استاد دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت:استفاده بیش از حد معمول از رایانه موجب به وجود آمدن مشکلاتی در چشم و سایر قسمت‌های بدن می‌شود.
کد خبر: ۶۵۱۷۹۰
تاریخ انتشار: ۱۴ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۷:۰۲ 05 September 2018
به گزارش تابناک رضوی؛ عباس عظیمی استاد دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: امروزه بسیاری از شغل‌ها و امور آموزشی، تحصیلی، بازرگانی، تجاری و ... وابسته کار به رایانه شده است.

وی افزود: هنگامی که به صفحه رایانه و صفحه نمایش یا سایر وسایل الکترونیکی نگاه می‌کنیم، چون این نگاه بصورت مستمر و پشت سر هم می‌باشد باعث خشکی چشم و ایجاد اختلال در تمرکز و علائم دیگری می‌شود.

استاد دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه امروزه مشخص شده که حدودا ۵۰ تا ۹۰ درصد افرادی که با رایانه کار می‌کنند این علائم چشمی، حسی و لمسی را احساس می‌نمایند، گفت: امروزه متاسفانه این علائم دامن گیر کودکان که مدت طولانی پای رایانه و صفحه نمایش می‌نشینند، نیز شده است.

عظیمی با اشاره به علت به وجود آمدن علائم افزود: چشم در حالت عادی که به رایانه نگاه می‌کند از یک تمرکز بسیار زیادی برخوردار است و بطور دائم ماهیچه‌های چشمی در حال حرکت و تطبیق می‌باشد اگر بطور مداوم و زیادتر از حد معمول به سطح کامپیوتر نگاه کنیم و بدون اینکه شرایط بهداشتی را در نظر بگیریم چشم‌ها دچار علائم شدید و اختلالاتی برای کاربر می‌شود.

وی تصریح کرد: در افراد بالای ۳۶ سال پیرچشمی به وجود می‌آید و علائم کار با رایانه بسیار زیادتر می‌شود و اختلالات دید دوبینی، اختلالات ماهیچه‌های چشمی و ... در کاربران به شدت افزایش می‌یابد.

استاد دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه کار با رایانه اجتناب ناپذیر است و اگر زیاده از حد باشد مسائلی را بوجود می‌آورد بنابراین باید کاربر نکاتی را رعایت نماید، اظهار داشت: علائم چشمی سندرم شش مورد می‌باشد مانند تاری دید، دو بینی، خشکی چشم، قرمزی چشم که از علائم سخت و اذیت کننده است، خارش چشمی و مالیدن چشم که باعث تغییرات عروق می‌شود و سردرد که از علائم مهم، گردن درد، کمردرد پشت درد و پادرد از مشکلات غیرچشمی مهم نیز می‌باشد.

عظیمی با بیان اینکه تغییر خیلی مختصر در نور اتاق، رژیم غذایی، خواب و استراحت کافی بسیاری از این علائم را خنثی می‌کند، افزود: در زمان کار با رایانه باید انعکاس نور پنجره و نور اتاق در داخل صفحه رایانه را از بین برد از نور مستقیم بر مانیتور جلوگیری کرد نور کامپیوتر باید کم و ملایم باشد که چشم را اذیت نکند.

وی در تصریح کرد: صفحه کامپیوتر باید از درخشندگی مناسب برخوردار باشد هیچگونه نور خیره کننده نباید به چشم بخورد تنظیم میز کامپیوتر و راست بودن ستون فقرات مهم است پا بلندتر از سطح زمین و مانیتور در فاصله ۵۰ سانتی متر از صورت قرار گیرد و سطح بالای مانیتور ۱۰ تا ۱۵ سانتی متر پایین‌تر از سطح چشم باشد.

استاد دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه نوشته باید در نزدیکترین فاصله کاربر و در کنار مانیتور قرار گیرد، گفت: قانون ۲۰۲۰۲۰ باید انجام شود یعنی هر بیست دقیقه ۲۰ ثانیه به اجسامی که در ۲۰ اینچی (شش متری) در اطراف قرار دارند نگاه شود تا چشم در حالت رهایی قرار گیرد و از خشکی آن جلوگیری شود.

عظیمی با اشاره به اینکه باید در دقیقه ۱۲ تا ۱۴ بار پلک بزنیم، افزود: پلک زدن مستمر و مرتب باعث مرطوب شدن چشم می‌گردد و به افراد توصیه می‌شود هنگام مراجعه به چشم پزشک یا بینایی سنج اگر مشکل چشمی داشتند درمان تجویز شده توسط پزشک را حتما انجام دهند.
 
 منبع:باشگاه خبرنگاران جوان
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار