سرپرست معاونت هماهنگی و مدیریت امور زائران استانداری خراسان رضوی گفت: گردش مالی سوغات در خراسان رضوی بیش از ۲۵۰۰ میلیارد تومان است که می‌تواند بخش عمده‌ای از آن به حوزه محصولات هنری اختصاص یابد.
کد خبر: ۶۵۲۶۳۶
تاریخ انتشار: ۱۷ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۴ 08 September 2018

به گزارش تابناک رضوی؛ سید جواد حسینی ظهر امروز در مراسم افتتاحیه مشترک فرهنگی شهرستان‌های استان خراسان رضوی اظهار داشت: در استان، مردم با زبان و گویش مختلف، آداب و سنن متفاوت و گرایش‌های دینی گوناگونی زندگی می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه هدف از برگزاری هفته‌های فرهنگی هویت فرهنگی، انسجام فرهنگی و تکامل فرهنگی است، گفت: خراسان رضوی دارای تنوع فرهنگی زیادی از حیث زبانی، قومی، دینی و جغرافیایی است.

حسینی اضافه کرد: 840 کیلومتر مرز مشترک با دو کشور افغانستان و ترکمنستان داریم که بخش عمده ای از مردم استان در نقاط مرزی و با فرهنگ خاص خود زندگی می‌‌کنند بنابراین این تنوع فرهنگی گسترده موجب خرده فرهنگ‌‌های مختلفی در خراسان رضوی شده است.

سرپرست معاونت هماهنگی و مدیریت امور زائران استانداری خراسان رضوی گفت: ضرورت دارد که  این خرده فرهنگی‌های غنی و تحول‌ساز مناطق شناخته شوند و هویت یابند و به نسل جدید و حتی نسل‌های قدیمی‌تر معرفی شوند.

وی افزود: جریان هفته‌های فرهنگی این  هویت فرهنگی را نمایان می‌سازد و وفاق و اتحاد فرهنگی یکی از مولفه‌های مهمی است که در هر جامعه برای قدرت بخشی و اقتدار آن لازم است.

حسینی خاطرنشان کرد: باید بعد از هویت بخشی فرهنگی به انسجام فرهنگی بیاندشیم و وفاق و اتحاد و اتصال فرهنگ را هدف گذاری کنیم.

سرپرست معاونت هماهنگی و مدیریت امور زائران استانداری خراسان رضوی، ایجاد نشاط عمومی و امیدآفرینی را از دیگر اهداف برگزاری هفته‌های فرهنگی برشمرد و اظهار داشت: هر جامعه‌ای به نشاط عمومی به عنوان یک بستر مهم رشد و توسعه نیازمند است و از این حیث می‌توان جوامع را به جامعه سوگ با نشاط تقسیم کرد.

وی با اشاره به اینکه جشنواره فرهنگی شهرستان‌ها در ایجاد نشاط عمومی و تحرک و پویایی جامعه می‌تواند نقش آفرینی کند، گفت: جامعه‌ای با نشاط است که انرژی‌های مردم را برای رشد و تکامل و پیشرفت آزاد می‌کند که به ویژه  اینکه این نشاط جمعی با ارائه فعالیت‌های سنتی و موسیقی‌ها، نمایش‌ها و هنرهای محلی سرشار خراسان همراه بود و و مردم زیادی را به خود مجذوب و اوقات فراغت آن ها را به نیکویی پر کرد.

حسینی اضافه کرد: تکامل و ارتقا فرهنگی یکی از اولویت‌های هفتگانه تعیین شده برای سال جاری است و شناخت و هویت بخشی به فرهنگ و سپس انسجام و اتحاد فرهنگی در جریان شناخت و مبادله فرهنگی محقق می‌شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار