاده است. منادی همچنین تصریح می‎کند: هیأت امنا برحسب شرایط چنین تصمیمی گرفته است. البته از مدت‎ها قبل، هیأت امنای دانشگاه آزاد تصمیم گرفته بود ابتدای کار با مدیریت آقای رهبر آغاز شود و سپس آقای طهرانچی این مسئولیت را ادامه دهد. معاون پارلمانی دانشگاه آزاد اسلامی همچنین می‌گوید این کار نوعی جابجایی درون‌گروهی بوده است، مانند آنچه در یک تیم والیبال با تغییر پست‌ها اتفاق می‎افتد. در جلسه روز گذشته هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی که با حضور علی‌اکبر ولایتی، رئیس هیأت امنای این دانشگاه برگزار شد، محمدمهدی طهرانچی، رئیس کنونی دانشگاه آزاد واحد تهران مرکز به ‌عنوان سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی معرفی شد.

حضرتی خبر داد: رفع محدودیت رئیس دولت اصلاحات

نماینده مردم تهران درباره راهکارهای گفت: تا جایی که من شنیدم و اطلاع دارم با پیگیری‌های صورت گرفته رفع محدودیت‌های آقای خاتمی به نتیجه رسیده است. حضرتی در پاسخ به سؤالی مبنی بر این که عده‌ای عنوان می‌کنند رئیس دولت اصلاحات حامی روحانی در انتخاب بوده و مردم به خاطر ایشان رأی داد‌ه‌اند، اما چون این دولت نتوانسته در حل مشکلات موفق باشد وی امروز لازم می‌داند بابت این حمایت عذرخواهی کند، گفت: خیر عذرخواهی سید محمدخاتمی اصلا بابت حمایت از روحانی نیست؛‌ ایشان قصد یادآوری به مسئولان را داشتند که باید برای گفت‌وگو ابتدا از ملت عذرخواهی کنید. وی تأکید کرد: به ‌رغم این که ما اصلاح‌طلبان ایرادات جدی به روحانی و تصمیم‌گیری‌های وی داریم اما رسما و روشن اعلام می‌کنیم که از رأی و حمایت خود پیشمان نیستیم.

رفتار متفاوت دختر «ضیاءالدین دری» در مراسم تشییع پدرش

دختر ضیاالدین دری در مراسم تشییع پدرش به جای سخن گفتن، آوازی سوزناک برای او خواند و تأکید کرد که او این ترانه را بسیار دوست داشت و به همین دلیل آن را برای حضار خوانده است.

دادگاه مشایی علنی برگزار می‌شود؟

رئیس کل دادگستری استان تهران از احتمال برگزاری علنی دادگاه اسفندیار رحیم مشایی خبر داد. غلامحسین اسماعیلی در حاشیه سومین نشست هم اندیشی تخصصی قضات دیوان عدالت اداری و دادگستری کل استان تهران با موضوع کمیسیون ماده ۱۰۰ قانون شهرداری‌ها، در جمع خبرنگاران در رابطه با اینکه با توجه به اظهار نظر رحیم مشایی مبنی بر اینکه در صورت علنی نبودن دادگاه در جلسه دادگاه حضور پیدا نمی کند، آیا این جلسه علنی برگزار می شود یا نه، اظهار کرد: تصمیم درخصوص علنی یا غیرعلنی بودن جلسات دادگاه بر عهده قاضی رسیدگی‌کننده است ولی در مشورتی که دراین خصوص با ما انجام شد، اعلام کردیم دادگاه مشایی علنی برگزار شود.

واکنش حوزه‌ علمیه به تجمع قم

سخنگوی مدیریت حوزه‌های علمیه، تجمع هفته گذشته عده ای از طلاب و اساتید حوزه در فیضیه را تجمعی خود جوش دانست که مورد تأیید مدیریت حوزه نیست. حجت الاسلام و المسلمین عباس رفعتی نائینی با انتشار مطلبی پیرامون حواشی تجمع اخیر در مدرسه فیضیه، در کانال رسمی خود، تصریح کرد: تجمع اعتراضی هفته گذشته در مدرسه فیضیه، یک تجمع خود جوش توسط برخی طلاب و اساتید حوزه علمیه قم بوده است و مدیریت حوزه های علمیه نقشی در برپایی این گردهمایی نداشته است. سخنگوی مدیریت حوزه های علمیه ضمن تأکید بر پیروی از خط و مشی مقام معظم رهبری، تأکید کرد: مدیریت حوزه های علمیه پیرو رهنمودهای رهبر معظم انقلاب و مراجع عظام (دام ظلهم العالی) عمل می نماید. وی افزود: شعارها و دست نوشته های برخی از افراد شرکت کننده در گردهمایی مورد تأیید مدیریت حوزه نیست و برگزار کنندگان این تجمع باید پاسخگوی حاشیه های مراسم باشند.

افشاگری صادقی درباره تهیه کننده شهرزاد و بانک سرمایه

محمود صادقی شب گذشته و پس از انتشار خبر بازداشت نادرفتوره‌‎چی تهدید کرد که تا ظهر امروز بخشی از اسناد مربوط به فساد در بانک سرمایه، مرتبط با آقای امامی، را منتشر می‌کند. او امرو در صفحه توئیترش چهار تصویر را منتشر کرده که از آن چنین بر می‌آید: طبق اسناد منتشرشده صادقی، بانک سرمایه از چند شرکت که گویا به گروه امامی ـ هاشمی تعلق داشتند، چندصدمیلیاردتومان طلب داشته و در ازای این مطالبات، املاکی در لواسان، خیابان فرشته و خیابان زاگرس از آن‌ها گرفته که قیمت واقعی شان بسیار کم‌تر از قیمتی بوده که بانک سرمایه براساس آن‌ها بدهی امامی ـ هاشمی را صاف کرده. مثلا ارزش یک ملک در خیابان لواسان در حالی که ۲۶میلیارد‌تومان قیمت داشته، ۹۶میلیارد تومان محاسبه شده و ارزش ملک دیگری در همین منطقه در حالی که ۷۲میلیارد تومان بوده، بیش‌از ۲۰۵میلیارد تومان حساب شده.

علم‌الهدی هم به کمپین فرزندت کجاست پیوست

حجت الاسلام سیداحمد علم‌الهدی؛ نماینده، ولی فقیه در استان خراسان‌رضوی و امام‌جمعه مشهد‌ با پوستن به کمپین فرزندت کجاست درخصوص مشاغل فرزندان خود چنین توضیح داد: نماینده، ولی فقیه در استان خراسان‌رضوی در این زمینه اظهار داشت: مجموع فرزندانم با نوه و نبیره، ۲۷ نفر هستند. هفت فرزند دارم. پسر بزرگم معاون آقای اراکی در مجمع التقریب است؛ فرزند دوم بنده دانشیار دانشگاه شهید بهشتی و همسر آقای رئیسی است. علم‌الهدی ادامه می‌دهد: فرزند سوم بنده که دختر است، دکتری فلسفه تطبیقی دارد و تدریس می‌کند؛ فرزند چهارمم پسر است و سردفتر اسناد رسمی در تهران است؛ فرزند پنجم بنده دانشیار فلسفه و پسر است و در دانشگاه پیام نور مشغول است؛ فرزند ششم دکترای ادبیات فارسی دارد و فرزند هفتم بنده نیز پسر است و دکتری مدیریت فرهنگی و شغل آزاد دارد. /تسنیم

تجمع قم کار دست وزیر کشور می‌دهد؟

فاطمه سعیدی، نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی در حساب توییتری خود نوشت: امروز استیضاح وزیر کشور را با محور تجمعات قم و تهدید رئیس جمهور امضا کردم. باید مشخص شود این‌ها چه کسانی هستند که به خود اجازه می‌دهند رئیس جمهور را تهدید کنند.

سخنران تجمع فیضیه: پلاکارد مراسم با هدف حاشیه سازی تصویربرداری شد

حجت الاسلام والمسلمین حسین طیبی‌فر گفت: پلاکاردهایی که با شعارهای خاص در مراسم تجمع طلاب در مدرسه فیضیه به نمایش درآمد، هنگام سخنرانی وجود نداشت و شیطنتی در کار بود که از آن برای حاشیه سازی تصویر برداری شود. وی تصریح کرد: سالن مدرسه فیضیه مملو از جمعیت بود که از طلاب و روحانیون سخنران جلسه نیز حضورپیدا نکرده بودند لذا با درخواست برخی از دوستان حوزوی بنده برای اینکه شخص دیگری تریبون را در دست نگیرد و جلسه از کنترل خارج نشود چند دقیقه ای سخنرانی کردم تا سخنران جلسه به مراسم برسد.

سپاه: تجمع قم خودجوش بود و ما هیچ برنامه‌ای برای حضور کارکنان خود در آن نداشتیم

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در بیانیه ای با محکومیت شدید برخی شعارها و دست نوشته ها در تجمع اخیر طلاب و روحانیون در مدرسه فیضیه قم، هرگونه دخالت این نهاد درفرایند برگزاری مراسم را تکذیب کرد. در بخشی از این بیانیه امده است: سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با محکومیت شدید برخی شعارها، دست نوشته ها و پلاکاردهای تجمع اعتراضی روحانیون و طلاب در قم، هرگونه دخالت این نهاد در فراخوان، دعوت سخنران و برگزاری این مراسم که بر اساس شواهد موجود به صورت خودجوش برپا شده است را تکذیب و اعلام می دارد، سپاه هیچ گونه برنامه‌ای برای حضور کارکنان خود در این مراسم نداشته است".

پیام شعار «استخر فرح در انتظارت» از نگاه غرویان

آیت الله محسن غرویان در مورد تهدید رئیس جمهور در مدرسه فیضیه اظهار داشت: من فکر می کنم صاحب نظران در این زمینه به اندازه کافی اظهار نظر کرده اند. این وظیفه وزارت اطلاعات هست که باید مفهوم شعار «استخر فرح در انتظارت» را پیگیری کنند. وی ابراز عقیده کرد: پیام چنین شعاری این است که فوت آیت الله هاشمی طراحی شده بوده است. خانواده آیت الله هاشمی رفسنجانی باید پیگیر این شعار باشند و مفهوم آن را روشن کنند. این استاد حوزه و دانشگاه یادآور شد: این تجمعات تازگی ندارد و قبلا هم مشابه آن بوده ولی این شعارها تازگی داشت و به نظر من اینها مقداری وجهه حوزه و روحانیت را در نظر مردم مخدوش می کند. فیضیه ای که قدیم بود با فیضیه ای که الآن به این شکل در نظر مردم ترسیم می شود متفاوت است و مردم توقع ندارند که این طور شعارهای تهدیدآمیز، تند و خشن در مدرسه فیضیه داده شود. وی با تأکید بر اینکه پلاکاردهایی با این مضامین با شأن فیضیه سازگاری ندارد، افزود: آیت الله هاشمی رفسنجانی خودش فرزند فیضیه بود و آقای دکتر حسن روحانی هم فرزند فیضیه هستند. مردم از حوزه های علمیه و روحانیت توقع وحدت، اخلاق، اتحاد، انسجام و همراهی با رأی مردم را دارند.

زمان استیضاح کرباسیان مشخص شد

یک عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت، جلسه استیضاح وزیر اقتصاد یکشنبه 4 شهریورماه در مجلس برگزار خواهد شد. علی‌اصغر یوسف نژاد اظهار کرد: بر اساس هماهنگی‌های صورت گرفته با وزارت اقتصاد و طبق نامه وزیر روز یکشنبه به عنوان زمان پیشنهادی برای حضور وزیر اقتصاد در مجلس اعلام شده که با موافقت هیأت رئیسه مقرر شد جلسه استیضاح در روز یکشنبه برگزار شود. وی با بیان اینکه حسن روحانی می‌تواند با حضور در جلسه استیضاح به مدت یک ساعت از وزیر خود دفاع کند گفت: استیضاح کنندگان و وزیر هر کدام دو ساعت فرصت دارند تا مطالب خود را مطرح کنند. یوسف نژاد درباره زمان جلسه سوال از رئیس جمهوری نیز گفت: این جلسه یا سه‌شنبه و یا چهارشنبه هفته آینده برگزار خواهد شد. هنوز نامه رسمی از سوی ریاست جمهوری ارائه نشده اما حداکثر مهلت حضور رئیس جمهور در مجلس برای پاسخگویی به سؤال نمایندگان چهارشنبه آینده خواهد بود.

طهرانچی چراغ تغییرات در دانشگاه آزاد را روشن کرد

سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی با تأکید بر اینکه نسبت به آینده دانشجویان دغدغه‌مند هستیم،گفت: ریل‌گذاری دانشگاه را تغییر می‌دهیم. محمدمهدی طهرانچی سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی در گفت‌وگویی در پاسخ به این که «صحبت‌های زیادی پیرامون انتظار تغییر در دانشگاه آزاد اسلامی مطرح‌شده است. به نظر شما این تغییر باید در چه موضوعاتی خودش را نشان دهد و برنامه‌تان برای این موضوع چیست» گفت: اگر دانشگاه را همانند یک قطار تصور کنید و ما تنها بخواهیم سوار قطار شویم و دکورهای داخلی قطار را تغییر دهیم و به‌ طور مثال بگوییم اگر تا دیروز فلان فیلم در قطار نمایش داده می‌شد، امروز فیلم دیگری را نشان خواهیم داد، این قطار سر از مسیر خودش در می‌آورد و هیچ اتفاقی در آن رخ نخواهد داد؛ از این رو ما باید ریل‌گذاری‌ها را تغییر داده و الگوهای ذهنی حاکم بر دانشگاه آزاد اسلامی را عوض کنیم؛ چرا که به این نتیجه رسیده‌ایم که الگوهای فعلی برای کار دیگری ساخته شده بودند و اگر الگوها را تغییر ندهیم، این قطار از همان مسیر خودش سر در خواهد آورد. نگاه اصلی بنده که نظر هیأت‌امنا هم هست و در برنامه‌ام به این هیأت ارائه خواهم داد، بیشتر معطوف به تغییر ریل‌گذاری خواهد بود. وی در واکنش به اینکه «این ریل گذاری‌ها در کجا خود را نشان خواهد داد» گفت: مسلما ریل‌گذاری‌ها به‌ گونه‌ای است که در سال بتوانیم آنها را با شاخص‌های سالانه اندازه‌گیری کنیم؛ ما نمی‌توانیم بگوییم که تحول یک امر طولانی است و مثالی هم که در این زمینه وجود دارد، امیرکبیر است. به‌ عبارت دیگر او سه‌ سال و اندی بیشتر در کشور کار نکرد، ولی چنان ریل‌گذاری‌ها را تغییر داد که سال‌های سال وقتی می‌خواهیم نخست‌وزیر موفقی را مثال بزنیم، اسم او را می‌بریم.

حذف دلار از سامانه «سنا»؛ یوان جایگزین شد

به گزارش فارس، روز گذشته نرخ ارز دلار از یورو در سامانه سنا پیشی‌ گرفت و به شکلی غیرمنطقی بهای این ارز 10 هزار و 280 تومان و یورو 9388 تومان درج شد. پس از آن، امروز سامانه سنا دلار را حذف و یوان را جایگزین آن کرد. در حالی یوان جایگزین دلار شده که سهم یوان در معاملات ارزی صرافی‌ها بسیار کمتر از دلار است. در سامانه سنا نرخ یورو 9644 تومان، نرخ یوان 1175 تومان و درهم 2163 تومان است. قرار بود سامانه سنا میانگین موزون معاملات حواله‌ای و نقدی صرافی‌ها را منتشر کند اما با جابه‌جایی نرخ دلار با یورو و حذف دلار در این سامانه، از سطح اتکا به نرخ‌های مندرج کاسته شده و این سامانه دیگر یک سامانه مرجع برای نرخ ارز نیست.

هدف آمریکا مذاکره نیست

مرتضی صفاری، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس در خبرآنلاین نوشت: یکی از اهداف آمریکایی‌ها که مستقیم و غیرمستقیم به آن اشاره می‌کنند طرح فشار ویران کننده و به دنبال آن طرح براندازی نظام جمهوری اسلامی ایران است. وقتی در کنار چنین هدفی پیشنهاد مذاکره مطرح می‌شود مسلم است این پیشنهادها هم بخشی از عملیاتی کردن ان طرح است تا از طریق ایجاد جنگ روانی نوعی اختلاف‌افکنی در داخل ایران ایجاد کنند، چون اگر نیتی غیر از این بود و در رفتارشان صداقت وجود داشت، چرا این پیشنهاد را هم‌زمان با بحث اعمال تحریم‌ها مطرح می‌کنند در حالی که پیشنهاد مذاکره اساسا در یک شرایط آرام عنوان می‌شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار