رئیس صنف سنگ‌تراشان مشهد:
رئیس صنف سنگ‌تراشان مشهد گفت: ما با هنر سنگ‌تراشی درحال ایجاد پل ارتباطی بین ایران و اروپا هستیم.
کد خبر: ۶۵۱۷۹۲
تاریخ انتشار: ۱۴ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۷:۰۵ 05 September 2018
به گزارش تابناک رضوی؛ علی معمر  گفت: هنر سنگ‌تراشی و قلم‌زنی برروی سنگ یکی از هنرهای بومی و سنتی مشهد مقدس است که در واقع برمی‌گردد به حداقل دو هزارو پانصد سال قبل از میلاد و این سنگ از کوه های خلج که مجاور این شهر است استخراج می‌شده است.
 
وی ادامه داد: این هنر از زمان امام رضا(ع) مرسوم شد، زیرا در سفرنامه امام رضا قید شده که ایشان بعد از تناول غذا در این ظروف بر کوه تکیه زده و مشغول دعا شدند و بعد در کتاب «عیون اخبار الرضا» ذکر شده که ایشان استفاده از این ظروف را به مردم توصیه نموده‌اند که بعدها اطباع متوجه می‌شوند این ظروف خواص بسیاری دارند.
 
این هنرمند سنگ‌تراشی افزود: اما در برهه‌ای که ما در آن زندگی می‌کنیم می‌توانم بگویم که این هنر تنها در مشهد به خوبی شناخته شده است و نه در دیگر شهرها، به این خاطر‌ شناخته شده نیست که استقبال خوبی از این هنر نشده ولی آن افرادی که می‌شناسند، استقبال خوبی داشته‌اند زیرا می‌دانند که این سنگ عناصر مفیدی در خود دارد.
 
او در خصوص کارآفرینی این هنر گفت: بحث دیگر کار‌آفرینی این هنر است؛ با توجه به قیمت بالای دلار واجناس خارجی ما کار خود را انجام می‌دهیم به این دلیل که ما مواد اولیه را در شهر خودمان داریم و با استفاده از این هنر می‌توانیم کارآفرینی داشته باشیم؛ بحمد‌الله ما توانسته‌ایم استان و زندان‌های استان را پوشش دهیم و در خصوص بحث کارآفرینی که زندانیان می‌توانند درآمد خود و خانواده خود را بدست آورند.
 
علی معمر اضافه کرد: مسئله دیگر این است که این زندانی هنگامی که آزاد می‌شود شغل دارد زیرا این هنر را در زندان آموخته و فقط مهم این است که مسئولین ما به فکر باشند و کمک کنند تا ما بتوانیم این هنر را گسترش بیشتری بدهیم نه در سطح ایران بلکه در سطح جهان.
 
رئیس صنف سنگ‌تراشان بیان کرد: بنده اخیرا در نمایشگاهی در روسیه حضور داشتم و شاهد این بودم که کارهای ما در روسیه با قیمت بسیار بالاتری به فروش می‌رسد، در نتیجه این کار ارزآوری فراوان و کارآفرینی خارق العاده‌ای می‌تواند داشته باشد بنده خود اعتقاد دارم این هنر ارزش بسیار بالاتری نسبت به نفت دارد هم در کارآفرینی و هم در ارزآوری.
 
علی معمر بیان کرد: بزرگ‌ترین کاری که اتحادیه تاکنون توانسته انجام دهد، صادرات است؛ ما شرکتی را در روسیه تاسیس کرده‌ایم که تمام روسی است اما در اصل ما پل ارتباطی بین ایران و اروپا را بدین‌وسیله برنامه ریزی کرده‌ایم ولی باز در این راه نیز ما به کمک مسئولین و دولت نیازمند هستیم؛ زیرا در روسیه بنده شاهد این بودم که استقبال بسیار زیادی از این هنر شد و مردم نظیر این هنر را تاکنون ندیده بودند.
 
 وی ادامه داد: نکته مهم دیگر این است که ما بتوانیم روند کار را به دانشگاه‌ها بکشانیم؛ اخیرا هنگامی که به دانشگاه صنایع دستی دعوت شدم، پیشنهادات و نظراتی مبنا بر توسعه بیشتر این هنر در دانشگاه‌ها ارائه دادم زیرا جوانان ذوق و شوق و ابتکار عمل بسیار بالایی دارند.
 
علی معمر گفت: اکنون ما در زندان‌ قوچان این کار آفرینی را راه‌اندازی کرده‌ایم و به مناسبت روز جهانی سنگ سه نمایشگاه را برای فروش در سطح شهر افتتاح کردیم تا بتوانیم از تولید حمایت کنیم که این نمایشگاه‌ها نیز می‌تواند مرکز آموزش باشند.

 

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار