مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران:
مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران گفت:طبق ادبیات مالی زمانی شرکتی ورشکسته است که نصف سرمایه اولیه باشد ولی ورشکستگی برای شرکت دولتی معنا ندارد،ما نیز دولتی هستیم نباید باعث ناامیدی قشر محروم شد و بیمه محرومان هرگز قطع نخواهد شد.
کد خبر: ۶۴۸۷۱۴
تاریخ انتشار: ۰۶ شهريور ۱۳۹۷ - ۲۳:۲۰ 28 August 2018
 

طاهر موهبتی امشب در نشست خبری با اصحاب رسانه استان آذربایجان‌شرقی اظهار کرد: سازمان بیمه سلامت در سال ۷۷ براساس قانون درمان از دل وزارت بهداشت جدا شد و در سال ۸۳ به وزارت رفاه رفت.

وی افزود: در برنامه ششم توسعه سازمان بیمه سلامت به اصل خود یعنی وزارت بهداشت و درمان برگشت.

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران با بیان اینکه این سازمان پنج صندوق با تحت پوشش قراردهی گروه‌های مختلف در حال فعالیت است، گفت: در حال حاضر ۴۰ میلیون نفر در کشور تحت پوشش این بیمه بوده که ۸۵ درصد آنها از جمله بیمه‌شدگان رایگان بوده که عمدتا قشر محروم جامعه هستند.

وی با تاکید به اینکه خط قرمز فعالیت‌های ما این است که به هیچ‌وجه خدشه‌ای به قشر محرومان وارد نشود، اظهار کرد: در این شرایط اقتصادی کشور اجازه نداده‌ایم تا هزینه‌ای از جیب محرومان خارج شود.

موهبتی ابراز کرد: بیمه سلامت ۷۰ درصد هزینه سوانح و ۱۰ درصد هزینه بستری را پرداخت می‌کند که یک اتفاق مثبت است.

وی با اشاره به اینکه طبق برنامه توسعه ششم باید هزینه سلامت از جیب مردم ۲۵ درصد کاهش یابد، گفت: این موضوع اعتبارات خاصی را می‌طلبد که فعلا در اختیار وزارتخانه قرار نگرفته است.

مدیر عامل سازمان بیمه سلامت ایران لزوم استقرار سازمان الکترونیک را مورد اشاره قرار داد و تاکید کرد: هر جا که قدم بگذاریم ردپایی از IT مشاهده می‌شود از این‌رو ما نیز به این سمت رفته‌ایم چراکه باید موضوع حذف کاغذ در بحث خدمات و درمان و غیره حذف شود.

وی ادامه داد: راه‌اندازی سامانه تائید خدمت برای صیانت از سلامت و کنترل هم‌پوشانی تا پایان سال، مدیریت مصارف و منابع، اجرای راهنمای بالینی از دیگر برنامه‌های بیمه سلامت خواهد بود.

موهبتی خاطرنشان کرد: با توجه به خدمات الکترونیک در حوزه سلامت، تاکنون ۱.۷ میلیون رفع هم‌پوشانی بیمه‌ای داشته‌ایم که تا پایان سال‌جاری به ۲.۵ میلیون نفر می‌رسد.

وی با تاکید به اینکه رویکرد دولت و وزارت بهداشت و درمان این است که اگر مریضی درد دارد به جز درد بیماری درد دیگری از جمله نبود امکانات درمانی بر او اضافه نشود، تصریح کرد: نقش رسانه‌ها در این امر زیاد بوده به طوریکه ما شورای هم‌پوشانی متشکل از خبرنگاران را در مرکز ایجاد کرده و از نظرات آنها برای ادامه راه بهره می‌بریم.

موهبتی با اشاره به بدهی‌های سازمان بیمه سلامت ابراز کرد: قبلا میزان بدهی‌ها به یک سال هم رسیده بود ولی در حال حاضر میزان بدهی به داروخانه‌ها به‌روز بوده و به دانشگاه‌ها تا ۶ ماه بدهی داریم و حتی اسناد خزانه را در اختیار دانشگاه‌های علوم پزشکی قرار دادیم.

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران اضافه کرد: در سال‌جاری تقریبا می‌توان گفت که پرداخت‌ها به روز شده است.

موهبتی با بیان اینکه سازمان بیمه سلامت ۴۰ میلیون نفر جامعه هدف دارد و باید با آنها ارتباط داشته باشد، گفت: با همکاری معاونت IT سامانه ارتباط آنلاین برای مشاوره قرار دادیم و حتی این موضوع تا پایان سال به صورت پایلوت در یکی از شهرها برای بیماران خاص نیز اجرایی خواهد شد.

حذف دفترچه بیمه سلامت 

وی در رابطه با تعیین فرصت ۱۵۰ روزه برای حذف دفترچه بیمه سلامت در کشور گفت: این موضوع در کشور اجرا شد به طوریکه برای ۶۶۰ بیمارستان در نظر گرفته شده بود که در ۶۰۱ بیمارستان به صورت کامل به اجرا درآمده که در کل هدف اصلی حذف کاغذ است.

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران متذکر شد: ایجاد سقف برای اعتبارات هرچند تبعات و مشکلات مربوط به خود را دارد ولی باید نهادینه و اجرایی شود چراکه نباید بیشتر از اعتبارات خود تعهد داد و البته برای این موضوع تنبیه‌هایی نیز برای همه مجموعه‌ها در نظر گرفته شده است.
 

یک غیرپزشک مدیرعامل بیمه

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه چگونه وزیر بهداشت یک غیرپزشک را در بیمه به عنوان مدیرعامل انتخاب کرده است، گفت: اینکه حتما باید در وزارت بهداشت و خدمات پزشک کار کند، اشتباه است و شکست این تابو توسط وزیر بهداشت انجام گرفت و از کادر غیرپزشک نیز در مجموعه استفاده کرد.

موهبتی با بیان اینکه در دوره‌های قبلی معاون حقوقی وزارت بهداشت یک دندانپزشک بود، گفت: در حال حاضر در کنار کارکنان پزشک مجموعه وزارت بهداشت، کارکنان و متخضصان غیرپزشک آشنا به حوزه سلامت وجود دارند و این کار یک انقلابی از سوی وزیر بهداشت بود.

 کاهش هزینه سلامت از جیب مردم 

وی در پاسخ به سوال دیگری در رابطه با اینکه آقای پزشکیان طرح تحول سلامت را یک طرح نادرست دانسته است، گفت: احکام اصلی این طرح کاهش هزینه سلامت از جیب مردم بود از این‌رو تامین هزینه جایگزین باید از سوی دولت عملی می‌شد.

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران ادامه داد: اگر طرح تحول سلامت اشتباه بود پس کافی است یک نگاه به وضعیت تخت‌های بیمارستان یا تجهیزات تصویربرداری درمانی قبل اجرای طرح داشته باشیم که در کجا قرار داشتیم و الان به کجا رسیده‌ایم.

وی تصریح کرد: ۲۴ هزار تخت بیمارستانی در کشور افزوده شده و جاهایی که امکان تجهیزات MRI وجود نداشت، الان مجهز به این سیستم است.

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران گفت: این طرح مزایای زیادی داشته است و اگر ایراداتی به آن وارد شده، قطعا قابل حل و رفع است.

موهبتی با بیان اینکه وقتی تامین درآمد کشور روی نفت، مالیات و صادرات است قطعاً با مشکل در این درآمدها،  اقتصاد با چالش روبه رو می‌شود، افزود: چالش اصلی کشور در امر بیمه سلامت در همه استان‌ها تقریبا مشابه است به طوریکه تامین منابع مالی پایدار اصلی‌ترین چالش است.

ورشکستگی برای یک شرکت دولتی معنا ندارد 

وی در پاسخ به سوال خبرنگار فارس در تبریز مبنی بر اینکه آیا بیمه سلامت ورشکسته است، گفت: طبق ادبیات مالی زمانی شرکتی ورشکسته است که نصف سرمایه اولیه باشد ولی ورشکستگی برای یک شرکت دولتی معنا ندارد و ما نیز دولتی هستیم و اگر هر حرفی در این رابطه زده شده، شاید باعث ناامیدی قشر محروم شود، از این‌رو بیمه محرومان به هیچ وجه قطع نخواهد شد.

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار فارس در رابطه با اینکه نفرات زیادی هنوز بیمه نشدند، آیا برنامه‌ای برای حذف بیمه پولدارها وجود دارد، گفت: ۱۰/۵ درصد از افراد جامعه فاقد هرگونه بیمه هستند که معادل ۶ میلیون نفر هستند.

وی افزود: حذف بیمه پولدارها  از اولویت اصلی بوده ولی هیچ مرجعی برای تشخیص پولدار نداریم و اصلا نمی‌دانیم منظور از پولدار چیست و واقعا تشخیص در این رابطه بسیار سخت است.

موهبتی تصریح کرد: بنده در فرودگاه مشهد با یک سرمایه‌دار آهن صحبت می‌کردم که وی گلایه از حذف بیمه سلامت داشت که من گفتم بیمه حذف نشده و هر کسی می‌خواهد می‌تواند از طریق کمیته امداد معرفی شده و بیمه رایگان دریافت کند که این فرد گفت یعنی من به کمیته امداد بروم؛ خبرنگارها باید در تشخیص پولدار و غیرپولدار به ما کمک کنند.

وی متذکر شد: از همه رسانه‌ها و اهل قلم خواهشمندیم کاری نکنند که مردم به مسوولان بدبین شوند و یا خدایی ناکرده یک بیمار به پزشک معالج خود بدبین شود چراکه این یک فاجعه است.فارس

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار