حسن رحیم‌پور ازغدی که از تحصیل‌کردگان حوزه علمیه است در مراسمی که روز پنجشنبه (25 مرداد) در مدرسه فیضیه قم برگزار شد، تصریح کرد بود «فقه بی‌ربط با زندگی، زندگی بی‌ربط با فقه، درس خارج‌هایی که به‌جای تئوریزه حکومت و تمدن دینی، عملاً فقه سکولار می‌سازند، فقه فردی، عبادی طهارت و نجاست، اما درباره اقتصاد، سیاست، بانک و روابط بین‌الملل حرفی ندارند، سکولاریسم یعنی همین است.»، که این سخنان با واکنش‌هایی از سوی مراجع و علمای حوزه‌های علمیه مواجه شده است.

اظهارات رحیم‌پور ازغدی درباره حوزه علمیه توسط برخی رسانه‌های به توهین وی به حوزه علمیه توصیف  و با واکنش‌های متعددی در محافل داخلی و خارجی همراه شد؛ برخی اصل نقد را وارد دانسته و ادبیات وی را به نقد کشیدند و برخی دیگر اصل نقد را غیرمنصفانه خواندند و در این بین، برخی شبکه‌های ماهواره‌های برای بهره‌برداری از این فضا تلاش کردند نقد رحیم‌پور ازغدی به حوزه را به یک دوقطبی در جامعه تبدیل کنند.

عزت‌الله ضرغامی، در مورد این موضوع و چرایی این مسئله تصریح کرد: امروز با آقای رحیم‌پور ازغدی هم صبحانه بودیم و در مورد جنجال رسانه‌ای سخنرانی‌اش در فیضیه باهم صحبت کردیم. سخنان او در مورد تولید انبوه مرجعیت با آنچه در رسانه‌ها به او نسبت داده شده کاملاً متفاوت است. او می‌گفت مرجعیت مقامی نیست که به‌راحتی در اختیار هر عالمی قرار گیرد.

وی گفت: ده‌ها سال مطالعه، رنج و تحقیق شبانه‌روزی و خودسازی فردی می‌خواهد که بااستعداد ذاتی همراه شود تا این توانمندی به فعلیت برسد و در یک فرآیند طبیعی و علمی مورد تائید و رجوع دیگران قرار بگیرد. بین سخنان آقای رحیم‌پور و فرمایشات مراجع بزرگوار اختلافی ندیدم. البته راجع به برخی توجهات رسانه‌ای هم گفتگو کردیم. امر مهمی که باعث می‌شود یک سخنرانی جامع، عالمانه و دلسوزانه تحت‌الشعاع ادبیات خاص یک بخش کوتاه آن قرار گیرد.

ضرغامی تاکید کرد: شخصاً هم معتقدم تحول در دروس حوزه هم موضوعی نیست که بزرگان حوزه با آن مخالف باشند. چراکه در طول سال‌های اخیر به ویژه در دوره مدیریت جدید حوزه، اقدامات مهمی  انجام‌شده و می‌شود باید بشود. تجربه تاریخی جنجال بزرگ فقه سنتی و فقه پویا و پاسخ ساده آن بزرگوار که پویایی در متن و ذات خود فقه سنتی جواهری نهفته است، پیش چشم ماست.

وی در پایان گفت: بین ارتباط مستمر و طولانی در زمان مسئولیتم، معتقدم آیت‌الله مکارم شیرازی از پرچم‌داران نواندیشی در حوزه هستند و استاد رحیم‌پور ازغدی هم در زمره دین‌باورترین روشنفکران و نخبگان محسوب می‌شوند.