نویسنده مطرح استان و پژوهشگر برتر کشوری، گفت: بیان موقیعت‌ها در زندگی عادی برای فکر اولیه و سوژه اول نویسندگی مناسب است.
کد خبر: ۶۵۵۳۳۵
تاریخ انتشار: ۲۴ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۸:۱۶ 15 September 2018

حجت الاسلام «مظفر سالاری» در بیست و دومین جلسه از دوره داستان نویسی، اظهار کرد: داستان نویسی از یک موقعیت آغاز می شود و پس از گذشتن از آشفتگی‌ها، گذرگاه‌ها و جایگاه‌های گوناگون در یک نقطه به انجام می رسد.

وی نقطعه عطف را تقارن وضعیت با موقعیت دانست و افزود: انتخاب زندگی عادی برای شروع داستان نویسی معمولا جذابیتی ندارد اما با بیان موقعیت ها و اضافه کردن چاشنی می توان آن را به داستان جذابی تبدیل کرد.

نویسنده کتاب دعبل و زلفا در ادامه به اجزای داستان پرداخت و گفت: وسط داستان را تنه می گویند و معمولا در تنه داستان، شخصیت دچار کشمکش می شود و نویسنده باید به دنبال برآورده کردن نیاز شخصیت، داستان را ادامه دهد.

حجت الاسلام سالاری تصریح کرد: در این قسمت می توان جهت پروراندن داستان بر سر راه شخصیت موانعی قرار داد اما نباید در بیان موانع زیاد اغراق شود.

این نویسنده مطرح استان یزد انواع کشمکش را از جمله عاطفی، ذهنی، اخلاقی و جسمانی دانستو بیان کرد: کشمکش بر اثر تجازب و تنازع به وجود می‌آید بهتر است کشمکش ها در مثلث تضاد قرار نگیرد تا جذابیت بیشتری داشته باشد.

وی در پایان به گوشه هایی از کتاب قصه های من و ننه آغا از آثار تألیفی خود اشاره کرد و گفت: در صورتی که خط اصلی در همه داستان حفظ شود، آن را رمان و در صورتی که مانند کتاب قصه های من و ننه آغا خط اصلی حفظ نشود، قصه نامیده می شود.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار