کاهش نرخ بلیت هواپیما در مهرماه، توافق ایرلاین‌ها برای تعیین سقف قیمت تا پایان شهریور، کاهش پروازهای چارتری به ۳۰ درصد، آغاز بازگشت حجاج به کشور و افتتاح ۴۹ پروژه هوایی در هفته دولتاز اهم اخبار حوزه هوایی در هفته‌ای که گذشت به شمار می‌رود.
کد خبر: ۶۴۹۴۱۱
تاریخ انتشار: ۰۹ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۴ 31 August 2018

 

مهم‌ترین اخبار حوزه هوایی در هفته گذشته به شرح زیر است:

نرخ بلیت هواپیما در مهرماه کاهش می‌یابد

رئیس سازمان هواپیمایی با بیان اینکه ۵۵ درصد هزینه یک ساعت پرواز در کشور ارزی است، گفت: شهریورماه فصل پرتقاضای سفر است و به همین دلیل نرخ بلیت هواپیما افزایش یافت، اما نرخ‌ها در مهرماه کاهش می‌یابد.

علی عابدزاده درباره قیمت‌های بلیت هواپیما،  اظهار داشت: افزایش اخیر قیمت بلیت هواپیما به دلیل افزایش قیمت ارزی بود‌ که شرکت‌های هواپیمایی دریافت می‌کردند.

وی ادامه داد: ‌هزینه‌های شرکت‌های هواپیمایی ارزی است، ۵۵ درصد هزینه یک ساعت پرواز یک هواپیما در کشور ما‌ ارزی است و طبیعی است که بدین ترتیب نرخ‌های بلیت هواپیما هم با نوسانات ارز افزایش می‌یابد.

رئیس سازمان هواپیمایی گفت: در حال حاضر در فصل پرمسافرهستیم، عموماً در ماه سوم فصل تابستان، تقاضای سفر بالا است و به همین دلیل بلیت هواپیما هم با قیمت‌های بالا به فروش می‌رود در حالی که شرکت‌های هواپیمایی طیفی از نرخ‌ها را ارائه می‌دهند.

کاهش تعداد پروازهای چارتری

عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه برای ساماندهی بازار بلیت هواپیما جلسه‌ای با انجمن شرکت‌های هواپیمایی برگزار شده است، گفت: از انجمن شرکت‌های هواپیمایی خواسته ایم به مسئولیت اجتماعی خود عمل کرده و نسبت به کنترل قیمت ها اقدام کنند.

وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه رئیس انجمن شرکت های هواپیمایی در صدا و سیما در خصوص تعیین سقفی برای افزایش قیمت بلیت به مردم تعهد داده است، افزود: با توجه به اینکه به صورت قانونی بخش هواپیمایی یک بازار آزاد است اما ما از خود انجمن شرکت های هواپیمایی در خصوص کنترل نرخ ها مطالبه داشته ایم.

وی با اشاره به سرنوشت پروازهای چارتری، تصریح کرد: زمانی که مسئولیت اداره وزارت راه و شهرسازی را بر عهده گرفتم ۸۰ درصد پروازها چارتری و ۲۰ درصد غیرچارتری بود اما اکنون ۳۰ درصد چارتری و ۷۰ درصد برنامه ای است که در سایت تمام شرکت های هواپیمایی اعلام می شود.

بليت‌های غيرچارتری هواپيما به بيش از ۷۰ درصد رسيد

مدير روابط عمومی سازمان هواپيمايی کشوری گفت: شرکت‌های هواپيمايی بيش از ۷۰ درصد بليت هواپيما را به صورت غيرچارتری تابع مقررات تغيير و ابطال ارائه می‌کنند.

رضا جعفر زاده با اشاره به انتشار آمارهای متفاوت در خصوص ميزان پروازهای چارتری، اعلام كرد: بيش از ۷۰ درصد بليت هواپيما به صورت غيرچارتری و  ۳۰ درصد چارتری در حال حاضر ارائه میشود.

وي يادآوری كرد: با سياست‌های سازمان هواپيمايی كشوری روند ارائه بليت هواپيما به صورت چارتر كاهش يافته است. به طوری كه در حال حاضر كمتر از ۳۰ درصد پروازها چارتری به متقاضيان ارائه می‌شود و اين روند همچنان ادامه دارد.

تعیین سقف قیمت تا پایان شهریور حاصل توافق ایرلاین‌هاست

مدیر روابط عمومی سازمان هواپیمایی کشوری با اشاره به اینکه تعیین سقف برای قیمت بلیت هواپیما تا پایان شهریورماه حاصل توافق ایرلاین‌ها است، گفت: سازمان هواپیمایی کشوری تابع قانون است و تعیین نرخ تکلیفی انجام نمی‌دهد.

رضا جعفرزاده در توضیح تصمیم ایرلاین‌ها برای تعیین سقف قیمت برای پروازها گفت: تا زمانی که تخصیص ارز از طریق سامانه نیما عملیاتی شود، نرخ بلیت هواپیما با محاسبات بازار آزاد بسیار زیاد است. شرکت‌های هواپیمایی با دعوت سازمان هواپیمایی کشوری جلسه تشکیل دادند و در این جلسه توافق کردند که قیمت بلیت هواپیما را به شکلی متعادل به فروش برسانند و تا پایان شهریور ماه که پیک پروازی به حساب می‌آید، برای برون رفت از وضع موجود، برای قیمت بلیت سقف تعیین کنند.

وی ادامه داد: همچنین در این توافق ذکر شده که شرکت‌های هواپیمایی می‌توانند برای حفظ رقابت، بر اساس نوع خدماتی که ارائه می‌کنند تا ۱۰ درصد بر این سقف قیمتی توافق شده اضافه کنند.

جعفرزاده درباره نقش سازمان هواپیمایی کشوری در این تصمیم گفت: این توافق شرکت‌های هواپیمایی است که سازمان هواپیمایی کشوری از آن استقبال می‌کند. اما تعابیری از این تصمیم که سازمان هواپیمایی کشوری سقف یا کفی برای قیمت بلیت هواپیما تعیین کرده است، اشتباه است.

تعیین قیمت بلیت هواپیما برای پروازهای داخلی تا پایان شهریور

در جریان جلسه‌ای که میان مسئولان شرکت‌های هواپیمایی داخلی و سازمان هواپیمایی کشوری برگزار شد، نرخ پروازها تا پایان شهریورماه تعیین شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از انجمن شرکت های هواپیمایی ایران، در جریان جلسه‌ای که میان مسئولان شرکت‌های هواپیمایی داخلی و سازمان هواپیمایی کشوری برگزار شد، نرخ پروازها تا پایان شهریورماه تعیین شد و هیچ شرکتی اجازه ندارد بالاتر از این نرخ‌ها بلیت بفروشد.

مقصود اسعدی سامانی، دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی با اشاره به برگزاری این جلسه  اعلام کرد: در جریان این جلسه شرکت‌های هواپیمایی ایرانی داوطلبانه اعلام آمادگی کردند که با وجود آزادسازی نرخ‌ها به منظور کمک به شرایط اقتصادی کشور و سیاست‌های صنعت هواپیمایی نرخ‌های مشخصی برای انجام پروازهای داخلی‌شان نهایی کرده و تا پایان شهریورماه امسال تغییری در آنها ایجاد نکند.

به گفته وی، با اجرایی شدن این سیاست، نرخ‌های اجرایی شده در طول روزهای گذشته به شکل قابل توجهی کاهش پیدا می‌کند.

اختصاص ارز از طریق سامانه نیما به ایرلاین‌ها

سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری از اختصاص قطعی ارز، از طریق سامانه نیما به شرکت‌های هواپیمایی خبرداد.

رضا جعفرزاده اظهارداشت: با مذاکرات و مکاتبات مفصل و ارائه نظرات کارشناسی توسط سازمان هواپیمایی کشوری به بانک مرکزی، با تامین ارز مورد نیاز شرکت های هواپیمایی از طریق سامانه نیما موافقت شد.

وی تصریح کرد: با نوسانات نرخ ارز بعضی از واسطه ها خارج از اراده شرکت های هواپیمایی نسبت به ارائه قیمت بلیت هواپیما خارج از چارچوب محاسباتی شرکت های هواپیمایی اقدام می کردند از این جهت امروز به منظور جلوگیری از چنین تخلفاتی و همچنین برای ایجاد تعادل در نرخ ها به خصوص در ایام پیک پروازی (تا آخر شهریور ماه) مدیران عامل شرکت های هواپیمایی با رئیس سازمان هواپیمایی کشوری نشستی برگزار کردند.

جعفرزاده گفت در این نشست شرکتهای هواپیمایی متعهد شدند با متعادل کردن نرخ بلیت هواپیما و مدیریت جدی بر نحوه توزیع آن، از ارائه بلیت هواپیما با نرخ های خارج از چارچوب که موجب نگرانی مردم می شوند، جلوگیری به عمل آید.

ماموریت دو معاون آخوندی برای جلوگیری از افزایش قیمت بلیت هواپیما

معاون برنامه‌ريزی و مديريت منابع وزارت راه و شهرسازی سياست‌های اين وزارتخانه در قبال افزايش ناگهانی بليت سفرهای هوايی را تشريح کرد.

امیر امینی با تاکید بر اینکه وزارت راه و شهرسازی با افزایش لجام‌گسیخته نرخ بلیت‌های هوایی مخالف است و تصمیم بر اعمال سیاست‌گذاری دارد، ادامه داد: در راستای نقش کنترلی و نظارتی این وزارتخانه هم وزیر ابلاغیه‌ای برای سازمان هواپیمایی و معاونت حمل‌ونقل داشتند تا هر چه سریع‌تر نحوه مداخله مشخص شود.

به گفته وی، علی عابدزاده و مهردادتقی زاده از سوی وزیر راه و شهرسازی مأموریت حل مشکل فعلی برای ایرلاین ها و پروازهای داخلی و خارجی را دارند.

او گفت: سیاست وزیر همان سیاست بازار است اما نباید قیمت‌ها از کنترل خارج شود و به بهانه‌های غیرمنطقی بلیت هواپیما گران شود. ضمن اینکه این مشکل بیشتر برای پروازهای چارتری به وجود آمده است که قرار است میزان پروازهای چارتری به تدریج کاهش پیدا کند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار