مدیرعامل موسسه نمایشگاه های فرهنگی ایران با تاکید بر اینکه ترویج فرهنگ کتابخوانی باید از مدارس آغاز شود، گفت: نظام آموزش و پرورش جهت ترغیب دانش آموزان به سمت مطالعه باید گام های اساسی و هدفمند بردارد.
کد خبر: ۶۵۴۴۶۴
تاریخ انتشار: ۲۱ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۸ 12 September 2018

به گزارش تابناک اذربایجان غربی امیرمسعود شهرام نیا روز چهارشنبه در حاشیه شانزدهمین نمایشگاه سراسری کتاب ارومیه افزود: متاسفانه در نظام آموزش و پرورش همواره به دانش آموزان تاکید شده است که کتاب غیردرسی نخوانند در حالی که آنان از همین دوران باید با مطالعه داستان، رمان و کتاب هایی با موضوعات مختلف انس بگیرند.
شهرام نیا با اشاره به کاهش سرانه مطالعه در کشور، گفت: امروزه فضای مجازی تا حدود زیادی جایگزین کتاب شده و بخشی از علت این کاهش بی رویه، گسترش شبکه های اجتماعی است.
مدیرعامل موسسه نمایشگاه های فرهنگی ایران افزود: مردم ایران علاقه زیادی به صحبت کردن و برقراری ارتباط شفاهی دارند ولی دقیقه ای از وقت خود را صرف مطالعه نمی کنند و همین گرایش به فرهنگ شفاهی حرکت به سمت کتاب را کندتر کرده است.
وی شرایط اقتصادی را از دیگر عوامل موثر در کاهش سرانه مطالعه عنوان کرد و افزود: قیمت بالای کتاب و ناتوانی مردم در خرید آن یکی دیگر از عوامل کاهش گرایش به سمت کتاب و کتابخوانی است.
شهرام نیا با بیان اینکه 60 درصد قیمت کتاب وابسته به کاغذ است، افزود: قیمت کاغذ با نرخ ارز ارتباط مستقیم دارد و بالا بودن قیمت کتاب نیز دسترسی مردم به آن را محدودتر کرده است.
به گزارش ایرنا به نقل از مشاور معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سرانه مطالعه در ایران با شاخص های مختلف بین هفت تا 45 دقیقه برآورد شده که بسیار پایین است.
به عقیده بسیاری از کارشناسان نیز آموزش و پرورش به عنوان بزرگ ترین مجموعه آموزشی کشور، می تواند با بسترسازی بنیادین و برنامه ریزی دقیق و بلند مدت، علاقه به کتاب و کتابخوانی را در بین نسل جوان و نوجوان تقویت کند.
فرهنگ مطالعه با بهره گیری از مشاوران و روان شناسان برجسته باید در شخصیت کودکان شکل بگیرد تا جامعه ای کتابخوان و توسعه یافته ایجاد شود و نویدبخش پیشرفت همه جانبه کشور باشد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار