کشاورزان تایبادی با مشکلات متعددی دست و پنجه نرم می‌کنند و خواستار رسیدگی بیشتر مسئولان هستند.
کد خبر: ۶۵۶۲۲۱
تاریخ انتشار: ۲۵ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۷:۵۰ 16 September 2018

به گزارش تابناک رضوی؛ شهرستان تایباد با جمعیتی حدود 120 هزار نفر در نزدیکی مرز ایران و افغانستان قرار دارد و در فاصله 225 کیلومتری جنوب شرقی مشهد واقع شده‌ است. کاهش بی‌سابقه باران از اول سال زراعی تا به امروز در شهرستان تایباد معضلی است که بیش از همه دامنگیر کشاورزان شهرستان شده و بهانه‌ای شد تا به سراغ این قشر زحمتکش جامعه برویم تا مشکلات و درد و دل‌هایشان را بازگو کنند.

پول گندم اقساطی تسویه شد

احمد محمدی از کشاورزان با سابقه شهرستان مرزی تایباد عنوان کرد: افتخار می‌کنم به این شغل پاک که همیشه دعا و دست ما به درگاه خداوند است. امیدواریم مسئولان رده بالای دولت به کشاورزان بهای بیشتری بدهند و کاری کنند تا کشاورزان رو به جلو حرکت کنند.

وی با اشاره به اینکه در صورت داشتن بدهی اداره برق بلافاصله برق چاه‌های کشاورزی را قطع می‌کند، افزود: پول گندم را امسال بجای پرداخت نقدی پس از پنج ماه تسویه کردند اما از بدهی‌های کشاورز در بانک‌ها در این مدت سود گرفتند.

این کشاورز نمونه شهرستان تایباد بیان کرد: دولت محصول جو را در زمان تولید از کشاورز کیلویی 800 تومان خریداری کرد و تازه همان را نیز پس از چندماه پولش را پرداختند اما اکنون که دامداران نیاز دارند کیلویی 1200 تومان باید خرید کنند.

ادوات کشاورزی گران است

قاسم مهدیزاده، کشاورز دشت کرات شهرستان تایباد ضمن تشکر از جهادکشاورزی شهرستان گفت: با توجه به خشکسالی‌های پیاپی، محدودیت آبی و محدودیت کشت برای ما ایجاد شده است. همچنین قطعات و وسایل ادوات کشاورزی بسیار گران است که باید در این باره از کشاورزان حمایت ویژه شود.

مهدی زاده اشاره کرد: امسال برای دریافت تسهیلات بانکی کم بهره در راستای کشاورزی و همچنین دریافت پول تضمینی گندم بسیار اذیت شدیم. بسیاری از کشاورزان شهرستان از وامهای شناور کشاورزی شهرستان مطلع نشدند تا بتوانند از آن استفاده کنند، چرا که این وام شناور هست و اگر استفاده نشود از دست می رود.

موضع جهاد کشاورزی تایباد

محمد میری؛ مدیر جهادکشاورزی تایباد اما می‌گوید:کشاورزان مشکلاتی از قبیل کمبود نقدینگی، بدهی به سیستم بانکی و نوسانات قیمتی در محصولات کشاوری را دارند. وجود سیستم دلالی در بازار که محصول را با حداقل قیمت از کشاورز خریداری می‌کند و با حداکثر قیمت به فروش می‌رساند، دیگر مشکل بخش کشاورزی است.

وی ضمن اشاره به سود بالای تسهیلات بانکی؛ به طور مثال برخی از تسهیلات کشاورزی 18 درصد و با بازپرداخت کوتاه مدت است، افزود: بخش کشاورزی متولی تامین امنیت غذایی کشور محسوب می‌شود و به همین دلیل باید حمایت ویژه از این قشر شود تا محصول کشارزی با کمترین هزینه بدست آید و کشاورز نیز بتواند با قیمت مناسب محصولاتش را به فروش برساند.

وی با اشاره به اینکه بیش از 300 میلیارد ریال براثر سیل و سرمازدگی به کشاورزی شهرستان خسارت وارد شد، افزود: کشاورزان ما در بحث پرداخت بیمه بسیار معترض و ناراضی هستند، در سال قبل سرمازدگی را نه تنها در سطح شهرستان بلکه در سطح استان داشتیم که متاسفانه بیمه‌ها هنوز هیچ پرداختی به آنها نداشتند. بعلاوه اینکه سال قبل سیل نیز خسارت‌های زیادی به بخش کشاورزی ما وارد کرد.

میری در پاسخ به این سوال که چرا مانند زعفران و گندم، خرید تضمینی درمورد دیگر محصولات کشاورزی صورت نمی پذیرد، تصریح کرد: خریدهای تضمینی جهادکشاورزی به دلیل فسادپذیری بالا شامل تره بار نمی‌شود. سازمان کشاورزی تنها محصولاتی را می‌تواند خرید تضمینی داشته باشد که خاصیت ماندگاری به مدت طولانی داشته باشند و ارزش صادراتی نیز داشته باشد.

وی در مورد پرداخت دیرهنگام مبلغ خرید تضمینی گندم به کشاورزان گفت: واریز مبلغ خرید تضمینی گندم به وسیله اداره کشاورزی شهرستان انجام نمی‌شود و این پرداختی‌ها به صورت متمرکز از تهران واریز می‌شوند اما بالاخره تسویه پول خرید تضمینی گندم پس از چند ماه صورت گرفت.

منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار