قهرمان آسیایی سنگ‌نوردی گفت: دیواره سنگنوردی ۱۵ خرداد تا چند ماه آتی به بهره برداری می‌رسد و در اختیار ورزشکاران این رشته قرار می‌گیرد.
کد خبر: ۶۴۹۰۸۹
تاریخ انتشار: ۰۷ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۵:۲۷ 29 August 2018

به گزارش تابناک : خراسان رضوی سنگنوردان ماهری را تربیت کرده و این ورزشکاران در هر دوره به مسابقات مختلف در سطوح گوناگون نظیر کشوری، آسیایی، جهانی و نظایر آنها اعزام می‌شوند، هیئت کوهنوردی خراسان رضوی نیز در تلاش برای ترویج این حرفه در استان دارد.

سجاد مستجاب‌الدعوه؛ قهرمان آسیایی سنگ‌نوردی با حضور در تحریریه تسنیم در مورد وضعیت سنگ‌نوردی در استان ذکر مواردی را حائز اهمیت شمرد، همچنین در مورد زمین اختصاصی سنگ‌نوردی توضیحاتی را ارائه کرد که مشروح آن را در متن زیر می‌خوانید:

روزانه به چه میزان فعالیت سنگنوردی انجام می‌دهید؟ تمرینات ورزشکاران در مواقع نزدیک به مسابقات به چه میزان افزایش می‌یابد؟

مقدار ساعات اجرای تمریناتم به نوع مسابقات در پیش روی آنها بستگی دارد اما به طور معمول روزانه میانگین سه تا چهار ساعت به اجرای تمرینات سنگنوردی می‌پردازم، برخی اوقات نیز روزهای جمعه به طبیعت رفته و در مکان‌های مناسب سنگ‌نوردی فعالیت می‌کنم، در حال حاضر به دلیل در پیش رو بودن مسابقات مهم، وارد مرحله پرفشاری از تمرینات شدم.

مسابقات آتی در زمان مشخصی برگزار می‌شود؟ آیا ورزشکاران از زمان برگزاری آن اطلاع دارند؟

مسابقات آتی مدون شده است و ورزشکار از زمان آن اطلاع دارد، بنابراین برای آن برنامه‌ریزی می‌کند، البته به تازگی مجدداً دانشگاه‌ها باز شده اما در تابستان وقت بسیاری برای اجرای تمرینات در اختیار ورزشکاران است، در حال حاضر مسابقات حائز اهمیتی در پیش رو بوده و باید زمان تمرینات افزایش یابد.

ورزشکاران سنگ‌نوردی خراسان رضوی مکان اختصاصی برای انجام تمرینات خود دارند؟

ورزشکاران سنگ‌نوردی ساکن خراسان رضوی نمی‌توانند به راحتی فعالیت کنند، چرا که باید در انتظار وقت خالی باشگاه‌ها باشند و زمان تمرین خود را با آن هماهنگ کنند، به طور معمول روزانه و ساعت صبح و دو ساعت نیز در بعداز ظهر باید ورزش کنم که مواقع پر بودن وقت باشگاه‌ها باید زمان تمرین خود را به بعداز ظهر موکول کنم.

تحصیل خود را در دانشگاه فردوسی ادامه می‌دهید، آیا مسابقات با امتحاناتتان تداخل ایجاد نمی‌کند؟

اولاً رشته تحصیلی‌ام تربیت بدنی بوده که کاملاً مرتبط با این رشته ورزشی است، نکته دوم این که استادهای حاضر در دانشگاه از فعالیتم در مسابقات کشوری، آسیایی و نظایر آن مطلع هستند، بنا بر این خللی در سیستم درسی‌ و امتحانی‌ام ایجاد نمی‌شود، مسئولان دانشگاه امور غیبت را انجام می‌دهند و بنده تنها باید در صورت عقب ماندن خود را به سایر دانشجویان برسانم.

به عنوان مثال از دو روز پیش از برگزاری مسابقات قهرمانی جهانی در تهران بودم، رقابت‌های مذکور در خردادماه، زمان آغاز امتحانات شکل گرفت و زمانی که تهران بودم دو امتحان برگزار شد، سیستم به کلی بهم ریخت اما مسئولان دانشگاه مساعدت کردند و توانستم در امتحانات شرکت کنم.

هزینه اعزام ورزشکاران سنگنوردی استان بر عهده چه ارگانی است؟

در صورت برگزاری رقابت‌ها در قالب فدراسیون، هماهنگی‌های لازم جهت اعزام ورزشکاران سنگ‌نوردی استان به مسابقات بر عهده هیئت است، در حال حاضر وضعیت خراسان رضوی نسبت به گذشته بهبود یافته است، در گذشته مشکلاتی در این زمینه وجود داشت اما به تازگی هزینه رفت و آمد و اسکان توسط متولیان پرداخت می‌شود.

البته استان در این مورد هنوز مانند سایر استان‌ها نشده و هزینه ورزشکاران مدا‌ل‌آور و قهرمان را پرداخت می‌کند اما نسبت به گذشته تاکنون این هیئت عملکرد خوبی داشته است، در سایر مسابقات نیز مانند رقابت دانشگاه‌ها، باشگاه‌ها و نظایر آنها، ارگان متولی همان برنامه وارد کار شده و کمک می‌کند.

به طور کلی ارتباط هیئت کوهنوردی خراسان‌رضوی، اداره‌کل ورزش و جوانان استان و فدراسیون با ورزشکاران به چه نحوی است؟

در حال حاضر متولیان کوهنوردی و سنگنوردی بسیار پیگیر امور ورزشکاران بوده و همکاری مطلوبی با آنها دارند، اتفاقات خوبی در حال رخ دادن بوده و با تحقق امور برنامه ریزی شده می‌توان پیشرفت بسیاری را در استان مشاهده کرد، در آینده خراسان رضوی از وضعیت کنونی نیز بهتر می‌شود.

هیئت کوهنوردی خراسان رضوی چه برنامه‌هایی را در پیش رو دارد؟

یکی از امور مطلوبی که تا چند ماه آینده صورت می‌پذیرد، تکمیل دیواره 15 خرداد است، در حال حاضر سوله آن تا اواخر شهریورماه به اتمام رسیده و امور مربوط به ساخت دیواره آغاز می‌شود، بودجه این دیواره از سوی فدراسیون و بخشی از آن نیز توسط اداره کل ورزش و جوانان خراسان رضوی تأمین می‌شود.

دیواره 15 خرداد پس از تکمیل به طور کامل در اختیار ورزشکاران سنگنوردی استان است؟

دیواره 15 خرداد اختصاصی بوده و تا سال آینده به بهره برداری می‌رسد، در صورت تکمیل زودتر آن خراسان رضوی می‌تواند میزبان مسابقات جام باشگاه‌ها را در فصول دوم آن بگیرد، تمرینات ورزشکاران نیز در این محل انجام خواهد شد و برنامه‌های بسیار مطلوبی پس از تکمیل این دیواره در انتظار ورزشکاران است.

چند درصد از امور مربوط به دیواره باقی مانده است؟

تاکنون 70 درصد از سوله آن تکمیل شده و 30 درصد آن تا ابتدای مهرماه به اتمام می‌رسد، حمایت‌های بودجه‌ای از سوی فدراسیون کوهنوردی مستلزم این است که ساخت دیواره مذکور تا حد مناسبی برسد، این دیواره تا اواخر شهریورماه توسط پیمانکار اخذ می‌شود.

باید به سرعت آماده شود تا بتوان افتتاحیه آن را همراه با میزبانی جام باشگاه‌ها برگزار کرد، خراسان‌رضوی پتانسیل بالایی در سنگنوردی داشته و می‌تواند در این رشته ورزشی به سکوهای بالاتری دست یابد، باید دیواره مذکور عمری باشد و ورزشکاران به طور منظم در آن به انجام تمرینات خود بپردازند.

به تازگی چه امور مطلوبی رخ داده است؟ آیا این اتفاقات در آینده نیز صورت می‌پذیرد؟

به تازگی علیپور در جاکارتای اندونزی مدال کسب کرده است، دیدگاه عموم نسبت به این رشته ورزشی تغییر یافته است، سنگنوردی المپیکی و خراسان رضوی یکی از مدال‌آوران آسیا شده است، تیم سرعت ترکیبی استان نیز آماده مسابقات مهمی هستند، همچنین سهمیه بسیار زیادی از سنگ‌نوردی به سرعت اختصاص داده شده است.

ورزشکاران سنگنوردی خراسان رضوی به چه میزان نسبت به گذشته پیشرفت داشته اند؟

پیشرفت ورزشکاران به قدری است که می‌توانند برای المپیک 2020 سرمایه‌گذاری کنند، در حال حاضر احسان اسرار در مسابقات جاکارتا شرکت کرده است، پوریا کریم‌پور نیز به مسابقات قهرمانی جهانی در کشور روسیه اعزام شده است، این امور انگیزه ورزشکاران را نیز افزایش می‌دهد.

قرار بر اعزام بنده و احسان اسرار به مسابقات دانشجویان جهان بود که به دلایلی این اتفاق محقق نشد، هر مسابقاتی که برگزار شود ورزشکاران خراسان رضوی در آن حضور دارند، امید است که آینده به همین میزان روشن باشد و بتوان بهترین مدال‌ها را در سنگنوردی کسب کرد.

منبع: تسنیم
برچسب ها: سنگ نوردی ، شهر مشهد
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار