متخصصان بر این باورند نوسازی و احیای بافت های فرسوده در تهران و سایر کلانشهرها کشور تنها شامل نوسازی و به سازی مسکن نمی شود بلکه نوسازی در شهرها شامل یک رویکرد وسیع تری است که در کنار بهبود وضعیت کالبدی املاک در شهرها شامل بهبود وضعیت نرم افزاری مانند ارتقای سبک زندگی شهروندان و ایجاد سرانه های هفت گانه خدماتی و معابر در محدوده های فرسوده است. موضوعی که مدیر عامل سازمان نوسازی شهر تهران در چهل و نهمین جلسه ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار ضمن تایید این موضوع اعلام کرد: مهمترین چالش نوسازی در حال حاضر موضوع کمبود سرانه های خدماتی است، چرا که در 320 هکتار از محلات دارای بافت فرسوده تهران با کمبود خدمات مورد نیاز مواجه هستیم.
کد خبر: ۶۵۴۸۳۷
تاریخ انتشار: ۲۲ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۸:۴۴ 13 September 2018

به گزارش تابناک : کاوه حاجی علی اکبری با بیان این که بر اساس ممیزی مرحله چهارم که در سال 79 انجام شد، نزدیک به 15 هزار هکتار بلوک شهری ناپایدار در تهران وجود دارد، یادآور شد: 37 درصد از جمعیت شهر در این عرصه ها زندگی می کنند؛ از بین این محدوده، 3268 هکتار بافت فرسوده مصوب می باشدکه پنج درصد از سطح شهر و 15 درصد از جمعیت پایتخت را دربرگرفته است.


وی با اشاره به این که 85 درصد از بافت های فرسوده مصوب تهران در مناطق مرکزی و جنوبی یعنی پایین محور انقلاب، آزادی و دماوند قرار گرفته اند و در 212 محله تهران گسترده هستند، تاکید کرده است: از بین محلات تهران که بافت های فرسوده مصوب را در خود جای داده، 20 محله، محدوده تاریخی واجد ارزش، هشت محله سکونتگاه غیررسمی، 16 محله روستاهای الحاق شده به شهر و 168 محله جزء بافت فرسوده میانی است که در دوران معاصر و از دهه 1330 به بعد شکل گرفته است.


مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران با بیان این که از سال 1386 ضرورت برقراری ارتباط با کنشگران و دخیلان در فرآیند نوسازی احساس شد و در پی آن رویکرد تسهیل گرانه در شهرداری تهران شکل گرفت که تا به امروز ادامه دارد.


علی اکبری از فعالیت 50 دفتر تسهیل گری (توسعه محله ای) در بافت های فرسوده خبر داد و یادآور شد: تهیه برنامه های توسعه برای محلات، اطلاع رسانی و آگاهی بخشی چهره به چهره، افزایش ظرفیت اجتماع محلی، پیگیری اخذ تسهیلات، انجام امور ثبتی، حقوقی و اسنادی مالکان، طراحی نما، پیگیری اجرایی شدن بسته های تشویقی نوسازی، نوسازی مردمی با رویکرد تجمیع، برگزاری کارگاه های آموزشی، استفاده از ظرفیت سازمانهای مردم نهاد و انجمن های غیردولتی به منظور اشتغال زایی و تقویت کسب و کارهای خانگی و ... از جمله مهمترین اقدامات این دفاتر در دهه گذشته است.

 

کمبود سرانه های خدماتی، مهمترین چالش امروز نوسازی /کمبود سرانه خدماتی در 320هکتار بافت فرسوده شهر تهران


به گفته علی اکبری؛ از سال 1380 مجموعه ای از مشوق ها به منظور حمایت از نوسازی بافت های فرسوده از طرف دولت و شهرداری به متقاضیان نوسازی اعطا شد که از مهمترین آنها می توان به تراکم تشویقی، صدور پروانه رایگان، اعطای تسهیلات بانکی، مشارکت مدنی، اسکان موقت، کمک هزینه اجرای نما، تخفیف هزینه انشعابات و غیره اشاره کرد.


وی بر این باور است که سیاست های تشویقی در نظر گرفته شده به همراه اقدامات تسهیل گرانه منجر به حرکت قابل توجهی در حوزه نوسازی مسکن شد، به نحوی که از سال 1388 ، نوسازی 83 هزار پلاک که حدود 40 درصد از عرصه بافت های فرسوده را شامل می شوند اتفاق افتاده است.


دبیر ستاد بازآفرینی پایدار کلانشهر تهران بیان کرد: بر اساس اقدامات دفاتر توسعه محله ای و پشتیبانی هایی که به واسطه سیاست های نوسازی صورت گرفته، نسبت پروانه های تجمیعی بر کل ساخت و سازهای بافت فرسوده از صفر درصد در دهه 80 به 54 درصد در سال گذشته رسیده و میانگین تعداد پلاک در هر تجمیع 3 می باشد.


علی اکبری مهمترین چالش نوسازی در بافت های فرسوده تهران را در حال حاضر موضوع کمبود سرانه های خدماتی عنوان کرد و گفت: در محلات دارای بافت فرسوده حدود 320 هکتار با کمبود خدمات مورد نیاز مواجه هستیم.


مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران ضمن تشریح ساختار ستاد بازآفرینی پایدار کلانشهر تهران و اقدامات و مصوبات 5 کمیته ذیل این ستاد، خاطرنشان کرد: راه اندازی صندوق بازآفرینی پایدار کلانشهر تهران یکی از اقداماتی است که با هدف تأمین تنخواه برای ارتقاء سطح سرانه های خدماتی در ستاد تهران به تصویب رسیده است اما تاکنون به دلیل فراهم نشدن پیش نیازهای لازم و عدم تحویل اراضی دولتی، عملیاتی نشده است.


به گفته وی، تصویب بسته تشویقی نوسازی در سال 1394 مهمترین مصوبه ستاد بازآفرینی پایدار کلانشهر تهران بوده است که بر مبنای تحلیل های صورت گرفته از هنگام تصویب آن، شاهد رشد 29 درصدی در پروانه ها و 18.2 درصدی در نوسازی پلاک های فرسوده بوده ایم.


علی اکبری تاکید کرد: طبق مصوبات ستاد بازآفرینی پایدار کلانشهر تهران، دستگاه های مختلف برخی تعهدات را برعهده گرفته اند و سازمان نوسازی شهر تهران نیز در همین راستا تا به امروز حدود 8 میلیارد تومان بابت هزینه کمک هزینه طراحی و اجرای نما پرداخت کرده است.


مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران در این باره افزود: شهرداری تهران تاکنون حدود 850 میلیارد تومان تخفیف برای صدور پروانه در بافت های فرسوده اعطا کرده است. برخی مصوبات و برنامه ها تاکنون عملیاتی نشده است. قرار بود بدهی دولت به شهرداری بابت تخفیفات پرداخت شود که تنها 11 میلیارد تومان در قالب اوراق پرداخت شده است.


دبیر ستاد بازآفرینی پایدار کلانشهر تهران با اعلام این که علیرغم گذشت بیش از 4 سال از ابلاغ مصوبه هیئت وزیران مبنی بر پرداخت یارانه سود تسهیلات بانکی به میزان 9% از نرخ مصوب شورای پول و اعتبار، تا به امروز تنها شهرداری تهران است که 5% یارانه را بابت این موضوع محقق کرده است.


علی اکبری از تدوین برنامه ای نسبتاً متفاوت برای نوسازی بافت های فرسوده از ابتدای سال جاری با محور اصلی «توسعه محله» خبر داد و گفت: توسعه محله ای به مجموعه ای از اقدامات اجتماعی، اقتصادی، کالبدی و محیطی اطلاق می شود که از طریق برنامه ریزی مشارکتی با همه دخیلان تعریف و با همکاری آنان اجرا و سبب ارتقاء کیفیت زندگی ساکنین در محلات شهر می شود که این موضوع در برنامه 5 ساله شهرداری تهران نیز لحاظ شده که علاوه بر محور توسعه محله، محور پروژه های بازآفرینی شهری و مسکن امید را نیز در بر می گیرد که از طریق راه اندازی و راهبری دفاتر توسعه محله ای در محلات دارای بافت های فرسوده و ناکارآمد، تأمین خدمات و بهسازی و نوسازی مسکن در حال پیگری است.


به گفته مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران، بر اساس هدفگذاری های انجام شده مقرر است در سال جاری 58 دفتر توسعه محله ای فعالیت کنند و 178 محله را تحت پوشش قرار دهند که تا به امروز 46 دفتر فعال هستند و 150 محله فرسوده را تحت پوشش قرار داده اند.


طراحی22 پروژه بهسازی و خدمات شامل 33 هزار متر مربع، طراحی و انتخاب پیمانکار برای 6 پروژه پارکینگ طبقاتی با ظرفیت حدود 2400 واحد، تعریف 30 پروژه تجمیعی ویژه و در نظر گرفتن مشوق های ویژه برای این پروژه ها، برنامه ریزی و طراحی خط راه آهن تهران- تبریز به منظور استفاده از ظرفیت نواحی ناکارآمد غیرسکونتگاهی جهت توسعه شهر، فراخوان برای انعقاد قرارداد با توسعه گران برای 3200 واحد مسکن امید از جمله اقداماتی است که بنا به اظهارات مدیر عامل سازمان نوسازی شهر تهران در دستور کار این سازمان قرار گرفته است.


علی اکبری در انتهای سخنان خود خواستار حمایت و پیگیری ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار از برخی مصوبات ستاد بازآفرینی پایدار کلانشهر تهران همچون پرداخت سهم 70 درصدی دولت در تامین خدمات مورد نیاز، واگذاری قطعات شناسایی شده اراضی دولت به منظور اجرای طرح مسکن امید و صندوق بازآفرینی، سهم 9% دولت از یارانه تسهیلات مشارکت مدنی، اجرایی شدن تعهدات دستگاه های متولی تأسیسات زیربنایی در بحث تخفیف و تقسیط انشعابات، تخفیف هزینه های نظام مهندسی و حق بیمه کارگران و ... که تاکنون اجرایی نشده است، شد.

 

 

 

منبع : تیترشهر 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار