معاون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهردار مشهد گفت: مشهد در تحقق شهر هوشمند در کشور پیشرو بوده و بیش‌ترین تنوع نظام پرداخت را در سطح کشور دارد که می‌تواند روش‌های مختلفی در اختیار شهروندان در زمینه قرار دهد.
کد خبر: ۶۵۲۰۹۶
تاریخ انتشار: ۱۵ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۶:۱۳ 06 September 2018
به گزارش تابناک : شهریار آل شیخ شب گذشته با حضور  در برنامه تلوزیونی «اشاره» که از سیمای خراسان رضوی پخش شد، در خصوص برنامه‌های شهرداری مشهد به منظور تحقق شهر هوشمند، اظهار کرد: الکترونیکی شدن خدمات می‌تواند دستاوردی برای شهر هوشمند باشد، اما الزاماً شهر هوشمند، شهر الکترونیکی نیست.
 
وی ادامه داد: شهر هوشمند یک فرآیند ناظر بر این است که برای چالش‌های اساسی خود پاسخ هوشمندانه داشته باشیم. در بسیاری از مواقع ممکن است این پاسخ هوشمندانه نیازمند آی.تی و روش‌های آی.تی نباشد. در واقع شهر الکترونیک، شهر هوشمند نیست و این دو موضوعاتی متفاوت هستند، اما در بسیاری از مواقع روش شهر هوشمند، الکترونیک است.
 
معاون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهردار مشهد در خصوص این‌که شهر هوشمند چه بخش‌هایی از زندگی مردم را تحت تأثیر قرار می‌دهد، تصریح کرد: برای تحقق شهر هوشمند شش حوزه وجود دارد که فعالیت‌های مبنی بر شهر هوشمند در این حوزه‌ها انجام شود.
 
وی حکم‌فرمایی هوشنمند را یکی از حوزه‌های شهر هوشمند برشمرد و عنوان کرد: مجموعه آن چیزی که به آن مدیریت شهری می‌گوییم، در ایران، شهرداری و خیلی از سازمان های دیگر در آن دخیل هستند، اما در کشورهای دیگر شهرداری با توجه به این که حوزه مدیریتی شهرداری گسترده‌تر است، پلیس،حوزه درمان و آموزش‌وپرورش، دستگاه‌های خدمت‌رسان، آب‌وفاضلاب و برق و... نیز زیر مجموعه  آن قرار می‌گیرند. 
 
آل‌ شیخ با اشاره به این که «شهروند هوشمند یکی دیگر از شاخصه‌های شهر هوشمند است»، خاطرنشان کرد: مردم در این سیستم مشارکت می‌کنند؛ لذا مشارکت مردم و بهره‌گرفتن از ابزارهای مختلف هوشمند  موضوع دیگری در این زمینه است. هم‌چنین از دیگر حوزه‌های شهر هوشمند می‌توان به جا‌به‌جایی هوشمند، انرژی هوشمند، زندگی هوشمند و محیط هوشمند اشاره کرد.
 
وی در خصوص تفاوت شهر هوشمند با شهر الکترونیک، بیان کرد: با استفاده از شهر هوشمند می‌توان  و به جای رفت‌وآمد و حضور فیزیکی، خدماتی را از سرویس‌های الکترونیکی گرفت. همه این‌ها دستاوردهای الکترونیکی در این موضوع است و پایه‌گذاری شهرداری الکترونیکی در شهرداری یکی از هدف‌گزاری‌های  ماست که بتوانیم 142 سرویسی که در حوزه شهری به مردم ارائه می‌کنیم را فضای مجازی هم ارائه کنیم. 
 
معاون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهردار مشهد  با بیان این‌که «در این موضوع شهرداری مشهد پیشرو است و اتفاقات خوبی افتاده است»، تصریح کرد: برای نمونه در حال حاضر انجام تمام استعلامات حوزه ساختمانی که حجم بسیار زیاد مراجعات شهرداری را شامل می‌شود از طریق اینترنتی امکان‌پذیر است. هم‌کاران ما در حوزه شهرسازی با همکاری سازمان فاوا تلاش زیادی درباره این موضوع و پروژه شهروندسپاری انجام دادند تا این کار انجام شود. البته در حوزه‌های دیگر نیز کارهای بسیاری انجام شده است.
 
وی با اشاره به این که «حوزه شهرسازی پیچیده است و دغدغه‌های زیادی دارد»، ادامه داد: در هفته گذشته نقل و انتقال آپارتمان از طریق سیستم شهروندسپاری را تست کردیم و هم‌چنان دراد بر روی این سیستم‌ها کار می‌شود و نتایج خوبی نیز گرفته می‌شود.
 
آل شیخ عنوان کرد: در حوزه شهرداری که ما به جای این که خدمات را از طریق درگاه‌های دیگر و یا مراجعه حضوری انجام دهیم از مردم می‌خواهیم از طریق مشارکت در اپلیکیشن یا اینترنت به سامانه‌ها وارد شده و کارهای خود را انجام دهند.  این یعنی شهرداری به جای این که کار را به دفاتر دیگر به عنوان دفاتر پیشخوان بدهد، خود شهروندان مستقیماً در این زمینه ورود پیدا کرده و کار خود را انجام دهند.
 
وی با بیان اینکه «کیفیت زندگی یکی از شاخصه‌های شهر هوشمند است»، گفت:  ما زمانی می‌توانیم بگوییم که به سمت شهر هوشمند حرکت می‎کنیم که شهر هوشمند سطح کیفیت زندگی مردم را ارتقا دهد. تمامی 6 حوزه  شهرهوشمند باید باهم پیش رود و چالش‌های اصلی را شناسایی و در جهت رفع آن‌ها حرکت کنیم تا کیفیت زندگی مردم را ارتقا پیدا کند.
 
معاون برنامه‌ریزی و توسعه شهردار مشهد در خصوص متولیان شهر هوشمند، اظهار کرد: با توجه به وضعیت فعلی کشور ما شهر هوشمند  متولیان زیادی دارد که در حوزه‌های مختلف کار می‌کنند و همه این‌ها باید باهم‌ دیگر هم‌افزا و هم‌جهت شوند تا بتوان به این هدف رسید. مدیریت یکپارچه شهری زیرساخت قانونی در ایران می‌خواهد که تا کنون حداقل آن محقق نشده است. 
 
وی در خصوص من‌کارت تصریح کرد: در جهت هوشمندسازی پرداخت در سیستم حمل‌ونقل شهری در شهر مشهد سیستم کارت‌های شهروندی یا من‌کارت راه‌اندازی کرده‌ایم که در حال حاضر 1.5 میلیون کارت شهروندی فعال در مشهد وجود دارد که روزانه تراکنش‌های بسیاری  بر روی این کارت‌ها داریم و اثرهای موثر  داشته است. در حال حاضر در شهر مشهد 1000 نقطه شارژ برای کارت‌ها داریم که 200 مورد آن باجه و مابقی دستگاه‌ها و مکانیزم‌های دیگری است که می‌توان از طریق آن کارت شهروندی را شارژ کرد.
 
آل شیخ ادامه داد: در این خصوص پروژه توسعه نیز داریم که قرار است آن را توسعه دهیم که در همین زمینه فراخوان کیف پول شهروندی ارائه شده است، امکان پرداخت از طریق سیستمNFC  موبایل انجام می‌شود که در این زمینه نیز شهر مشهد در کشور پیش‌گام بوده است.
 
وی بیان کرد: همچنین شهروندان می‌توانند از طریق مسنجرها بلیت تک سفره قطارشهری بخرند که البته این روش گستردگی پیدا نکردند، اما مشهد در این خصوص پیشرو بوده و بیش‌ترین تنوع نظام پرداخت را در سطح کشور دارد که می‌تواند روش‌های مختلفی در اختیار شهروندان در زمینه قرار دهد.
 
معاون برنامه‌ریزی و توسعه شهردار مشهد در خصوص اطلاع‌رسانی خدمات شهری، گفت: «مشهد، شهر هوشمند» یک شعار است که به باید سمت آن حرکت کنیم. یک مضمون عمده در برنامه چهارساله شهرداری مشهد تحقق شهر هوشمند است. 
 
وی با اشاره به داده‌های مورد نیاز شهروندان به منظور ساخت نرم‌افزار شهروندی،  خاطرنشان کرد: برای باشگاه شهروندی برای ارتباط با شهروندان مشهد هنوز نتوانسته‌ایم کدهای هویتی به کدهای مکانی را متصل کنیم این فرآیند زمان‌بر و دشوار است.
 
آل شیخ وی در خصوص هدف‌گزاری تحقق ابعاد مختلف شهر هوشمند گفت: ابعاد شهر هوشمند که برای هر شهر هدف گزاری شده است منطبق با چالش اصلی آن شهر است.
 
وی در خصوص مهم‌ترین چالش‌های مشهد، اظهار کرد: بر اساس مطالعاتی انجام شده حدود 34 چالش برای شهر مشهد شناسایی شده‌اند، اما همچنان به چالش‌های اصلی برای هدف‌گزاری نرسیده‌ایم. از مهم‌ترین این چالش‌ها اقتصاد پایدار، توسعه گردشگری مبتنی بر گردشگری معنوی، آب و اجزای زیست‌محیطی و آلودگی هوا است، اما هنوز به نظر جامع نرسیده‌ایم. براساس برنامه‌های ما تا پایان سال چالش‌های اصلی شهر  انتخاب خواهد شد. برای رسیدن به زیر ساخت‌های این فرایند نیاز به هماهنگی و همکاری با سایز نهادها است.
معاون برنامه‌ریزی و توسعه شهردار مشهد در خصوص فعا‌ل‌سازی کارت شهروندی بانک شهر، عنوان کرد: سیستم‌های پذیرنده ما این قابلیت را دارد و باید بانک شهر این قابلیت را فعال کند. 
منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار