چند نکته در مورد آبفای شهری که احتمالا از نظر داوران جشنواره مغفول مانده است ، وجود دارد که به نظر می رسد اگر استاندار کهگیلویه و بویراحمد تا آنجایی که قانون به وی اجازه می دهد مورد بررسی قرار می داد ، بد نبود!
کد خبر: ۶۴۶۴۰۴
تاریخ انتشار: ۱۰ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۲ 01 September 2018
تابناک کهگیلویه و بویراحمد / اجتماعی ، جشنواره شهید رجایی در استان کهگیلویه و بویراحمد برای معرفی دستگاه‌های برتر سال 96 با حضور مسؤولان کشوری و استانی برگزار شد.

دبیر این جشنواره با بیان اینکه در سال گذشته از 48 دستگاه ارزیابی به عمل می‌آمد اظهار کرد: امسال و بنا به دستور استاندار 60 دستگاه مورد ارزیابی قرار گرفتند که بانک‌های دولتی و شهرداری‌های شهرهای بزرگ استان و چند دستگاه دیگر هم به آن‌ها اضافه شدند.

حسن نوروزی ادامه داد: نتایج ارزیابی عملکرد استان از هزار نمره شاخص‌های عمومی نمره 425 بود یعنی که زیر 10 نمره گرفتند و در سطح کشور هم خیلی بهتر از دستگاه‌های ما نمره نگرفته بودند و این نشان می‌دهد وظایف را به خوبی در محورهای 7 گانه انجام نداده‌ایم.
برترین ادارات جشنواره شهید رجایی چگونه انتخاب شدند؟
یکی از سوالاتی که ذهن مخاطبان را به خود مشغول کرده است ، این است که "برترین ادارات جشنواره شهید رجایی چگونه انتخاب شدند؟" سوالی که پیدا کردن جواب آن از طرف مسئولین ، به نظر نمی رسد به گونه ای باشد که بتواند اذهان پرسشگر را قانع کند!
متاسفانه روند تقسیم های سهمیه ای به جای استفاده از شاخص شایسته سالاری یکی از دردهای مزمن این استان است که در مسائل مختلف سیاسی ، اجتماعی و اقتصادی به وفور یافت می شود! وقتی به سهمیه بندی مدیریت های استان بر اساس سهم نمایندگان در کلیت استان و قومیت ها در شهرستان ها نگاه می کنیم ، بیشتر به طریقه انتخاب دستگاه های برتر جشنواره شهید رجایی در استان شک می کنیم!
کسی که اولین بار به صراحت از تقسیم بندی مدیران کل بر اساس سهم نمایندگان صحبت کرد ، سید علی محمد بزرگواری ، نماینده وقت استان در مجلس شورای اسلامی بود که از نوعی تفاهم بین نمایندگان برای انتخاب مدیران کل بر اساس سهم هر نماینده ، خبر داد. البته در سال های اخیر این موضوع شفاف تر شده است به گونه ای که وقتی می گویند فلان مدیرکل قرار است منصوب شود ، تقریبا همه می دانند که سهم کدام نماینده است و با کی هم فکر است! این موضوع در استان به یک امر عادی تبدیل شده است و احساس می شود برترین های جشنواره شهید رجایی با استفاده از الگویی شبیه به الگوی انتخاب مدیران انتخاب شده اند و سهم قومیت ها یا نمایندگان و یا بر اساس نوعی مسامحه کاری انتخاب شده اند!
اخراجی هایی که دستگاه برتر شدند!
نکته دیگر در مورد انتخاب دستگاه های برتر این جشنواره ، ضعف مشهود برخی مدیران در سال گذشته است که برخی از آنان بنابر شواهد نه توانسته اند رضایت مردمی را داشته باشند و به نظر می رسد نه توانسته باشند رضایت استاندار را در مدیریت دستگاه مورد نظر خود جلب کنند!
برخی گمانه زنی ها و تحلیل هایی که در رسانه ها و برخی محافل و گاها منابع آگاه به گوش می رسد ، تعدادی از مدیران در حال گذراندن روزهای پایانی کار خود در سطح مدیریتی کلان استان هستند اما تعدادی از همین دستگاه ها با همین مدیران به عنوان دستگاه برتر جشنواره شهید رجایی در یکی از شاخص های مورد سنجش ، معرفی شده اند!
و البته برخی از این دستگاه ها به شدت مورد نقد جامعه تحت پوشش خدمات و برنامه ها هستند خصوصا دستگاه هایی که بیشترین ارتباطات خدماتشان به حوزه های وسیعتری از جامعه مربوط می شود .
برترینی آبفای شهری، طنز تلخ جشنواره 96
اما به نظر می رسد یکی از قابل نقدترین انتخابات این جشنواره ، انتخاب آبفای شهری به عنوان دستگاه برتر است که بیشتر به یک "طنز تلخ " شباهت دارد !
امسال سال شرایط بحرانی در حوزه ی آب بود . سالی که برخی مناطق استان به معنای واقعی کلمه حس بحرانی بودن شرایط آبی را درک کردند.
سال جاری در برخی از مناطق استان مردم به عینه وجود شرایط بحرانی را مشاهده کردند اما به نظر نمی رسد مسئولین آبفای شهری به معنای واقعی مدیریت بحران نموده باشند.
یکی از مناطقی که در زمینه آب و فاضلاب شهری بیشترین مشکلات را دارد ، کلان شهر یاسوج است . چند نکته در مورد آبفای شهری که احتمالا از نظر داوران جشنواره مغفول مانده است ، وجود دارد که اگر استاندار کهگیلویه و بویراحمد تا آنجایی که قانون به وی اجازه می دهد مورد بررسی قرار می داد ، بد نبود! و اگر هم اکنون هم موضوع را پیگیر شوند مطمئنا اقدامی موثر خواهد بود. یا اینکه اگر مسئولین برگزاری جشنواره برای اقناع افکار عمومی توضیحاتی داشته باشند ، شبهه را بر حقیقی نبودن انتخاب دستگاه ها بر می داشتند!
چشمه های مصنوعی سطح شهر
نکته اول در خصوص انجام تعمیرات به موقع در ترکیدگی تجهیزات انتقال آب سطح شهر است ! این مورد آنچنان برجسته و مشهود است که رسانه ها هم دیگر از انتشار خبر و گزارش در مورد آن خسته شده اند! برای نمونه چند روز پیش ، در نزدیکی پل خروجی شهر یاسوج و جایی که شب ها بیشترین مسافر در آن محل حضور دارند ، چشمه ی آبی! از وسط آسفالت بیرون زده بود و جالب اینجا بود که تا چندین روز اصلا خبری از تعمیر آن نبود و این چشمه مصنوعی! شبانه روز در این محل جریان داشت و گویا کسی گوشش بدهکار این هدر روی آب هم نبود! البته این نمونه ای از موارد متعدد از این دست است.
تصفیه خانه شهر یاسوج و بوی نامتبوع
یکی از مشکلات عجیب شهر یاسوج ، موضوع تصفیه خانه فاضلاب این شهر و بوی بد حاصل از آن است که شاید بیشترین گزارشات و یادداشت ها در این موضوع در رسانه ها درج شده است اما متاسفانه گویا چندان در منظر مسئولین آب و فاضلاب شهری جدی نمی نمود!
کناری فرماندار بویراحمد در در جلسه بررسی مشکلات بوی تعفن تصفیه خانه فاضلاب شهر یاسوج در خرداد ماه گفت : مدتی است بوی نامطبوع تصفیه خانه فاضلاب شهر یاسوج زندگی کردن در شهرکهای پایین دست را برای مردم این مناطق با مشکل مواجه کرده و همین امرموجب نارضایتی و اعتراض مردم ساکن این شهرکها شده است. اما برخی مسئولین فاضلاب آبفای کهگیلویه و بویراحمد درست چند روز پس از سخنان فرماندار بویراحمد مصاحبه داده و اعلام می کنند که بوی نامطبوع در برخی مناطق شهر یاسوج ارتباطی با تصفیه خانه فاضلاب این شهر ندارد! که متاسفانه اینگونه اظهار نظرها به نوعی فرافکنی از اصل ماجرا و عدم تلاش جدی برای رفع مشکل به نظر می رسد.
اقدامات متناقض با رویکرد مدیریت بالادستی
یکی از نکاتی که همیشه در مورد آب و فاضلاب مطرح بوده است ، بحث نبودن اقدامات این دستگاه خدمات رسان در مسیر سیاست گذاری های کلان و بالادستی است. برای نمونه از طرف استاندار و فرمانداران به کرات اعلام شده است دستگاه های خدمات رسان ، حق قطع انشعاب مدارس را ندارند اما در این زمینه از طرف مدیریت شهرستانی برخی دستگاه ها شاهد قطعی آب مدارس بوده ایم و این نشان دهنده ی عدم توجه به نظم در مدیریت و اجرای قوانین بالادستی است .
انشعابات غیرمجاز
یکی دیگر از مشکلات آبفای شهری بحث انشعابات غیر مجاز است که البته در برخی شهرهای استان مدیران خوب عمل کرده اند اما در کلان شهری مانند یاسوج این موضوع چندان موفق نبوده است .
مصاحبه های غیرواقعی
امسال در شهری مانند یاسوج قطعی چند ساعته آب کاملا مشهود بود و حتی در برخی مناطق این شهر که تا قبل از این هیچگونه مشکل قطعی آب نداشته اند ، آب در ساعاتی منظم و به صورت روزانه قطع می شود اما مسئولین آبفای شهری این قطعی منظم در ساعاتی از روز را سهمیه بندی نمی داند و در خبری از فارس نقل شده است که "قلندری (مدیر آبفای شهری یاسوج)،در خصوص خبری مبنی بر سهمیه‌بندی آب در شهر یاسوج اظهار کرد: این موضوع به هیچ وجه صحت ندارد چرا که تعریف سهمیه بندی آب با شرایط حاکم بر توزیع آب شهر یاسوج کاملا متفاوت است."
مشخص نیست منظور این مدیر از شرایط حاکم چیست !اما وقتی در ساعاتی از روز به طور منظم آب قطع می شود این می تواند نام سهمیه را به خود بگیرد!
کاش قبل از انتخاب به کلیپ "بختیاری" گوش می دادید!
یا کلیپی از آقای "بختیاری"یکی از شهروندان یاسوجی در منطقه تل خسرو که نشان می دهد تنها زمانی که آب دارند ، پس از نیمه های شب است ! و این اگر سهمیه بندی نیست ، پس به چه معنا است!؟
فرهنگ سازی حلقه مغفول این دستگاه
یکی از مشکلات مهم در این دستگاه ناچیز بودن و یا موفق نبودن اقدامات فرهنگ ساز است به گونه ای که با وجود اعلام تنش آبی در برخی نقاط و یا بحران در نقاطی دیگر ، اما در کوی و برزن می بینیم که افرادی در حال شستشوی کوچه ، خیابان و یا ماشین خود با آب شرب شهری هستند ! و این نشان دهنده این موضوع است که نه اقدامات فرهنگساز جواب داده است و نه اقدامات تنبیهی !
البته موارد ریز و درشت اینچنینی در این دستگاه خدمات رسان به وفور یافت می شود و این چند مورد به این دلیل بیان شد که نشان دهنده ی این موضوع باشد ، نقد های جدی بر انتخاب دستگاه ها وارد است و باید امیدوار باشیم در سال های بعد بر این جشنواره نظارت بیشتری باشد .
تلنگر
آنچه در ادامه آمده است تصویر لوح تقدیر از مدیریت آبفای شهری کهگیلویه و بویراحمد است !مسئولین ارشد استان بدانند که این لوح تقدیر در آینده به عنوان کارنامه ی موفقیت این مسئول برای ارتقاء به مناسب بالاتر تاثیرگذار خواهد بود !
 
برترین ادارات جشنواره شهید رجایی چگونه انتخاب شدند؟ / اخراجی هایی که دستگاه برتر شدند! / آقای استاندار!برترینی آبفای شهری، طنز تلخ جشنواره 96 بود! + فیلم
 
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Netherlands
|
۱۴:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۰
امثال این اقایون مدیر کل توی استخدام افراد نقش اساسی دارند. یعنی علاوه بر مدیریت ضعیف خودشون تعدادی افراد کارنابلد رو با پارتی وارد سازمانی میکنن که مسئولش هستن و ادم های مثل خود رو کپی میکنن.
بویراحمد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۰
واقعا خنده داره و نشان از بی عدالتی کامل من خودم نقشه اب غیر مجاز چند نفر از اهالی خیابان را کشیدم و۵ بار و تحویل شان دادم کسی سراغش نیامد و الان ۳ ساله استفاده می کنند و این هم شده مدیر نمونه واقعا جالبه
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار