وضعیت نابه سامان اقتصادی از اواخر سال گذشته تا کنون تاثیرات جبران ناپذیری را در بخش های مختلف جامعه به ویژه ناوگان حمل و نقل عمومی شهر تهران گذاشته است. عدم همکاری دولت با سازمان تاکسیرانی در خصوص تعیین تکلیف وضعیت نوسازی تاکسی های فرسوده شهر تهران از یک سو و از سوی دیگر، لابی خودروسازان برای ورود خودروهای چینی گران قیمت به ناوگان تاکسیرانی شهر تهران و از همه مهمتر عدم حمایت سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران و درکل مدیریت شهری از افزایش هزینه های این بخش باعث شده تا طیف نارضایتی رانندگان تاکسی از متولیان بیشتر از گذشته شود.
کد خبر: ۶۴۸۷۸۷
تاریخ انتشار: ۰۷ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۸:۵۱ 29 August 2018
به گزارش تابناک : افزایش چند برابری قیمت ها در بخش های مختلف زندگی، واقعا مردم را کلافه و سرگردان کرده است. 
 
بیم آنها از چگونگی ادامه حیات در شرایط سخت کنونی به یک کابوس برای تهرانی ها تبدیل شده است و در این میان رانندگان تاکسی به عنوان اقشار کم درآمد و ضعیف جامعه از این دگرگونی هایی که حس خوبی را ایجاد نمی کند، آسیب بیشتری می بینند.
 
در شرایطی که قیمت خودرو بی کیفیت و غیر استاندارد پراید به 42 میلیون تومان تا همین چند ثانیه قبل رسیده است و بازار دلال ها تعیین مایحتاج زندگی مردم را به دست گرفته اند، معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با هدف اجرای طرح کاهش بخشنامه ممنوعیت تردد خودروهای حمل و نقل عمومی فاقد معاینه فنی و فرسوده را صادر کرده است.
 
هر چند منتقدان بر این باورند که صدور این بخشنامه به مانند یک خودزنی جدی برای شهردار تهران محسوب می شود، اما گویا آقای معاون سعی دارد با پاک کردن صورت مساله تنها به اجرای قانون کاهش آلودگی هوا به ویژه در نیمه دوم سال فکر می کند.
 
اما سوال اینجاست زمانی که سایت تبدیل به احسن تاکسی های فرسوده در سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران بسته است و امکان ثبت نام و یا پیگیری سایر مراحل نوسازی خودروهایی که در اواخر سال گذشته امکان ثبت نام را پیدا کرده بودند؛ وجود ندارد؛ صدور این بخشنامه و تاکید هر روزه به اجرای آن از مهر ماه چه معنایی می تواند داشته باشد؟
 
آیا شهرداری تهران تافته جدا بافته از شرایط نابه سامان اقتصادی حال حاضر کشور است و مدیران سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران از یک سیاره ای به غیر زمین وارد این مجموعه شده اند که حتی نمی دانند ناوگان حمل و نقل عمومی به ویژه تاکسی ها و اتوبوس ها بسیار متاثر از شرایط اقتصادی کنونی جامعه است.
 
به سراغ رانندگان تاکسی که می روید، دل پر دردی از شرایط کنونی جامعه و عدم حمایت شهرداری تهران و سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران دارند.
 
افزایش 3 برابری قیمت لوازم یدکی تاکسی ها، عدم بیمه تامین اجتماعی بخشی از رانندگان، افزایش دو برابری خودروهایی که تا سال گذشته به عنوان تاکسی از سوی شرکت های خودروسازی و دولت معرفی می شد، اقساط طولانی و زیاد خودروهایی که سال گذشته نوسازی شده اند و... همه و همه  بخشی از حرف های این قشر زحمت کش هستند که هیچ گوش شنوایی برای انها نست و هیچ یاری کننده ای برای حمایت از آنها در میان مسئولان وجود ندارد.
 

وقتی امکان نوسازی تاکسی ها وجود ندارد، چرا بخشنامه عدم تردد خودروهای فرسوده را صادر می کنند!/ تلاش شرکت های خودروسازی برای ورود برلیانس به ناوگان تاکسیرانی پایتخت/ هزینه 4 برابری تعمیرات تاکسی های فرسوده

 
یکی از رانندگان تاکسی خطی با تاکید بر اینکه خودرو وی به سن فرسودگی رسیده است، در این باره به خبرنگار تیتر شهر گفت: 13 سال است که در حوزه تاکسیرانی مشغول به خدمات رسانی به مردم هستم. مدل تاکسی من برای سال 87 است و الان که سال 97 است 10 سالگی این خودرو پر شده است و به عبارتی به سن فرسودگی رسیده است. وقتی به سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران مراجعه می کنیم، اعلا می کنند که سایت تبدیل به احسن و نوسازی تاکسی های فرسوده بسته است و امکان ثبت نام مجدد در حال حاضر وجود ندارد.
 
وی ادامه می دهد: از سوی دیگر اتحادیه تاکسیرانی اعلام می کند که قرار است خودروهای برلیانس به جای پژو و سمند و روآ به راننده ها بدهند. خودروهایی که به هیچ عنوان به درد تاکسی نمی خورد و سازمان تاکسیرانی نیز در این زمینه حمایتی از ما نمی کند.

 ضامن برای تسهیلات بانکی نوسازی نداریم!
شاید خوشبخت ترین رانندگان تاکسی الان همان افرادی هستند که در سال گذشته توانستند در اخرین لحظات برای نوسازی خودروهای فرسوده خود ثبت نام کنند. افرادی که بعد از گذر از خان اول در خان دوم نوسازی تاکسی های فرسوده بدجوری گیر افتاده اند. تامین دو ضامن آن هم کارمند دولت برای یک راننده تاکسی ای که تمام ساعات شبانه روز خود را در خیابان های شهر تهران می گذراند، کار بسیار سخت و مشکلی است.
 

وقتی امکان نوسازی تاکسی ها وجود ندارد، چرا بخشنامه عدم تردد خودروهای فرسوده را صادر می کنند!/ تلاش شرکت های خودروسازی برای ورود برلیانس به ناوگان تاکسیرانی پایتخت/ هزینه 4 برابری تعمیرات تاکسی های فرسوده

 
یکی ازراننده های تاکسی در این باره به خبرنگار تیتر شهر گفت: تاکسی من مدل 85 است و دو سال هم از سن فرسودگی آن گذشته است. سال گذشته بود که کارهای مربوط به ثبت نام در سایت تبدیل به احسن سازمان تاکسیرانی را انجام دادم و به بانک معرفی شدم.
 
بانک به من اعلام کرد که باید ضامن کارمند را برای دریافت این تسهیلات معرفی کنم. یک سال تمام به دنبال ضامن بودم و الان که ضامن را پیدا کرده ام سایت ثبت نام بسته شده است و عملا بانک نیز تسهیلات مالی را برای نوسازی به من نمی دهد.  می گویند به دلیل اینکه سایت ثبت نام بسته شده است، امکان ادامه مراحل قانونی نوسازی را ندارم.
 
یکی دیگر از رانندگان تاکسی درباره مشکلات نوسازی تاکسی های فرسوده در شرایط کنونی به خبرنگار تیتر شهر توضیح داد:  اولین مشکل ما این است که مدتی است سایت ثبت نام برای تبدیل به احسن تاکسی های فرسوده بسته شده است. 
 
دوم اینکه اگر هم امکان ثبت نام همین الان برای رانندگان تاکسی به وجود آید، باز هم  ما نمی توانیم اقدام به نوسازی خودروهای فرسوده خودمان کنیم به این دلیل که در گذشته زمانی که یک راننده تاکسی می خواست تاکسی فرسوده خود را نوسازی کند، یک مبلغی بابت اسقاط خودرو دریافت می کرد و با 5 میلیون تومان ودیعه جمعا 10 میلیون تومان می توانست برای خرید یک ماشین جدید هزینه کند و به همراه وامی که می گرفت می توانست به هر سختی ای که بود اقساط تاکسی جدید را پرداخت کند.
 
وی ادامه داد: وقتی الان قیمت خودرو دو تا سه برابر شده است، حتما باید پول پیش برای نوسازی نیز از سوی یک راننده تاکسی بیشتر تامین شود از سوی دیگر امکان هم دارد که قسط های تسهیلات مالی ای که بانک ها به رانندگان تاکسی می پردازند، نیز بیشتر از قبل شود. الان سوال من از مسئولان این است که در این شرایط بد اقتصادی یک راننده تاکسی از کجا می تواند تمام این هزینه ها را تامین کند؟
 

وقتی امکان نوسازی تاکسی ها وجود ندارد، چرا بخشنامه عدم تردد خودروهای فرسوده را صادر می کنند!/ تلاش شرکت های خودروسازی برای ورود برلیانس به ناوگان تاکسیرانی پایتخت/ هزینه 4 برابری تعمیرات تاکسی های فرسوده

 
این راننده تاکسی با اشاره به قیمت بالای خودرو بیان کرد: همین الان قیمت پژو 58 میلیون تومان مطرح شده است. خودرویی که کیفیت لازم را هم ندارد. خب با توجه به این قیمتی که اعلام شده است من به عنوان یک راننده تاکسی که هزار تومان، هزار تومان کرایه خودم را از کف خیابان های تهران با مشقت به دست می آورم، چگونه می توانم 58 میلیون تومان بابت یک خودرو بی کیفیت بپردازم. اگر سود بانکی تسهیلات مالی ای که بانک ها در اختیار ما قرار می دهند را نیز به این مبلغ اضافه کنیم قیمت یک دستگاه خودرو پژو به 70 میلیون تومان هم می رسد.
 
معاینه فنی، مشکل حل نشده رانندگان تاکسی پایتخت

زمانی که یک تاکسی به سن فرسودگی می رسد، گرفتن مجوز معاینه فنی برای ادامه فعالیت در تهران به عنوان یک خودرو عمومی برای رانندگان تاکسی مشکل می شود. به دلیل پیمایش بالایی که تاکسی ها در شهر تهران دارند، بسیار زودتر از خودروهای عادی فرسوده می شود و باید در دوره های کوتاه مدتی تعمیر شوند. در این صورت هزینه یک راننده تاکسی برای این تعمیرات بالا می رود و در صورت مراجعه با مراکز معاینه فنی مردود می شوند.
 
یکی از رانندگان تاکسی در این باره به خبرنگار تیتر شهر تاکید کرد: یکی دیگر از مشکلات رانندگان تاکسی در شهر تهران عدم امکان دریافت مجوز معاینه فنی برای انجام ترددهای روزانه و خدمات رسانی به شهروندان است.
 
در این شرایط معاون حمل و نقل شهرداری تهران اعلام کرده است که از ابتدای مهرماه خودروهای فاقد معاینه فنی امکان تردد در خیابان های تهرانرا ندارند. سوال من از آقای معاون این است که آیا وی می داند که بسیاری از تاکسی های فرسوده شهر تهران به دلیل هزینه بالایی که تعمیرات برای آنها دارد، امکان دریافت مجوز معاینه فنی را ندارند؟ در این صورت یا جریمه می شود و یا امتیاز فعالیت آنها باطل می شود.
 
وی یادآور شد: به دلیل اینکه نتوانست هام آزمون های معاینه فنی را پاس کنم 150 هزار تومان جریمه شده ام . آن هم به این دلیل که خودرو من دو سال است که فرسوده است و به دلیل اسقاطی بودن این خودرو مراکز معاینه فنی به من مجوز نمی دهند. از سوی دیگر سازمان تاکسیرانی نیز در جریان مشکلات تاکسی های فرسوده است و این سازمان نیز اقدامی درج هت رفع مشکلات ما انجام نمی دهد.
 
حتی  در قالب ارسال پیامک به ما اعلام نمی کند که چه زمانی می توانیم اقدام به نوسازی و تعویض تاکسی های فرسوده کنیم. الان در این شرایط من واقعا نمی دانم که تکلیف ما از ابتدای مهرماه چه می شود. همینطور بین سازمان تاکسیرانی، شهرداری و دولت بلاتکلیف مانده ایم. 
 
بیمه تامین اجتماعی نداریم، می گویند بیمه تکمیلی می کنیم!

از سال 93 تا کنون بسیاری از رانندگان تاکسی شهر تهران نتوانسته اند از خدمات بیمه تامین اجتماعی استفاده کنند. در واقع رانندگانی که از این سال به جرگه ناوگان تاکسیرانی شهر تهران اضافه شدند، بیمه نشدند. دولت نتوانست هزینه مابه التفاوت بیمه رانندگان تاکسی را پرداخت کند و از آن سال به بعد جمع زیادی از رانندگان در بلاتکلیفی به سر می برند. 
 
یکی از رانندگان تاکسی با اشاره به این مشکل به خبرنگار تیتر شهر گفت: یکی دیگر از مشکلات رانندگان تاکسی این است که بیمه تامین اجتماعی ما را قطع کرده اند. در این شرایط رانندگان مجبور هستند تا ماهی 310 هزار تومان بابت بیمه خویش فرما هزینه بپردازند. هر چقدر هم که به سازمان تاکسیرانی شهر تهران اعتراض می کنیم، تنها عنوان می کنند: نگران نباشد بیمه تکمیلی می شوید! یکی نست به مسئولان این سازمان بگوید یک راننده تاکسی زمانی که بیمه تامین اجتماعی نداشته باشدف بیمه تکمیلی به دردش نمی خورد. 
 
وی ادامه داد: مسئولان شهرداری تهران و اتحادیه تاکسیرانی باید متوجه شوند که بیمه تامین اجتماعی واجب تر از بیمه تکمیلی است. ما هم حق داریم که به فکر زمان بازنشستگی خودمان باشیم. این در حالی است که تا این لحظه مسئولان سازمان تاکسیرانی شهر تهران  در این رابطه  پاسخ قاطعی از سوی سازمان تاکسیرانی شهر تهران به ما نمی دهد و در بلاتکلیفی به سر می بریم. 
 
به گفته این راننده تاکسی؛ رانندگان قدیمی تاکسیرانی بیمه تامین اجتماعی دارند اما رانندگانی که از سال 93 به این حوزه وارد شدند، فاقد بیمه تامین اجتماعی هستند.
 
یکی دیگراز رانندگان تاکسی با اشاره به احتمال مبتلا شدن رانندگان تاکسی به بیماری های ستون فقرات افزود: راننده تاکسی بودن در تهران مشکلات خاص خود را دارد و جزو مشاغل سخت به شمار می رود. من الان 15 سالی می شود که به عنوان راننده تاکسی در خیابان های تهران فعالیت می کنم. الان 35 سال سن دارم و بعید بدانم با توجه به دیسک گردن و کمری که دارم تا 30 سال بتوانم به عنوان راننده در تهران کار کنم. این بیماری برای من و خانواده ام هزینه های زیادی دارد.
 
افزایش قیمت لوازم یدکی تاکسی ها در تهران سر سام آور است!

وقتی یک راننده تاکسی باشید، ماشین که خراب می شود، تمام غم و غصه های دنیا روی سرت هوار می شود. وای به روزی که تاکسی برای تعمیرات اساسی نیاز به خواب در تعمیرگاه داشته باشد، آن وقت است که وضعیت معیشت خانواده با هزینه های سرسام آوری که تعمیر یک تاکسی برای راننده می تراشد، قمر در عقرب می شود. مشکلی که با گرانی های اخیر به کابوس هر شب راننده های تاکسی شهر تهران تبدیل شده است.
 
یکی از رانندگان تاکسی در این باره به خبرنگار تیتر شهر گفت: در حال حاضر قیمت یک جفت لاستیک خودرو به نسبت سال گذشته دو تا سه برابر شده است. برای عوض کردن دیسک و صفحه کلاژ باید 4 برابر گذشته هزینه پرداخت کنید. اگر سال گذشته تعویض صفحه کلاژ و دیسک با دستمزد تعمیرکار نهایت 20 هزار تومان هزینه داشت، الان برای انجام این کار نزدیک به 800 هزار تومان باید یک راننده تاکسی هزینه بپردازد. 
 
وی ادامه داد: مسئولان سازمان تاکسیرانی و دولت به خوبی می دانند که این گرانی ها و تورم های 150 درصدی کمر یک راننده تاکسی را می شکند، چرا از ما حمایت نمی کنند. ما مسافر بر شخصی نیستیم که مسئولان نسبت به ما بی اطلاع هستند بلکه زیر مجموعه شهرداری تهران کار می کنیم. واقعا نمی دانیم که در این شرایط وضعیت ما چه می شود.
 
 

 

 
00:0004:25

spaceplay / pause

 

qunload | stop

 

ffullscreen

shift + slower / faster

volume

 

mmute

seek

 

 . seek to previous

12… 6 seek to 10%, 20% … 60%

 
 
 
 
 
 
 
منبع : تیترشهر 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار