مدیرکل راه و شهرسازی خراسان رضوی گفت: بر طبق اطلاعات گرفته شده در خراسان رضوی سالانه ۷۲ هزار واحد مسکونی مورد نیاز بوده و باید ساخته شود.
کد خبر: ۶۴۷۸۹۸
تاریخ انتشار: ۰۵ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۱ 27 August 2018

به گزارش تابناک : مسکن یکی از بخش‌های مهم در اقتصاد کشور ما است و یکی از حوزه‌هایی است که باید به آن توجه بسیار داشت.

با توجه به اینکه هم اکنون بازار مسکن در وضعیت رکود به سر می‌برد تأمین نیاز مردم تا حدود زیادی با مشکل مواجه می‌شود و گفته می‌شود در این حوزه در خراسان رضوی به ویژه در شهرستان‌های کوچک مشکلات زیادی به وجود آمده است.

با محمدرضا اخوان عبداللهیان مدیرکل راه و شهرسازی خراسان رضوی گفت‌وگویی داشته ایم که مشروح آن را در زیر می‌خوانید.

طرح جامع مسکن در مجلس شورای اسلامی مطرح شده فکر می‌کنید این طرح چه فوایدی می‌تواند برای ساماندهی حوزه مسکن داشته باشد؟

حداقل فایده‌ای که دارد این است که انسجام بیشتری بین دستگاه‌ها به وجود میآید، وظایف دستگاه‌ها بهتر تبیین شده و فواید این طرح خود را نشان می‌دهد و علاوه بر این ضمانت اجرایی قوانین نیز به وجود می‌آید و قطعا مجلس هم نظارت بر قوانین را بیشتر می‌کند؛ علاوه بر اینها هم اندیشی و انسجام ویژه‌ای در این مورد به وجود می‌آید که می‌تواند اثرات بسیار زیادی داشته باشد.

برای طرح جامع مسکن جلسات متعددی در هیئت دولت، بخش‌های زیرمجموعه وزارت راه و شهرسازی و بخش‌های خصوصی مرتبط با همینحوزه جلسات متعددی برگزار شده و از نظر کارشناسی طرح مناسبی است و اگ مجلس هم صحه بر این طرح بگذارد می‌توان برای ضمانت اجرایی آن نیز گام‌های بسیار خوبی برداشت.

گفته می‌شود که علیرغم اینکه ما در مشهد واحدهای خالی زیادی داریم اما در استان خراسان رضوی و شهرستان‌های کوچک با کمبود مسکن مواجه هستیم شما وضعیت را به صورت کلی ترسیم می‌کنید؟ راهکار شما برای رفع این مشکل چیست؟

سالانه 72 هزار واحد در استان با توجه به نیازهای موجود باید ساخته شود که بخش زیادی از آن توسط بخش خصوصی ساخته می‌شود و البته دولت نیز سیاست‌هایی برای بهبود بستر فعالیت در حوزه مسکن به کار گرفته و تسهیلات مسکن و صندوق یکم جزو همین سیاست‌ها هستند البته بخش‌های دولتی در حوزه‌های حاشیه شهر و بافت فرسوده و سایر مواردی از این دست نیز در دست انجام است.

در سال گذشته بررسی‌هایی داشته‌ایم با توجه به اینکه تعدادی مسکن بدون متقاضی در خراسان رضوی داریم  با ورود بخش خصوصی در سال 96 توانستیم به اهدافی که مد نظر بود برسیم اما باید این را در نظر داشت که کارمان در سال 97 سخت‌تر است چراکه ما کمبودهای مسکن را در استان احصا و برای رفع آنها برنامه‌ریزی کرده‌ایم و کار ما هم اکنون از این جهت سخت‌تر می‌شود که باید برای بخشی از این پروژه‌ها تأمین زمین داشته باشیم و هدف اصلی این است که عرضه و تقاضای مسکن در استان خراسان رضوی چه در شهرستان‌ها و چه در شهر مشهد مقدس تعادل پیدا کند.

همچنین با کمیته امداد و بنیاد شهید تفاهم نامه‌هایی را منعقد کرده‌ایم و حتی خیرین مسکن ساز را هم به این حوزه وارد کرده‌ایم تا برای تهیه مسکن و زمین در شهرستان‌هایی که هم اکنون کمبود وجود دارد اقداماتی را انجام دهیم این مسئله درست است که بییشتر مسکن‌های خالی استان در مشهد مقدس قرار دارند و سیاست ما در شهرستان‌ها تأمین زمین و ورود بخش خیران و خصوصی برای سرمایه‌گذاری بوده و در بسیاری از موارد می‌توان از تسهیلات صندوق یکم نیز استفاده کرد.

در حال برنامه‌ریزی برای این هستیم که از حداکثر ظرفیت زمین و یا مسکن‌های مهری که ساخته شده اما متقاضی ندارد در شهرستان‌ها با محوریت کمیته امداد و بنیاد شهید استفاده کنیم تا مشکلات ساماندهی شوند البته باید دستگاه‌های دیگر مانند استانداری و بنیاد مسکن نیز در این زمینه همراهی‌های لازم را داشته باشند.

هم اکنون گفته می‌شود که حدود 10 درصد از جمعیت خراسان رضوی بد مسکن هستند این مسئله را قبول دارید؟

بنده آمار دقیقی از این ندارم که دقیقا چند درصد جمعیت ما بدمسکن هستند اما اگر گفته شما درست باشد یعنی حدود 120 هزار واحد در خراسان رضوی نامناسب هستند که این احتمال وجود دارد.

البته باید این را در نظر داشت که بی‌مسکنی و بدمسکنی متفاوت هستند من همین چند لحظه پیش اشاره کردم که در استان سالانه باید 72 هزار واحد با توهج به جمیع جهات ساخته شود؛ اما بدمسکن‌ها افرادی هستند که در حاشیه شهرها و یا بافت‌های ناکارآمد اقامت دارند و منزل آنها از نظر استحکام و امکانات پایداری لازم را ندارند و هنوز آمار دقیقی از این میزان وجود ندارد.

شما برنامه‌ای برای بهسازی این واحدها در خراسان رضوی دارید؟

بله ما به صورت مصوب برنامه‌هایی برای بهسازی این واحدها به ویژه در حاشیه شهر مشهد داریم و علاوه بر این در شهرستان‌های دیگر از جمله تربت حیدریه، سبزوار، نیشابور، کاشمر، تربت جام و گناباد برنامه‌ریزی کرده‌‎ایم.

بخشی از طرح‌های تفصیلی این شهرستان‌ها تهیه و مصوب شده و برخی دیگر هم در دست انجام است و اقدامات به گونه‌ای آغاز شده، تسهیلاتی را هم دولت برای آنها در نظر گرفته شده که یارانه‌ای هم به زودی برای آن در نظر گرفته شده که افراد بتوانند در این حوزه فعالیت کنند.

نخستین اولویت در این حوزه این است که بتوان تا سال 1400 زیرساخت‌های بافت‌هایی که در آنها مسکن‌های نامناسب ساخته شده را تقویت کنیم و سهم هر دستگاه هم در این زمینه مشخص شده ما موظف هستیم که در شهرستان‌‎های استان و مشهد اقداماتی که برای حوزه اداره راه و شهرسازی در نظر گرفته شده را انجام دهیم.

دولت برای بهبود امور در این حوزه تسهیلات لازم را در اختیار افراد قرار داده و سعی می‌کند مشکلات تملکی زمین‌ها و پروانه‌های ساخت را برای افراد رفع کند؛ ما قصد این را داریم که با توجه به مشوق‌ها مردم خودشان برای بهسازی واحدهای خود تلاش کنند.

ما محلات هدف را انتخاب کرده‌ایم تا بتوانیم در قالب بازآفرینی یک محله وارد عمل شده و از پروژه محوری فاصله بگیریم تا بخش خصوصی و انبوه‌سازان بتوانند در این پروژه‌ها ورود داشته باشند و از دل پروژه توجیه اقتصادی هم برای آنها به وجود می‌آید یکی از مزایای این مسئله این است که علاوه بر تأمین مالی سرمایه‌گذار فشاری هم بر دولت وارد نمی‌شود البته این مسئله به غیر از تسهیلات در نظر گرفته شده برای خانه‌های انفرادی است که مردم خودشان قصد بازسازی و نوسازی آنها را داشته باشند.

ما در شهر مشهد برحسب دستور رئیس جمهوری و استاندار خراسان رضوی برای بازآفرینی پهنه جاده قدیم قوچان و بخشی از خیابان طبرسی ورود داشته‌ایم و شهرداری هم آگهی‌هایی برای جذب تسهیل‌گران در روزنامه‌ها منتشر کرده است تا با کمک آنها بازآفرینی در این محدوده‌ها صورت گیرد.

امیدواریم که تسهیلگران بتوانند با ورود به این پروژه‌ها با شورای اجتماعی محلات همراهی داشته باشند که طرح توسط این افراد  مردم از دل پروژه بیرون بیاید و ما بتوانیم آن را در ستاد بازآفرینی مورد بررسی قرار دهیم.

پروژه‌های افتتاحی شما در هفته دولت چند عدد است و چه قدر اعتبار برای آنها مصرف شده است؟

در حوزه راه‌های روستایی، عمرانی و همچنین چند ساختمان حاشیه شهر از جمله مدرسه و سایر مواردی از این دست پروژه‌هایی برای افتتاح در هفته دولت داریم که در مجموع شامل 29 پروژه با 1030 میلیارد ریال اعتبار است.

منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار