نایب رییس کمیسیون فرهنگی مجلس:افزایش قیمت‌های نوشت‌افزار را محصول نبود نظارت کافی در این حوزه دانست و گفت: بسیاری از نوشت‌افزار به ویژه دفاتر، قبل از گرانی‌های اخیر تولید شده و مواد اولیه بسیاری از این نوشت‌افزارها قبلا به دست تولیدکنندگان و کارخانه‌ها رسیده و موجودی کنونی بازار از تولیدی‌های قبلی است؛ با این حال بسیاری از وضعیت موجود سوءاستفاده کرده و قیمت‌ها را افزایش دادند.
کد خبر: ۶۵۳۱۲۵
تاریخ انتشار: ۱۸ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۹ 09 September 2018


تابناک فارس به نقل از خانه ملت:اصغر مسعودی با اشاره به سیر صعودی قیمت نوشت‌افزار در آستانه آغاز سال تحصیلی جدید گفت: با توجه به اوج گرفتن خرید مردم در ماه شهریور و تقاضای بازار برای وسایل مرتبط با تحصیل به ویژه نوشت افزار، لازم بود تدابیر لازم از قبیل نظارت بر قیمت، ترخیص مواد اولیه کارخانجات تولید نوشت‌افزار و اختصاص ارز دولتی برای این کالاها از قبل پیش‌بینی می‌شد.

نماینده مردم نی‌ریز و استهبان در مجلس شورای اسلامی افزود: التهاب بازار نوشت افزار اگرچه به شرایط کنونی اقتصاد کشور و بازار ارز بی‌ارتباط نیست اما با تکیه بر منابع داخلی، هم امکان اشتغالزایی وجود داشت و هم کاهش وابستگی به واردات و کالاهای خارجی.

بازار نوشت‌افزار؛ پراهمیت از نظر فرهنگی و اقتصادی

نایب رییس کمیسیون فرهنگی مجلس که معتقد است با وجود نگاه اقتصاد مقاومتی، کشور از واردات در این حوزه بی‌نیاز می‌شد، توضیح داد: توجه به بازار نوشت‌ افزار ایرانی هم به لحاظ فرهنگی و هم از بعد اقتصادی دارای اهمیت ویژه‌ای است؛ لذا مسئولان اقتصادی و گمرک باید برای ترخیص مواد اولیه کارخانه‌ها به صورت جدی اقدام و بدون فوت وقت مشکل ترخیص آن را حل کنند.

وی افزود: با توجه به وجود کارخانجات نوشت‌افزار در داخل و همچنین کارخانه‌های تولید کاغذ از چوب و حتی به روش‌های سبز همچون اسید کربنیک، این قابلیت و ظرفیت در کشور وجود داشت تا برای سال تحصیلی 97 -98 نیاز به واردات نوشت‌افزار به حداقل رسانده شود و باید قبل از اتفاقات کنونی اقتصادی، فکری برای این حوزه از نظر فرهنگی و اقتصادی می‌شد.

موجودی کنونی بازار نوشت‌افزار از تولیدی‌های قبلی است؛ قیمت‌ها نباید زیاد شود

این نماینده مجلس همچنین افزایش قیمت‌های نوشت‌افزار را محصول نبود نظارت کافی در این حوزه دانست و گفت: بسیاری از نوشت‌افزار به ویژه دفاتر، قبل از گرانی‌های اخیر تولید شده و مواد اولیه بسیاری از این نوشت‌افزارها قبلا به دست تولیدکنندگان و کارخانه‌ها رسیده و موجودی کنونی بازار از تولیدی‌های قبلی است؛ با این حال بسیاری از وضعیت موجود سوءاستفاده کرده و قیمت‌ها را افزایش دادند.

وی با تاکید بر اینکه افزایش قیمت نوشت‌افزار باید معقول باشد، خواستار نظارت قوی در این حوزه شد و افزود: در خانواده‌های بسیاری دانش‌آموز وجود دارد و به همین دلیل مشتری بازار نوشت‌افزار گسترده است لذا مواد اولیه کارخانجات اینچنینی باید جزو مواد اولیه‌ای که تامین می‌شود ضمن آنکه نظارت هم بر بازار آن وجود داشته باشد.

بسته‌های حمایتی لوازم تحریر برای خانواده‌های کم‌درآمد

مسعودی با اشاره به داشتن دو فرزند دانش‌آموز در خانواده خود، درباره خرید نوشت‌افزار برای آنها گفت: یکی از فرزندانم در کلاس هفتم مشغول به تحصیل می‌شود که قیمت کتب درسی وی 41 هزار تومان شد و در مجموع برای لوازم تحریر او، مبلغی حدود 200 هزار تومان هزینه کردیم؛ که البته بدون احتساب کیف و پوشاک است.

نایب رییس کمیسیون فرهنگی مجلس با اشاره به قیمت کنونی نوشت‌افزار، با بیان اینکه شناختن اقشار آسیب‌پذیر و ضعیف و ساکنان مناطق محروم کار سختی نیست، پیشنهاد داد: دولت از طریق آموزش و پرورش، بسته‌های حمایتی لوازم تحریری در اختیار این افراد قرار دهد.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار